Raspberry pi för att visa power point filer.

Permalänk

Raspberry pi för att visa power point filer.

Tjo,

Tänkte koppla en Rpi till en tv som skall visa power point presentationer vid en Entré. Skall loopa presentationen. Vilket program till rpi:n skulle ni rekommendera för detta?

Tacksam för svar

/Force

Permalänk
Medlem

LibreOffice finns att installers direkt ifrån repo:n, det torde väl fungera?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

LibreOffice finns att installers direkt ifrån repo:n, det torde väl fungera?

Grymt tack,
Och fjärrstyra Pi:n är det teamviewer eller vilket program är bäst ?
Och vad är enklast sättet att skicka över power point filerna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Grymt tack,
Och fjärrstyra Pi:n är det teamviewer eller vilket program är bäst ?
Och vad är enklast sättet att skicka över power point filerna ?

VNC för remote och WinSCP om du kör windows, för att föra över filerna.

Permalänk
Medlem

Vi använder en Raspberry Pi på en tv på jobbet som loopar en PowerPoint-presentation. Vi har importerat den i Google Docs som ett Google Slides-dokument. Bara koppla in en trådlös eller trådad mus när det är dags att byta dokument.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

VNC för remote och WinSCP om du kör windows, för att föra över filerna.

Finns det inget program där man kan skicka filerna och fjärrstyra samtidigt i samma program ?

Permalänk
Skrivet av Lojje:

Vi använder en Raspberry Pi på en tv på jobbet som loopar en PowerPoint-presentation. Vi har importerat den i Google Docs som ett Google Slides-dokument. Bara koppla in en trådlös eller trådad mus när det är dags att byta dokument.

Hur menar du importerat den ?
Är den inloggad i google docs ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Grymt tack,
Och fjärrstyra Pi:n är det teamviewer eller vilket program är bäst ?
Och vad är enklast sättet att skicka över power point filerna ?

Hade det varit jag så hade jag styrt via trådlös mus/tbord och skicka över filerna med usb minne, alternativt ProtonDrive för filerna. Det kan så klart också ordnas genom någon mjukvara och fjärrstyra över nätverk. Men det har jag ingen kunskap kring hur.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Hur menar du importerat den ?
Är den inloggad i google docs ?

Ja, precis. Raspberryn har en Firefox-sida uppe, inloggad i Google Drive. Dit har vi laddat upp PPT:n och importerad den i Google Slides, där den ligger och rullar. Den här videon förklarar hur du sätter att den automatiskt loopas och sätter intervall hur ofta den ska byta slide. https://www.youtube.com/watch?v=vpnM81xQJ_0

Permalänk
Skrivet av Lojje:

Ja, precis. Raspberryn har en Firefox-sida uppe, inloggad i Google Drive. Dit har vi laddat upp PPT:n och importerad den i Google Slides, där den ligger och rullar. Den här videon förklarar hur du sätter att den automatiskt loopas och sätter intervall hur ofta den ska byta slide. https://www.youtube.com/watch?v=vpnM81xQJ_0

Skall jag kolla på, verkar grymt smart och enkelt. Då kan man lägga upp ppt:n vart man än är bara man är inloggad o Google drive. Så kör den dessa om jag fattat det rätt.

Permalänk

Startar igång denna tråden igen då jag inte löst detta än. Jag tänker att jag använder mig av google drive och kör sedan google docs (Slides) funkar kanon. Men fjärrstyrningen har jag lite problem med. Jag har fixat teamviewer på windows burken och sedan på Raspberry pi:n funkar kanon. Under tiden jag fjärrstyr pi:n så är bildskärmen på pi:n svart så ingen ser vad jag gör. Men när jag stänger ner fjärrstyrningen så kommer det upp en bild på Pi:n där det står tack något bla bla från Teamviewer och då fallerar det. Denna bild måste man klicka OK på annars försvinner den inte.
Så kan jag inte ha det. Gissar att man måste betala för att denna bilden inte skall komma upp.
Finns det något annat smart sätt att lösa detta med fjärrstyrning ?

Permalänk

Tror det är en inställning på pi enhetens client du måste göra för att den ska visa bägge samtidigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Det du letar efter är signage, finns många gratislösningar och även ett antal företag med molntjänster du kan anlita om du behöver det på många skärmar.
https://www.signagespace.com/open-source-digital-signage-rasp...

Rekommenderar inte att köra powerpoint-filer direkt på linux, det brukar bli skillnader i utseende och saker som försvinner i konverteringen. Exportera hellre till MP4 från powerpoint och ladda upp som en film. Större filer blir det, men ser alltid ut som du förväntar dig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Startar igång denna tråden igen då jag inte löst detta än. Jag tänker att jag använder mig av google drive och kör sedan google docs (Slides) funkar kanon. Men fjärrstyrningen har jag lite problem med. Jag har fixat teamviewer på windows burken och sedan på Raspberry pi:n funkar kanon. Under tiden jag fjärrstyr pi:n så är bildskärmen på pi:n svart så ingen ser vad jag gör. Men när jag stänger ner fjärrstyrningen så kommer det upp en bild på Pi:n där det står tack något bla bla från Teamviewer och då fallerar det. Denna bild måste man klicka OK på annars försvinner den inte.
Så kan jag inte ha det. Gissar att man måste betala för att denna bilden inte skall komma upp.
Finns det något annat smart sätt att lösa detta med fjärrstyrning ?

Du kan ju prova att köra RealVNC på Raspberryn istället för Teamviewer. (Det ingår en gratis licens med Raspbian/Raspberry Pi OS)

Har kört detta själv i flera år och fungerar löjligt bra.

https://www.realvnc.com/en/raspberrypi/

Permalänk
Skrivet av Amerald:

Du kan ju prova att köra RealVNC på Raspberryn istället för Teamviewer. (Det ingår en gratis licens med Raspbian/Raspberry Pi OS)

Har kört detta själv i flera år och fungerar löjligt bra.

https://www.realvnc.com/en/raspberrypi/

Okej för när du kommer till hemsidan står det om man vill starta en provtid ?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror det är en inställning på pi enhetens client du måste göra för att den ska visa bägge samtidigt.

Hur menar du ?

Permalänk
Medlem

På mitt jobb använder vi Yodeck som är gratis om man endast använder en skärm, sedan kostar det om man vill använda fler skärmar. Man laddar upp filer på till deras server och styr sedan vad som ska visas genom deras sida. Det går att schemalägga flera olika slides, videor och bilder, dom har även lite olika overlays som går att använda, typ väder och klocka.

https://www.yodeck.com

Permalänk
Skrivet av Linse:

På mitt jobb använder vi Yodeck som är gratis om man endast använder en skärm, sedan kostar det om man vill använda fler skärmar. Man laddar upp filer på till deras server och styr sedan vad som ska visas genom deras sida. Det går att schemalägga flera olika slides, videor och bilder, dom har även lite olika overlays som går att använda, typ väder och klocka.

https://www.yodeck.com

Okej, men hur funkar det. Är det via en webbsida det spelas upp eller är det ett program som man installerar på datorn som skall visas på skärmen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, men hur funkar det. Är det via en webbsida det spelas upp eller är det ett program som man installerar på datorn som skall visas på skärmen ?

Jag har för mig att man laddar ner en image från deras sida och installerar det som operativsystem på en Rpi, när det är installerat och konfigurerat så sköter man allt genom en webbsida, det var några år sedan vi installerade det här, men jag tror vi har runt 10 skärmar som kör det i nuläget och det fungerar bra.

Permalänk
Skrivet av Linse:

Jag har för mig att man laddar ner en image från deras sida och installerar det som operativsystem på en Rpi, när det är installerat och konfigurerat så sköter man allt genom en webbsida, det var några år sedan vi installerade det här, men jag tror vi har runt 10 skärmar som kör det i nuläget och det fungerar bra.

Värt att kolla på, tack för tipset.