Geforce RTX 3060 petat från Steam-toppen

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Jag vill bara försäkra alla att den här månaden är statistiken tillförlitlig. Urvalet är helt perfekt balanserat. Jag vet detta eftersom jag själv blivit tillfrågad och min burk är med.

Nice, jag hann bli lite orolig faktiskt. Skönt att du kunde lugna mig

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Men tror du att ett 20 år gammalt grafikkort, eller 15 för den delen. Med senast släppta drivrutin släppt 5-10 år tidigare, har så stor användarbas? Det kanske det har, vad vet jag. Men det låter i mina öron, mindre troligt.

Nej,
Men grafen i inlägg 20030196 verkar antyda att grafikkorten även måste stödja viss funktionalitet för att få räknas med.
Så att det kan finnas grafikkort som har tillräckligt stor användarbas för att finnas med i Steam statistiken (utan att räknas som "other") men som ändå inte får vara med i hans graf.

Vad är minimum för att räknas som "DX12U Capable" ?

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Nej,
Men grafen i inlägg 20030196 verkar antyda att grafikkorten även måste stödja viss funktionalitet för att få räknas med.
Så att det kan finnas grafikkort som har tillräckligt stor användarbas för att finnas med i Steam statistiken (utan att räknas som "other") men som ändå inte får vara med i hans graf.

Vad är minimum för att räknas som "DX12U Capable" ?

Förlåt, jag missförstod ditt inlägg, innan jag svarade. Jag kan bara gissa, men det gör jag för mig själv.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Förlåt, jag läste ditt inlägg fel innan jag svarade. Jag kan bara gissa, men det gör jag för mig själv.

Jag hittade en artikel
Uppdaterad 26 Mars 2023, men vet inte när den först skrevs

What is DirectX 12 Ultimate and what does it mean for PC gamers?

Citat:

Why DirectX 12 Ultimate matters

DirectX 12 Ultimate represents a significant upgrade to the system and the future of PC gaming. It introduced a number of new features including DirectX Raytracing, Variable Rate Shading, Sampler Feedback and more.

...

DirectX 12 Ultimate's most important feature

Perhaps the most significant thing about DirectX 12 Ultimate is the way it has unified code with the Xbox Series X. This means that games developed for the console will now work more easily on PC too.

All this means that gamers can expect more immersive games on both Xbox and on PC. You should expect to see higher-quality textures, better in-game lighting and more. Assuming you have the hardware to support it of course.

Some of the features of DirectX 12 Ultimate rely on developers to implement them and so it may be some time before we see the fruits of these labours, but in time there should be even better-looking PC games to look forward to.

Citat:

DirectX 12 Ultimate hardware

To make the most of DirectX 12 Ultimate you need recent hardware. The good news is Nvidia's GeForce RTX 30 Series and GeForce RTX 20 series GPUs have support for DirectX 12 Ultimate. AMD's Radeon RX 6800 Series and RX 6900 XT graphics cards also support the new version as well.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag hittade en artikel
Uppdaterad 26 Mars 2023, men vet inte när den först skrevs

What is DirectX 12 Ultimate and what does it mean for PC gamers?

Ja, där var det raka besked Så alla RTX kort, och från AMD 6800 och uppåt då.

Det var tur jag gissade tyst. Jag trodde hela AMD´s 6000 serie var inkluderad.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kallandes:

Inte helt sant, men säkert det bästa sättet ändå att jämföra med. Deras statistik visar ju bara hur många dom skeppat till partnertillverkare + FE, inte hur många som sålts till privatkunder. Förutom FE, som dom säljer själva då!

Jag pratar om hela ledet du kommer aldrig få exakta dist siffror
Mycket går ju inte ens ut till privat kunder tyvärr.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag pratar om hela ledet du kommer aldrig få exakta dist siffror
Mycket går ju inte ens ut till privat kunder tyvärr.

Så är det! Man får ett hum via Steam survey, om man tar bort mars. inte så mycket mer. Just med privatkunder, som köper för spelande. För Nvidia är ju det mest intressanta hur många de sålt, oavsett användningsområde!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kallandes:

Så är det! Man får ett hum via Steam survey, om man tar bort mars. inte så mycket mer. Just med privatkunder, som köper för spelande. För Nvidia är ju det mest intressanta hur många de sålt, oavsett användningsområde!

Självklart jag jobbar med Dist / sale kontakter och det är sjukt mycket som ej når markanden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Självklart jag jobbar med Dist / sale kontakter och det är sjukt mycket som ej når markanden.

Kan tänka mig det!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad är minimum (äldsta/lägsta) modellerna från Nvidia respektive AMD för att hamna i den grafen ?
Borde inte Intels ARC modeller också vara tillräckliga funktionsmässigt för att hamna på den grafen?

Dom måste vara med i rådatan fört att få vara med i grafen. Och som det ser ut n uverkar det vara 0.15% av marknaden för ett kort som gäller. Förhoppningsvis blir det snart en blå linje också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Dom måste vara med i rådatan fört att få vara med i grafen. Och som det ser ut n uverkar det vara 0.15% av marknaden för ett kort som gäller. Förhoppningsvis blir det snart en blå linje också.

Okej, då är jag med.

Angående AMD
"AMD's Radeon RX 6800 Series and RX 6900 XT graphics cards also support the new version as well."

Är det bara från RX 6800 och uppåt som är med ?
Eller är det bara artikeln som är skriven före RX 6700 och neråt lanserades?
Har alla RX 6000 kort stödet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Okej, då är jag med.

Angående AMD
"AMD's Radeon RX 6800 Series and RX 6900 XT graphics cards also support the new version as well."

Är det bara från RX 6800 och uppåt som är med ?
Eller är det bara artikeln som är skriven före RX 6700 och neråt lanserades?
Har alla RX 6000 kort stödet ?

DX12 Ultimate är väl ≈ raytracing
Så även de lägre bör vara med

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

DX12 Ultimate är väl ≈ raytracing
Så även de lägre bör vara med

Ja, det är riktigt.