Ny funktion frigör minne i Google Chrome

Permalänk
Medlem

Firefox har en ganska smart och trevlig funktion för att spara minnne.
Det sitter en ett litet kryss till höger på varje flik. Klickar man på detta så stängs fliken och minne frias upp. Det går även bra att antingen klicka med mitten musknapp på en flik eller trycka knappkombinationen ctrl+w.

Helt allvarligt så får jag ställa mig i kören som inte förstår problemet med minnesanvändningen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Sidorna cachas ju oavsett på disken så antal skrivningar torde bli det samma.

Nej, för det sker bara en gång när sidan laddas in. Sedan sitter bara fliken i RAM och gör ingenting mot SSD:n. Men ska flikar hela tiden gå i viloläge och sedan väckas upp sker en skrivning av all information i fliken till SSD:n varje gång.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Medlem

Denna funktion har jag stört mig på några dagar nu, fruktansvärt irriterande.
Jag köar upp både videos och texter m.m. i flikar spridda på 3-4 browserfönster och två skrivbord, o när man ska återvända till en grej man haft lite avbrott på så nog fasen skulle de starta om...

Tack för denna artikeln, jag var precis på väg att fråga i forumet om någon annan sett denna galenskap 😀

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!