Ultrawide skärm till gaming och jobb

Permalänk
Medlem

Ultrawide skärm till gaming och jobb

Hej!

Jag hade tänkt köpa en ny skärm som ska funka både för allt hemmajobb men även för att spela på. Fördelningen kommer nog vara typ 90% jobb vs. 10 %spel (om ens det), vilket gör att jag nog inte vill köpa en OLED. Jag är alltså lite rädd för inbränning osv. av att ha skärmen igång hela dagen med typ samma program/bild uppe.

När jag väl spelar är det en stor blandning av spel, nu är det oftast lite äldre SP-spel och ibland något game CS:GO. Ev. kommer jag köpa en ny dator till hösten för att kunna spela AAA spel igen (jag var jätteinne på att köpa ny dator nu i vår, men tror jag kommer vänta till hösten och hoppas på bättre tillgång till ex. 78003dx och 7900XTX). Jag lutar åt AMD-hållet av "moraliska" skäl, varför jag hellre vill ha Freesync än G-sync (om inte båda).

Jag har i alla fall kollat på följande skärmar:

1. LG ultragear 34gp950g

2. Alienware aw3821dw

Jag tycker väl ca 13000 ex. moms känns ganska saftigt för en skärm, men man kollar ju på den mycket . Men smärtgränsen än nådd där i alla fall!

Jag inser att det är lite olika skärmar, olika upplösning och storlekar, men jag önskar lite hjälp att prioritera och höra hur folk resonerar och tycker själva. Eller om någon vill rekommendera en helt annan skärm tar jag tacksamt emot förslag!

PS. sorry för långt inlägg!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Vad ska du med freesync och/eller gsync till om du primärt ska jobba på den?
13k för en 34" 21:9 för hemarbete låter ohyggligt dyrt om du inte behöver något specifikt gällande bildkvalitet

Jag körde en dell 34" 21:9 tidigare och den fungerade bra för jobb och de finns ju för 5500kr (https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%B6jda-bildsk%C3%A4rmen-d...)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Avstängd

165hz IPS 34" så kolla in HP X34. Utan extra kryddor, bara bra skärm för priset

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips! Jag vill ha en bra skärm för att det ska funka bra när jag väl spelar, sen köper jag hellre något lite för bra för jobbet som passar bra till gamingen.

Jag tänkte dock att den där AW/Dell skärmen kanske blev lite väl överdriven. Hittade sedan denna, det blir ju rätt bra pris i jämförelse. Nu lutar det åt den istället

https://www.webhallen.com/se/product/358642-Acer-Nitro-XR383C...-

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Permalänk
Skrivet av lumberjack:

Tack för bra tips! Jag vill ha en bra skärm för att det ska funka bra när jag väl spelar, sen köper jag hellre något lite för bra för jobbet som passar bra till gamingen.

Jag tänkte dock att den där AW/Dell skärmen kanske blev lite väl överdriven. Hittade sedan denna, det blir ju rätt bra pris i jämförelse. Nu lutar det åt den istället

https://www.webhallen.com/se/product/358642-Acer-Nitro-XR383C...-

Du får ju denna för nästan samma pris, lite mindre på höjden, men qd-oled, mycket bättre bild än ips skärmen du länka...

https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%B6jd-spelsk%C3%A4rm-alie...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jepp, kan inflika att detta är en bra skärm för priset (~4000). Har denna nu för jobb (och lite spel) och det funkar utmärkt. Det enda jag kanske saknar är någon till ingång och högtalare så hade den varit perfekt.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag kör en 34”ut samt en 27”
Båda är LG GL850 serie tror jag med 144hz 10bit HDR och freesync.
Kör hemmadatorn med DisplayPort med ett RTX3080 och en Ryzen 5900. Allt funkar perfekt för gaming, sen alternerar jag min jobbdator och min macbook via HDMI, det funkar toppen.
Jag brukar köra RDP på 27”, excel och pdf delar på 34”.
Jättebra setup för det mesta. Jag kör mest jobb, men kan göra allt på dem.

Om man skall komma billigare undan så är freesync och 10bit lite onödigt.
144hz om du spelar, men det kräver oxå lite mer kraft. Min dator klarar det utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Du får ju denna för nästan samma pris, lite mindre på höjden, men qd-oled, mycket bättre bild än ips skärmen du länka...

https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%B6jd-spelsk%C3%A4rm-alie...

Jag tror säkert det är en grym skärm du länkade, men jag tycke inte oled lämpar sig bra när man primärt ska jobba på skärmen. Men jag håller absolut med att oled är kungen av media/gaming. Dock med risk för inbränningar samt ev. artefakter vid att läsa liten text osv. så känns IPS mycket bättre för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Skrivet av danneee:

Jepp, kan inflika att detta är en bra skärm för priset (~4000). Har denna nu för jobb (och lite spel) och det funkar utmärkt. Det enda jag kanske saknar är någon till ingång och högtalare så hade den varit perfekt.

Intressant, det verkar vara en riktigt schysst skärm för priset!

Jag ska bege mig till en affär och se om man kan hitta två skärmar i 34" vs. 38" för att jämföra. Helst även rak vs. välvd för att kolla det också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen skärm med ungefär samma kriterier. Jag tyckte LG34GN850 (samt den du länkande 34gp950g) var för dyr för mitt ändamål och HP X34 upplevdes lite på gränsen för att jag skulle vara nöjd när jag läst runt. Köpte till slut Gigabyte M34WQ: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5930261
Bara haft den några dagar men har inget att klaga på ännu.

Mitt krav var 1440p, 144hz, IPS-panel, G-sync och åtminstone OK HDR så jag kan lira No Man's Sky med det. Den är dock inte curved om det är något du jättegärna vill ha baserat på vad du länkat.

Högtalare finns inbyggt om man vill ha det men ljudet är såklart inget vidare. Fördelaktigt om du ska ha till jobb är att det finns KVM också även om jag inte testat det ännu heller men helt klart bonus om du har jobblaptop hemma.

Permalänk
Avstängd

Hade en 3440x1440 förr och har nu en 3840x1600. Använde dem för jobb och spel. Kommer inte att köra 3440x1440 för jobb igen. Alldeles för dåligt utrymme på höjden för arbete.