Permalänk
Medlem

Tips för uppgradering.

Tja. Med en fin skatteåterbäring i år och dator som nu närmar sig tre år så tänkte jag att det kan vara på sin plats att ge den lite kärlek och en uppfräschning. Är inte ute efter en totalrenovering men önskar tips på vad som är prisvärt just nu och skulle ge en bra boost till spelprestandan. Svårt att ge budget men vill inte lägga ner 20 papp om vi säger så.

Nuvarande rigg:

[PCPartPicker Part List](https://pcpartpicker.com/list/j6n4zf)

**CPU** | [AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 6-Core OEM/Tray Processor]
**CPU Cooler** | [be quiet! Pure Rock 2 CPU Cooler]
**Motherboard** | [MSI B450 TOMAHAWK MAX ATX AM4 Motherboard]
**Memory** | [Gigabyte AORUS RGB 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 CL16 Memory]
**Storage** | [Western Digital Blue SN550 1 TB M.2-2280 PCIe 3.0 X4 NVME Solid State Drive]
**Video Card** | [PowerColor Red Devil Radeon RX 5700 XT 8 GB Video Card]
**Case** | [Fractal Design Meshify C ATX Mid Tower Case]
**Power Supply** | [SeaSonic FOCUS GX 750 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply]

Monitorn är en LG OLED 55' B9 som funkar fint.

Obs. Spelar överlag inte FPS eller andra spel som kräver höga frames men vill ändå att bilden flyter på fint i högre inställningar. Tänk Diablo 4, God of War, BG3 etc.

Permalänk
Medlem

Du är framförallt bottleneced av ditt grafikkort då det krävs mycket av det för att orka 4K, så det är prio ett att uppgradera till minst ett 6700XT / RTX 3070 men gärna ett 6800XT / 3080 eller bättre. Här är ett förslag. Du kan även få ett 7900XT för 11K:

Om du vill ha kvar RGB på dina minnen så kan du köpa till ett typ likadant kit för att få 4x8GB ram, annars kan du köpa ett nytt kit ram på 32GB 3200Mhz för 849kr.

Vill du bara komma så billigt undan som möjligt och få så mycket utväxling som bara möjligt per krona så skulle jag köpa ett begagnat RTX 3070 / 3080 eller RX 6800 / 6900 och sen call it a day, det skulle göra grymt stor skillnad och förmodligen mer än nog för de flesta

Även processorn kan vara en idé att byta upp, men det är inte något måste. Du behöver dock troligtvis uppdatera bios för att den sa vara kompatibel med ditt nuvarande moderkort.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Inte nödvändigt med RGB på minnena, det bara blev så just då. Lite mer minne gnäller jag inte över

Och just processorn var jag orolig över att behöva byta eftersom moderkortet inte direkt vill ha de nyaste chippen. Och ja, ska jag byta moderkort, processor och gpu, då blir det inte mycket kvar att behålla på gamla damen
Om jag skaffar ett 7900XT, kommer inte min nuvarande processor bottlenecka det då?

Om du tror att enbart ett begagnat kort, och lite mer minne kan ge henne en skjuts nog för i år så är det värt att titta på. Tackar för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Membi:

Inte nödvändigt med RGB på minnena, det bara blev så just då. Lite mer minne gnäller jag inte över

Och just processorn var jag orolig över att behöva byta eftersom moderkortet inte direkt vill ha de nyaste chippen. Och ja, ska jag byta moderkort, processor och gpu, då blir det inte mycket kvar att behålla på gamla damen
Om jag skaffar ett 7900XT, kommer inte min nuvarande processor bottlenecka det då?

Om du tror att enbart ett begagnat kort, och lite mer minne kan ge henne en skjuts nog för i år så är det värt att titta på. Tackar för tipsen!

Moderkortet stöder 5000 serien, behövs bara en BIOS uppgradering

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Moderkortet stöder 5000 serien, behövs bara en BIOS uppgradering

Jo, men tänkte mest att jag iaf nästa år skulle göra lite mer omfattande byten till AM5 och DDR5 och därför känns det bortkastat att lägga pengar på en ny processor just nu.

Hittade iaf ett Gigabyte rx 6950 XT för lite över 8 papp vilket jag hoppas kommer visa sig vara en bra deal. Och en tusenlapp för nya stickor kan jag lägga även om de bara är för det här året.