Chat GPT och utvecklarnas framtid

Permalänk
Medlem

Chat GPT och utvecklarnas framtid

Jag har länge funderat på att omskola mig till mjukvaruutvecklare men lite skrämd i och med Chat GPTs framfart. Vad tror ni, finns det en framtid för utvecklare eller kommer AI ta över ? Man får lite ångest över detta, är det värt att börja den resan?

Permalänk
Medlem

Använder ChatGPT dagligen och nej du behöver ej vara orolig. Tvärtom kommer fler behöva utvecklare i framtiden iom detta sänker ribban för att kunna förverkliga dina idéer samtidigt som det inte gör dig till en expert inom området. ChatGPT gör nämligen många fel och hittar på saker som inte fungerar

ChatGPT och större språkmodeller i allmänhet är inte designade att kunna programmera perfekt, utan de gör något ditåt och sedan är det upp till dig att göra det bättre.

Vissa saker som att skapa enklare script eller funktioner är den rätt bra på dock så som programmerar kommer du kanske bli mer effektiv! Samt kan ChatGPT även felsöka problem i din kod!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Man utvecklar efter specifikation oavsett konsult eller inhouse (som mig, jag är inhouse testare). Någon ska göra denna specifikation, någon ska granska den, implementera den etc. Sen ska någon kolla att programmet följer specifikationen, att saker inte är trasiga, att gråzoner som är del av specifikationen men inte specifierade ska bestämmas vad är "rätt", att specifikationen inte är fel i sig och ska ändras, etc.

Mycket är tolkning så även om våra utvecklare skulle kunna putta in en kravlista så hade de spenderat lika mycket tid på att verifiera och modifiera och jag hade spenderat lika mycket tid att testa.

Vissa jobb jag sett (brorsan hade en rant när han var på ett sånt ställe) förstår jag inte varför de ens finns kvar, 90% av tiden är att ta data från ett gammalt system och putta in det i ett annat...saker som borde varit automatiserat med ett litet pythonscript för 10+ år sen som år 2023 fortfarande inte är det.
Så tror utvecklarjobb är safe, kanske kommer förändras lite och kunna använda hjälpmedel men de kommer vara kvar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Vi lär sannolikt aldrig komma till punkten där en beslutsfattare högt upp i ledningen skriver i ett program exakt vad de behöver, och det skrivs, testas och implementeras automatiskt.

Det kommer alltid behövas utvecklare - Om inget annat som de som underhåller / Säkerställer att eventuella AI-genererade program faktiskt gör det de ska.
Sedan, som andra varit inne på så handlar mycket om kravställning och att "översätta verksammhetsbehov till mjukvara som löser behovet / problemet".

Jag är inte orolig och jag är inne i samma bana som novis. Tittar du på företag idag är det inte ovanligt att man kör 80-tals programvara helt enkelt för att det fungerar, med samma tankesätt så krävs det minst 40 år innan all den skiten är borta

Edit*
Jag skulle vara mer orolig för de arbeten som idag enkelt kan automatiseras med smartare robotar etc. Lagerarbete, operatörer osv som kan ersättas av schyssa humanoider är nog mer i riskzonen inom en avlägsen framtid, men återigen så krävs det människor som kan skapa, underhålla och utveckla dessa system också...
Man får väl vidareutbilda sig helt enkelt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen det kommer leda till jobbförluster. Men det som är säkert är att det kommer bli ett väldigt vanligt verktyg för många arbetsplatser.

Här är den mer generella tråden om OpenAI.
#19917023

Permalänk

Jag tror Chat GPT kommer ta död på arbetsmarknaden precis som internet gjorde. Innan vi hade internet så var nästan alla i landet systemutvecklare, när vi fick internet, med yahoo, altavista och senare google. Så var det bara att söka "Googla" på det man vill ha löst och man hittar mängder av färdiga lösningar enbart att kopiera in.
Så efter runt år 1995 finns det nästan inte längre några systemutvecklare i landet. Samma sak är det för övrigt med andra yrken som advokat, nätverkstekniker m.m. Vem som helst kan Googla idag och deras jobb är överflödiga. Det finns även internetforum att fråga på, så behöver man rättlig hjälp, bara ställ frågan på ett forum..

Jag är ironisk. Internet har förändrat hur folk idag jobbar och man använder internet som ett arbetsredskap Men jobben finns kvar.

Dold text

.