Teenage Engineerings modulära skrivbord kostar 16 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tack för svaret.

Det handlar inte om priset utan kvaliteten, gjorde en beräkning på detta bord, det håller inte måttet.
Jag tycker inte att ni ska göra betalda artiklar om designmöbler, det är inte erat område, om ni inte tänkt vidga Sweclockers till att handla om lite allt möjligt?

Bordet ifråga är inte ett datorbord, även om de kallar det för just det.

Som du kan se i tråden så blir ganska många upprörd, i slutändan är det dock helt upp till er såklart.

Varför är det inte ett datorbord? Hur kan du bedöma kvaliteten utan att känna på bordet?

Det låter hittils som att den mesta kritiken är ren jantelag.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Dem8n:

Tack för svaret.

Det handlar inte om priset utan kvaliteten, gjorde en beräkning på detta bord, det håller inte måttet.
Jag tycker inte att ni ska göra betalda artiklar om designmöbler, det är inte erat område, om ni inte tänkt vidga Sweclockers till att handla om lite allt möjligt?

Bordet ifråga är inte ett datorbord, även om de kallar det för just det.

Som du kan se i tråden så blir ganska många upprörd, i slutändan är det dock helt upp till er såklart.

Betalda?

Alltså det är ju ett skrivbord. Som primärt används för att använda med en dator med skärm och kringutrustning. Det är modulariteten gör det mer intressant än ett vanligt skrivbord och med lite fantasi verkar det gå att göra lite vad som helst med det. Sen att det kostar 16 lakan är ju förstås galet, men man behöver ju inte köpa allt.

Permalänk
Medlem

Haha detta för tankarna till Apples prissättning av hjul till sin stationära Mac Pro. Dom kanske kan ha ett samarbete.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 White, Ryzen 3700X, ASUS Rog Crosshair Hero VII, 18GB DDR4 3200MHZ CL14, 500GB NVMe +500gb SSD +1tb HDD, Gigabyte RTX 3080 Vision OC, Alienware 3423dw, Ducky One 2 Tuxedo TKL MX Brown, Logitech G303 Shroud Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Som du kan se i tråden så blir ganska många upprörd, i slutändan är det dock helt upp till er såklart.

Men du och dom andra belackarna älskar ju det? Ni blir ju helt till er i brallan!
Du har ju för fan satt dig och "gjort en beräkning" på bordet, bara för att den enorma designermöbelbranschen råkade överlappa en en decimeter med ditt specialintresse.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Men du och dom andra belackarna älskar ju det? Ni blir ju helt till er i brallan!
Du har ju för fan satt dig och "gjort en beräkning" på bordet, bara för att den enorma designermöbelbranschen råkade överlappa en en decimeter med ditt specialintresse.

Aha det var du som köpte bordet, grattis! 😁

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så var väl detta bord riktigt cringe?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Ärligt talat så var väl detta bord riktigt cringe?

Cringe? Inte riktigt va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Varför är det inte ett datorbord? Hur kan du bedöma kvaliteten utan att känna på bordet?

Det låter hittils som att den mesta kritiken är ren jantelag.

Man behöver inte känna på prylar för att kontrollera kvalitet, i det här fallet vet vi ju vad det är gjort av.
Laminerad plyfa och aluminiumpinnar.
Plyfan håller för det mesta, eventuellt kan den bli deformerad men den tål stora deformationer, aluminium däremot är väldigt dåligt på att hantera deformationer.

Jag struntar fullständigt i om du köper det här eller ett 4090, jag är inte avundsjuk på någon.
Men gör man reklam för något som utger sig för att vara en produkt den inte är ja då går jag igång.
Hade varit lika illa om det var ett pappersbord från IKEA för 149kr som de påstod vara ett datorbord.

Lägg 60kg last på det bordet från Teenage Engineering så kommer det få permanenta deformationer.

Permalänk
Medlem

Jag vill avråda från denna, den är hemsk och potentiellt hälsofarlig. Jag har en. Jag hatar den.

Tungt, otympligt, instabilt något hemskt (kan enkelt råka sparkas isär om man prickar det sketna lösa staget som håller ihop benen på nedersidan, men det räcker även med att man råkar gå in i bordet, vet inte hur många gånger det varit nära att klappa ihop för att en av spärrarna glidit ur), extremt obekvämt handtag så man får värk i handen efter 15 sekunder när man kånkar runt på skiten.

Skulle elda upp fanskapet ritualmässigt om jag bara kunde hitta något bättre som uppfyller mina behov (ihopfällbart, samma storlek, men inte designat av en jävla dåre och inte av dyngkvalité).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Priset skulle kunna förklaras av låga tillverkningsvolymer, och/eller eventuell certifiering (minns inte vilken/vilka ISO-standarder det är som ska följas för att vara ok som skrivbord för kontorsbruk).

Förutom att jag aldrig skulle betala så mycket för ett skrivbord ens om det är elektriskt höj/sänkbart så faller det även på just den saken: det går ju inte ens att justera höjden, om jag förstår det rätt?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag vill avråda från denna, den är hemsk och potentiellt hälsofarlig. Jag har en. Jag hatar den.

Tungt, otympligt, instabilt något hemskt (kan enkelt råka sparkas isär om man prickar det sketna lösa staget som håller ihop benen på nedersidan, men det räcker även med att man råkar gå in i bordet, vet inte hur många gånger det varit nära att klappa ihop för att en av spärrarna glidit ur), extremt obekvämt handtag så man får värk i handen efter 15 sekunder när man kånkar runt på skiten.

Skulle elda upp fanskapet ritualmässigt om jag bara kunde hitta något bättre som uppfyller mina behov (ihopfällbart, samma storlek, men inte designat av en jävla dåre och inte av dyngkvalité).

Tack för info, hade faktiskt funderat på att köpa en. Men det får bli att leta vidare.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag skulle nog vilja prova på det som dom röker, för det verkar vara riktigt bra grejer.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Så fult, fruktansvärt fult. Sorry men det är vad jag tycker. Har ett campingbord från Biltema som känns stabilare än vad det där ser ut, är ihopfällbart, snyggare och kostade 699..har en väska med handtag till det också som ingick. Skulle jag vilja fästa något i det så löser jag det med en borrskruvdragare..

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Det tragiska är inte prissättningen, utan att det faktiskt finns köpare som köper detta skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

16 lök… för det där?

Håller med, det såg verkligen långt ifrån premium ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

TE-bordet består av ett standardiserat system för aluminiumprofiler och fästen, samt en skiva i plywood. Det är metervara som kostar under 100Kr/m. Att försöka sälja det där bordet för 16 000Kr är fan lite kränkande.

Man känner sig lite sekundärkränkt faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Man känner sig lite sekundärkränkt faktiskt.

Primär, sekundär och tertiärkränkt. Faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Men du och dom andra belackarna älskar ju det? Ni blir ju helt till er i brallan!
Du har ju för fan satt dig och "gjort en beräkning" på bordet, bara för att den enorma designermöbelbranschen råkade överlappa en en decimeter med ditt specialintresse.

Är du en investerare i företaget eller? För att folk gör sig lustig över att dessa "designers" alltid överskattar värdet på det man skapar. Det är inte bara lustigt.. det är ganska tragikomiskt faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Teenage Engineering's grej är ju lite på samma linje som B&O och Apple.

Du köper inte Apple för prestandan.
Du köper inte B&O för Ljudkvalité.
Du köper inte Gucci solglasögon för att skydda dig mot solen.

Det hela handlar om "jag har pengar och skyltar gärna med det - visuellt".
Det är en livsstil för denna kundgrupp.

Hipstern som arbetar som Art Director på ett reklambolag, alla väggar måste vara vita i hemmet, gärna med rätt licensierat och kontrollerat godkänd Pantone färg. Han är snygg, tunn, har vältrimmat skägg och newsboy keps. Datorn han arbetar på är seg som en åsna, men supertunn, vacker och trendig som passar in i hans minimalist style helvita hem, dekorerat med ett arbetsbord från Teenage Enginering. Han kör Tesla till arbetet såklart, äter vegan mat. Han har en Teenage Engineering OP-1 i fickan som han i rasten sitter och producerar musik med och när han kommer till arbetet och ser en PC med sladdar överallt så får han stroke och måste inläggas på sjukvård i en vecka för att komma förbi chocken, bredvid står en café latte från starbucks, och ett tidning "Vogue".

Permalänk
Avstängd

Det här är bra sätt att få GPU priser se vettiga ut

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Varför ligger den här artikeln som kom 9/2 högre upp än ex veckans fredagspanel?

Sen instämmer jag i huruvida detta faktiskt är relevant. Det är inte någon form av hårdvara eller mjukvara för PC eller tom konsol, utan blott ett överprisat skrivbord från ett hyfsat okänt företag. När IKEA som är världsomspännande och tillgängligt för de flesta släppte sina serier fanns det trots allt ett allmänintresse, kan inte se det här.

Tycker det är ganska smaklöst att trycka upp den till toppen igen, även om det finns en del kommentarer. Börjar likna samma upplägg som Expressen och Aftonbladet kör, där de endast skriver artiklar som provocerar människor för att få klick.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av blunden:

Det där priset är ju för att det är ett designer-bord. Kostnaden har väldigt lite att göra med tillverkningskostnaden i de fallen. Det är väl samma sak här, med skillnaden att bordet i artikeln inte har en tilltalande design.

Ikea har också designers så man kan hävda att det är designerbord.

Meeeeeen. Jag fattar din poäng. Jag misstänker att detta bordet är rätt dyrt att tillverka dock, i liten skala och kanske i ett produktionsland som inte är jättebilligt, plus hypeskatten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Börjar kännas som att dyra produkter är sättet att marknadsföra sig på idag. Bara se på Apple när de släpper någon enkelt som hjul till en dator eller fäste till en skärm och därefter lägger en kraftig prislapp på produkten. Wips så sprids det som en löpeld genom alla typer av media.
Egentliga icke nyheter men verkar skapa en het diskussion kring produkten en stund, vilket vi kan även se gällande detta bord.

Vet inte men känna som att allt ska vara så dyrt som möjligt idag för att det framhäver någon status som människan verkar eftersträva. Konstig utveckling där i slutändan varje medelsvensson ändå likställer sig med varandra genom att spendera lånade pengar på allt från bilar i miljonklassen till överprissatta telefoner och hus/lägenheter köps för att sikta på maximal vinst istället för en bostad att bo i.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Teenage Engineering's grej är ju lite på samma linje som B&O och Apple.

Du köper inte Apple för prestandan.
Du köper inte B&O för Ljudkvalité.
Du köper inte Gucci solglasögon för att skydda dig mot solen.

Det hela handlar om "jag har pengar och skyltar gärna med det - visuellt".
Det är en livsstil för denna kundgrupp.

Hipstern som arbetar som Art Director på ett reklambolag, alla väggar måste vara vita i hemmet, gärna med rätt licensierat och kontrollerat godkänd Pantone färg. Han är snygg, tunn, har vältrimmat skägg och newsboy keps. Datorn han arbetar på är seg som en åsna, men supertunn, vacker och trendig som passar in i hans minimalist style helvita hem, dekorerat med ett arbetsbord från Teenage Enginering. Han kör Tesla till arbetet såklart, äter vegan mat. Han har en Teenage Engineering OP-1 i fickan som han i rasten sitter och producerar musik med och när han kommer till arbetet och ser en PC med sladdar överallt så får han stroke och måste inläggas på sjukvård i en vecka för att komma förbi chocken, bredvid står en café latte från starbucks, och ett tidning "Vogue".

Jag köper Apple för prestanda och design, samt B&O för ljudkvalitet och design. Inte för att jag har något från B&O längre men är allergisk mot sådana svepande fördomsfulla kommentarer.

... Är supervanligt bland programmerare att använda macbooks, helt enkelt för att det är förbannat bra datorer.

Permalänk
Medlem

Skampris next level

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ikea har också designers så man kan hävda att det är designerbord.

Meeeeeen. Jag fattar din poäng. Jag misstänker att detta bordet är rätt dyrt att tillverka dock, i liten skala och kanske i ett produktionsland som inte är jättebilligt, plus hypeskatten.

Teenage engineering AB har hög omsättning och rätt lite vinst så det är nog inte mycket hypeskatt att tala om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Teenage Engineering's grej är ju lite på samma linje som B&O och Apple.

Du köper inte Apple för prestandan.
Du köper inte B&O för Ljudkvalité.
Du köper inte Gucci solglasögon för att skydda dig mot solen.

Det hela handlar om "jag har pengar och skyltar gärna med det - visuellt".
Det är en livsstil för denna kundgrupp.

Hipstern som arbetar som Art Director på ett reklambolag, alla väggar måste vara vita i hemmet, gärna med rätt licensierat och kontrollerat godkänd Pantone färg. Han är snygg, tunn, har vältrimmat skägg och newsboy keps. Datorn han arbetar på är seg som en åsna, men supertunn, vacker och trendig som passar in i hans minimalist style helvita hem, dekorerat med ett arbetsbord från Teenage Enginering. Han kör Tesla till arbetet såklart, äter vegan mat. Han har en Teenage Engineering OP-1 i fickan som han i rasten sitter och producerar musik med och när han kommer till arbetet och ser en PC med sladdar överallt så får han stroke och måste inläggas på sjukvård i en vecka för att komma förbi chocken, bredvid står en café latte från starbucks, och ett tidning "Vogue".

Dina exempel har ju andra kvaliteter som väger upp, för en del i alla fall. B&O har bra ljud, inte riktigt på den nivån som priset indikerar men något ska man ju betala för deras design. Mac:ar fungerar bra och har bra prestanda, de har kommit till den nivån att de till och med är hyfsat prisvärda. Gucci solglasögon är dyrare än vad de hade kostat utan märket, men de är ändå solglasögon som fungerar med allt man vill ha hos ett par solglasögon som UV-skydd och så. Och så stor är inte merkostnaden för märket i det fallet.

Detta skrivbord är värre än alla de exemplen för det är uppenbarligen inget bra skrivbord. Märket lär inte heller ha samma tyngd som exemplen förstås, så de lär inte sälja mycket av detta skrivbord, men problemet är ju att det är en pissig produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Varför ligger den här artikeln som kom 9/2 högre upp än ex veckans fredagspanel?

Sen instämmer jag i huruvida detta faktiskt är relevant. Det är inte någon form av hårdvara eller mjukvara för PC eller tom konsol, utan blott ett överprisat skrivbord från ett hyfsat okänt företag. När IKEA som är världsomspännande och tillgängligt för de flesta släppte sina serier fanns det trots allt ett allmänintresse, kan inte se det här.

Tycker det är ganska smaklöst att trycka upp den till toppen igen, även om det finns en del kommentarer. Börjar likna samma upplägg som Expressen och Aftonbladet kör, där de endast skriver artiklar som provocerar människor för att få klick.

Mvh

Det är ganska ofta redaktionen lyfter upp attiklar igen till toppen med en ’missa inte’-banner

Varför man väljer att lyfta denna som kommentarerna visar tydligt att den inte uppskattas är lite mer oklart

Jag gissar att all diskussion och klick räknas som bra kanske

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tror det är någon slags PR kupp för att chockera och de verkar de lyckas med.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies