Permalänk
Medlem

Hotkey funktion via powershell?

Hej! Jag arbetar med myndighetsutövning och skriver många beslut på daglig basis, detta medför att jag behöver skriva datum och datum-spann ett par hundra gånger per dag för hand. Jag kopierar text hit och dit för ofta för att kunna copy pasta datumen.

Arbetsdatorerna tillåter inga program så som autohotkey, egentligen inga egna exe filer tillåts överhuvudtaget. Jag fick en ide om att eventuellt göra ett script via windows powershell som helt enkelt spottar ut dagens datum via en hotkey, samt datumspannet för månaden exempelvis 230301-230331 på en annan.

Är detta möjligt via powershell utan adminrättigheter? Hur bär jag mig åt? Tackar hjärtligt för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Hej! Jag arbetar med myndighetsutövning och skriver många beslut på daglig basis, detta medför att jag behöver skriva datum och datum-spann ett par hundra gånger per dag för hand. Jag kopierar text hit och dit för ofta för att kunna copy pasta datumen.

Arbetsdatorerna tillåter inga program så som autohotkey, egentligen inga egna exe filer tillåts överhuvudtaget. Jag fick en ide om att eventuellt göra ett script via windows powershell som helt enkelt spottar ut dagens datum via en hotkey, samt datumspannet för månaden exempelvis 230301-230331 på en annan.

Är detta möjligt via powershell utan adminrättigheter? Hur bär jag mig åt? Tackar hjärtligt för hjälp.

Rolig uppgift!

Ha en notepad uppe med det du behöver skriva ofta? Kör copy paste?

Alternativt:
Skapa en ps1-fil med följande rad i sig

Citat:

get-date -format "yyyy-mm-dd" | clip

Skapa en genväg till din ps1-fil. Se till att genvägen pekar till powershell med kommandot att köra din ps1-fil

C:\Windows\System32\WindowsPowerShell\v1.0\powershell.exe -Command "& C:\path\to\file.ps1" -NoLogo -NonInteractive -NoProfile

Du lär märka om det fungerar med din organisations inställningar för din dator.

Edit: Just ja, anledningen till att du gör en genväg, är att du kan lägga till kortkommandon på genvägar

Permalänk
Medlem

Vill du alltså köra en knapp för köra ett powershell-script som direkt klistrar in datum/datumspann direkt i dokumentet du jobbar med? Osäker om powershell öht kan göra det. Är det olika program hela tiden?

Det som däremot går ganska lätt att göra är att göra ett powershell-script som sätter det önskade värdet i clipboarden, och sen köra en genväg till det powershell-script med en knappkombo (crtl + alt + valfri knapp), men jag vet inte hur mycket tid det sparar öht eller hur mycket smidigare det är.

edit* Som ovan beskriver. För spannet kan man kanske göra nåt sånt här

Citat:

$StartDate = Get-Date -Day 1
$EndDate = $StartDate.AddMonths(1).AddDays(-1)
$DateRange = $StartDate.ToString("yyyyMMdd") + "-" + $EndDate.ToString("yyyyMMdd")

Set-Clipboard -Value $DateRange

Du kanske annars kan lösa det med pinnade saker i windows clipboard manager (win + v)

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Ja tanken var att få ut dagens datum utskrivet med en hotkey, samt datumspannet. Det fungerade det ni skrev ovan! Jag fick datumet och spannet till copy paste. Men visade sig att windows + v var smidigast