Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tullverket vägrar numera ta emot ansökan via mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag har svårt att tro att Tullverket kan ignorera en handling som du har skickat in på det sätt du beskriver det, med rätt formulär i elektronisk form. Som jag tolkar förvaltningslagen måste de ta någon form av beslut i ärendet. Begär ett skriftligt beslut, med motivering, om du inte redan har fått ett sådant.

Beslutet kan naturligtvis bli att handlingen inte är korrekt och behöver kompletteras på ett visst sätt. Framför allt verkar myndigheten ha rätt att kräva att handlingen "bekräftas" och då kan de säkert tycka att en underskrift i orginal är något värt. Jag tänker inte berätta vad jag vet om myndigheter och deras verifiering av digitala signaturer...

Edit: Ser nu att detta berördes ovan. Det finns för övrigt lite halvintressanta formuleringar kring detta i propositionen.

Om du kan bevisa att Tullverket förut har accepterat digitala signaturer så skulle jag säga att de numera får svårt att leva upp till den allmänna serviceskyldigheten, ifall de i stället propsar på en analog underskrift -- men jag tycker att du ska pressa dem på ifall det är där skon klämmer.

Ifall det inte är signaturen som är problemet ser jag absolut inte hur de ska kunna leva upp till serviceskyldigheten om skillnaden bara är papper vs samma dokumet i digitalt format. Det tar inte många minuter att skriva ut ansökan på myndighetens skrivare och skicka det till en scanningstjänst eller - vilket verkar vettigare - ladda upp den i handläggningssystemet (där den antagligen hamnar automatiskt ändå, som inkommen e-post).

För övrigt så blev inte mitt intryck av regeringen Löven bättre av att skumma propositionen till ny förvaltningslag. "Vi gör allt så flummigt som möjligt så blir det säkert bra".

Skrivet av Phiplex:

Många tack för dina, som det förefaller, insiktsfulla synpunkter.

1) Jag ska göra som du föreslår och begära ett beslut, med besvärshänvisning. Jag inser att jag kan uppfattas som en rättshaverist, men tar risken

2) Ska leta reda på den och läsa - då jag blivit intresserad.

3) Det jag kan bevisa är det uttalande i skrift jag fått från handläggaren som vägrade acceptera min ansökan via mail. Där nämndes endast att man tidigare accepterat ansökan via mail, inget nämndes där om digitala signaturer.

Skrivet av jocke92:

Håller med till viss del. Blir ju svårare om de behöver ha signatur. Som det pratas i tråden behöver de då bygga en lösning där man kan signera digitalt.

Visste inte hur tredje part kan verifiera tex. visma signaturer. Men google och vismas support-sidor gav mig svaret att man kan se om dokumentet är intakt direkt i tex. adobe reader. Men en minoritet som har tillgång till att göra det, så krävs extra rutiner hos mottagaren.

Vi behövde ett utdrag som skatteverket på jobbet för ca 1-2år sedan. Man var tvungen att begära det på underskriven blankett. Som antingen skulle skicka via snigelpost eller fax. Och tyvärr var personen som behövde det sent ute. Visste inget annat företag i närheten som råkade ha kvar sin fax. Efter ett samtal till skatteverket var det ok att maila den scannad. Vilket löste problemet.

Tycker att de borde kunna ta emot underlaget digitalt, scannat. Ingen skillnad mot post. Och så slipper istället deras scanning-central scanna dem.

Går nog bra att beröra alla tre samtidigt, som @KAD verkar komma på har det redan diskuterats i tråden. Det Tullverket behöver ha in är en signerad ansökan i original.

Du kan inte signera ansökan med Visma Sign och en PDF-fil signerad via deras plattform säger bara att Visma har signerat dokumentet. Det krävs avtal med Visma för att använda tjänsten hos myndigheter. Du kan givetvis betala för tjänsten och ladda upp valfri PDF att signera själv, men utan integration med Visma är det inte något som kan kontrolleras, utan upphandling är de inte någon betrodd part och myndigheten kan inte väntas besöka https://sign.visma.net/sv/login/ och manuellt skriva in verifieringskoden och måste ju spara ner eget underlag.

Kopior är alltså inte ok.

Tidigare så tillät de att du skickar in ett vanligt e-postmeddelande utan att behöva fylla i eller generera något formulär och utan signatur.

De kom nog på någon gång under vintern att det är inte är rättssäkert med tidigare hantering. På kort varsel kan de inte upphandla lösning för e-tjänst.

De handlägger inte dessa ärenden på e-post så du kommer bara bli ombedd att ansöka med hjälp av brev, det kommer aldrig nå de som arbetar med dessa ärenden. Myndigheten i fråga har inte tidigare godtagit ostyrkta eller stark digital signeringar och kan givetvis ha skäl att behöva ändra sina rutiner även om de så gjort.

Skrivet av Phiplex:

Javisst är det märkligt att fax med underskrift fortfarande är ett juridiskt bindande dokument, men inte om samma dokument är inskannat och skickat i mail. Fax ger avsevärt sämre kvalitet och skulle gå mycket lättare att förfalska en signatur på originalet.

Även med Adobe Acrobat Pro har jag för länge sedan (över 15 år sedan) skapat självsignerade underskrifter (inkl analog underskrift i dokumentet). Det accepterade redan då min bank vid utbildningar på stora (7-siffriga) belopp.

Ibland går utvecklingen långsamt - och som i detta fall till och med baklänges.

Du kan inte skicka något fax i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går nog bra att beröra alla tre samtidigt, som @KAD verkar komma på har det redan diskuterats i tråden. Det Tullverket behöver ha in är en signerad ansökan i original.

Du kan inte signera ansökan med Visma Sign och en PDF-fil signerad via deras plattform säger bara att Visma har signerat dokumentet. Det krävs avtal med Visma för att använda tjänsten hos myndigheter. Du kan givetvis betala för tjänsten och ladda upp valfri PDF att signera själv, men utan integration med Visma är det inte något som kan kontrolleras, utan upphandling är de inte någon betrodd part och myndigheten kan inte väntas besöka https://sign.visma.net/sv/login/ och manuellt skriva in verifieringskoden och måste ju spara ner eget underlag.

Kopior är alltså inte ok.

Tidigare så tillät de att du skickar in ett vanligt e-postmeddelande utan att behöva fylla i eller generera något formulär och utan signatur.

De kom nog på någon gång under vintern att det är inte är rättssäkert med tidigare hantering. På kort varsel kan de inte upphandla lösning för e-tjänst.

De handlägger inte dessa ärenden på e-post så du kommer bara bli ombedd att ansöka med hjälp av brev, det kommer aldrig nå de som arbetar med dessa ärenden. Myndigheten i fråga har inte tidigare godtagit ostyrkta eller stark digital signeringar och kan givetvis ha skäl att behöva ändra sina rutiner även om de så gjort.

Du kan inte skicka något fax i det här fallet.

Du förefaller vara säker på att en ansökan i det aktuella fallet måste vara egenhändigt undertecknad och insänd i original. Din argumentation verkar bygga på att det annars åtminstone måste finnas en säker digital signatur och att myndigheten alltid kan kräva det.

Jag är inte själv lika övertygad beträffande det du påstår, efter att tagit mig tid i att läsa både den nya förvaltningslagen och propositionen till densamma. Snarare motsatsen. Jag vill peka på några utdrag från proppen nedan och rekommenderar dig att titta på detta och sedan berätta om du fortsatt är lika säker. (Det finns lite fler ”om och men” i proppen, men regeringens andemening enligt nedan bör vara klar.)

Prop s136-138
Bekräftelse av handlingar
En handling ska bekräftas av avsändaren om myndigheten anser att det behövs.

Det bör i den nya lagen inte tas in en bestämmelse om att en myndighet kan begära att få ett meddelande bekräftat genom en egenhändigt undertecknad handling.

Av 10 § tredje stycket (gamla) FL följer att ett telegram eller annat meddelande som inte är underskrivet ska bekräftas av avsändaren genom en egenhändigt undertecknad handling om myndigheten begär det. Liksom utredningen anser regeringen att flera skäl talar mot att ta in en motsvarande bestämmelse i den nya lagen.

Om det i ett enskilt fall är osäkert vem som är avsändare av en handling och myndigheten anser att det är nödvändigt att undanröja tvivlen i fråga om denna omständighet, är en bekräftelse genom egenhändigt undertecknande enbart en av flera åtgärder som kan vidtas.

Mot bakgrund av de uppgifter som redan finns tillgängliga i ärendet kan t.ex. en kontakt per telefon eller e-post ofta ge tillräcklig eller rent av mer tillförlitlig information i identitetsfrågan.

En ensidig fokusering på egenhändigt undertecknade riskerar att bli effektivitetshämmande i en modern förvaltning, där den enskilde i allt högre grad förväntar sig att kontakterna med myndigheterna ska kunna ske på elektronisk väg.

Den riskerar också att felaktigt ge intryck av att elektronisk kommunikation inte är ett fullgott alternativ.

Mot den bakgrunden anser regeringen, i likhet med utredningen, att det i den nya lagen inte bör tas in någon bestämmelse som anger att enskilda på begäran av en myndighet ska vara skyldiga att bekräfta en handling genom ett egenhändigt undertecknande.

Om en myndighet anser att eventuella tveksamheter i fråga om avsändarens identitet behöver undanröjas bör det dock även fortsättningsvis i det enskilda fallet finnas utrymme för myndigheten att begära att avsändaren ger in en egenhändigt undertecknad handling eller vidtar någon annan åtgärd för att bekräfta sin identitet.

Stavfel
Permalänk
Skrivet av knewt:

Glömde visst nämna att fraktalternativet hos försäljaren (iherb) hade förbetalat tullavgifter. ”Including taxes and duties”.

stod typ längst upp i deras shipping avtal

Customs Information

For information about customs, import duties, etc., visit: Customs Department of Sweden, Taxation and Customs Union

As of March 1st 2018, Swedish Customs will collect VAT on all shipments regardless of order value. In addition, orders below €150 will be subject to a customs fee of €7.50 and orders over €150 will be subject to a customs fee of €12.50.

så den svenska momsen på det skulle tippa 12% moms då det troligen klassas som livsmedel men kan lika gärna vara 25% beroende vad det du beställde blir klassat som + ~75:- eller ~150:- beroende på totala värdet på paketet.

att de skriver ”Including taxes and duties” är troligen bara för kunder i USA iom att olika delstater har lite varierande taxering på varor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

stod typ längst upp i deras shipping avtal

Customs Information

For information about customs, import duties, etc., visit: Customs Department of Sweden, Taxation and Customs Union

As of March 1st 2018, Swedish Customs will collect VAT on all shipments regardless of order value. In addition, orders below €150 will be subject to a customs fee of €7.50 and orders over €150 will be subject to a customs fee of €12.50.

så den svenska momsen på det skulle tippa 12% moms då det troligen klassas som livsmedel men kan lika gärna vara 25% beroende vad det du beställde blir klassat som + ~75:- eller ~150:- beroende på totala värdet på paketet.

att de skriver ”Including taxes and duties” är troligen bara för kunder i USA iom att olika delstater har lite varierande taxering på varor.

Tack för det, det stämmer säkert.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Om en myndighet anser att eventuella tveksamheter i fråga om avsändarens identitet behöver undanröjas bör det dock även fortsättningsvis i det enskilda fallet finnas utrymme för myndigheten att begära att avsändaren ger in en egenhändigt undertecknad handling eller vidtar någon annan åtgärd för att bekräfta sin identitet.

Vad förstår du inte med detta stycke? Det är just det myndigheten gjort.

Permalänk
Medlem

Ja, det är rimligt. Gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad förstår du inte med detta stycke? Det är just det myndigheten gjort.

Jag tror att jag förstår precis det som står i stycket, dvs ”i det enskilda fallet” står det - vilket inte kan tolkas på annat sätt än att i just mitt eget personliga ärende skulle myndigheten, om den upplever en osäkerhet angående just min identitet, kan den då begära att just jag vid detta enskilda tillfälle styrker min identitet med en egenhändigt underskriven handling.

Stycket kan inte tolkas som att det ger myndigheten en rätt att generellt och att alltid i alla sammanhang begära en egenhändigt undertecknad handling. Något som Tullverket nu gjort för aktuell typ av ansökan.

Jag tror även det är viktigt att du läser slutet på stycket där det står ”eller vidtar någon annan åtgärd för att bekräfta sin identitet”.

Du kan inte heller bortse från allt det övriga som regeringen skrivit i proppen, som just istället ger utryck för att en myndighet normalt inte kan kräva en egenhändigt undertecknad handling i original.

För mig är det uppenbart att Tullverket för den nu aktuella typen av ansökningar inte följer åtminstone den avsikt som regeringen beskrivit mycket väl i proppen.

Du har självfallet din rätt att tycka annorlunda, men jag kommer tillsvidare ändock att hävda att min ovan beskrivna tolkning är den mest korrekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Jag tror att jag förstår precis det som står i stycket, dvs ”i det enskilda fallet” står det - vilket inte kan tolkas på annat sätt än att i just mitt eget personliga ärende skulle myndigheten, om den upplever en osäkerhet angående just min identitet, kan den då begära att just jag vid detta enskilda tillfälle styrker min identitet med en egenhändigt underskriven handling.

Stycket kan inte tolkas som att det ger myndigheten en rätt att generellt och att alltid i alla sammanhang begära en egenhändigt undertecknad handling. Något som Tullverket nu gjort för aktuell typ av ansökan.

Jag tror även det är viktigt att du läser slutet på stycket där det står ”eller vidtar någon annan åtgärd för att bekräfta sin identitet”.

Du kan inte heller bortse från allt det övriga som regeringen skrivit i proppen, som just istället ger utryck för att en myndighet normalt inte kan kräva en egenhändigt undertecknad handling i original.

För mig är det uppenbart att Tullverket för den nu aktuella typen av ansökningar inte följer åtminstone den avsikt som regeringen beskrivit mycket väl i proppen.

Du har självfallet din rätt att tycka annorlunda, men jag kommer tillsvidare ändock att hävda att min ovan beskrivna tolkning är den mest korrekta.

Det handlar inte om att tycka och jag vet inte varför du hittar på saker, det finns inget i propositionen som säger "Du kan inte heller bortse från allt det övriga som regeringen skrivit i proppen, som just istället ger utryck för att en myndighet normalt inte kan kräva en egenhändigt undertecknad handling i original.".

Myndigheten ska betala ut pengar till dig och kan rimligen kräva att du styrker vem du är – du har inte kommit med något argument som pekar på något annat.

Permalänk
Medlem

Ändrad hantering av ansökan om ändring och återbetalning för privatpersoner publicerades den 7 december, 2022.
Länk: https://www.tullverket.se/nyheter/nyheter/andradhanteringavan...

" (...) Förändringen är en del av Tullverkets effektivisering av ärendehantering och medför en rättssäker hantering av ärendet för kunden såväl som för myndigheten."

Yrkandet är förståeligt.

Å andra sidan - mellan raderna - tyder lösningen på att Tullverket är otillräckligt finansierat.

F.ö. finns ju möjligheten att utföra ett Klagomål, vilket jag tycker du bör göra. Så den monotona hanteringen kommer till ytan.
Länk: https://www.tullverket.se/4.a62602917de14e43272202.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Ändrad hantering av ansökan om ändring och återbetalning för privatpersoner publicerades den 7 december, 2022.
Länk: https://www.tullverket.se/nyheter/nyheter/andradhanteringavan...

" (...) Förändringen är en del av Tullverkets effektivisering av ärendehantering och medför en rättssäker hantering av ärendet för kunden såväl som för myndigheten."

Yrkandet är förståeligt.

Å andra sidan - mellan raderna - tyder lösningen på att Tullverket är otillräckligt finansierat.

F.ö. finns ju möjligheten att utföra ett Klagomål, vilket jag tycker du bör göra. Så den monotona hanteringen kommer till ytan.
Länk: https://www.tullverket.se/4.a62602917de14e43272202.html

Tack GooGeL för upplysningen, jag hade missat den infon.

Det Tullverket skriver där i första delen av sista meningen, nämligen att ”Förändringen är en del av Tullverkets effektivisering av ärendehantering”, upplever jag rimmar väldigt dåligt med vad regeringen skrev i proppen till nu gällande Förvaltningslag.

För det regeringen skriver i proppen (2016/17:180 s136) uppfattar åtminstone jag som det motsatta, dvs:

En ensidig fokusering på egenhändigt undertecknade riskerar att bli effektivitetshämmande i en modern förvaltning, där den enskilde i allt högre grad förväntar sig att kontakterna med myndigheterna ska kunna ske på elektronisk väg.

Den riskerar också att felaktigt ge intryck av att elektronisk kommunikation inte är ett fullgott alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Tack GooGeL för upplysningen, jag hade missat den infon.

Det Tullverket skriver där i första delen av sista meningen, nämligen att ”Förändringen är en del av Tullverkets effektivisering av ärendehantering”, upplever jag rimmar väldigt dåligt med vad regeringen skrev i proppen till nu gällande Förvaltningslag.

För det regeringen skriver i proppen uppfattar åtminstone jag som det motsatta:

En ensidig fokusering på egenhändigt undertecknade riskerar att bli effektivitetshämmande i en modern förvaltning, där den enskilde i allt högre grad förväntar sig att kontakterna med myndigheterna ska kunna ske på elektronisk väg.

Den riskerar också att felaktigt ge intryck av att elektronisk kommunikation inte är ett fullgott alternativ.

Du verkar utgå från att myndigheter enbart faller under förvaltningslag, de har mängder med lagar och förordningar att följa.

Från Myndighetsförordningen:
"19 § Myndigheten skall se till att de kostnadsmässiga konsekvenserna begränsas när den begär in uppgifter eller utövar tillsyn."

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Du verkar utgå från att myndigheter enbart faller under förvaltningslag, de har mängder med lagar och förordningar att följa.

Från Myndighetsförordningen:
"19 § Myndigheten skall se till att de kostnadsmässiga konsekvenserna begränsas när den begär in uppgifter eller utövar tillsyn."

Det kanske har kunnat uppfattas som du skriver iFraja, men det har inte varit min avsikt, utan istället skrev jag här för att just få synpunkter på Tullverkets ändrade hantering, som jag upplever som mer krånglig och oeffektiv, jämfört med tidigare då man accepterade ansökan via mail.

Det du hänvisar till kan möjligen uppfattas som stöd för att Tullverket kan krångla till det och fördyra hanteringen för medborgarna - eventuellt även om det skulle bli billigare för myndigheten. Det senare förefaller dock högst tveksamt - och verkar iallafall inte överensstämma med regeringens uppfattning - nämligen att ”egenhändigt undertecknade riskerar att bli effektivitetshämmande i en modern förvaltning”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Det kanske har kunnat uppfattas som du skriver iFraja, men det har inte varit min avsikt, utan istället skrev jag här för att just få synpunkter på Tullverkets ändrade hantering, som jag upplever som mer krånglig och oeffektiv, jämfört med tidigare då man accepterade ansökan via mail.

Det du hänvisar till kan möjligen uppfattas som stöd för att Tullverket kan krångla till det och fördyra hanteringen för medborgarna - eventuellt även om det skulle bli billigare för myndigheten. Det senare förefaller dock högst tveksamt - och verkar iallafall inte överensstämma med regeringens uppfattning - nämligen att ”egenhändigt undertecknade riskerar att bli effektivitetshämmande i en modern förvaltning”.

Du fortsätter att hänga upp dig på en lag/förordning...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Tack GooGeL för upplysningen, jag hade missat den infon.

Det Tullverket skriver där i första delen av sista meningen, nämligen att ”Förändringen är en del av Tullverkets effektivisering av ärendehantering”, upplever jag rimmar väldigt dåligt med vad regeringen skrev i proppen till nu gällande Förvaltningslag.

För det regeringen skriver i proppen (2016/17:180 s136) uppfattar åtminstone jag som det motsatta, dvs:

En ensidig fokusering på egenhändigt undertecknade riskerar att bli effektivitetshämmande i en modern förvaltning, där den enskilde i allt högre grad förväntar sig att kontakterna med myndigheterna ska kunna ske på elektronisk väg.

Den riskerar också att felaktigt ge intryck av att elektronisk kommunikation inte är ett fullgott alternativ.

Du tänker ur fel perspektiv. Att via lagen kräva viss hantering är det som riskerar att hämma förvaltningen. Att kräva att någon som ska ha pengar utbetalda styrker vem de är går inte emot lagen och får göras med undertecknat original.

I samma stycke kan du läsa –

Skrivet av Prop. 2016/17:180:

...
Mot den bakgrunden anser regeringen, i likhet med utredningen, att det i den nya lagen inte bör tas in någon bestämmelse som anger att enskilda på begäran av en myndighet ska vara skyldiga att bekräfta en handling genom ett egenhändigt undertecknande.

Detta är inte samma sak som att myndighet inte får begära undertecknad handling, där du kan styrka dig med elektronisk signering ska det alltså räcka. Det betyder inte att det alltid finns en lösning på plats för elektronisk signering.

Detta följs ju upp av nästa stycke –

Skrivet av Prop. 2016/17:180:

Om en myndighet anser att eventuella tveksamheter i fråga om avsändarens identitet behöver undanröjas bör det dock även fortsättningsvis i det enskilda fallet finnas utrymme för myndigheten att begära att avsändaren ger in en egenhändigt undertecknad handling eller vidtar någon annan åtgärd för att bekräfta sin identitet.

Som sagt med kort varsel kan de inte få till annan hantering då det både kostar pengar och tid att upphandla och utveckla egen lösning som sköter det elektroniskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går nog bra att beröra alla tre samtidigt, som @KAD verkar komma på har det redan diskuterats i tråden. Det Tullverket behöver ha in är en signerad ansökan i original.

Ja då är det en annan sak. Dels om de känner att de behöver ha signatur på varenda ärende. Annars behövs det system på deras sida för att enkelt (utan massa extra arbete) skicka ut en lapp att skriva under, på samma sätt som det krävs ett system för att ta in bank-id signatur till ärendet. Också en fråga om hur många ärenden som hanteras, om det är värt att effektivisera.

Sedan kan de om de behöver följdfrågor eller kompletterande information ta emot den via mejl, förhoppningsvis (om man har sin E-post på det signerade pappret). Om man har fått jaga skrivare för det ursprungliga ärendet underlättar ju det.

Skrivet av Petterk:

Du kan inte signera ansökan med Visma Sign och en PDF-fil signerad via deras plattform säger bara att Visma har signerat dokumentet. Det krävs avtal med Visma för att använda tjänsten hos myndigheter. Du kan givetvis betala för tjänsten och ladda upp valfri PDF att signera själv, men utan integration med Visma är det inte något som kan kontrolleras, utan upphandling är de inte någon betrodd part och myndigheten kan inte väntas besöka https://sign.visma.net/sv/login/ och manuellt skriva in verifieringskoden och måste ju spara ner eget underlag.

Det räcker ju att du kan se att dokumentet inte har ändrats sedan det lämnade Visma. För på sista sidan står alla namnen på de som signerat det med sitt bank-id. Personnummer står inte med, så heter man samma som någon annan kan man ju ta någon annans identitet. Det finns också länk i dokumentet som leder till Vismas hemsida, där man utan kostnad eller inloggning kan ladda upp dokumentet och få reda på om det är i original. Eller får man ju börja tvivla på Vismas tillförlitlighet.

Men en annan sak för en handläggare på tullverket att ha kunskap i att verifiera att så är fallet. Jag kan ju annars skapa en pdf med en länk till min egen hemsida som har några gröna bockar och en bank-id logga.

Sedan en minoritet som har tillgång till det. Kostar 100kr månad, för 72 signeringar/år