Är Android-mobiler Döende?

Permalänk
Medlem

Är Android-mobiler Döende?

Satt på bussen i ett säte riktat bakåt så hade översikt över hela bussen och en hel skolklass elever gick på som såg ut som åk 9'or. Säkert hälften av dem började fippla med sina mobiler under resan och det som slog mig då var att i stort sett varenda elev hade en iPhone av nått slag. Detta chockade mig lite faktiskt men fick mig också undra över hur det blev så? Apples mobiler har ju alltid dominerat i Sverige men så här pass extremt har jag inte sett det förr och med tanke på att dessa är ungdomar som anlägger sina vanor för framtiden så fick det mig att undra över om Apple med sina iPhones kommer ta över helt och Android inte kommer vara "a thing" i framtiden? Vad tror ni om detta? Varför tror ni att Apple blivit så dominant hos ungdomarna? Det var ju ett tag under några år då det svängde åt andra hållet (2016-2018) men sen svängde det tillbaka och det rejält vad jag förstått.

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då? Vad tror ni om framtiden för Android? Har nån mer än jag gjort liknande observationer hos de unga?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag själv har alltid upplevt iPhone som standardtelefonen som alla har. Oftast är det entusiaster eller lite mer insatta människor som har telefoner, alternativt folk som bara vill ha en telefon som inte kostar lika mycket som en iPhone.
Tror inte att det är dött men de flesta ungdomar har nog samma märken som "alla andra" har.

Android-marknaden kommer definitivt inte dö. Jag själv var iPhone-användare tills jag gick över till Android runt 2015 och har inte velat gå tillbaka sedan dess.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bero på att Apple väldigt aktiva försöker tränga sig in i skolorna med plattor och datorer och sedan blir det grupptryck bland ungdomarna att välja Appletelefon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Satt på bussen i ett säte riktat bakåt så hade översikt över hela bussen och en hel skolklass elever gick på som såg ut som åk 9'or. Säkert hälften av dem började fippla med sina mobiler under resan och det som slog mig då var att i stort sett varenda elev hade en iPhone av nått slag. Detta chockade mig lite faktiskt men fick mig också undra över hur det blev så? Apples mobiler har ju alltid dominerat i Sverige men så här pass extremt har jag inte sett det förr och med tanke på att dessa är ungdomar som anlägger sina vanor för framtiden så fick det mig att undra över om Apple med sina iPhones kommer ta över helt och Android inte kommer vara "a thing" i framtiden? Vad tror ni om detta? Varför tror ni att Apple blivit så dominant hos ungdomarna? Det var ju ett tag under några år då det svängde åt andra hållet (2016-2018) men sen svängde det tillbaka och det rejält vad jag förstått.

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då? Vad tror ni om framtiden för Android? Har nån mer än jag gjort liknande observationer hos de unga?

Nej, Android har typ 40-45% i Sverige och Apple 55-60%. Jag som jobbar inom kollektivtrafiken i Stockholm kan säga att jag ser både iPhone och Android telefoner. Jag håller inte alls med i din åsikt att Android mobiler är döende. iPhone har alltid varit mer än Android i Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

???

Ungdomar + status = sociala poäng.

Och pappa betalar.

Själv tål jag inte Apple-telefoner. Användarvänligheten är kras i jämförelse med Android, i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

???

Ungdomar + status = sociala poäng.

Och pappa betalar.

Plus att majoriteten av kidsen idag inte bryr sig om det tekniska, de är användare till 110%. Minsta lilla saker inte fungerar så har de ingen aning var de ens ska börja för att felsöka problemet. Skrämmande att se paniken i deras ögon om de trycker på en knapp och inget händer.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då? Vad tror ni om framtiden för Android? Har nån mer än jag gjort liknande observationer hos de unga?

Min första iPhone för dryga 10 år sen "hatade" jag för att man blev så inlåst. Så den sålde jag snabbt och körde på Androidtelefoner. Men sen började jag tilltalas av estetiken efter att ha använt AppleTV i några år så jag köpte en iPhone för några år sen (2019 vill jag minnas) Märkte att jag plötsligt ville vara inlåst då allting bara fungerade så mycket enklare på så vis. Vi tvingas använda Android på jobbet och jag är nu så van att ha det mycket enklare, så nej, jag har svårt att se att jag skulle gå tillbaka till Android. Jag har en Pixel 6 liggande som jag fick gratis från Telia när jag band telefonabonnemanget, men det finns inget som lockar.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Är Android och iPhone döende? Ja kanske det. Frågan är hur länge Asien tänker låsa in sig i väst produkter? De kommer säkerligen skapa ett eget os (har redan gjort), men även gå ifrån Arm. Och de i Asien är fler personer än vi i Väst och det blir kanske vi som en dag får köra deras saker.

När det gäller iPhone så från och med iPhone 15 med usb c så finns det för den stora skaran inget negativt med dessa mer än att de kostar nästan 15 000kr. Att folk sedan kör med gamla dåliga saker för det är bra märke är en annan sak.

Jag själv grubblar om jag ska köpa en begagnad Fluke multimeter för runt 8000kr eller en ny mindre känd för samma pris. Den nya mindre kända multimetern har otroligt mycket fler funktioner
Anledningen till att välja FLUKE är att elektriker inte vill vara i närheten av personer som har andra multimeters, dessa multimeters kan ha med sig virus och annat eller vad de nu säger. Sedan hur ofta kommer det uppdateringar frågar dem? Där min följdfråga är kalibrerar du din Fluke varje år för flera tusen kronor som det står i manualen att man ska göra?

Permalänk
Medlem

Tror absolut inte att android kommer att dö ut.
Ganska 50/50 här på min arbetsplats om vad folk skaffar för telefon.

Men jag har typ alltid kört iPhone och kommer fortsätta med det så länge jobbet betalar för telefon (och troligtvis efter det också).
Orkar inte lära mig en ny telefon längre.

iPhone gör allt jag behöver att en telefon ska göra och lite till. Jag har ekosystemet hemma i form av ATV, smartsystem som funkar bra med min telefon, apple watch och annat.

Men det är nog mest vanesak och att jag är för lat för att byta
Alla telefoner är ju typ samma sak egentligen. Jag kan ringa, smsa, surfa och kolla mail på telefonen. Kanon! Till och med ta bilder. Sjukt

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Globalt har iPhone runt 20% marknadsandel. I "västländer" och framförallt i Gen Z så verkar iPhone dock ha blivit ännu mer av en statussymbol än vad Appleprodukter alltid har varit eller försökt vara i olika kundsegment - bara det här med att "green bubbles", alltså att den du chattar med inte använder iMessage, associeras med lägre status har ju på riktigt blivit en grej.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, Android har typ 40-45% i Sverige och Apple 55-60%. Jag som jobbar inom kollektivtrafiken i Stockholm kan säga att jag ser både iPhone och Android telefoner. Jag håller inte alls med i din åsikt att Android mobiler är döende. iPhone har alltid varit mer än Android i Sverige

Kanske bör påpeka att det inte är min åsikt utan en frågeställning efter min observation bland ungdomarna på bussen. Vet att det ännu så länge är som du säger att det är lite 40/60 på totalen. Därför jag blev så förvånad när jag inte såg en enda Androidmobil bland de 12-13 elever som höll på med sina mobiler. Rent statistiskt borde några haft en Android kan man ju tycka. Det faktum att så icke var fallet är anledningen till att jag undrar över hur det blir med Android i framtiden. Jag vill inte att Apple ska sådan extrem dominans gillar att det finns alternativ. Din observation gäller den även bland ungdomar som du ser? Kanske är det i så fall ett lokalt fenomen här i Örebro?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det har mycket med status att göra. iPhone är ju ett billigt sätt att visa upp att man "har pengar". Tesla är ett dyrare sätt men som också ger viss status.
Sen är det ju vad man prioriterar också, använder man mobilen till allt är det klart den får kosta mer.

Jag är tämligen obrydd i allt vad gäller märkeskläder och status och mobilerna i familjen är OnePlus 8t (min), Nord 2, Nord 1 och en S9+ som 8-åringen har.

Dock har barnen en Ryzen 5600x och 12600k med rtx 3060ti vilket inte deras kompisar har.

Vi anses säkert som fattiglappar av folk som jagar status men jag är intresserad så Android/Pc är billigare att ha än motsvarande Apple prylar.

Att småbarn har telefoner för 10k+ och att nyheterna handlar om vilken katastrof det är med 4% ränta lär ju dock ha ett samband. Många som lånat till sig status skulle jag tro.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara Apple tvingas att införa RCS i medelandeappen.
Det är nog det jag stör mig mest med när man har 50-50 iphone och android-bekanta som androidanvändare.
MMS suger rövballe jämfört med imessage eller RCS. Lyckligtvis har min mamma, pappa o faster android med RCS så det är ju dom som får flesta bilderna på barnet. Men frugan kör iphone och då är det facebook messenger eller instagram som gäller. Dock är kvaliten på dessa fortfarande sämre än RCS som nästan skickar okomprimerade bilder och videos.

Apple är nog rädda dom kommer tvingas införa RCS förr eller senare och med det kommer imessage dö mer eller mindre. I usa är det annars, men där är ju iphone närmare 80-90% så att vara gröna bubblan där är ju nästan socialt självmord.

På den kommunala sidan är nog android överlägset vanligtast. Även på it är nog android en majoritet. Det sammanfaller dock med at maxbeloppet för en jobbtelefon är 7500 ex moms så där finns bara en iphone att välja med, men för 7500 får man en pixel 7 som är nog det bästa androidluren du kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kanske bör påpeka att det inte är min åsikt utan en frågeställning efter min observation bland ungdomarna på bussen. Vet att det ännu så länge är som du säger att det är lite 40/60 på totalen. Därför jag blev så förvånad när jag inte såg en enda Androidmobil bland de 12-13 elever som höll på med sina mobiler. Rent statistiskt borde några haft en Android kan man ju tycka. Det faktum att så icke var fallet är anledningen till att jag undrar över hur det blir med Android i framtiden. Jag vill inte att Apple ska sådan extrem dominans gillar att det finns alternativ. Din observation gäller den även bland ungdomar som du ser? Kanske är det i så fall ett lokalt fenomen här i Örebro?

Bland ungdomar är det mycket iPhone, men ändå en del Android dock klar majoritet iPhone, men kommer vi lite högre upp (utanför skolålder) är det nog mer som jag skrev innan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Känns som att urvalet du haft för att skapa hypotesen "ungdomar i Sverige idag använder nästan uteslutande iPhone" är alldeles för litet och kan inte på något sätt anses vara statistiskt säkerställt, eller ens representativt.

Det mest troliga är väl att du upplevde en statistisk avvikelse snarare än normalitet på den där bussen.

Skulle dock vara intressant att se vad en undersökning gjord spritt över flera högstadieskolor i Sverige skulle visa.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
DingDongerMcDongface

Gissar på att det fortfarande är ganska vanligt att ärva sina föräldrars telefoner, snarare än att få helt ny. Om det då är många vuxna som använder Iphone är det inte helt orimligt att även ungdomar gör det, åtminstone i skolålder. Jag hade min pappas avdankade telefoner åtminstone större delen av högstadiet, för det var fortfarande bättre telefoner än vad jag hade haft råd med själv eller vad de var villiga att köpa nytt. Det var dock innan smarta telefoner var en grej, kan ju mycket väl ha förändrats nu.

Permalänk

Är väl likadant med märkeskläder. Ska vara status helt enkelt. Idioter till föräldrar som ger efter istället för att förklara läget och kanske t.o.m. programmera något coolt i Android för att göra ungen till klassens stjärna.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Idioter till föräldrar som ger efter istället för att förklara läget och kanske t.o.m. programmera något coolt i Android för att göra ungen till klassens stjärna.

Tror förvisso inte att de flesta med iPhone är speciellt intresserade eller imponerade över att någon skulle ha programmerat en app på Android. Tror det mest skulle ske med en axelryckning från deras håll.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Är väl likadant med märkeskläder. Ska vara status helt enkelt.

Telefoner är väl lite vad det är. Men det som verkligen förvånar mig är alla kids med SVINDYRA kläder man ser nuförtiden. Fine att en iPhone kan vara dyr. Men jag ser på veckobasis kids med T-shirts för typ 5 tusen i kollektivtrafiken. Eller typ en jacka för 15 tusen. Då är något ordentligt fel.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd

Tja, hur mycket vikt ska man lägga vid tonåringars val av saker? Inte så mycket i mina ögon. De är ju benägna att falla för grupptrycket på sätt som varken äldre eller yngre personer gör exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, hur mycket vikt ska man lägga vid tonåringars val av saker? Inte så mycket i mina ögon. De är ju benägna att falla för grupptrycket på sätt som varken äldre eller yngre personer gör exempelvis.

Det är väl isf om grupptrycket (eller vad det nu må vara som ligger bakom) får in dem på en viss plattform och det sedan är för jobbigt att byta även när den ursprungliga anledningen inte längre är en faktor. Inlåsningseffekten är ju ändå påtaglig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Självklart är de på utdöende. Frågan är under vilket tidsperspektiv och vad som ersätter det - precis som med all annan teknik.
Kommer androidtelefonerna att utkonkurreras av Apple inom överskådlig framtid? Högst osannolikt då inte alla vill betala Apples priser, vara inlåsta i deras bubbla, stödja deras verksamhet, eller vad man nu kan tänkas ha för orsak, och alternativen utöver androidbaserade telefoner är i praktiken få och mycket begränsade.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

I usa är det annars, men där är ju iphone närmare 80-90% så att vara gröna bubblan där är ju nästan socialt självmord.

Socialt självmord kan jag förstå om man är 14 år men för yngre barn och vuxna så känns det ju avlägset. Vem fan bryr sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Telefoner är väl lite vad det är. Men det som verkligen förvånar mig är alla kids med SVINDYRA kläder man ser nuförtiden. Fine att en iPhone kan vara dyr. Men jag ser på veckobasis kids med T-shirts för typ 5 tusen i kollektivtrafiken. Eller typ en jacka för 15 tusen. Då är något ordentligt fel.

Det är bara 167 gånger mer än jag brukar betala för mina t-shirts och endast 250 gånger dyrare än min favoritjacka.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Man vet att dagens ungdom är förlorad om dem flesta väljer ett äppelskrutt framför en riktig telefon...

Permalänk
Medlem

Nu är jag verkligen ingen ungdom längre, men har svårt att tro att det skulle vara speciell status att ha en iPhone när gamla Agda, ens mamma och a-lagaren i parken också har en.

Permalänk
Skrivet av Conqvistadoren:

Nu är jag verkligen ingen ungdom längre, men har svårt att tro att det skulle vara speciell status att ha en iPhone när gamla Agda, ens mamma och a-lagaren i parken också har en.

På samma sätt som att de har märkeskläder.
Självklart är dyra mobiler status bland typ alla, det enda är att inom en viss ålder får man ha allt exklusivare grejer. Som mobiltelefon som kostar över 20 000kr eller ha mobiltelefon med diamanter och annat på sig.

Men jag tycker priset är en ickefråga för iPhone, Android. Då man kan köpa billiga och dyra av de båda. Det enda är att man inte kan köpa en ny eller en "bättre" iPhone billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Hoppas bara Apple tvingas att införa RCS i medelandeappen.
Det är nog det jag stör mig mest med när man har 50-50 iphone och android-bekanta som androidanvändare.
MMS suger rövballe jämfört med imessage eller RCS. Lyckligtvis har min mamma, pappa o faster android med RCS så det är ju dom som får flesta bilderna på barnet. Men frugan kör iphone och då är det facebook messenger eller instagram som gäller. Dock är kvaliten på dessa fortfarande sämre än RCS som nästan skickar okomprimerade bilder och videos.

Apple är nog rädda dom kommer tvingas införa RCS förr eller senare och med det kommer imessage dö mer eller mindre. I usa är det annars, men där är ju iphone närmare 80-90% så att vara gröna bubblan där är ju nästan socialt självmord.

På den kommunala sidan är nog android överlägset vanligtast. Även på it är nog android en majoritet. Det sammanfaller dock med at maxbeloppet för en jobbtelefon är 7500 ex moms så där finns bara en iphone att välja med, men för 7500 får man en pixel 7 som är nog det bästa androidluren du kan få.

Jag hade gärna sluppit acceptera en EULA för att aktivera RCS på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

På samma sätt som att de har märkeskläder.
Självklart är dyra mobiler status bland typ alla, det enda är att inom en viss ålder får man ha allt exklusivare grejer. Som mobiltelefon som kostar över 20 000kr eller ha mobiltelefon med diamanter och annat på sig.

För mig är det snarare väldigt negativt om någon köpt något endast för att det är dyrt och det tror jag många håller med om. Jag kan inte låta bli att tycka att en person som gör det är lite korkad.

Skillnad är det givetvis om någon köpt något dyrt för att den verkligen forskat och kommit fram till att det är värt pengarna för ändamålet.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Enligt besöksstatistik för några websidor som "alla" kundkategorier besöker så har det varit ganska jämnt mellan iOS och Android i Sverige i många år, med viss övervikt för Android.

Vilket känns intuitivt märkligt när 9/10 jag känner kör Android och PC. Man kan inte utgå ifrån enstaka grupper som man rör sig i för folk tenderar ju att välja samma märke som de andra i gruppen.