Permalänk

Uppgradera mesh-nätverk hemma

Jag installerade för snart 4 år sen nätverk hemma. Fiber in i huset, 250/250, och ett Netgear Orbi RBR20 + 1 satellit. Det har fungerat skapligt men långt ifrån felfritt. Framför allt har vi problem med att systemet disconnectar till de i familjen som har iOS-baserade enheter. På Android har det fungerat bra.

Jag funderar nu rent generellt på att uppgradera och undrar vilket system ni skulle rek. Jag antar att det är läge att titta på WiFi6E? Det räcker med en router och 1 satellit skulle jag tro. Maxpris 3500-4000:-

Tack!

EDIT: Jag kan tillägga att jag har möjlighet att dra kabel till samtliga våningsplan så jag behöver kanske egentligen 1 router och 1 accesspunkt (om det skulle förändra något).

Permalänk
Medlem

Jag hade starkt rekommenderat Asus AiMesh system.
Mer specifikt XT8 eller uppåt (de finns alla i 2-pack). Enkel managering och väldigt stabila

Sen så ska du köra Ethernet backhaul för stabilare anslutning. Du specificerar / alternativt det upptäcks automatiskt i gränssnittet om det är trådlåst eller kabel anslutet för backhaul.

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Jag hade starkt rekommenderat Asus AiMesh system.
Mer specifikt XT8 eller uppåt (de finns alla i 2-pack). Enkel managering och väldigt stabila

Sen så ska du köra Ethernet backhaul för stabilare anslutning. Du specificerar / alternativt det upptäcks automatiskt i gränssnittet om det är trådlåst eller kabel anslutet för backhaul.

Tack för tipset!

Det verkar som att det fungerar bättre nu, har gjort lite inställningar som gör att de problematiska enheterna inte längre switchar mellan 2,4 ghz och 5 ghz som de gjorde innan. Det har hittills varit stabilt utan disconnects.

Ang backhaul så kör jag det i dagsläget till router och satellit. Dock fick jag en tanke om att jag kanske gjort fel. Jag har dessa från 2 olika portar på fiberroutern. Skapar detta egentligen två separata nätverk eller hur blir det? Borde jag istället splitta en port för att köra backhaul till router och satellit från samma port på fiberroutern?

Permalänk
Medlem

@lunaspice ja det kan nog bli lite tokigt då.

Det normala är att man har en kabel från fiberdosan till sin router, sedan kopplar man in resten av utrustningen där. Portarna på en fiberdosa har olika ip-adresser vad jag vet. Sedan som annan skrev, det är alltid att föredra kabelanslutna enheter även när man kör mesh system, bättre farter och mindre problem med störningar och hastighetsproblem.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@lunaspice ja det kan nog bli lite tokigt då.

Det normala är att man har en kabel från fiberdosan till sin router, sedan kopplar man in resten av utrustningen där. Portarna på en fiberdosa har olika ip-adresser vad jag vet. Sedan som annan skrev, det är alltid att föredra kabelanslutna enheter även när man kör mesh system, bättre farter och mindre problem med störningar och hastighetsproblem.

Förlåt, jag var lite otydlig. Jag syftar till att jag har 2 olika portar från min första router, inte fiberdosan eller meshrouter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Förlåt, jag var lite otydlig. Jag syftar till att jag har 2 olika portar från min första router, inte fiberdosan eller meshrouter.

Meshen ska anslutas till ”moderskeppet” och inte fiberdosan för Ethernet backhaul.

Sen är best practice att fibern går mot en router och via den router skicka vidare all trafik. För fiberdosan inte har brandvägg osv. Som skyddar.

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Meshen ska anslutas till ”moderskeppet” och inte fiberdosan för Ethernet backhaul.

Sen är best practice att fibern går mot en router och via den router skicka vidare all trafik. För fiberdosan inte har brandvägg osv. Som skyddar.

Precis så har jag det nu. Funderingarna var om jag gjort rätt som har en kabel från port 1 på "moderskeppet" till meshroutern och en kabel från port 2 till meshsatelliten. Ska jag istället köra en kabel från port 1 och splitta den till meshrouter och satellit eller spelar det ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Precis så har jag det nu. Funderingarna var om jag gjort rätt som har en kabel från port 1 på "moderskeppet" till meshroutern och en kabel från port 2 till meshsatelliten. Ska jag istället köra en kabel från port 1 och splitta den till meshrouter och satellit eller spelar det ingen roll?

Så här är väl en ganska vanlig koppling, wifi backhaul är med fördel kabel istället dock.

Permalänk
Medlem

Så länge bägge är anslutna till ditt LAN så spelar det inget roll var de är inkopplade.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W