Tuffa tider ger uppsving för begagnad elektronik

Permalänk
Medlem

Det är bra att det används så länge som möjligt innan det hamnar på tippen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jo, men iom att man ofta ger upp garanti och liknande så känns det inte värt det om det inte är ett riktigt bra pris. En bra kampanj/rea kan ju sänka priset 20-25% på elektronik. Då tycker jag inte att det är värt det att chansa på begagnat om du bara får ett pris liknande REA. (10-25%)
Men du har helt rätt, tycker beg priserna har varit helt galna på sistone. Därför har jag bara köpt nya saker. (förutom leigon laptopen jag skriver på nu) men den fick jag för 40-50% billigare än nypris beroende på var man köper den.....=)

Rädslan för att garantin inte gäller känns mer som en overifierad rädsla än baserat på fakta.

Inet sa väl själva i dubbelklick att de tar garantiärenden så länge det inte handlat om ett löst grafikkort från en hel dator.

Det är ju än mer en trygghet att köpa begagnat här för de flesta är legit, man har historiken och känslan är att de flesta vill hjälpa till om det skulle strula med garantin.

Permalänk
Medlem

Följer tradera slaviskt och duckade några köp i höstas bara för att se att priset gått upp 200:- sedan dess.
Det är rätt många grundkomponenter (cpu och moderkort) som med fraktpriset landar någon hundralapp under vad billigaste prisjakt erbjuder. Jag har gett upp och inväntar sommaren, eventuellt att BF2023 kan ge något från de etablerade kedjorna. Långsiktighet är enda vägen framåt i dessa tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jo, men iom att man ofta ger upp garanti och liknande så känns det inte värt det om det inte är ett riktigt bra pris. En bra kampanj/rea kan ju sänka priset 20-25% på elektronik. Då tycker jag inte att det är värt det att chansa på begagnat om du bara får ett pris liknande REA. (10-25%)
Men du har helt rätt, tycker beg priserna har varit helt galna på sistone. Därför har jag bara köpt nya saker. (förutom leigon laptopen jag skriver på nu) men den fick jag för 40-50% billigare än nypris beroende på var man köper den.....=)

Garantin följer i praktiken alltid produkten. Däremot tappar man reklamationsrätten. Och visst kan en rea sänka priset ordentligt på vissa produkter, men då gäller ju också att det är den produkten som man vill ha. Om man köper något bara/primärt för att det är nedsatt 20-25 procent kan man tappa mycket av produktens faktiska värde/nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Ursäkta en korkad fråga, men med "Strix OC" så menar du kort från ASUS, deras Strix-serie?

Japp, och alltid OC-modeller då de har bättre binnad die.

Hade varit dumt att köpa nytt eftersom de brukar vara tusenlappar dyrare än billigare alternativ. Men har det gått några år så blir begagnatpriset ungefär samma som de som var billigare när de var nya.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Japp, och alltid OC-modeller då de har bättre binnad die.

Hade varit dumt att köpa nytt eftersom de brukar vara tusenlappar dyrare än billigare alternativ. Men har det gått några år så blir begagnatpriset ungefär samma som de som var billigare när de var nya.

Hur känner du inför "Crosshair" på moderkort, samt "Thor" på PSU, som är ytterligare steg upp i kedjan. Eller är ROG Strix erforderligt även i dessa komponent-kategorier?

Permalänk
Medlem

Köper hyfsat mycket begagnat och har än så länge aldrig blivit blåst eller faktiskt ens det minsta besviken, måste haft lite tur antar jag. Däremot tycker jag begagnatmarknaden har blivit lite för dyr på många komponenter så nu hade jag definitivt köpt nytt istället.

Mitt senaste begagnat köp var en Iphone 13 Pro, ville ha en 14 Pro men den var så hiskeligt dyr. Min 13 Pro kostade nästan precis hälften så mycket och då var valet självklart. Antagligen något jag kommer fortsätta göra i framtiden då just mobiler sjunker så satans fort i värde.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Begagnadmarknaden förstör för upphov...tillverkarna. Jag föreslår att vi låser all hårdvara till konton så att man inte kan sälja delar vidare.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kyre:

Begagnadmarknaden förstör för upphov...tillverkarna. Jag föreslår att vi låser all hårdvara till konton så att man inte kan sälja delar vidare.

...don't..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Hur känner du inför "Crosshair" på moderkort, samt "Thor" på PSU, som är ytterligare steg upp i kedjan. Eller är ROG Strix erforderligt även i dessa komponent-kategorier?

Jag kör Crosshair. Men det är ett Crosshair VII så det var alltså inte så farligt dyrt även för att ha varit ett farligt dyrt moderkort på den tiden, och jag fick det i present gillar tweaking och man får tillgång till fler inställningar på Crosshair. Så det är därför jag gillar dem. Annars hade väl Strix säkert funkat. Frugan klockar inte och hon har ett Strix och det verkar funka bra.

Nätagg köper jag så sällan så det blir grundlig research varje gång då mycket har ändrats. Nu senast blev det ett EVGA supernova främst på grund av låga rippelvärden och 16AWG-kablar till GPU och CPU.

Men om du menar om jag skulle köra Asus även på PSU så beror det på. Om Thor har tjockare kablar och lägre rippel än Strix så hade jag nog velat ha ett sånt ja. Annars hade det kvittat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Ja, men bara ibland nästan aldrig."

Det har hänt ett fåtal gånger, prylar som varken tillverkas eller säljs nya längre.

Däremot borde jag verkligen passa på att sälja eller skänka bort mina drivor av begagnade prylar som inte används...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Ja, men bara ibland nästan aldrig."

Stämmer in på mig också.
Senast var det ett grafikkort till min son som köptes i höstas. Med nutidens extremt höga priser på grafikkort (i princip samma pris/prestanda som för fem år sedan) kändes det ogörligt att köpa fabriksnytt.

Mina egna överblivna prylar brukar jag omfördela inom familjen eller kränga till kollegor och bekanta.

Permalänk

köpte en beg. Samsung 960 Pro 512GB via ebay. Sedan kom chia-coin och sedan dess könns det inte lika säkert att köpa begangnad lagning.

Har annars köpt mycket "open box" av lite blandat. Typ router, ram-minne, etc

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 1080 Ti begagnat och det var 5 månader samt över 4000 billigare än ett nytt med kvitto och låda.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakro807:

Detta blir ju lite av en avvägning också. Det stämmer att elektronik ofta har väldigt högt andrahandsvärde jämfört med de flesta andra saker. Å andra sidan så tenderar vi att byta ut elektronik betydligt oftare också. Så ska man spara 10 000 kronor på en begagnad soffa som man köper en gång var tjugonde år eller 1000 kronor per mobiltelefon som man byter vartannat år?

Jag byter inte ut elektronik ofta. Tvärtom gör jag ofta dyra köp som sen används flera år.

Just soffa är något jag inte köper lika lätt begagnat (samma med säng). Köper ogärna klädda möbler begagnat om det inte är från vänner och bekanta som jag känner. Däremot alla andra former av trämöbler har jag inga problem med att köpa begagnat. Samma med tallrikar, bestick, lampor etc. Allt som jag enkelt kan rengöra köper jag med fördel begagnat. Oftast får man mycket finare saker begagnat än om jag skulle försöka hålla snarlik budget och köpa nytt. Dessutom gillar jag äldre stilar.

Permalänk
Medlem

Tycker begagnat priserna är för dyra.. Skiljer det inte mycket så kan man lika gärna köpa nytt. Mycket smidigare att handla av firmor än privatpersoner (om man inte känner dem).

Så nej. Men det är inte just p.g.a att det är begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köpa begagnat medför också stor risk att garantin inte gäller längre. Processorer och SSDn är nog ganska säkra att köpa begagnat men allt annat som vanliga hårddiskar eller grafikkort vars fläktar börjar bli dåliga eller coilwhine är större risk.

De produkter med lång tillverkargaranti är ju personligen dåliga att köpa begagnat om inte garantin förs över till andra ägaren.

Fläktar är dock väldigt lätta att åtgärda. Coilwhine skulle jag säga är subjektivt, och beror ofta på ens egna komponenter i datorn, t ex dåligt nätagg som inte pallar det nya grafikkortet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Handlar ogärna elektronik där det finns risk för ESD-skador begagnat eftersom dylika skador inte nödvändigtvis visar sig direkt och inte går att se. Är priset tillräckligt lågt så chansar jag dock ibland. Köpte ett 1660 Super till dotterns dator för lite sedan, tex.

Bortsett från det köper jag gärna begagnat men generellt vill folk ha för mycket betalt. Ibland läggs ju saker ut för över nypris, bara för att de själva betalade det dubbla för ett par år sedan.

Det finns ju även en del butiker som säljer begagnat med garanti. I regel dyrare än att köpa från privatpersoner men bortsett att de lämnar viss garanti är man ju även skyddad av konsumentköplagen. Även om det är dyrare än att köpa privat kan man skala av ganska många procent. Senast köpte jar ett objektiv för under 60% av nypris på det sättet.

Jag är dock dålig på att själv sälja av grejer som jag inte använder längre. Ofta tycker jag inte att det är värt besväret, för det handlar om så lite pengar. Så antingen ligger det och skräpar här hemma eller så skänker jag bort det när högarna blir för stora.
I själva verket hade jag säkert kunnat få in en nätt summa på att sälja av saker men...

Permalänk
Medlem

Köper alltid stereo prylar begagnat.
Ska man ha hifi av klass så är det ju löjliga priser nytt.
T.ex bästa köpet jag gjort är mitt försteg, ett Rotel RSP 1098 med ett nypris på 38.000, gav knappa 3000 efter 12 år, fantastiskt försteg om man inte måste HDMI.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk

Gammal tråd men måste ändå göra uppror - Hur kan det bli ett uppsving för begagnatmarknaden när de flesta försöker sälja begagnat skräp utan garantier för nästan nypris? Då köper man väl hellre splitter nytt? Att begagnatmarknaden inte totaltdött de sista åren är för mig ett mysterium.. Är det för att vanligt folk helt enkelt tror helt blint på att bara för att det är begagnat så är det billigt och kontrollerar inte vad prylen kostar att köpa ny?
Måste även tillägga, att försöka sälja en begagnad elektronikpryl som inte tillverkas längre och som dessutom utgått helt ur alla sortiment för mer än halva nypriset när den var som billigast i butik gränsar faktiskt till bedrägeri.