Teenage Engineerings modulära skrivbord kostar 16 000 kronor

Permalänk
Medlem

16 000?!
Va i helv.......

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Att ta 16000 för ett mindre ergonomiskt skrivbord 2023 är...modigt?
Går du till IKEA får du fem(5) höj och sänkbara skrivbord och en tusenlapp över...
https://www.ikea.com/se/sv/search/?q=skrivbord%20h%C3%B6j%20och%20s%C3%A4nkbara

Känns som det inte kommer bli en storsäljare...

Permalänk
Medlem

O jag tyckte mitt skrivbord var dyrt hehe... Bara bordsskivan väger mer än vad jag gör, inte tala om stålverket under...

Hur tänkte de där igentligen? Tror inte nån i målgruppen skulle få för sig att köpa det där, inte ens för 2000kr...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluxor:

Nu vet jag inte i vilka mängder de tänker sälja det. Men vi är bortskämda med IKEA. möbler kostar om de tillverkas i liten skala.
tex:
https://www.svenssons.se/varumarken/carl-hansen-son/pk52a-skr...

4 ben och en skiva för nstan 40 000. Som jag spontant tänker. För det priset kan jag köpa allt jag behöver och tillverka det billigare själv. Men jag vet också att jag inte är målgruppen.

Det där priset är ju för att det är ett designer-bord. Kostnaden har väldigt lite att göra med tillverkningskostnaden i de fallen. Det är väl samma sak här, med skillnaden att bordet i artikeln inte har en tilltalande design.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om den var gjord av titan för att ha låg fraktvikt har jag kunnat förstå priset

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Skulle jag ställa mina 2 pc med skärmar på det där skulle den klappa ihop.
Kaffeved för en halv månadslön.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Sannolikt fiffig konstruktion troligen högkvalitet på material, skapligt fulsnyggt, oerhört dyrt!

Permalänk
Medlem

Vilken tvättäkta dynga rent miljömässigt.

Har man nå fasoner, så fattar man sig på att aluminium gör sig bättre till annat - än ett påhittigt skrivbord för 16 blad. Aluminium är en råvara som är begränsad, medan trä är solstickor som genereras i mängder.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser klent och vingligt ut, dvs. då lär det passa alldeles utmärkt ihop med deras "bocka snea vinklar i 1mm aluminiumplåt"-chassi. Verkar som att företaget saknar självinsikt, sjuka prislappar för meh produkter. 2500:- för denna generiska ryggsäcken:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Finns ihopfällbara campingbord som är stabila för betydligt mindre summa pengar.
De där perforerade benen tillför inte någon säker konstruktion utan snarare tvärt om, alu är en mjuk metall som gärna viker sig dubbelt, det behövs betydligt tjockare ben av alu än motsvarande i stål eller trä för att det ska bli säkert.

Tanken var god men det här håller inte för den prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Finns ihopfällbara campingbord som är stabila för betydligt mindre summa pengar.
De där perforerade benen tillför inte någon säker konstruktion utan snarare tvärt om, alu är en mjuk metall som gärna viker sig dubbelt, det behövs betydligt tjockare ben av alu än motsvarande i stål eller trä för att det ska bli säkert.

Tanken var god men det här håller inte för den prislappen.

För 32 000Kr kan du få ett bord i 20x20 profil.

Permalänk
Medlem

Jag tar två!

Permalänk
Medlem

Kan man anmäla artikeln i sig som opassande, kränkande och provocerande agerande? För att inte tala om bordet då. Måste vara en sport att hitta en möbel som ser fulare och billigare ut men kostar mer. TE förtjänar verkligen all skit de kan få för det här. Alla fattar att man inte måste köpa det om man inte vill men det är samtidigt faktiskt helt ok att håna företaget till döds för tilltaget att ens släppa skiten.

Permalänk

Går det så går det
Säljer dom några så skrattar dom nog hela vägen till banken

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Inom synthvärlden är ju Teenage Engineering lite av skämt redan. Detta förbättrar inte deras image kan man väl säga

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Man får åtminstone rätt många hål för pengarna

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Viking

Jag tror de råkat skriva 1600€ när det egentligen skulle ha stått 1600 kr. Enda förklaringen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det där priset är ju för att det är ett designer-bord. Kostnaden har väldigt lite att göra med tillverkningskostnaden i de fallen. Det är väl samma sak här, med skillnaden att bordet i artikeln inte har en tilltalande design.

Är inte alla produkter designade, sen är frågan om alla fått rättvist betalt samt hur många tänkta produkter som ska dela på designkostnaden.
Men jag gillade det, att kunna fästa saker i det runt om hade varit najs.

Skrivet av DasIch:

TE-bordet består av ett standardiserat system för aluminiumprofiler och fästen, samt en skiva i plywood. Det är metervara som kostar under 100Kr/m. Att försöka sälja det där bordet för 16 000Kr är fan lite kränkande.

Standard fästen och profiler. Detta låter genast intressant! Var hittar jag dem? Vad ska jag googla på?

Skrivet av Bouxer:

<Uppladdad bildlänk>

Den var ju tillomed på rea, bara att slå till!
Endast ett par månaders leveranstid också, ingen fara!

får hoppas att det är betalning vid leverans och att inflationen gör ett bra jobb

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För 32 000Kr kan du få ett bord i 20x20 profil.

Jag kan sälja ett med skiva av laminerad MDF och 1x1-profil för 2 miljoner, ben av tandpetare i alu eller titan, man får välja fritt själv.
Levereras med 1000 stag även de 1x1 för att behålla stabiliteten

Varför lägger man ens ut det här på nyhetssidan, vill SWEC att man slutar läsa nyhetssidan kanske?
Känns bara provocerande att posta det här på förstasidan, speciellt i tider då de flesta får mindre pengar över för varje månad som går. 😂

Permalänk
Medlem

Björkplywood kommer bara från Ryssland. Finns en bra anledning varför det inte går att få tag på björkplywood, inte ens om du köper tonvis av det. Vi har fått köpa furuplywood istället på jobbet sen Ryssland började sitt "avnazifierande operation".

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag kan sälja ett med skiva av laminerad MDF och 1x1-profil för 2 miljoner, ben av tandpetare i alu eller titan, man får välja fritt själv.
Levereras med 1000 stag även de 1x1 för att behålla stabiliteten

Varför lägger man ens ut det här på nyhetssidan, vill SWEC att man slutar läsa nyhetssidan kanske?
Känns bara provocerande att posta det här på förstasidan, speciellt i tider då de flesta får mindre pengar över för varje månad som går. 😂

Det finns ett funktionsvärde av att nyansera sådant här tvättäkta sk*t, för det är ett slöseri med en otroligt viktig resurs. Priset är förövrigt endast ett sken, för idén kan kopieras och därmed troligen göras billigare. Om intresset finns där.

Men visst, artikeln provocerar fram klick.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Varför lägger man ens ut det här på nyhetssidan, vill SWEC att man slutar läsa nyhetssidan kanske?

Med tanke på att redaktionen har typ testat deras chassi är det väl inte helt orimligt att skriva om ett hopfällbart bord från samma tillverkare? Dessutom perfekt för Lan iom. att det är hopfällbart
Sedan är det inte alltid helt lätt att hitta nåt intressant att skriva om, du och övriga får väldigt gärna tipsa redaktionen om nya spännande produkter, relevanta nyheter osv.

Citat:

Känns bara provocerande att posta det här på förstasidan, speciellt i tider då de flesta får mindre pengar över för varje månad som går. 😂

Lite märkligt sätt att resonera (även om jag antar att det var lite skämtsamt menat?), är ju fortfarande många som spenderar väldigt mycket pengar på bilar, inredning, dyra grafikkort, whatever. Förhoppningsvis avskräcker artikeln och inte minst kommentarsfältet potentiella köpare från att öppna plånboken.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluxor:

Standard fästen och profiler. Detta låter genast intressant! Var hittar jag dem? Vad ska jag googla på?

Förslagsvis "Aluminiumprofiler"

https://www.google.com/search?q=aluminiumprofiler&oq=aluminiu...

Permalänk

Ett riktigt snyggt och grymt skrivbord kan såklart kosta mycket pengar och ändå sälja bra. Mitt skrivbord är över 20år gammalt, vissa har skrivbord som är över 50år och det blir inte många kronor per år.

Så det enda jag har emot skrivbordet är att vare sig utseende eller funktion imponerar. Helt ärligt tycker jag den är ful.

Permalänk
Medlem

Ser lika stabilt ut som torkstället jag köpte för 300kr på Jysk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluxor:

Standard fästen och profiler. Detta låter genast intressant! Var hittar jag dem? Vad ska jag googla på?

Jag vet inte exakt vilket system de använder eller var man hittar det, men...
https://www.rollco.eu/
https://www.aluxprofile.com/aluminium-slot-profiles

TE's hemsida visar vilka delar som används i deras bord. Är du ute efter liknande skulle jag fråga på r/engineering. Det är aluminiumprofil/sliders.

Finns även enkla program för att designa saker i aluminiumprofil:
https://maytec.com.de/index.php?id=21&L=1

Permalänk
Medlem

Nä men helt ärligt. Vad heter de profilerna och fästena?
Jag tycker TEs profiler och fästen var snygga. De som kommer upp när jag googlar är inte ens i närheten av lika snygga. Så antingen har de tagit fram något eget, vilket rättfärdigar priset. Eller så har de svartare bälte i googling än mig.

Att profilerna har helt fyrhantiga hål som går att hålla rena tillskillnad från majoriteten av profilerna gör att jag inte tycker att de ens är i närheten av att vara samma.

Tycker du är verkar gnällig, hade du suttit nära mig hade jag bjudit på en banan.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte exakt vilket system de använder eller var man hittar det, men...
https://www.rollco.eu/
https://www.aluxprofile.com/aluminium-slot-profiles

TE's hemsida visar vilka delar som används i deras bord. Är du ute efter liknande skulle jag fråga på r/engineering. Det är aluminiumprofil/sliders.

Finns även enkla program för att designa saker i aluminiumprofil:
https://maytec.com.de/index.php?id=21&L=1

Såhär ser de ut
Du kanske redan har hittat de, men jag lägger upp bilden för alla som inte orkar söka själva.

edit: De som de "vanliga" profilerna saknar är enkelheten i utsidan. det är ett "fyrkantigt hål" där de använder spåren i 45 graders vinkel.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Dem8n:

Jag kan sälja ett med skiva av laminerad MDF och 1x1-profil för 2 miljoner, ben av tandpetare i alu eller titan, man får välja fritt själv.
Levereras med 1000 stag även de 1x1 för att behålla stabiliteten

Varför lägger man ens ut det här på nyhetssidan, vill SWEC att man slutar läsa nyhetssidan kanske?
Känns bara provocerande att posta det här på förstasidan, speciellt i tider då de flesta får mindre pengar över för varje månad som går. 😂

Om du har en bra idé kring produkter du vill skapa och sälja, så gör det! Är ju bara bra för marknaden med alternativ.

Gällande sista frågan är svaret att jag tyckte det var intressant. Teenage Engineering gör roliga produkter. Dyra, och ibland onödiga, men ändå intressanta. Om priset på skrivbordet är det som svider, borde vi ha någon sorts smärtgräns när det kommer till pris på saker? Högkvalitativa produkter och produkter med designfokus har ju en tendens att dra iväg i pris.

Permalänk
Medlem

Bara uselt, sen verkar mycket ha tramspris där.
Välj ett vettigt..möbelföretag.