Jag har svårt att tro att Tullverket kan ignorera en handling som du har skickat in på det sätt du beskriver det, med rätt formulär i elektronisk form. Som jag tolkar förvaltningslagen måste de ta någon form av beslut i ärendet. Begär ett skriftligt beslut, med motivering, om du inte redan har fått ett sådant.
Beslutet kan naturligtvis bli att handlingen inte är korrekt och behöver kompletteras på ett visst sätt. Framför allt verkar myndigheten ha rätt att kräva att handlingen "bekräftas" och då kan de säkert tycka att en underskrift i orginal är något värt. Jag tänker inte berätta vad jag vet om myndigheter och deras verifiering av digitala signaturer...
Edit: Ser nu att detta berördes ovan. Det finns för övrigt lite halvintressanta formuleringar kring detta i propositionen.
Om du kan bevisa att Tullverket förut har accepterat digitala signaturer så skulle jag säga att de numera får svårt att leva upp till den allmänna serviceskyldigheten, ifall de i stället propsar på en analog underskrift -- men jag tycker att du ska pressa dem på ifall det är där skon klämmer.
Ifall det inte är signaturen som är problemet ser jag absolut inte hur de ska kunna leva upp till serviceskyldigheten om skillnaden bara är papper vs samma dokumet i digitalt format. Det tar inte många minuter att skriva ut ansökan på myndighetens skrivare och skicka det till en scanningstjänst eller - vilket verkar vettigare - ladda upp den i handläggningssystemet (där den antagligen hamnar automatiskt ändå, som inkommen e-post).
För övrigt så blev inte mitt intryck av regeringen Löven bättre av att skumma propositionen till ny förvaltningslag. "Vi gör allt så flummigt som möjligt så blir det säkert bra".
Många tack för dina, som det förefaller, insiktsfulla synpunkter.
1) Jag ska göra som du föreslår och begära ett beslut, med besvärshänvisning. Jag inser att jag kan uppfattas som en rättshaverist, men tar risken
2) Ska leta reda på den och läsa - då jag blivit intresserad.
3) Det jag kan bevisa är det uttalande i skrift jag fått från handläggaren som vägrade acceptera min ansökan via mail. Där nämndes endast att man tidigare accepterat ansökan via mail, inget nämndes där om digitala signaturer.
Håller med till viss del. Blir ju svårare om de behöver ha signatur. Som det pratas i tråden behöver de då bygga en lösning där man kan signera digitalt.
Visste inte hur tredje part kan verifiera tex. visma signaturer. Men google och vismas support-sidor gav mig svaret att man kan se om dokumentet är intakt direkt i tex. adobe reader. Men en minoritet som har tillgång till att göra det, så krävs extra rutiner hos mottagaren.
Vi behövde ett utdrag som skatteverket på jobbet för ca 1-2år sedan. Man var tvungen att begära det på underskriven blankett. Som antingen skulle skicka via snigelpost eller fax. Och tyvärr var personen som behövde det sent ute. Visste inget annat företag i närheten som råkade ha kvar sin fax. Efter ett samtal till skatteverket var det ok att maila den scannad. Vilket löste problemet.
Tycker att de borde kunna ta emot underlaget digitalt, scannat. Ingen skillnad mot post. Och så slipper istället deras scanning-central scanna dem.
Går nog bra att beröra alla tre samtidigt, som @KAD verkar komma på har det redan diskuterats i tråden. Det Tullverket behöver ha in är en signerad ansökan i original.
Du kan inte signera ansökan med Visma Sign och en PDF-fil signerad via deras plattform säger bara att Visma har signerat dokumentet. Det krävs avtal med Visma för att använda tjänsten hos myndigheter. Du kan givetvis betala för tjänsten och ladda upp valfri PDF att signera själv, men utan integration med Visma är det inte något som kan kontrolleras, utan upphandling är de inte någon betrodd part och myndigheten kan inte väntas besöka https://sign.visma.net/sv/login/ och manuellt skriva in verifieringskoden och måste ju spara ner eget underlag.
Kopior är alltså inte ok.
Tidigare så tillät de att du skickar in ett vanligt e-postmeddelande utan att behöva fylla i eller generera något formulär och utan signatur.
De kom nog på någon gång under vintern att det är inte är rättssäkert med tidigare hantering. På kort varsel kan de inte upphandla lösning för e-tjänst.
De handlägger inte dessa ärenden på e-post så du kommer bara bli ombedd att ansöka med hjälp av brev, det kommer aldrig nå de som arbetar med dessa ärenden. Myndigheten i fråga har inte tidigare godtagit ostyrkta eller stark digital signeringar och kan givetvis ha skäl att behöva ändra sina rutiner även om de så gjort.
Javisst är det märkligt att fax med underskrift fortfarande är ett juridiskt bindande dokument, men inte om samma dokument är inskannat och skickat i mail. Fax ger avsevärt sämre kvalitet och skulle gå mycket lättare att förfalska en signatur på originalet.
Även med Adobe Acrobat Pro har jag för länge sedan (över 15 år sedan) skapat självsignerade underskrifter (inkl analog underskrift i dokumentet). Det accepterade redan då min bank vid utbildningar på stora (7-siffriga) belopp.
Ibland går utvecklingen långsamt - och som i detta fall till och med baklänges.
Du kan inte skicka något fax i det här fallet.