Tävla och vinn nya Fractal Design Terra – Mini ITX i nordisk design

Permalänk
Melding Plague

Tävla och vinn nya Fractal Design Terra – Mini ITX i nordisk design

Var med och tävla om Fractal Designs senaste minsting, som med kompakt design och stilsäkert formspråk gör datorlådan till en vacker inredningsdetalj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett Fractal Design Terra hade gjort sig väldigt fint på min trähylla

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Här skulle den "lilla svarta" passa utmärkt!

/M

Permalänk
Medlem

Kan man lägga upp bild av en renovering? Då jag bygger om för datorplatsen.
Tydligen behöver dottern min datorhörna 😅😢

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Här skulle den gröna varianten vara en värdig ersättare för A4H20-chassit, inte sant? Den gifter sig bra med det gröna i tavlan och ett par nya luckor i mörkare trä eller annan jordig färg som får ersätta de vita luckorna som sitter där idag.

Det skulle vara intressant att testa hur väl chassit funkar med en energieffektiv processor som 5600x samt ett grafikkort av modell större. Tror att skulle kunna bli bra med sikte på spelande i 4k60 och med bra temperaturer och låg ljudnivå. Bygglogg utlovas vid eventuell vinst.

Oavsett vinst eller inte så är det snygga chassin och kul att någon får glädje av dem. Stort lycka till samtliga.

Permalänk
Medlem

Den gröna varianten skulle passa perfekt in bredvid den högra högtalaren. Där skulle den få agera speldator för hela familjen med Launchbox/Big Box som front end.

Permalänk
Medlem

Den gröna varianten hade gjort sig förträffligt bra uppe på hyllan ovanför datorn. Nytt datorbygge på ingång och tanken på m-itx har slagit mig. Skulle vara väldigt trevligt att få upp datorn från sin nuvarande plats på golvet, varför inte då passa på att göra det med stil!

Permalänk
Medlem

Den svarta katten önskar en ny uppvärmd divan. Gärna en grön, den påminner om det mums som fanns en kort period i lägenheten (0 krukväxter i lgh numer).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hade ju varit mumma att gå ner till itx från matx och hyvla av 2,1 liter från mitt Metalfish S5 😋

Permalänk
Medlem

Hade ju varit väldigt trevligt att gå från mitt stora åbäke till något snyggare och smidigare. Ett grönt chassi hade gjort att det gick från att datorn tar stor plats till att ha stor stil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

<Uppladdad bildlänk>

Den svarta katten önskar en ny uppvärmd divan. Gärna en grön, den påminner om det mums som fanns en kort period i lägenheten (0 krukväxter i lgh numer).

Det går inte att tävla mot detta bidrag. Nästan så man vill ge dig(?) ett chassi själv.

Permalänk
Medlem

Som student med platsbrist i min lilla lägenhet hade ett Terra gjort att jag äntligen fått plats med en dator för både nytta och nöje vid mitt spartanska skrivbord

Permalänk
Skrivet av Ryogo:

Den gröna varianten skulle passa perfekt in bredvid den högra högtalaren. Där skulle den få agera speldator för hela familjen med Launchbox/Big Box som front end.
<Uppladdad bildlänk>

Åh vad tjusigt med förstärkaren i den teak bänken och matchande högtalare! <3

Får mig dock att inte vilja städa så jag kan ta bilder på mitt trä.. 😶

@JonasT det va inte något snack om mATX med trädetaljer?

Permalänk

Svårt att tävla med alla andra väldesignade datorplatser här på sidan, men hade mycket gärna sett ett chassi med trädetaljer på mitt skrivbord 🤤

Permalänk

Kände direkt att den vita eller svarta skulle passa in perfekt i köket, den får ersätta mikron helt enkelt! Perfekt om man behöver titta upp ett recept eller spela Hells Kitchen 2023 VR (work in progress..). Med rätt hårdvara i kan den värma upp maten också så mikron kommer inte ens vara saknad!

Permalänk
Medlem

Perfekt virtualiseringsserver!

Den svarta hade varit perfekt för ett bygge som virtualiseringsserver och mediadator för att ersätta min mindre estetiska nuvarande server (måste bestämt va där på grund av gammal lägenhet och bristande möjligheter att dra om kablar)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av StuntmanMike:

Åh vad tjusigt med förstärkaren i den teak bänken och matchande högtalare! <3

Får mig dock att inte vilja städa så jag kan ta bilder på mitt trä.. 😶

@JonasT det va inte något snack om mATX med trädetaljer?

Inte vad jag hört. Men det här med trä verkar ju helt klart vara Fractals nya grej, så skulle inte bli förvånad om det bärs vidare till fler formfaktorer framöver.

Permalänk
Medlem

Skulle spara lite plats på skrivbordet
Sitter lite tight till så en mindre formfaktor skulle ge mig lite mer spelrum så att säga.
Ja själva PC´n står där till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Var med och tävla om Fractal Designs senaste minsting, som med kompakt design och stilsäkert formspråk gör datorlådan till en vacker inredningsdetalj.

Läs hela artikeln här

Där jordgloben står skulle jag bygga ett platsbyggt skrivbord och ha min gröna Samsung m8 spela hades 2 och d2r i lyx! Den gröna färgen skulle bli episk i funkis lyan!

Felstavade
Permalänk
Medlem

Den svarta hade varit en mycket fin efterträdare till mitt nr200 Lite mindre storlek & går ihop med temat perfekt!

Permalänk
Medlem

Det hade vart nice att bygga nytt åt sambon och ha datorn på bordet. På så vis så slipper dörren skava mot bordsskivan.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

En grön hade haft en given plats i TV-rummet bredvid min gröna soffa och gröna växter.

Permalänk

Det hade blivit lättare att dammsuga :) men framförallt stiligt!

Har nyligen byggt mig en platsbyggd liten hörna i nya lägenheten där jag har lite mindre plats än tidigare. Både jag och flickvännen tyckte det hade varit snyggt med ett Terra chassi. Jag för att jag tycker det är väldigt snyggt, prydligt och hade passat fint på mitt nya skrivbord i trä, och hon för att hon vill bli av med den stora lådan under skrivbordet... Så två flugor i en smäll helt enkelt! Den stora frågan jag ställer mig är dock om man ska matcha den gröna färgen på väggen eller om man ska matcha de övriga svarta komponenterna?

Är också nyfiken på om det finns mer förslag på vad som skulle kunna göra min hörna trevligare

Ändrade rubrik och lade till en kul fråga
Permalänk

Terra skulle ge mig en utmärkt möjlighet att uppgradera sambons Nano S efter alla år (högra skrivbordet).

Permalänk

Min datorhörna gör sig verkligen inte på bild men så här ser vardagstrummet ut. OCh jag tycker att den gröna Terra skulla passa bra in i vårt hem.

Permalänk
Medlem

Så här kan han ju inte ha det längre, sonen min, allt är ju på snedden och tvärsen. Klart han ska vinna ett Fractal Design Terra!

Permalänk

Under hösten ska fejkblomman till höger i bild bytas ut till en liten datamaskin.. Jag tror en grön Terra skulle bli en trevlig liten färgklick i mitt annars så svartvita vardagsrum!

Permalänk
Medlem

Jag har varit sugen på den gröna Terran för jag kör liknande grön färg på många andra ställen i min lägenhet: porslin, kuddar, grytlappar, handdukar, diskborste, m.m. Enda stället jag saknar denna gröna färg på är min datorhörna. Jag hade nog haft den uppe på bordet, troligen tagit bort vänstra skärmen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Det är hög tid att uppgradera min Define S som varit en trotjänare sedan 2015 (!!!). En grön eller svart Fractal Design Terra hade passat perfekt på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Oj, nu känner jag hur den här bekanta känslan av att bli lite för väl investerad börjar manifestera sig. Fast idag har jag ingen kollega eller vän som skämtsamt stoppar mig och tänker ''Åh nej, nu kör han igång igen''.

Det liksom bubblar av kreativitet och idéer, allt från hur jag vill skriva det här inlägget till hur fantastisk både Terra och North är och hur det markerar en ny era, lite samma känsla jag fick när jag såg Louqe här på forumet första gången. Gemensamt är att jag ivrigt skickade en länk till en vän med både Ghost S1, North och nu Terra som jag aldrig hade hört talas om.

Jag uppskattar att man kan välja träslag med North men saknar björken och granen, jag vill känna kopplingen till det nordliga och Skandinavien. Vi är en så pass stor del av det nordliga folket och gemensamt har vi björken, granen och eken. Något som finns i våran ryggrad oavsett om vi pratar om industrin eller våra underbara skogar, berg och skärgårdar.
Förhoppningarna tändes med North men av det svarta hål eller död yta med det svarta eller hur pass central det vita chassit blir i mitt hem när det skiner fast insidan egentligen är död och tråkig, färgerna är i fel säsong.

Norden går i dvala under vintern och för vissa går inte ens solen upp under stora delar av året, men under sommaren kommer den fantastiska grönskan och solen fram, och kanske är det därför jag sprakar av kreativitet när jag skriver det här inlägget efter att jag nyss varit ut på en skön promenad i elljusspåret innan solen står alldeles för högt.

Vi har faktan med oss, under vintern blir måendet sämre, vi får en lägre dos d-vitamin och lägre melaninutsläpp från solen och när jag går i dvala vill jag komma in till det jag varit ute i under dessa korta månader av Skandinaviens glansperiod - sommaren, om än våren i Norrland är helt fantastisk. När solen speglas på den snötäckta marken, ljudet av den knastrande snön man går på och där början av våran kännetecknas av att solen börjar stiga högre och högre och man får se fantastiska nyanser av blå under både dagarna och månaderna.

Men ska vi vara lite rationella så är faktiskt allt jobbigare på vintern. Men som motpol till sommaren så är den helt enkelt perfekt och det är vårat fantastiska Norden. Men i North är inte norden fulländad.

Jag ser Terra och blir varm i kroppen, grönskan är här och jag vill inte att den går i vinterdvala. Men jag saknar mässingsdetaljerna från North för ett chassi vars namn representerar vår fantastiska Jord. Grönskan finns, men jag saknar solen och återigen fler trädslag, jag tror jag saknar modulariteten i att kunna byta ut trädslag, fötter eller skalet med en gemensam svart bas för att fullborda kretsloppet i vår Jord och sen bevara den.

Kanske kan vi kalla den modellen Gaia och introducera en naturligt blå färg, jag tänker deep ocean blue i matt med mässingdetaljer eller en någon slags ljusblå, läckert. Men med den gröna Terra är vi defintivt på väg in till det jag har saknat med något jag vill kalla Nordiskt, fast vi ska inte gå så långt som faluröd - om nu inte en limited edition med vita knutar. Som den röda dalahäst som gömmer sig bakom min datorskärm så finns är den väldigt svår att placera.

Sen om man bortser från det filosofiska så går vi mot väldigt naturliga färger idag, många vill inte ha det här vita och sterila i sina hem längre så ett sådant sortiment där, som i mitt förhållande, tjejen väljer vad som kommer in och en själv hänger som med. Men som med mina gardiner, som min stora kärlek hatar, så går dessa att byta lite beroende på årstid. Men chassin för den här målgruppen saknas och i mitt kompisgäng så lever vi under liknande avtal och vi trivs jävligt bra sen får vi välja ISP helt själva.

Men vid mitt skrivbord har idag det här svarta hålet, och än värre med ett fönster för att se rätt in i det. Och det bryter sig helt från den grönska jag har omgett mig med i mitt hem. Tyvärr så är den mesta grönskan död efter en flytt från övre Norrland ned till söder och kvar finns mina två fikusar, en palmväxt som sjunger på sista refrängen trots att jag fortsatt med min beprövade metod att vattna varje Söndag och till sist garderobsblomman vid mitt skrivbord.

Och där någonstans bredvid garderobsblomman är givetvis vart jag hade placerat mitt gröna Terra och frigöra mig från det svarta hålet. Att få upp klumpen från skrivbordet, slippa dammsuga dammfilter, slippa den fula kabeldragningen längs skrivbordets fot, ge yta åt min robotdammsugare eller en kanske en ny växt när jag på några dagar under semestern måste plantera om i dom krukor där det finns liv och ge nytt där det försvunnit. Kanske blir det även några dagar av kabelhantering i mitt nya Terra och försöka hitta ett sätt där jag kan få in mässingsdetaljerna och solen som saknas den men återfinns i mitt hem i olika former.