Geforce RTX 3060 petat från Steam-toppen

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Ja jag tittar på ANTALET . Då Nvidia har 80 % av marknaden och 70 serien står för runt 20- 25 % av marknaden innebär det att det borde säljas lika många 70 och 70 ti kort som AMD tillsammans . Du ser att 48.38% AMD ?

Sen är det där ett anekdotiskt exempel. Då det är en enskild ÅF, som sålt 3370 kort totalt på en vecka. Jag tror vi får vänta och se riktiga listor istället. Jag säger inte att du inte kommer att få rätt. Bara att du, jag, och alla andra inte har en aning ännu. Annat än anekdoter från ÅF.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Sen är det där ett anekdotiskt exempel. Då det är en enskild ÅF, som sålt 3370 kort totalt på en vecka. Jag tror vi får vänta och se riktiga listor istället. Jag säger inte att du inte kommer att få rätt. Bara att du, jag, och alla andra inte har en aning ännu. Annat än anekdoter från ÅF.

Sant men kundbasen är nästan lika stor som Sverige +Norge tillsammans

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

redan vecka 15 var 4070 ute . Förstår att du vill att 4070 sålt bra men det har det inte

Varför skulle jag vilja att ett enskilt grafikkort ska sälja bra? Jag jobbar inte på Nvidia. Så jag skiter fullständigt i vilka kort som säljer bra dåligt. Men det stör mig, när folk som du, bara slänger ur dig saker tagna i det blå. Hade svarat dig på samma sätt om det gällt Intel, eller AMD.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Roligt och se vilka grafikkort som ökat mest det ser inte så bra ut för 4000 serien . När man tänker på att dom har 80 % av marknaden ser ut som Nvidia förlorar en hel del marknads andelar .70 ti kortet ser inte ut som det sålt direkt bra .

Det är tyvärr snarare sorgligt att se hur liten användning AMD och Intel har... Att Intel inte är så starka här är väl rätt så logistiskt då dom inte haft dedikerade GPUer speciellt länge, men AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Varför skulle jag vilja att ett enskilt grafikkort ska sälja bra? Jag jobbar inte på Nvidia. Så jag skiter fullständigt i vilka kort som säljer bra dåligt. Men det stör mig, när folk som du, bara slänger ur dig saker tagna i det blå. Hade svarat dig på samma sätt om det gällt Intel, eller AMD.

Men det är inte taget ur det blå jag är ledsen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Men det är inte taget ur det blå jag är ledsen .

Jo, det är anekdoter från enskilda ÅF. Det representerar inte global försäljning.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har för mig att den främsta delen är de som loggar in med en ny användare vilket gör att internetcafeer ofta står för en betydande del av statistiken men det har jag ingen direkt källa på.

Användes som en förklaring för betydande mängd kinesiska maskiner sett till en "liten" marknad men pekade då på att andelen internetcafeer är större än i västvärlden.

Internetkaféer? Oj, den infon du minns är nog rätt gammal då? Idag existerar de knappt i väst och i Kina har många stängt efter att barn o ungdomar förbjöds där enligt lag.

Men kan säker varit rimligt antagande för 10 år sedan

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Jo, det är anekdoter från enskilda ÅF. Det representerar inte global försäljning.

Måste gå efter dom siffrorna som finns . Att man hittar på att 4070 sålt bra utan några siffror alls som backar upp det är värre . Om harware unboxed säger att han hört och ringt runt till återförsäljare i Australien och alla vittnar om att försäljningen är terrible och andra youtubers på dom flesta ställen säger exakt samma sak är inte 100 % , Men det är mycket bättre än och fantisera att 70 serien säljer kanon trots att man inte har en enda siffra som tyder på det .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Måste gå efter dom siffrorna som finns . Att man hittar på att 4070 sålt bra utan några siffror alls som backar upp det är värre . Om harware unboxed säger att han hört och ringt runt till återförsäljare i Australien och alla vittnar om att försäljningen är terrible och andra youtubers på dom flesta ställen säger exakt samma sak är inte 100 % , Men det är mycket bättre än och fantisera att 70 serien säljer kanon trots att man inte har en enda siffra som tyder på det .

Januari 2021, hade RTX 3070 inte de 0,15% som krävs för att komma med i Steams hardware survey. Det efter drygt 3 månaders försäljning.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Januari 2021, hade RTX 3070 inte de 0,15% som krävs för att komma med i Steams hardware survey. Det efter drygt 3 månaders försäljning.

Vad konstigt tror du det har nåt med shortage att göra ? eller att miners köpte ? Eller sålde dom skit som 4070 ti och 4070?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Måste gå efter dom siffrorna som finns . Att man hittar på att 4070 sålt bra utan några siffror alls som backar upp det är värre . Om harware unboxed säger att han hört och ringt runt till återförsäljare i Australien och alla vittnar om att försäljningen är terrible och andra youtubers på dom flesta ställen säger exakt samma sak är inte 100 % , Men det är mycket bättre än och fantisera att 70 serien säljer kanon trots att man inte har en enda siffra som tyder på det .

I AU verkar ju prissättningen vara katastrof dock. Endast 10% billigare än 4070ti. Så inte så konstigt där kanske? Då hade det startat på 9500kr här i Sverige, inte 7500kr som det är nu! Och vem har hittat på att 4070 sålt bra? Så jag kan skälla på den personen också. Eftersom hen vet lika lite som du, jag, och de flesta andra hur bra/dåligt det sålt överhuvudtaget.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Vad konstigt tror du det har nåt med shortage att göra ? eller att miners köpte ? Eller sålde dom skit som 4070 ti och 4070?

Jag vet inte, svara du. Var bara ett exempel, bättre än dina anekdoter dock.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har för mig att den främsta delen är de som loggar in med en ny användare vilket gör att internetcafeer ofta står för en betydande del av statistiken men det har jag ingen direkt källa på.

Användes som en förklaring för betydande mängd kinesiska maskiner sett till en "liten" marknad men pekade då på att andelen internetcafeer är större än i västvärlden.

Ok! Om det stämmer blir det ju lite missvisande. Men sånt borde de väl ta hänsyn till, kan man ju tycka.

Edit: Såg Talonmas svar, så det verkar ju inte vara aktuell info

Permalänk
Master of Overkill

Enda gången man får riktiga siffror är om Nvidia släpper sales.
Annars helt omöjligt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Steams hardware survey har väldigt skumma urvalskriterier som resulterar i extremt mycket jitter, det går verkligen inte att dra några meningsfulla slutsatser från en månad till nästa.

T.ex. har antalet användare av 32-bitars Windows 7 enligt siffrorna ökat med 60% sedan förra månaden. Det är knappast något som rimligtvis kan motsvara verkligheten.

Har aldrig förstått varför de inte baserar siffrorna på 100% av användarbasen istället. Det är ju automatisk datainsamling, inte direkt manuella telefonintervjuer vi pratar om där det är förståeligt att basera statistiken på en liten delmängd.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Internetkaféer? Oj, den infon du minns är nog rätt gammal då? Idag existerar de knappt i väst och i Kina har många stängt efter att barn o ungdomar förbjöds där enligt lag.

Men kan säker varit rimligt antagande för 10 år sedan

Kan myckket väl vara så, tack!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Internetkaféer? Oj, den infon du minns är nog rätt gammal då? Idag existerar de knappt i väst och i Kina har många stängt efter att barn o ungdomar förbjöds där enligt lag.

Men kan säker varit rimligt antagande för 10 år sedan

Finns fler än 3 länder. Pcbangs är populärt än idag i japab och korea samt dussintals ansra länder i asien. I japan främst för de inte har så mycket utrymme hemma.

Permalänk
Medlem

Efter civilisationens kollaps, allt liv blivit utplånat och stormar har format om planeten så kommer det återstå en klump av plastpåsar och kopiösa mängder Radeon 6700 XT.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Min graf över DX12U kapabla GPU tar ett steg tillbaka efter den något överaskande bumpen i mars. Men det går framåt och totalen är ungefär 42.5%. Raytracing here we come!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meanh:

Slutsatsen är nu rimligen att väldigt många valt att slänga sina 3060 på soptippen...

För att? Fortfarande kompetent kort och har 12GB minne.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

För att? Fortfarande kompetent kort och har 12GB minne.

Tror inlägget anspelar på at RTX 3060 andel halverats sedan mars enligt steams statistik.
Och att det egentligen är nå fel med statistiken för mars månad

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tror det är betydligt fler Fönster 11 användare som använder Ånga än Fönster 10 användare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Bevisar bara mer än förra att dessa siffror inte alls går att lita på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Min graf över DX12U kapabla GPU tar ett steg tillbaka efter den något överaskande bumpen i mars. Men det går framåt och totalen är ungefär 42.5%. Raytracing here we come!

<Uppladdad bildlänk>

Vad är minimum (äldsta/lägsta) modellerna från Nvidia respektive AMD för att hamna i den grafen ?
Borde inte Intels ARC modeller också vara tillräckliga funktionsmässigt för att hamna på den grafen?

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Internetkaféer? Oj, den infon du minns är nog rätt gammal då? Idag existerar de knappt i väst och i Kina har många stängt efter att barn o ungdomar förbjöds där enligt lag.

Men kan säker varit rimligt antagande för 10 år sedan

indien och många andra skitländer kryllar av dem, inte bara kina precis

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Vad är minimum (äldsta/lägsta) modellerna från Nvidia respektive AMD för att hamna i den grafen ?
Borde inte Intels ARC modeller också vara tillräckliga funktionsmässigt för att hamna på den grafen?

Tror inte det finns någon maxålder. Däremot måste minst 0,15% av Steamanvändarna använda ett. Och den andelen minskar nog varje månad, ju äldre dessa kort blir. Det är därför RTX 4070 inte är med, då det inte nådde upp till 0,15% användarbas, under sina 2,5 veckor i april.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Tror inte det finns någon maxålder. Däremot måste minst 0,15% av Steamanvändarna använda ett. Och den andelen minskar nog varje månad, ju äldre dessa kort blir. Det är därför RTX 4070 inte är med, då det inte nådde upp till 0,15% användarbas, under sina 2,5 veckor i april.

Jo men tar du ett 20 år gammalt grafikkort så är det troligtvis inte "DX12U Capable" enligt grafen som @Lussarn postade.
Vilken grafikkorts generation från AMD respektive Nvidia är minimum för att vara med där och är det samtliga modeller ur de generationerna eller vissa low end kort som inte når upp till kraven?

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Enda gången man får riktiga siffror är om Nvidia släpper sales.
Annars helt omöjligt.

Inte helt sant, men säkert det bästa sättet ändå att jämföra med. Deras statistik visar ju bara hur många dom skeppat till partnertillverkare + FE, inte hur många som sålts till privatkunder. Förutom FE, som dom säljer själva då!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jo men tar du ett 20 år gammalt grafikkort så är det troligtvis inte "DX12U Capable" enligt grafen som @Lussarn postade.
Vilken grafikkorts generation från AMD respektive Nvidia är minimum för att vara med där och är det samtliga modeller ur de generationerna eller vissa low end kort som inte når upp till kraven?

Men tror du att ett 20 år gammalt grafikkort, eller 15 för den delen. Med senast släppta drivrutin släppt 5-10 år tidigare, har så stor användarbas? Det kanske det har, vad vet jag. Men det låter i mina öron, mindre troligt.

Tittar man på vanliga GPU surveyn så är det en del väldigt gamla modeller med. Googla årtal för release får du göra själv dock.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Jag vill bara försäkra alla att den här månaden är statistiken tillförlitlig. Urvalet är helt perfekt balanserat. Jag vet detta eftersom jag själv blivit tillfrågad och min burk är med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus