Amazon växer snabbt i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

våra anställningsskydd och lagar.

Vad jag läst så har de kollektivavtal de som jobbar på Amazons svenska lager.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det finns ett stort värde att ha en högt ställd moralisk värdegrund, och att man agerar efter denna, kvittar ifall det kostar lite mer, eller ifall det är lite mindre bekvämt.

Kanske ett sidospår på sätt och vis... Men det är ju lite upp till var och en vad som de anser vara viktigt i sin värdegrund.. För en del är det kanske inte valet av ÅF alla gånger som väger tungt, utan det kan vara att ens kaffe ska vara köpt med 100% transparens från kaffegårdar med vettig lön och bra villkor. Det kan vara att saker/verktyg är tillverkade i Europa eller Sverige istället för outsourcade till Kina och köpta på Biltema eller Jula. Eller att ens kläder är tillverkade med schyssta villkor i europa och inte en sweatshop i Bangladesh. Finns oändligt med exempel där det är lite mindre bekvämt och kostar 'lite' mer där man kunde gjort bättre moraliska val, få har råd eller tid att göra dem alla.

Men det är bara min syn på saken, jag tittar inte snett på folk för de köper billigt kaffe, verktyg på jula eller en tischa på H&M.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag läst så har de kollektivavtal de som jobbar på Amazons svenska lager.

Det är ju bra.

Låt mig dra en extremt liknelse för att belysa. Om COOP hade mördat barn alla länder förutom Sverige, hade du tyckt att det var härligt att handla från dem och stödja deras beteende då? Det är en extrem av samma resonemang.

Vi lever alla här tillsammans, oavsett de uppritade gränserna på kartor. När vi gör det bättre för andra så blir det bättre för alla.

Om vi låter t.ex Amazon ta över all handel i världen, tror du att de kan trycka på vår regering för att förändra villkoren? Förstår du vilken politisk makt dessa giganter har?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bäst kundservice, snabba leveranser, enormt utbud, fria hemleveranser och Prime video för 59kr/mån.
Låter som en saga.

Antingen njuter man av det.
Eller så sätter man sig i ett hörn och tjurar och tror det onda försvinner.

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte riktigt på samtiden. Enormt fokus på miljö och klimatfrågor, samtidigt som det köps så mycket skräp, för att det enkelt och billigt, slippa gå ut, få skräpet hemlevereat, passar inte produkten, sänd tillbaka eller lägg på hög, "det var ändå så billigt"
Inomhus sittande shoppare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bäst kundservice, snabba leveranser, enormt utbud, fria hemleveranser och Prime video för 59kr/mån.
Låter som en saga.

Antingen njuter man av det.
Eller så sätter man sig i ett hörn och tjurar och tror det onda försvinner.

Det där är en så trist ton, bara för att man inte delar dina komsumtionsmönster. Det är ingen som sitter och tjurar, några av oss göra andra val, och några av oss ogillar vissa företeelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag förstår mig inte riktigt på samtiden. Enormt fokus på miljö och klimatfrågor, samtidigt som det köps så mycket skräp, för att det enkelt och billigt, slippa gå ut, få skräpet hemlevereat, passar inte produkten, sänd tillbaka eller lägg på hög, "det var ändå så billigt"
Inomhus sittande shoppare.

Man behöver väl inte köpa skräp för att handla på Amazon?

Köpte en philips Airfryer för 860:- på Amazon.
Kändes rätt omotiverat att köpa den på Elgiganten för 1590:-.

Köpt en del Lee och Wrangler jeans för 400 spänn istället för det dubbla.

Wera verktyg nästan halva priset mot svenska verktygshoppar.

Köpt flera SSD till betydligt lägre pris.

Listan går att göra hur lång som helst.

Jag jobbar för mina pengar, jag skiter inte ut dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Man behöver väl inte köpa skräp för att handla på Amazon?

Köpte en philips Airfryer för 860:- på Amazon.
Kändes rätt omotiverat att köpa den på Elgiganten för 1590:-.

Köpt en del Lee och Wrangler jeans för 400 spänn istället för det dubbla.

Wera verktyg nästan halva priset mot svenska verktygshoppar.

Köpt flera SSD till betydligt lägre pris.

Listan går att göra hur lång som helst.

Jag jobbar för mina pengar, jag skiter inte ut dem.

Varför kände du dig träffad? De allra flesta av oss arbetar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Handlar regelbundet till 90% rabatt efter att handlarna har slarvat med prissättningen.
Har skaffat prime och det har varit mycket lönsamt hittills.
Fattar inte hur amazon kan gå med vinst när de slarvar så mycket

Har du bottar som skannar priser eller är du inne och kollar dagligen? Det låter som något som skulle vara intressant för mig. Har själv ingen aning hur sånt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Varför kände du dig träffad? De allra flesta av oss arbetar.

Bara så trött på svensk Jante.

Besos tjänar för mycket pengar så det gör ont i ögonen.
Sen framföra argumentet mot Amazon att stressade lagerarbetare tvingas pissa i flaskor på Amazons lager i USA.
Det gör stressade polska långtradarchaffissar också.
Mer synd om barnarbetare som tvingas gräva litium till mobiltelefoner och elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Har du bottar som skannar priser eller är du inne och kollar dagligen? Det låter som något som skulle vara intressant för mig. Har själv ingen aning hur sånt fungerar.

Finns Facebookgrupper och på Swedroids forum en tråd där tips dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bara så trött på svensk Jante.

Besos tjänar för mycket pengar så det gör ont i ögonen.
Sen framföra argumentet mot Amazon att stressade lagerarbetare tvingas pissa i flaskor på Amazons lager i USA.
Det gör stressade polska långtradarchaffissar också.
Mer synd om barnarbetare som tvingas gräva litium till mobiltelefoner och elbilar.

Jaha.. Det där eskalerade kanske en smula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tänk om alla blev så upprörda som dig när det verkligen gäller, som om man motarbetade på samma sätt företag/länder vars grundläggande ideologi har medverkat direkt till massmord på miljontals människor.
Då hade man verkligen kunnat förändra något till det bättre.
Nu är det mest en reaktion som liknar följa john utan någon egentlig tanke bakom.

Man har bara så mycket ork o energi som man har, o jag orkar såklart inte ta alla battles, men om jag aktivt kan välja bort Amazon så gör jag det, det går ju utmärkt att handla på andra mindre ställen istället. För kan jag stötta nånting mer lokalt så gör jag det, det är väldigt viktigt imo.

Skrivet av improwise:

Blir lite nyfiken på vilka datorer och telefoner du använder när du uppenbarligen bojkottar Apple, Google, Intel, AMD, Nvidia etc? Eller menade du att säga att du också känner den skam som du vill att Amazon-kunder ska känna?

Jag är invaggad i det här skitsammhället som är uppbyggt på kapitalism ja. Jag försöker välja bort så mycket jag kan o just Amazon är _lätta_ att välja bort då det finns hur många andra ställen som helst att handla på. Nvidia däremot har jag köpt mig ett beggat 3090 utav just eftersom min absolut största hobby är 3D-grafik med Blender som huvudverktyg o där är Nvidia-kort totalt överlägset nåt annat. För alltså om jag ens ska kunna äga en dator så _måste_ jag välja Nvidia, Intel eller AMD, bara gilla läget tyvärr. Men ska jag handla nåt så behöver jag garanterat inte välja just Amazon.
Apple har jag också valt bort för länge sen av många anledningar, men en Android har jag, den är åtminstone lite öppnare vilket passar mig. Hade gärna avgooglat den så mycket som möjligt också men har inte orken för den battlen just nu.
Men så för att svara på din fråga; ja jag känner lite skam för en del av det jag konsumerar. Men jag känner egentligen mer hat för vad kapitalismen gör mot världen. Att Amazon blir större o större tack vare er kommer i längden inte löna sig alls. När har monopol nånsin varit bra?

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade*

Otrevliga och nedlåtande kommentarer undanbedes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har "handlat" datordelar på amazon flera gånger... kalasbra returer även om man "råkar" skicka tillbaka något annat än det man beställt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Skiter fullständigt i Amazon som företag. Har beställt 3-4 gånger därifrån och inte fått paketet någon gång.

Får sluta skriva dig i Nordkorea, lolz
Vad har du lyckats köpa?
Den enda gången jag har blivit besviken var när de skickade en penna från Kina och den fick bränna inne på posten 70 spänn åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Älskar Amazon! För alla som tycker att det är så hemskt med deras personalpolitik så ska ni genast sluta handla från Jula, Rusta, dollarstore, HM.

Vettigt argument förvisso men det finns också grader i helvetet. HM tvingar i alla fall inte sina arbetare att pissa i hinkar eller tar tid på folks toalettbesök och gör löneavdrag därefter.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Herregud så positiva alla här är om Amazon helt plötsligt. När de kom hit i 2020 skrek alla att de kommer aldrig köpa därifrån ur princip. Själv har jag beställt en enda grej än så länge mot min vilja för att det inte gick att få annars (det var en julklapp), men annars har jag undvikit det.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vettigt argument förvisso men det finns också grader i helvetet. HM tvingar i alla fall inte sina arbetare att pissa i hinkar eller tar tid på folks toalettbesök och gör löneavdrag därefter.

Gör man det i Sverige? Annars är det nog värre för folk som fått sin arbetstid hyvlad i Sverige. Från heltid till 5 / vecka. Då pissar man nog hellre i flaska och har mat på bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Gör man det i Sverige?

https://www.svd.se/a/P3J3M5/mathem-utpekat-for-snusk-urin-och...

Skrivet av slipbit:

Annars är det nog värre för folk som fått sin arbetstid hyvlad i Sverige. Från heltid till 5 / vecka. Då pissar man nog hellre i flaska och har mat på bordet.

Om folk accepterar att folk ska behöva ha det så så har senkapitalismen vunnit. Det får den aldrig göra.
Vi får aldrig acceptera det som det normala bara för att folk ska slippa svälta ihjäl.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Handlar mer och mer på Amazon, väldigt nöjd med upplevelsen. Returer är smidigt och sjukt låga priser i vissa fall. Dom uppfyller alla krav som är viktiga för mig hos en näthandlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Herregud så positiva alla här är om Amazon helt plötsligt. När de kom hit i 2020 skrek alla att de kommer aldrig köpa därifrån ur princip. Själv har jag beställt en enda grej än så länge mot min vilja för att det inte gick att få annars (det var en julklapp), men annars har jag undvikit det.

Det var lite mer nyanserat än så. Kolla själv i tråden från 2020.

Permalänk

Något jag märker och som jag verkligen ogillar är att många billiga saker som hittas via t.ex. Aliexpress och liknande sidor är X antal gånger så dyra på Amazon och har därför börjat kolla upp detta mer och mer för att slippa bli 'lurad' att betala 199-250kr för något som man kan få för ca 40 kr inkl. frakt. Det tar lång tid, dock - och fraktas ofta via flygplan så det är inte särskilt miljövänligt heller. Men jag försöker att inte snärja in mig i den tanke 'djungeln' allt för mycket.

Jag och min närmaste familj använder beställer från Amazon flera gånger i månaden ibland per vecka. Något som stör oss är också att saker inte hamnar i en beställning utan separata. Verkligen inte miljövänligt, om man nu tycker det är av vikt. Verkligen humoristiskt och ledsamt att se en stor lastbil komma för att leverera en liten BT-dongle på trappan, för att dagen efter komma med en annan del av beställningen.

Prime Video & Gaming är trevligt, har inget att säga om dessa bonus tjänster.