Hjälp med ny dator - en kraftfull all around/speldator för högst sisådär 20-25 000:-

Permalänk
Medlem

Hjälp med ny dator - en kraftfull all around/speldator för högst sisådär 20-25 000:-

Hej på er!

Detta blir ett lite långt inlägg men tänkte att det är bäst att skriva det mesta redan nu. Har en relativt gammal dator som är lite drygt 12 år gammal. Uppdaterat några få komponenter genom åren, men känner att en del är lite slött i den och att det vore kul att köpa mig en helt ny rigg och spanat lite smått..

Hänt en hel del sedan jag tittade sist. Bland annat dom där M.2-diskarna är helt nya för mig men verkar skriva otroligt snabbt. Tänkte bygga i delar via Inet då dom alltid varit väldigt bra och även att dom sätter ihop den till mig. Vore kul att testa på att bygga en helt från grunden men också skönt att bara kunna tuta och köra när den väl kommer. Lägger nog till Windows 11 också, men ska nog kolla på andra möjligheter också. Men det är väl smidigast att bara ha det med till datorn tänker jag

Budgeten har varit lite svårt att sätta fingret på. Att få något vettigt för högst 20-25 000 är väl vad jag funderar på. Helst inte mer än så. Men komponenter (speciellt GPU) tex är ju väldigt dyrt nu för tiden och ibland mellan serier så vet jag att man kan få mycket mer bang for the buck om man går upp ibland bara några hundralappar. Så hellre något som håller länge och som är bra för lite mer i så fall. Datorer är ju dock lite av en färskvara och att vissa saker behöver uppdateras över tid, så att fläska på med allt för mycket mer än 25 känns ju ganska dumt. Men datorn ska helst fungera i minst 10 år och över tid vara "bra" så att säga. Motivera gärna era val och för- och nackdelar

Vad ska den användas till?
- Ser en hel del film och spelar en hel del musik genom främst Winamp men också en del genom Spotify. Så att jobba i massa olika fönster och mappar ska flyta på utan problem

- Skickar och tar emot mycket filer. Snabba hastigheter vore bra och inget strul med användning av olika uppgifter samtidigt

- Vore kul att med lätthet kunna redigera filmer och redigera bilder

- CS 1.6 och CSGO ska kunna flyta på bra utan problem och lagg. Snart kommer CS2 som jag såklart också vill ska kunna flyta på bra. Utöver det så vore det såklart kul att kunna spela det mesta när andan faller på. Höga upplösningar och flyt vore ju kul så långt det går, men just spela utöver CS är inget jag i nuläget gör extremt mycket. Men vore såklart kul att kunna testa på t.ex. GTA V och kanske 6:an som verkar komma snart. Testa Diablo 4 låter väl lite kul i tanken, men vet inte alls om det kommer bli av. Sen i övrigt kunna spela det mesta som kommer vore väl trevligt

- Bläddrar mellan många bilder ibland och det kan kännas lite segt på min nuvarande dator. Vore skönt att kunna göra helt utan problem (dvs så liten responstid som möjligt när jag trycker högerpil på tangentbordet)

- Vore kul att kunna producera musik, vet inte hur pass krävande detta är alls dock

Saker att tänka på vid val av komponenter:
- Så tyst som möjligt

- Som lagring vill jag nog ha minst plats för 2 mekaniska diskar. Lite oklart om jag kommer köpa dom nu eller senare. Vill gärna att dessa har hög lagringskapacitet (ca 8-12TB per styck har jag väl tänkt) och vill att dom ska kunna skriva/läsa så snabbt som möjligt. Antar att det är SATA 6GB portar jag ska satsa på, eller finns det bättre alternativ nu för tiden? Vore skönt att ha möjlighet att sätta in fler också, men det kanske inte går i Fractal Design North som jag tittat lite på? Hur hade ni tänkt här?

- Gärna många USB-portar. Har en del externa hårddiskar som är av typen USB 2 och 3

- Spelar in en del från ljudkortet så det får gärna vara ett bra ljudutgångar i moderkortet annars behövs nog ett ljudkort vid sidan av. Krav är att det ska gå att spela in från ljudkortet iallafall och att det finns utgångar för att jag ska kunna plugga in mitt Logitech Z906-system

- Mycket RAM! Har 6GB i nuläget och det kan bli jobbigt när jag öppnar många flikar i Firefox. Kan hända att jag har 100-200 flikar öppna ibland. Gärna hade jag med lätthet velat kunna öppna kanske 400 stycken. Är 32GB tillräckligt eller ska man safta till med 64GB direkt, eller är det alldeles för overkill?

Vad som är viktigt:
- Att saker går fort vid användning
- Framtidssäker, vore skönt att kunna uppgradera i framtiden
- Komponenter som håller och som inte har massa känt strul
- Strömsnålt och låga temps så långt det är möjligt
- Bra flyt på allting. Ska helst inte kännas seg på något sätt och om möjligt vara så över tid
- Snabbhet

Frågor:
- Intel eller AMD? Ständiga frågan.. AMD har någon ny serie som verkar ha lite "barnsjukdomar" och läst att vissa haft problem med överhettning medans andra säger att det är låga temps. Intel å andra sidan har jag läst presterar bra på sina nya men att tempsen och strömförsörjningen kan skjuta iväg lite. Men borde gå att lösa med kylare? Lite osäker på exakt var jag ska lägga mig prismässigt också. Men datorn ska ju helst inte flaskhalsa. Brukar uppskatta Intel mest. Förr var det alltid prat om att man ska gå åt Intel-hållet om man tänkt uppdatera i framtiden. Vet inte alls hur det hela ligger till nu för tiden

- Har en rätt bra CD/DVD/Blu-Ray läsare också och händer att jag använder den en hel del i perioder. Den kommer dock inte gå att använda i Fractal Design North chassit? Är det en extern jag får köpa och köra via USB som gäller eller hur hade ni löst detta? Annars får det kanske bli ett annat chassi i värsta fall?

Blev lite långt, hoppas ni har tid att läsa igenom och hjälpa. Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

plus https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Detta är nog det bästa du kan få. och kanske inte vad du ville ha då du ville ha på inet men du får ganska mycket mer från att bygga själv. Om du har några andra frågor är det bara att ställa.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Det är dock inte delar från Inet. Visst, det vore på sätt och vis kul att bygga ett eget men vill helst att dom gör det. Sett till mina önskemål så känns grafikkortet lite väl saftigt? Eller tänker jag fel att lägga krut på CPU? Är det overkill att köra på 64GB RAM-minnen?

Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/ZQiAM.png

plus https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Detta är nog det bästa du kan få. och kanske inte vad du ville ha då du ville ha på inet men du får ganska mycket mer från att bygga själv. Om du har några andra frågor är det bara att ställa.

Tack för svar! Vill helst köpa från Inet, men det kanske är markanta skillnader? Vore skönt att köpa alla delar från samma ställe, lutar dock åt att någon bygger åt mig. Men kanske får tänka lite mer

Ni båda har rekommenderat 7900XT. Verkar ju bra, men är det som sagt på GPU jag ska lägga krutet? Vill påstå att det jag beskrev att datorn ska användas till är kanske 80 procent och rent spelande övriga 20 procenten. Samtidigt vill man ju att spel ska flyta på bra när man väl spelar

Ni båda har även rekommenderat 7800X3D. Behöver jag inte satsa mer krut på CPU som sagt? Vill som sagt kunna ha öppet många flikar i webbläsaren, rendera film snabbt etc. Men jag kanske underskattar processorn? Läste något om att den vid något tillfälle börjat brinna etc. Jag använder som sagt datorn en hel del till filöverföringar och är ibland inte i rummet och då vill jag ju inte att det ska bli en eldsvåda eller sådär. Det finns såklart alltid en risk för det men drar såklart öronen åt mig lite extra när jag läser att processorn orsakat bränder

Se även gärna inputsen om CD-/DVD-läsare och hårddisksplatser då jag läser en hel del CD:s och har/kommer ha en hel del olika hårddiskar inkopplade

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

kanske något sånt här då. Cd har jag ingen aning vad man ska ha och sen hdd är väll hur mycket plats du behöver ha som spelar roll då. Men i chassitet jag valde finns det gott om plats för cd och hdd. Att ha öppet många flikar kommer du kunna göra uttan problem. Men här har du en procesor som är lite mer jobb inriktad. 7800x3d är bara för gaming så jag valde en som är bra på allt. Sen för rednering av film behövs det la ändå mest gpu. Den gpun vi har vallt är också extremt bra för rendering på grund av mycket vram. Sen 7800x3d kommer inte direkt att explodera något mer. Det blev fixat för några veckor sen. Och hände mest på asus moderkort.

Om du värkligen vill ha inet så är det bara att säja. Då om jag ska göra en med samma specs eller en som får plats i budgeten. Då inet blir en bra bitt dyrare i denna budgeten. Så jag rekomenderar imot det. Om du bor i närheten av borås så kan jag hjälpa med att bygga.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/AyrpD.png

kanske något sånt här då. Cd har jag ingen aning vad man ska ha och sen hdd är väll hur mycket plats du behöver ha som spelar roll då. Men i chassitet jag valde finns det gott om plats för cd och hdd. Att ha öppet många flikar kommer du kunna göra uttan problem. Men här har du en procesor som är lite mer jobb inriktad. 7800x3d är bara för gaming så jag valde en som är bra på allt. Sen för rednering av film behövs det la ändå mest gpu. Den gpun vi har vallt är också extremt bra för rendering på grund av mycket vram. Sen 7800x3d kommer inte direkt att explodera något mer. Det blev fixat för några veckor sen. Och hände mest på asus moderkort.

Om du värkligen vill ha inet så är det bara att säja. Då om jag ska göra en med samma specs eller en som får plats i budgeten. Då inet blir en bra bitt dyrare i denna budgeten. Så jag rekomenderar imot det. Om du bor i närheten av borås så kan jag hjälpa med att bygga.

Hur vet jag att just processorn jag köper är fixad? Eller det har med uppdateringar att göra eller något?

Du får gärna göra din absolut bästa setup på Inet som ren jämförelse om du har tid och lust Vore lite spännande

Är 64GB RAM overkill i en dator för runt 20-25 000:-?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1390452/sss

några tusen dyrare blev det. Om du tänker med 7800x3d så är fixet att man laddar ner en ny variant av moderkortets bios.

Och ja 64gb är nog lite overkill. Jag kör på 32gb och det funkar bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://www.inet.se/datorbygge/b1390452/ssshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1390452/sss

några tusen dyrare blev det. Om du tänker med 7800x3d så är fixet att man laddar ner en ny variant av moderkortets bios.

Och ja 64gb är nog lite overkill. Jag kör på 32gb och det funkar bra.

Å andra sidan så lär väl Inet ha full koll på moderkortets bios om dom monterar åt mig, tänker jag? Med det sagt så får du gärna titta på en AMD-variant också för deras processor för ungefär samma pris verkar ju i övrigt rätt bra sett till priset. Annars får man gå upp på dom där som Intel har för två tusenlappar mer känns det som och som samtidigt kräver väldigt bra kylning..

Grafikkortet ser ändå bra ut, men 12 000:- är också grymt mycket mer än vad jag lagt på grafikkort förr. Är skillnaden markant om man går ner något i pris? Dvs, finns det något annat vettigt? Eller är det alldeles för stora skillnader, kanske?

Satt och lekte på skoj häromdagen och kom fram till:
Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB
MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC
Och som kylning: Fractal Design Celsius S24 240mm

Hur hade dom valen stått sig mot det du la ihop ovan? Och om jag väljer AMD processorn (7800X3D) tillsammans med något bra grafikkort (behöver i så fall tips), kommer det valet slå din Intel-setup eller mina delar här ovan? För jag läste något om att 4070 är inget man ska satsa på just nu utan kort som t.ex. det du länkade i inlägget jag citerade

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man ska försöka hålla budgeten på 25 000 kr blir nog det här bygget bäst för spel.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/OyIXAars2FOhIk5JpZyBEeUWgQU/m4goo2

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Å andra sidan så lär väl Inet ha full koll på moderkortets bios om dom monterar åt mig, tänker jag? Med det sagt så får du gärna titta på en AMD-variant också för deras processor för ungefär samma pris verkar ju i övrigt rätt bra sett till priset. Annars får man gå upp på dom där som Intel har för två tusenlappar mer känns det som och som samtidigt kräver väldigt bra kylning..

Grafikkortet ser ändå bra ut, men 12 000:- är också grymt mycket mer än vad jag lagt på grafikkort förr. Är skillnaden markant om man går ner något i pris? Dvs, finns det något annat vettigt? Eller är det alldeles för stora skillnader, kanske?

Satt och lekte på skoj häromdagen och kom fram till:
Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB
MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC
Och som kylning: Fractal Design Celsius S24 240mm

Hur hade dom valen stått sig mot det du la ihop ovan? Och om jag väljer AMD processorn (7800X3D) tillsammans med något bra grafikkort (behöver i så fall tips), kommer det valet slå din Intel-setup eller mina delar här ovan? För jag läste något om att 4070 är inget man ska satsa på just nu utan kort som t.ex. det du länkade i inlägget jag citerade

Inet borde nog updatera sånt men det är inte svårt att göra det själv. Men så du vet så är 7800x3d bara gjord för spel. Och en bra del sämre en intels variant i produktivitet.

https://www.inet.se/datorbygge/b1390496/sss

här är ett bygge som kanske blir riktigt bra med det

PRoblemet med grafikort är att inet inte har något att erbjuda. Alltså den nivån ner är 6800 och den är extremt överprisat på nästan 7k. Men om du kan bygga själv skulle en sak som en 6800 kosta 5,5k. Sen kanske du kan vänta ett litet tag för om en dryg halv månad kommer amds nya 7800 och 7700 villket kanske skulle vara bra. Alltså jag hade nog inte valt den aion men det är la okej om du värkligen vill ha en

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av m4goo2:

Men vore såklart kul att kunna testa på t.ex. GTA V och kanske 6:an som verkar komma snart.

Sidospår men om det är relevant så kommer GTA VI knappast dyka upp till PC de närmaste åren. Det tog Rockstar två år att släppa GTA V till spelkonsol efter att de officielt tillkännagav spelet, och därefter ytterliggare två år innan det dök upp till PC.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänker ju spela men jag gör ju en hel del annat också. Dvs, fokuset är mycket på att det ska gå snabbt i Windows och att om jag exempelvis har väldigt mycket program och flikar uppe samtidigt inte får massa delays. Men det kanske den klarar prima ändå? Kört en intelprocessor nu några år och den har varit kanon men blivit lite föråldrad. Körde AMD ett tag och det var väl inga direkta problem som jag minns det förstås. Men ah, det är något med intel. Hur pass bra hade jag klarat mig med ett MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC jämfört med det där kortet? Det är några tusen billigare men om det är otroliga skillnader så är det kanske bättre att satsa på det dyrare?

Skrivet av Daytone:

Inet borde nog updatera sånt men det är inte svårt att göra det själv. Men så du vet så är 7800x3d bara gjord för spel. Och en bra del sämre en intels variant i produktivitet.

https://www.inet.se/datorbygge/b1390496/ssshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1390496/sss

här är ett bygge som kanske blir riktigt bra med det

PRoblemet med grafikort är att inet inte har något att erbjuda. Alltså den nivån ner är 6800 och den är extremt överprisat på nästan 7k. Men om du kan bygga själv skulle en sak som en 6800 kosta 5,5k. Sen kanske du kan vänta ett litet tag för om en dryg halv månad kommer amds nya 7800 och 7700 villket kanske skulle vara bra. Alltså jag hade nog inte valt den aion men det är la okej om du värkligen vill ha en

Vore ju kul att testa att bygga själv också som ett sommarprojekt. Så att köpa grafikkortet från någon annan leverantör skulle ju faktiskt kunna funka. Vad kommer 7800 och 7700 landa på i pris tro? För det kan ju vara trevligt, om det blir en bra "kompromiss"

Men jag har en fråga. Jag har senaste dagarna påtat lite med olika setups i datorbyggaren. Har haft läget "visa endast kompatibla produkter" aktiverat. Men när jag leker med i9:an och moderkort och vill lägga till minnen på 6000MHz (för det är väl det jag ska satsa på tänker jag?) så står det antingen:
Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet
eller: Moderkortets generation matchar inte processorns

Och detta händer även när jag leker med AMD-setupen med den processorn som rekommenderas i tidigare inlägg. Vad gör jag för fel? Har inga planer på att överklocka ska tilläggas. Ska bara gå att plugga in allt och tuta och köra

Skrivet av twit:

Sidospår men om det är relevant så kommer GTA VI knappast dyka upp till PC de närmaste åren. Det tog Rockstar två år att släppa GTA V till spelkonsol efter att de officielt tillkännagav spelet, och därefter ytterliggare två år innan det dök upp till PC.

Tack! Det är nog sant. Men ja, vore kul att testa på nåt nytt spel ibland om andan faller på får väl vara en mer passande beskrivning, då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Tänker ju spela men jag gör ju en hel del annat också. Dvs, fokuset är mycket på att det ska gå snabbt i Windows och att om jag exempelvis har väldigt mycket program och flikar uppe samtidigt inte får massa delays. Men det kanske den klarar prima ändå? Kört en intelprocessor nu några år och den har varit kanon men blivit lite föråldrad. Körde AMD ett tag och det var väl inga direkta problem som jag minns det förstås. Men ah, det är något med intel. Hur pass bra hade jag klarat mig med ett MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC jämfört med det där kortet? Det är några tusen billigare men om det är otroliga skillnader så är det kanske bättre att satsa på det dyrare?

Vore ju kul att testa att bygga själv också som ett sommarprojekt. Så att köpa grafikkortet från någon annan leverantör skulle ju faktiskt kunna funka. Vad kommer 7800 och 7700 landa på i pris tro? För det kan ju vara trevligt, om det blir en bra "kompromiss"

Men jag har en fråga. Jag har senaste dagarna påtat lite med olika setups i datorbyggaren. Har haft läget "visa endast kompatibla produkter" aktiverat. Men när jag leker med i9:an och moderkort och vill lägga till minnen på 6000MHz (för det är väl det jag ska satsa på tänker jag?) så står det antingen:
Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet
eller: Moderkortets generation matchar inte processorns

Och detta händer även när jag leker med AMD-setupen med den processorn som rekommenderas i tidigare inlägg. Vad gör jag för fel? Har inga planer på att överklocka ska tilläggas. Ska bara gå att plugga in allt och tuta och köra

Tack! Det är nog sant. Men ja, vore kul att testa på nåt nytt spel ibland om andan faller på får väl vara en mer passande beskrivning, då

Det går enkelt att fixa det där minnes problemet. Typ brevid man sätter på kompatibla produkter står det "Tillåtna RAM-hastigheter". Om du klickar in alla hastigheter så kan du välja bland alla. Varför man inte kan välja 6000mhz från början är för att skaparen alltså intel/amd kan inte garantera att det blir stabilt då. Men 6000mhz har under en tid nu varit mycket stabil och på intel kan man typ köra upp till 7000mhz. Men rekomenderar 6000mhz. Sen det där med moderkort är nog antingen att det använder en annan socket. Typ ett b550 funkar inte med am5. Eller så är det att biosen inte är updaterad. Men det kan man göra enkelt om moderkortet har bios flashback

JAg vet inte direkt vad dom korten kommer kosta men kanske kan sätta en baslinje på föra generationens msrp så kanske typ 6-8k

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I ditt fall hade jag nog tittat på 7950X, snabba minnen (32-64gb) med 28-30 i latens och låta grafikkortet vara sekundärt och ta något från den billigaste leverantören efter vad som finns kvar i budget.
Vill minnas alla am5 har integrerad grafik så är inga problem alls att inte fortfarande bygger ihop till dig.

Plus ett 4070 för 7500kr från Elgiganten, dock 1000kr över budget men finns ett par ställen att spara pengar om man vill hos inet

https://www.inet.se/datorbygge/b1393029/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Det går enkelt att fixa det där minnes problemet. Typ brevid man sätter på kompatibla produkter står det "Tillåtna RAM-hastigheter". Om du klickar in alla hastigheter så kan du välja bland alla. Varför man inte kan välja 6000mhz från början är för att skaparen alltså intel/amd kan inte garantera att det blir stabilt då. Men 6000mhz har under en tid nu varit mycket stabil och på intel kan man typ köra upp till 7000mhz. Men rekomenderar 6000mhz. Sen det där med moderkort är nog antingen att det använder en annan socket. Typ ett b550 funkar inte med am5. Eller så är det att biosen inte är updaterad. Men det kan man göra enkelt om moderkortet har bios flashback

JAg vet inte direkt vad dom korten kommer kosta men kanske kan sätta en baslinje på föra generationens msrp så kanske typ 6-8k

Aha, jag förstår. Men man ska ha så pass kompatibel standardhastighet det går (alltså som är angivet på moderkortets specifikation)?

Skrivet av PajN:

I ditt fall hade jag nog tittat på 7950X, snabba minnen (32-64gb) med 28-30 i latens och låta grafikkortet vara sekundärt och ta något från den billigaste leverantören efter vad som finns kvar i budget.
Vill minnas alla am5 har integrerad grafik så är inga problem alls att inte fortfarande bygger ihop till dig.

Plus ett 4070 för 7500kr från Elgiganten, dock 1000kr över budget men finns ett par ställen att spara pengar om man vill hos inet

https://www.inet.se/datorbygge/b1393029/datorbyggehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1393029/datorbygge

Tack för input! Det är lite åt det hållet jag tänkte. Jag har lekt lite med datorbyggaren på Inet och tänkte att det vore kul att få lite kommentarer om det. Just denna blev det Intel, men det kanske blir AMD. Är skillnaderna jättestora? För och nackdelar? Är där något som flaskhalsar i detta jag slängt ihop? Något som kan förbättras? Slängde in det där RTX 4070 men som du säger så tjänar man nog en liten slant på att köpa ett annat grafikkort från någon annan leverantör. Men detta hade väl fungerat ganska bra sett till vad jag brukar göra? Kommer kylaren att klara av denna bastanta CPU:n? Har för mig att Arctic förr hade bra rykte iallafall

https://www.inet.se/datorbygge/b1393106/utkast1

Vore även kul att höra vad Scarabeo och Daytone säger, vet att ni skriver en del i forumet En del av delarna jag tog ovan har ju rätt bra pris just nu också

Sen är det ju frågan om man ska försöka bygga själv eller köpa Windows på annat håll, men det är ju inget som påverkar själva komponentvalet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

13900 blir jättevarma, men du har också valt en av de bästa AIO. Men jag tror att vid max belastning så kommer den behöva thermo throttla ändå. Var någon diskussion i en annan tråd att det är bättre att välja Z-moderkort istället för att få bättre kontroll på det. Ska se om jag kan hitta den eller om jag blandar ihop den med något annat.

Ang framtidssäkerhet så faller intel lite, då detta är deras sista generation på denna socketen, där blir AMD mer framtidssäkert. Har man redan tagit den snabbaste processorn så är det svårt att uppgradera.

Edit:
Här var kommentaren:

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

13900 blir jättevarma, men du har också valt en av de bästa AIO. Men jag tror att vid max belastning så kommer den behöva thermo throttla ändå. Var någon diskussion i en annan tråd att det är bättre att välja Z-moderkort istället för att få bättre kontroll på det. Ska se om jag kan hitta den eller om jag blandar ihop den med något annat.

Ang framtidssäkerhet så faller intel lite, då detta är deras sista generation på denna socketen, där blir AMD mer framtidssäkert. Har man redan tagit den snabbaste processorn så är det svårt att uppgradera.

Edit:
Här var kommentaren:

En bra input! Ja, processorn får gärna vara sval. Vilken borde man gå på? Nån annan från Intel eller det är "kört"? Det med Z-moderkort verkar vara att man måste klocka och ha sig och det vill jag inte riktigt. Kommer tex AMD Ryzen 9 7950X bli lika varm? Känns som det är lite samma visa där när jag läser recensionerna på Inet?

Dvs, går det att hitta en rapp processor som inte blir otroligt varm eller det går lite hand i hand? Och vilken är i så fall att föredra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1393116/sss

okej vall av komponenter. Detta är vad jag hade ändrat.

Fanns riktigt bra deal på z690 mobo så går på den. samsung 990pro är överprisad och du kommer inte känna någon skillnad. Windows kan man supperenkelt ladda ner och fixa självt för mycket billigare. bytte chassi då det du valde har riktigt restrikterat med luftflöde. Så valde en som har bra. Plus litte fläktar att fylla utt den med

Edit svar på annan komentar: Du måste inte klocka med z moderkort. Det är bara en extra sak. Men sen att undervolta är en okej enkel och harmlös procedur. Sen 7950x kommer inte gå lika varm. Det är för att den använder mindre energi. Och dens max är 95 grader istället för 100. Men med denna setupen alltså riktigt bra kyalre och bra chassi samt fläktar borde det itne vara några problem att hålla i9 13900k under styr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://www.inet.se/datorbygge/b1393116/ssshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1393116/sss

okej vall av komponenter. Detta är vad jag hade ändrat.

Fanns riktigt bra deal på z690 mobo så går på den. samsung 990pro är överprisad och du kommer inte känna någon skillnad. Windows kan man supperenkelt ladda ner och fixa självt för mycket billigare. bytte chassi då det du valde har riktigt restrikterat med luftflöde. Så valde en som har bra. Plus litte fläktar att fylla utt den med

Edit svar på annan komentar: Du måste inte klocka med z moderkort. Det är bara en extra sak. Men sen att undervolta är en okej enkel och harmlös procedur. Sen 7950x kommer inte gå lika varm. Det är för att den använder mindre energi. Och dens max är 95 grader istället för 100. Men med denna setupen alltså riktigt bra kyalre och bra chassi samt fläktar borde det itne vara några problem att hålla i9 13900k under styr.

Ja, luftflödet är ett problem i det chassit jag valde men där är två andra saker med det som jag gillar. Dels att där är en 5.25" plats så att jag kan sätta över min CD-/Blu-Ray-brännare och dels att där är 6 st 3,5" platser för hårddiskar. Är dock lite inne på att köra på North-chassit och isåfall köpa någon optisk media med USB senare.. Den har dock bara 2 stycken platser för hårddiskar man man kanske ska köra på två stora istället. Har en del externa liggandes ändå så. Bra pris på ASUS-kortet som du säger så det kanske det får bli När det gäller hårddisk så gillar jag WD/Samsung så det var därför jag gick åt det hållet. Har du något tips från dom tillverkarna för ungefär samma peng? Viktigt att den är snabb

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/4305451/wd-black-sn850x-1tb-gen-4

om du gillar wb så är denna riktigt bra och inte överprisad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Tack

Såg att om jag går på North-chassit får inte grafikkortet plats. Hur är detta kortet sett till prestanda och bang for the buck? https://www.inet.se/produkt/5413434/asus-geforce-rtx-4070-12g...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

1 TB-versionen är rätt dyr jämfört med 2 TB-versionen.

https://www.inet.se/produkt/4305452/wd-black-sn850x-2tb-gen-4

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Tack

Såg att om jag går på North-chassit får inte grafikkortet plats. Hur är detta kortet sett till prestanda och bang for the buck? https://www.inet.se/produkt/5413434/asus-geforce-rtx-4070-12g...

Tycker närmare 9 000 kr är väl dyrt för 4070 men ska man handla från Inet har man inte jättemånga val. Det där kortet är väldigt tyst dock med Quiet BIOS så det är ju nice om ljudnivå är viktigt.

https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-4070-dual...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

1 TB-versionen är rätt dyr jämfört med 2 TB-versionen.

https://www.inet.se/produkt/4305452/wd-black-sn850x-2tb-gen-4

Och dubbel TBW, det får bli den istället

Skrivet av Scarabeo:

Tycker närmare 9 000 kr är väl dyrt för 4070 men ska man handla från Inet har man inte jättemånga val. Det där kortet är väldigt tyst dock med Quiet BIOS så det är ju nice om ljudnivå är viktigt.

https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-4070-dual...

Sant. Peta in ett grafikkort är ju inte jättesvårt så om du har nåt bra tips på något på någon annan sida så länka gärna. Blir första gången jag köper ett grafikkort för över 1500 nu, haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm.. Första tanken som jag såg var att du ser på en spel/mediadator med en "livslängd" på 10 år, som i mitt tycke är lite orealistiskt. En värsting dator från 2013 hade en GTX 780TI & i7 4960x...
Se hellre på en 3,5 eller 7 års prognos så kommer du inte bli besviken om du ska även spela på datorn med relativt höga inställningar.
Oftast är det mest prestanda per krona på att inte köpa det absolut bästa när man kollar på datorns hela livslängd, och byta lite oftare då det går så snabbt fram i utvecklingen.

Men din primära fokus verkar ligga på media & film, så jag skulle nog hellre rekommendera dig att skaffa en bra NAS enhet för hårddiskarna och förvaring, som blir enskilt från datorn.(Då skipper du tänka på lagring vid dator byggandet, kan få plats med gamla diskar mm).
Sedan en riktigt bra skärm(om du inte redan har en).

Du kan nog köpa en riktigt bra burk beg för 6-12k och använda resten utav budgeten för tex en 1440p Stor curved UW skärm & NAS enhet..
(snabbtitt på marknaden: https://www.sweclockers.com/marknad/229159-gaming-dator )

Snart kommer 4K UW curved med & skulle gissa ca 3år bort tills dom är nere i vettiga priser. Och då kan man slå till på en beg RTX4090 eller bättre och så har man en fet 4k spel/media setup som inte blir orimligt dyr.

Att bygga en dator med dagens priser för 7+ år blir bara orimligt dyrt, när du kan få en bra beg med rtx 3060 eller bättre för några tusenlappar som upfyller alla dina behov & pengarna du sparar kan du köpa en helt ny eller bra beg dator för om 3 år igen..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Och dubbel TBW, det får bli den istället

Sant. Peta in ett grafikkort är ju inte jättesvårt så om du har nåt bra tips på något på någon annan sida så länka gärna. Blir första gången jag köper ett grafikkort för över 1500 nu, haha

om du måste ha nvidia är denna bäst. https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...

men annars denna https://www.amazon.se/dp/B0B6GKX8MD/ref=asc_df_B0B6GKX8MD1687...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Hm.. Första tanken som jag såg var att du ser på en spel/mediadator med en "livslängd" på 10 år, som i mitt tycke är lite orealistiskt. En värsting dator från 2013 hade en GTX 780TI & i7 4960x...
Se hellre på en 3,5 eller 7 års prognos så kommer du inte bli besviken om du ska även spela på datorn med relativt höga inställningar.
Oftast är det mest prestanda per krona på att inte köpa det absolut bästa när man kollar på datorns hela livslängd, och byta lite oftare då det går så snabbt fram i utvecklingen.

Men din primära fokus verkar ligga på media & film, så jag skulle nog hellre rekommendera dig att skaffa en bra NAS enhet för hårddiskarna och förvaring, som blir enskilt från datorn.(Då skipper du tänka på lagring vid dator byggandet, kan få plats med gamla diskar mm).
Sedan en riktigt bra skärm(om du inte redan har en).

Du kan nog köpa en riktigt bra burk beg för 6-12k och använda resten utav budgeten för tex en 1440p Stor curved UW skärm & NAS enhet..
(snabbtitt på marknaden: https://www.sweclockers.com/marknad/229159-gaming-dator )

Snart kommer 4K UW curved med & skulle gissa ca 3år bort tills dom är nere i vettiga priser. Och då kan man slå till på en beg RTX4090 eller bättre och så har man en fet 4k spel/media setup som inte blir orimligt dyr.

Att bygga en dator med dagens priser för 7+ år blir bara orimligt dyrt, när du kan få en bra beg med rtx 3060 eller bättre för några tusenlappar som upfyller alla dina behov & pengarna du sparar kan du köpa en helt ny eller bra beg dator för om 3 år igen..

Det är faktiskt helt sant. Menade mest att den jag har nu efter 10 år fortfarande fungerar rätt bra. Tror det antingen börjar bli fel på hårddisken eller RAM-minnena för den segar ner sig en del när minnet börjar ta slut. Klarat sig såhär pass länge utan några större crashar har ju varit trevligt. Men som du säger så ska man nog satsa på att byta oftare

Tack! Ska fnula lite till på den varianten men annars har jag kommit fram till att detta nog blir ganska bra?:

https://www.inet.se/datorbygge/b1393222/utkast2

Blir nog Windows 11 från stället du rekommenderade i PM istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Det är faktiskt helt sant. Menade mest att den jag har nu efter 10 år fortfarande fungerar rätt bra. Tror det antingen börjar bli fel på hårddisken eller RAM-minnena för den segar ner sig en del när minnet börjar ta slut. Klarat sig såhär pass länge utan några större crashar har ju varit trevligt. Men som du säger så ska man nog satsa på att byta oftare

Tack! Ska fnula lite till på den varianten men annars har jag kommit fram till att detta nog blir ganska bra?:

https://www.inet.se/datorbygge/b1393222/utkast2https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1393222/utkast2

Blir nog Windows 11 från stället du rekommenderade i PM istället

När jag kollar på bygget så är väl det enda jag tänker är lite negativt strömförbrukningen. Mobo är rätt så nice och kommer nog hålla i minst 5 år, men tror du kan faktiskt skippa en ny GPU då du kan nog lätt få tag på en RTX 3070 för 3k+ & 3090 för 6k+
Då du är inne mycket för film så skulle du då kunna i framtiden kunna bara byta till en beg 4090 eller en GPu några generationer bort och din dator kommer funka på ultra inställningar i många år framöver

Och har du provat trådlöst nät(moderkort med inbyggt wifi)? Funkar rätt så bra med en bra router numera, om man inte är competetive på hög nivå & varenda lilla millisekund räknas..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

När jag kollar på bygget så är väl det enda jag tänker är lite negativt strömförbrukningen. Mobo är rätt så nice och kommer nog hålla i minst 5 år, men tror du kan faktiskt skippa en ny GPU då du kan nog lätt få tag på en RTX 3070 för 3k+ & 3090 för 6k+
Då du är inne mycket för film så skulle du då kunna i framtiden kunna bara byta till en beg 4090 eller en GPu några generationer bort och din dator kommer funka på ultra inställningar i många år framöver

Och har du provat trådlöst nät(moderkort med inbyggt wifi)? Funkar rätt så bra med en bra router numera, om man inte är competetive på hög nivå & varenda lilla millisekund räknas..

Vad är det som drar iväg på strömförbrukningen? Processorn? Vad snackar vi ungefär för kostnad?

Jo, det är helt sant egentligen. Tror GPU:n är lite för saftig för mig men vet samtidigt inte om jag fastnar för något nytt spel och det är väl inte fel med en rapp GPU. Men ja, lite dyra är dom ju

Jag brukar köra med sladd för jag laddar upp och ner mycket. Sen är det väl som du säger inte någon jättefara i spel längre. Just nu är det dessutom långt till routern och stenväggar så det är bäst att köra på sladd. Men det finns väl kanske kort att peta in som är trådlösa om man skulle ångra sig? Var ju ett rätt vettigt pris på kortet. Men du har bra synpunkter, får kanske fundera lite till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Vad är det som drar iväg på strömförbrukningen? Processorn? Vad snackar vi ungefär för kostnad?

Jo, det är helt sant egentligen. Tror GPU:n är lite för saftig för mig men vet samtidigt inte om jag fastnar för något nytt spel och det är väl inte fel med en rapp GPU. Men ja, lite dyra är dom ju

Jag brukar köra med sladd för jag laddar upp och ner mycket. Sen är det väl som du säger inte någon jättefara i spel längre. Just nu är det dessutom långt till routern och stenväggar så det är bäst att köra på sladd. Men det finns väl kanske kort att peta in som är trådlösa om man skulle ångra sig? Var ju ett rätt vettigt pris på kortet. Men du har bra synpunkter, får kanske fundera lite till

När det kommer till den realla kostnaden förespråkar jag alltid att man kollar på månadskostnad under livstid.. Tex din dator som du visade+ en skärm för totalt ca 36k, med minst en 3års användning så blir kostnaden ca 1k/månad. fast tror du skulle bara byta GPU om ca 2-4 år + en ny skärm när 4k skärmarna gått ner så tror totalkostnaden för dig för ett high-end speldator skulle hamna räknat på 5 år på ca 800-1000kr/ i månaden för i grund och botten en jävligt grym dator..

Enda jag kom på med din dator var PSU på 850w kan bli ett hinder om du ska uppgradera till en starkare GPU(tex 4090) i framtiden.. kanske lika bra köra 1000w direkt? i9 13900k är strömtörsiga och peakar väl på 260w isch som mest..

Visa signatur