Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Test: AMD Ryzen 7 7800X3D – spelprocessorn du väntat på

Permalänk

Beställde typ 15.05 när Inet hade den uppe. Beställningen gick igenom. Håller tummarna på att sakerna är framme innan Juni i alla fall.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Förstår fortfarande inte riktigt varför man väljer denna för nästan en tusenlapp mer än 7900x, känns mer framtidssäker ffa för spel i högre upplösningar i kombination med produktivitet? (Och finns i lager…)

Spel har en tendens att få ostabil prestanda när de börjar jobba mellan båda CCD's i 7900x/7950x. Plus de spel som använder cache skapligt får väldigt mycket bättre prestanda på X3D modellerna.

Många bryr sig inte om produktivitet alls (mig inkluderad) så gaming prestandan är det enda som betyder något. Har sett många historier från folk med 3900X/3950X, 5900X/5950X där de mycket tidigare än förväntat börjar springa på prestanda problem i spel.

7800X3D är definitivt inte speciellt bra värde per krona så klart som alla andra produkter som ligger i toppen på något sätt, är man ute efter det så finns det en låång list av bättre val.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Permalänk

beställnings vara över allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Spel har en tendens att få ostabil prestanda när de börjar jobba mellan båda CCD's i 7900x/7950x. Plus de spel som använder cache skapligt får väldigt mycket bättre prestanda på X3D modellerna.

Många bryr sig inte om produktivitet alls (mig inkluderad) så gaming prestandan är det enda som betyder något. Har sett många historier från folk med 3900X/3950X, 5900X/5950X där de mycket tidigare än förväntat börjar springa på prestanda problem i spel.

7800X3D är definitivt inte speciellt bra värde per krona så klart som alla andra produkter som ligger i toppen på något sätt, är man ute efter det så finns det en låång list av bättre val.

Instämmer, och kan tillägga; det finns dessutom en del produktivitetsprogram som inte heller skalar så bra med kärnor och dessutom lär tar skada av att skifta mellan CCD's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thirawat Boonrin:

beställnings vara över allt

Låter i den nyligen publicerade nyheten som att ingen fått sina leveranser ännu
https://www.sweclockers.com/nyhet/36120-svenska-ryzen-7-7800x...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Låter i den nyligen publicerade nyheten som att ingen fått sina leveranser ännu
https://www.sweclockers.com/nyhet/36120-svenska-ryzen-7-7800x...

De skall vara på väg fick jag förklarat till mig, AMD verkar ha pratat om "stora leveranser" men det återstår ju att se om det stämmer hur mycket som kommer in i lager i första batchen.

Såg att även denna artikel pratar om stora leveranser.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

fick iväg en beställning ifrån webhallen 15:12 pga strul på hemsidan. Pratade med kundtjänst som bekräftade att jag inte fick plats på deras första leverans som föruspåddes komma till lagret under nästa vecka. Ringde dustinhome som sa att de inte hade fått många beställningar. Så, beställde ifrån dem. Hoppas jag kom med på deras första batch iaf

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Antingen förklarar jag dåligt eller så förstår du inte varför man testar såhär.

Detta är inte en test av spelprestanda. Det är ett test av CPU-prestanda. Därför är det inte relevant att göra tester i upplösningar där grafikkortet sätter begränsningen. Det är inte relevant för någon att testa i högre upplösningar då det inte visar maximal CPU-prestanda.

Det är inte svårare än så.

Absolut haha. Men folk använder den för att spela i dessa upplösningar. Som den definitivt inte är bättre för än någon annan CPU av nyare slag. Så den är mer eller mindre onödig om man har en hyfsat nu CPU.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Nja, att testa CPU:er och GPU:er är inte helt lätt att göra exakt så det motsvarar hur vi använder dem. Själv kör jag i princip aldrig Ultra settings på grafiken vilket innebär att cpu:n spelar större roll än vad den visar i testdiagram med ultra settings. Alla kör med olika inställningar och för att man bara ska kunna se ren cpu-prestanda oavsett detta och oavsett grafikkort etc så kan man generalisera prestandan med att köra i 720/1080p.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Själv tycker oftast det är i forumdelen man hittar det intressanta. Sveper snabbt förbi all "mall-text" för att ta mig till slutsats och kommentarer.

Visst har man alltid kunnat hitta intressanta diskussioner i forumdelen? Där är vi isåfall eniga åtminstone då...

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Skulle vara riktigt spännande om någon kunde ge en riktigt bra förklaring varför (nästan) alla spel ser en boost från väldigt stor cache medan i princip inget annat ser någon relevant vinst alls... Det är långt ifrån uppenbart varför och att det är så blev uppenbart redan vid lansering av i7-5995C.

En sak som nog är relevant för den förklaringen är exakt vilka fall stor cache påverkar.

Ställer tar man SweC tester och jämfört 7800X3D mot 13900KS finns ett par rätt tydliga trender.

1. 7800X3D har ett större försprång i genomsnittlig FPS jämfört med lägsta FPS, i 720p med 4090 är genomsnittlig FPS 14 % högre medan fördelen är 7 % i lägsta FPS

2. Sorterar man sedan de 12 testade titlarna efter uppmätt FPS kan man också notera att 7800X3D har störst fördel i titlar med väldigt hög FPS.

I den 3:e-del med högst FPS är fördelen för 7800X3D hela 19 % (d.v.s. faktiskt statistiskt relevant) .

I den 3:e-del med lägst FPS (d.v.s. där skillnad i prestanda är som mest kritiskt) är det jämt skägg, 0 % skillnad.

D.v.s det verkar att vid riktigt hög FPS (lägsta FPS på övre 3:e-delen är faktiskt >390 FPS i genomsnitt...) lyfter stor CPU-cache bort en relevant flaskhals. Men vid de mest tungdrivna titlarna (den lägre 3:e-delen har dock fortfarande en lägsta FPS på >140 FPS) verkar stor cache vara mindre viktigt.

Tittar man på de 3 mest tungdrivna titlarna har faktiskt 13900KS 8 % bättre lägsta FPS jämfört med 7800X3D,

Så de mest tungdrivna titlarna känns "logisk": de är begränsade av rå beräkningskraft, den är högre hos de 13000/7000 modeller med högsta single-core frekvens. Men vid högre FPS flyttas flaskhalsen från rå beräkningskraft till något annat. Det "något annat" gillar uppenbarligen stor CPU-cache, men vad är det???

Kan det vara så att CPU:ns minnesåtkomst till viss del blockeras av grafikkortets DMA (direct memory access)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thirawat Boonrin:

nån som hann köpta det 15.00 idag på inet?

Japp min gick igenom fick orderbekräftelse osv från Inet, köpte 15:01.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det blev lite annat fokus den här gången av ett par anledningar.
Dels ville jag få den testad i så många moderna speltitlar som möjligt som huvudfokus för recensionen. Då valde jag att köra med grafikkortssvitens spelutbud. Steg två är att jag bestämde mig för att köra RTX 4090 för att eliminera någon form av begränsning från grafikkortet. Därefter valde jag att kliva över till NVME-ssd för att ha så snabb lagring som möjligt.

Valet av testmetodik och testplattform gjorde att jag ej kunde ha några jämförelsepunkter med andra processorer som testats med annan metodik.

Nästa gissel blev det faktum att 7800X3D och 7950X3D behövde testas från olika SSD:er då 7950X3D får felaktiga siffror när man inte kör den från en ren installerad Windows och samma sak gäller 7800X3D. Sedan blir det som ofta annars problem med en sprillans nya plattform, missslyckas med POST, får testa olika minneskit, upprepa vissa tester osv osv.

När jag till slut hade fått bukt på alltsammans så behövde jag då göra valet om jag skulle fortsätta med renodlat speltest eller köra våran vanliga svit med tester och i det här fallet tog jag beslutet att alternativ 1 skulle ge mest intressanta siffror.

Se ovan som ett förtydligande av hur jag valde att fördela resursen tid inför det här testet. Det är ett sådant resonemang jag för inför varje produkttest: Hur får jag ut mest relevant information med dom timmar jag har att disponera innan embargot löper ut.

Känns som problemet är helt enkelt att du/SweC inte haft tillräckligt med timmar. Varför? Vart tog tiden vägen? Hardware Unboxed testade också om alla spel (pga av nvidia uppdateringar). Och de hade ju samma problem med OS byten.

Har Sweclockers ekonomiska problem så de helt enkelt inte kan betala tillräckligt många timmar för en komplett recension?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Dom är knappast okända för mig
Har köpt där 5 gånger utan problem, en gång så blev det ett supportärende som tog lite tid, men det löste sig bra till slut.

Compu-mail är egentligen en grossist som även har internetförsäljning så deras sida är lite rörig och svårnavigerad, supporten är på danska.
Något som jag sett flera som klagat på, något jag knappast ser som en orsak till att rösta ner dom på som ex. prisjakt då deras support fungerar.
Samtidigt som många verkar gilla CDON som verkligen är ett problemföretag, som blåser folk då och då, framförallt för att där inte finns en fungerande support. Har handlat på CDON och dom två sista var uppriktigt en mardröm, slutade med att jag hotade med att polisanmäla. Då blev det knäpptyst, efter ca: en vecka så kom återbetalning.

Ser själv det som att man låser sig om man aldrig skulle "våga" sig på det okända, men det är jag det

Intressant att läsa dina erfarenheter och kul med en uppstickare Det kan förvisso vara intressant att testa nya butiker men kanske inte riktigt vad som helst. Håller mig hellre inom min "safe zon" (Komplett/NoN/Webbis/Inet) såvida det inte är något alldeles extravagant. Vissa butiker undviker jag dock (Proshop, Elgiganten, CDON, Amazon) pga. tidigare dåliga erfarenheter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Skönt att min 13900k spöar x3 processorerna i 1440 i Counter strike-go +700fps på min 60Hz monitor
Hur är det om man skulle vilja köra videoredigering eller renderingar , dvs något annat än spel är detta total ointressant att testa?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av krEJZi:

Känns som problemet är helt enkelt att du/SweC inte haft tillräckligt med timmar. Varför? Vart tog tiden vägen? Hardware Unboxed testade också om alla spel (pga av nvidia uppdateringar). Och de hade ju samma problem med OS byten.

Har Sweclockers ekonomiska problem så de helt enkelt inte kan betala tillräckligt många timmar för en komplett recension?

Hur många mantimmar annan media lägger på sina tester och hur de arbetar kan jag som sagt inte svara på.

I slutändan faller ansvaret på mig hur ett test ser ut vid publicering. Känner du dig missnöjd med hur det här testet blev är det givetvis tråkigt och jag får fortsatt ta till mig av feedback och ta det i beaktning framgent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hur många mantimmar annan media lägger på sina tester och hur de arbetar kan jag som sagt inte svara på.

I slutändan faller ansvaret på mig hur ett test ser ut vid publicering. Känner du dig missnöjd med hur det här testet blev är det givetvis tråkigt och jag får fortsatt ta till mig av feedback och ta det i beaktning framgent.

Givet alla initiala reaktioner har jag en idé för en artikel. Ta en gammal cpu recension med dess siffror och inbördes skillnader och gör om testerna med en 4090. Och svara på frågan: var 720p/1080p prediktivt för framtiden eller visar det endast på cpu skillnader i gamla spel i för låg resolution.

Inkludera även nya cpuer i denna artikel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av krEJZi:

Känns som problemet är helt enkelt att du/SweC inte haft tillräckligt med timmar. Varför? Vart tog tiden vägen? Hardware Unboxed testade också om alla spel (pga av nvidia uppdateringar). Och de hade ju samma problem med OS byten.

Har Sweclockers ekonomiska problem så de helt enkelt inte kan betala tillräckligt många timmar för en komplett recension?

Just Hardware Unboxed verkar ju hinna med helt galet mycket tester per tidsenhet.

Men undrar om HUB inte kapar en del hörn som inte borde kapas... Har nu hunnit kika på hyfsat med tester av 7800X3D. Har tidigare haft känslan att just HUB ofta haft "avvikande resultat", så tänkte göra en lite mer konkret jämförelse.

Cyberpunk är ett spel i som i princip alla som testat denna CPU haft med, så använde den som "mätsticka". Här är det uppenbart att just HUBs resultat avviker rätt mycket från många andra webbplatser. SweClockers, ComputerBase, Gamers Nexus, Linus Tech Tips och Eurogamer har alla uppmätt att 13900K har högre 1%-low i denna titel, HUBs resultat pekar i stället på det omvända.

Det är långt ifrån den enda gången just HUB fått avvikande värden. En förklaring har varit att de ibland använt andra CPU-modeller än övriga, andra GPUer än övriga. I detta fall handlar det om samma GPU (RTX4090) och resultaten skiljer på samma CPU-modeller övriga använder.

En fult förklaringen är att den statistiska osäkerheten är så pass stor att alla i praktiken har rätt. Fast stämmer det här betyder det att relativ prestanda mellan två CPU-modeller har en varians på +/- 10-15 % (d.v.s. vi kan överhuvudtaget inte säga något om vilken CPU som faktiskt är snabbast). Eller så finns det en högst relevant skillnad mellan HUB och alla övriga i vad man testar.

Eller så kapar HUB allt för mycket hörn för att kunna prestera mer data än de flesta andra, det gör i så fall HUBs resultat rätt poänglösa.

Har faktiskt ingen aning vad som är sant här!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just Hardware Unboxed verkar ju hinna med helt galet mycket tester per tidsenhet.

Men undrar om HUB inte kapar en del hörn som inte borde kapas... Har nu hunnit kika på hyfsat med tester av 7800X3D. Har tidigare haft känslan att just HUB ofta haft "avvikande resultat", så tänkte göra en lite mer konkret jämförelse.

Cyberpunk är ett spel i som i princip alla som testat denna CPU haft med, så använde den som "mätsticka". Här är det uppenbart att just HUBs resultat avviker rätt mycket från många andra webbplatser. SweClockers, ComputerBase, Gamers Nexus, Linus Tech Tips och Eurogamer har alla uppmätt att 13900K har högre 1%-low i denna titel, HUBs resultat pekar i stället på det omvända.

Det är långt ifrån den enda gången just HUB fått avvikande värden. En förklaring har varit att de ibland använt andra CPU-modeller än övriga, andra GPUer än övriga. I detta fall handlar det om samma GPU (RTX4090) och resultaten skiljer på samma CPU-modeller övriga använder.

En fult förklaringen är att den statistiska osäkerheten är så pass stor att alla i praktiken har rätt. Fast stämmer det här betyder det att relativ prestanda mellan två CPU-modeller har en varians på +/- 10-15 % (d.v.s. vi kan överhuvudtaget inte säga något om vilken CPU som faktiskt är snabbast). Eller så finns det en högst relevant skillnad mellan HUB och alla övriga i vad man testar.

Eller så kapar HUB allt för mycket hörn för att kunna prestera mer data än de flesta andra, det gör i så fall HUBs resultat rätt poänglösa.

Har faktiskt ingen aning vad som är sant här!

Hm. Hardware Unboxed körde ju 1080 med RT ultra vilket GN/LTT inte gjorde om jag kollade rätt.
Unboxed:

techpowerup:

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av krEJZi:

Hm. Hardware Unboxed körde ju 1080 med RT ultra vilket GN/LTT inte gjorde om jag kollade rätt.
Unboxed:
https://i.imgur.com/LdjKGZ5.png

techpowerup:
https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/images/min-cyberpunk-2077-rt-1920-1080.png

Det finns skillnader i settings. Men kring RT/non-rt så körde Eurogamer likt HUB med RT (tror alla andra körde utan RT), de fick ändå resultat mer i linje med övriga

Likt övriga får 7800X3D här lysade genomsnittlig FPS, men ligger efter i 1%-low.

En fullt möjlig förklaring är tyvärr att osäkerhet i mätningarna är långt högre än man kanske tror. Men om det är förklaringen blir i stort sätt alla tester rätt poänglösa då det inte (med statistisk säkerhet) går allt går att säga vilken CPU-modell som är snabbast... Det som talar emot detta är att de flesta benchmark-resultat brukar har väldigt låg run-to-run varians!

Edit: Vad som är ställt utom allt tvivel är att 1%-low värdena har större osäkerhet jämfört med genomsnittlig FPS.
0,1 %-low har väldigt stor osäkerhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hur många mantimmar annan media lägger på sina tester och hur de arbetar kan jag som sagt inte svara på.

I slutändan faller ansvaret på mig hur ett test ser ut vid publicering. Känner du dig missnöjd med hur det här testet blev är det givetvis tråkigt och jag får fortsatt ta till mig av feedback och ta det i beaktning framgent.

Calle, låt mig fråga dig detta: Är DU själv nöjd med denna recensionen eller är där något du hade gjort annorlunda med facit i hand? (Förstår om det kan vara en känslig fråga som du kanske inte vill svara helt sanningsenligt på.)

Gällande feedback så finns det en hel del i kommentarerna redan, mycket är sådant som vi är vana att se i recensioner sedan tidigare: överklockning, frekvens över tid, prestanda vid samma frekvens, förbrukning, effektivitet, prestanda i annat än spel m.m.

Om jag ska vara brutalt ärlig: Hade jag haft en bekant som var intresserad av denna CPUn hade jag inte ens tipsat om denna recensionen, utan jag hade sagt åt vederbörande att titta på andra recensioner - så pass intetsägande är den. (Den är bokstavligt talat "Här är AMDs nya CPU. Den slår 13900k i spel och kostar så här mycket. Hejdå.")

Nu låter jag jättetaskig och jag hoppas du inte tar det personligt för det är inte menat så. SweC har länge varit min go-to sida för att läsa recensioner samt referera till och det är så jag vill det ska fortsätta vara, men är detta den nya nivån som redaktionen lägger sig på så är det nog snart slut med både läsning och källhänvisning för min del - MEN det vill jag inte! Jag vill att SweC ska vara min go-to kanal vid recensioner och nyheter.

Jag vet inte om denna recensionen blev så... kort pga. tidsbrist, dålig planering, bristande intresse eller helt enkelt gamla goda "vet-inte-vad-som-hände-men-det-sket-sig-visst", men jag håller tummarna för att det var en tillfällig fluke och hoppas på nya tag och bättring inför framtid recensioner! 🙂

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hur många mantimmar annan media lägger på sina tester och hur de arbetar kan jag som sagt inte svara på.

I slutändan faller ansvaret på mig hur ett test ser ut vid publicering. Känner du dig missnöjd med hur det här testet blev är det givetvis tråkigt och jag får fortsatt ta till mig av feedback och ta det i beaktning framgent.

Får hoppas på att de var en engångsföreteelse! Och att ni kanske kan fylla på med fler resultat i efterhand!

Och vad MinscS2 ovanför sa.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Att börja försöka jämföra resultat mellan olika ställen känns rätt poänglöst då det är såå många faktorer som kan göra resultaten annorlunda.

När det gäller ibland dåliga 1% eller 0.1% lows på X3D modellerna så var det väl också nått som man kunde se på 5800X3D när vad man körde hamnade i en situation där de behövde hämta ny viktig data till cache väldigt ofta. Men då vad man körde inte behövde det så var resultatet bättre. Svårt att tvinga fram situationer där det händer dock, även därför du kan se stora skillnader i diverse tester tror jag, när man ser kassa 1% lows så hängde den nog sig upp på nått som hämtades från minnet och där ligger AMD efter Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns skillnader i settings. Men kring RT/non-rt så körde Eurogamer likt HUB med RT (tror alla andra körde utan RT), de fick ändå resultat mer i linje med övriga
<Uppladdad bildlänk>

Likt övriga får 7800X3D här lysade genomsnittlig FPS, men ligger efter i 1%-low.

En fullt möjlig förklaring är tyvärr att osäkerhet i mätningarna är långt högre än man kanske tror. Men om det är förklaringen blir i stort sätt alla tester rätt poänglösa då det inte (med statistisk säkerhet) går allt går att säga vilken CPU-modell som är snabbast... Det som talar emot detta är att de flesta benchmark-resultat brukar har väldigt låg run-to-run varians!

Edit: Vad som är ställt utom allt tvivel är att 1%-low värdena har större osäkerhet jämfört med genomsnittlig FPS.
0,1 %-low har väldigt stor osäkerhet.

Cyberpunk är ökänt för att vara "buggigt" med AMD-proppar, speciellt när de har 6-8 kärnor. SMT användningen är helt enkelt "trasig" och används inte i många fall.
Här är exempel på hur det kan se ut:

Permalänk
Medlem

Galet tryck! Folk har gott om pengar! Jag tyckte jag var snabb på Inet men fick ändå köplats 121.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.E:

Galet tryck! Folk har gott om pengar! Jag tyckte jag var snabb på Inet men fick ändå köplats 121.

De släpper ens köplats via supporten? Sade de hur många som får vid preliminärt lass på tisdag eller? Jag har en ordersbekräftelse från Inet 15.01 och 15.03 från webbis. Hur snabb var du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

De släpper ens köplats via supporten? Sade de hur många som får vid preliminärt lass på tisdag eller? Jag har en ordersbekräftelse från Inet 15.01 och 15.03 från webbis. Hur snabb var du?

Jag skrev till supporten och frågade. De kan dock inte svara på hur många enheter som kommer med leveransen. Sidan stökade lite så jag fick inte iväg beställningen förrän 15:05 vilket ju med facit i hand var jättesent.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saagaa:

Givet alla initiala reaktioner har jag en idé för en artikel. Ta en gammal cpu recension med dess siffror och inbördes skillnader och gör om testerna med en 4090. Och svara på frågan: var 720p/1080p prediktivt för framtiden eller visar det endast på cpu skillnader i gamla spel i för låg resolution.

Inkludera även nya cpuer i denna artikel.

Vet inte om det är någon poäng när HUBs video gör samma sak (i dagsläget, med äldre CPUer som jämförelse). Svårt att få ett bättre resultat än vad de fick.

Länkar den igen utifall du eller andra missade: https://www.youtube.com/watch?v=Zy3w-VZyoiM

De testar med 1070, 3060, 3080 och 4090, kombinerat med i7 8600K, Ryzen 2600X, i3 13100 och i9 13900K.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av MinscS2:

Calle, låt mig fråga dig detta: Är DU själv nöjd med denna recensionen eller är där något du hade gjort annorlunda med facit i hand? (Förstår om det kan vara en känslig fråga som du kanske inte vill svara helt sanningsenligt på.)

Gällande feedback så finns det en hel del i kommentarerna redan, mycket är sådant som vi är vana att se i recensioner sedan tidigare: överklockning, frekvens över tid, prestanda vid samma frekvens, förbrukning, effektivitet, prestanda i annat än spel m.m.

Om jag ska vara brutalt ärlig: Hade jag haft en bekant som var intresserad av denna CPUn hade jag inte ens tipsat om denna recensionen, utan jag hade sagt åt vederbörande att titta på andra recensioner - så pass intetsägande är den. (Den är bokstavligt talat "Här är AMDs nya CPU. Den slår 13900k i spel och kostar så här mycket. Hejdå.")

Nu låter jag jättetaskig och jag hoppas du inte tar det personligt för det är inte menat så. SweC har länge varit min go-to sida för att läsa recensioner samt referera till och det är så jag vill det ska fortsätta vara, men är detta den nya nivån som redaktionen lägger sig på så är det nog snart slut med både läsning och källhänvisning för min del - MEN det vill jag inte! Jag vill att SweC ska vara min go-to kanal vid recensioner och nyheter.

Jag vet inte om denna recensionen blev så... kort pga. tidsbrist, dålig planering, bristande intresse eller helt enkelt gamla goda "vet-inte-vad-som-hände-men-det-sket-sig-visst", men jag håller tummarna för att det var en tillfällig fluke och hoppas på nya tag och bättring inför framtid recensioner! 🙂

Tja!

Om Calle fick välja skulle han tillgodose varenda person här - men det är inte bara hans beslut utan han gör sitt yttersta under förutsättningarna som råder. Det innebär också att han inte kan visa hela sitt register av kunskap och kompetens utan man måste faktiskt lita på att människan vet vad han pratar om nu. Det må vara mycket kritik från gamla rävar i forumet men det finns också en stark vilja om förnyelse kring SweClockers i att behöva prova nya sätt.

Det innebär att vi testar, förnyar, tänker om, resursfördelar och även ”fått ökad personalomsättning” som de flesta märkt just för att hitta det bästa för SweClockers och alla läsare. Det är jäkla tufft att vara redaktör i ett öppet community som SweClockers, det ställer väldigt höga krav på stress, på en själv etc. Och det är enkelt att ställa krav bakom en skärm, men kom och hälsa på och se hur redaktionen jobbar istället, vilka utmaningar man tampas med så kommer du själva förstå kapaciteten som behövs.

Många pekar på att andra lyckas, men se gärna även hur många hårdvarusajter det finns kvar idag i Sverige och i världen. Alla har sina unika styrkor / utmaningar och SweClockers står starkt efter 24 år.

Du kan själv bidra, genom konstruktiva inlägg, genom att hämta in andra källor och diskutera. Vi är ett community, det innebär att man hjälper och stöttar varandra. Även från medlem till redaktör. Det är därför communityt finns - inte för att serva alla med de bästa och djupaste testerna i världen (även om det också hade varit nice).

SweClockers kan inte vara kvar på tidigt 2000-tal och behöver utvecklas för framtiden. Det går inte tillgodose alla viljor och nu åker ni som är vana vid djup-djupa recensioner på en del stryk. Kan intyga att Calle vet vad han pratar om och rekommenderar, vill man läsa på mer finns dussintals källor och det är så information bäst nyttjas.

Fortsätt ös in feedback och gör den konstruktiv. Kom med förslag. Även ni som tycker men helst inte skriver något, vi behöver allas feedback.

Finns det några fördelar med denna kortare recension - vad skulle det kunna vara på sikt om du funderar ett varv?

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com