Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Postnord - lokationsdata

Permalänk
Medlem

Postnord - lokationsdata

Var med om en liten konstighet nyss... Skulle skicka ett paket till en polare, använde Postnords hemsida, inga konstigheter...

När jag gick ner till min lokala nasare för att lämna in det på ombudet så blippade min telefon till och informerade mig om att jag var i närheten av ett postombud som jag kunde lämna in mitt paket på.

Dubbelkollade och verifierade att appen inte hade tillgång till lokationsdata (iOS), så hur i helvete visste Postnord vart jag var...

Permalänk
Medlem

Wifi, Bluetooth beacon?

Permalänk
Medlem

Wifi är inget jag kopplar upp mig på, bluetooth beacon skulle det ju kunna vara, men är inte det "lokationsdata"? Kanske mer GPS-data....

Samtidigt innebär det att dom skickar min position till postnord, hrm...får gräva lite i det här...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Wifi är inget jag kopplar upp mig på, bluetooth beacon skulle det ju kunna vara, men är inte det "lokationsdata"? Kanske mer GPS-data....

Samtidigt innebär det att dom skickar min position till postnord, hrm...får gräva lite i det här...

Du behöver inte vara uppkopplad för att Wi-Fi ska kunna användas för platsinformatiom

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 5 3600 Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Var det PostNords app som du fick notis från och inte en Google-tjänst?

Ja, det är PostNords app. Jag har själv fått den notisen då o då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 5 3600 Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

Har du en iosenhet kan det väl även gå att använda airtags på nått sätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Var det PostNords app som du fick notis från och inte en Google-tjänst?

Det var Postnord-appen som kom med en notifikation

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Scuttle:

Det var Postnord-appen som kom med en notifikation

Har appen tillgång till platsdata överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har appen tillgång till platsdata överhuvudtaget?

Appen har inte tillgång till platsdata, dock har den tillgång till mobildata, så teorin är att dom har använt nån bluetooth beacon och sen frågat Postnord var just den beaconen befann sig och sen skickat en notis till mig...

Samtidigt skulle det ju innebära att Postnord samlar in ohemula mängder positionsdata på alla som installerat deras app...

Permalänk
Medlem

Tanken med Bluetooth beacon är väll att det inte behövs platsdata.
Har för mig att den bara skicka info typ: här är Postnord.
Sen kan appen skicka en notifikation.

Bluetooth beacon är inte nån AirTag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Scuttle:

Appen har inte tillgång till platsdata, dock har den tillgång till mobildata, så teorin är att dom har använt nån bluetooth beacon och sen frågat Postnord var just den beaconen befann sig och sen skickat en notis till mig...

Samtidigt skulle det ju innebära att Postnord samlar in ohemula mängder positionsdata på alla som installerat deras app...

Om du inte har positionsdata på så samlas det inte in, troligen är det något med BT/Wifi som triangulerar dig

Permalänk
Medlem

Appen använder BT för att koppla upp sig mot paketskåp när man hämtar ut där, så skulle kunna vara samma grej.