Bygga en digital marknadsplats

Permalänk

Bygga en digital marknadsplats

Hej!

Jag skulle vilja bygga upp en liknande sajt som Blocket.se, Marknan.se och Tradera.
Vid första anblick så verkar dessa sajter ganska komplicerade. Men är det verkligen så mycket jobb?

Finns det någon här på forumet som har bra kunskap om kodning?
Jag skulle gärna vilja ha en uppskattning på hur mycket tid och kapital som skulle krävas.

Tack för svar på förhand!
// Andersson

Permalänk
Medlem

Det svåra är inte tekniken, det svåra är att attrahera användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det svåra är inte tekniken, det svåra är att attrahera användare.

Ställer mig till den skaran, har själv använt mig av en tjänst som nämns ovan och även om man kan ifrågasätta mycket gällande den produkten, inte minst en närmast hutlös prissättning, så går det inte förneka att utbudet och målgruppen är så totalt överlägsen i storlek att man sväljer sin stolthet och fortsätter använda sk.. räpet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunil Andersson:

Hej!

Jag skulle vilja bygga upp en liknande sajt som Blocket.se, Marknan.se och Tradera.
Vid första anblick så verkar dessa sajter ganska komplicerade. Men är det verkligen så mycket jobb?

Finns det någon här på forumet som har bra kunskap om kodning?
Jag skulle gärna vilja ha en uppskattning på hur mycket tid och kapital som skulle krävas.

Tack för svar på förhand!
// Andersson

Skrivet av dlq84:

Det svåra är inte tekniken, det svåra är att attrahera användare.

Utan att kunna något gällande att bygga dessa portaler, bör inte budgeten på både blocket och traderas IT avdelning ändå börja på i storleksordningen miljoner kronor per år gällande drift och utveckling?

Även rätt simpel IT till ett mindre företag med nått affärssystem osv kostar rätt mycket per år

Edit: En anställd utvecklare på heltid under ett år och lite hårdvara och kostnader för att driva portalen så är man ju uppe i en miljon, då är det ju om man betalar en lön och inte den timkostnade som en konsult tar, men vad vet jag som bara är plastarbetare..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Smått omöjligt att besvara. Du kan nog hitta en "trust me bro' I fix I fix" kodare på fiverr för någon tusing.

Är det tänkt som en seriös och kommersiell verksamhet så skulle jag säga att 10 miljoner är en bra start iaf. Men du kommer ju behöva mer kapital. 10 miljoner kanske låter astronomiskt men är inte så mycket sett till vad du behöver pengarna till. Du behöver ju anställa ett antal personer som har olika kompetenser och erfarenheter.

En stor kostnad kommer ju vara marknadsföring då du vill ta marknadsandelar från Tradera, Blocket och säkert Facebook market/säljgrupper. För även om du har bästa möjliga kompetens och plattformen är välgjord så gäller det ju att locka till sig användare som det tidigare nämnts i tråden. Du behöver kapital för att överleva tills intäkterna är mer än utgifterna. För det är ju inte bara utveckla plattformen och sen är det klart i utvecklingskostnader.

Så det är som sagt smått omöjligt att besvara frågan. Du kan skapa en plattform som hobbyprojekt för några tusen och sen finns det inget direkt tak i vad det kan kosta. Ju snabbare du vill ha det på plats ju mer kommer det att kosta.

Permalänk
Skrivet av Sunil Andersson:

Hej!

Jag skulle vilja bygga upp en liknande sajt som Blocket.se, Marknan.se och Tradera.
Vid första anblick så verkar dessa sajter ganska komplicerade. Men är det verkligen så mycket jobb?

Finns det någon här på forumet som har bra kunskap om kodning?
Jag skulle gärna vilja ha en uppskattning på hur mycket tid och kapital som skulle krävas.

Tack för svar på förhand!
// Andersson

hur gick det med detta? har du kommit vidare?