Hjälp med ny dator - en kraftfull all around/speldator för högst sisådär 20-25 000:-
Hej på er!
Detta blir ett lite långt inlägg men tänkte att det är bäst att skriva det mesta redan nu. Har en relativt gammal dator som är lite drygt 12 år gammal. Uppdaterat några få komponenter genom åren, men känner att en del är lite slött i den och att det vore kul att köpa mig en helt ny rigg och spanat lite smått..
Hänt en hel del sedan jag tittade sist. Bland annat dom där M.2-diskarna är helt nya för mig men verkar skriva otroligt snabbt. Tänkte bygga i delar via Inet då dom alltid varit väldigt bra och även att dom sätter ihop den till mig. Vore kul att testa på att bygga en helt från grunden men också skönt att bara kunna tuta och köra när den väl kommer. Lägger nog till Windows 11 också, men ska nog kolla på andra möjligheter också. Men det är väl smidigast att bara ha det med till datorn tänker jag
Budgeten har varit lite svårt att sätta fingret på. Att få något vettigt för högst 20-25 000 är väl vad jag funderar på. Helst inte mer än så. Men komponenter (speciellt GPU) tex är ju väldigt dyrt nu för tiden och ibland mellan serier så vet jag att man kan få mycket mer bang for the buck om man går upp ibland bara några hundralappar. Så hellre något som håller länge och som är bra för lite mer i så fall. Datorer är ju dock lite av en färskvara och att vissa saker behöver uppdateras över tid, så att fläska på med allt för mycket mer än 25 känns ju ganska dumt. Men datorn ska helst fungera i minst 10 år och över tid vara "bra" så att säga. Motivera gärna era val och för- och nackdelar
Vad ska den användas till?
- Ser en hel del film och spelar en hel del musik genom främst Winamp men också en del genom Spotify. Så att jobba i massa olika fönster och mappar ska flyta på utan problem
- Skickar och tar emot mycket filer. Snabba hastigheter vore bra och inget strul med användning av olika uppgifter samtidigt
- Vore kul att med lätthet kunna redigera filmer och redigera bilder
- CS 1.6 och CSGO ska kunna flyta på bra utan problem och lagg. Snart kommer CS2 som jag såklart också vill ska kunna flyta på bra. Utöver det så vore det såklart kul att kunna spela det mesta när andan faller på. Höga upplösningar och flyt vore ju kul så långt det går, men just spela utöver CS är inget jag i nuläget gör extremt mycket. Men vore såklart kul att kunna testa på t.ex. GTA V och kanske 6:an som verkar komma snart. Testa Diablo 4 låter väl lite kul i tanken, men vet inte alls om det kommer bli av. Sen i övrigt kunna spela det mesta som kommer vore väl trevligt
- Bläddrar mellan många bilder ibland och det kan kännas lite segt på min nuvarande dator. Vore skönt att kunna göra helt utan problem (dvs så liten responstid som möjligt när jag trycker högerpil på tangentbordet)
- Vore kul att kunna producera musik, vet inte hur pass krävande detta är alls dock
Saker att tänka på vid val av komponenter:
- Så tyst som möjligt
- Som lagring vill jag nog ha minst plats för 2 mekaniska diskar. Lite oklart om jag kommer köpa dom nu eller senare. Vill gärna att dessa har hög lagringskapacitet (ca 8-12TB per styck har jag väl tänkt) och vill att dom ska kunna skriva/läsa så snabbt som möjligt. Antar att det är SATA 6GB portar jag ska satsa på, eller finns det bättre alternativ nu för tiden? Vore skönt att ha möjlighet att sätta in fler också, men det kanske inte går i Fractal Design North som jag tittat lite på? Hur hade ni tänkt här?
- Gärna många USB-portar. Har en del externa hårddiskar som är av typen USB 2 och 3
- Spelar in en del från ljudkortet så det får gärna vara ett bra ljudutgångar i moderkortet annars behövs nog ett ljudkort vid sidan av. Krav är att det ska gå att spela in från ljudkortet iallafall och att det finns utgångar för att jag ska kunna plugga in mitt Logitech Z906-system
- Mycket RAM! Har 6GB i nuläget och det kan bli jobbigt när jag öppnar många flikar i Firefox. Kan hända att jag har 100-200 flikar öppna ibland. Gärna hade jag med lätthet velat kunna öppna kanske 400 stycken. Är 32GB tillräckligt eller ska man safta till med 64GB direkt, eller är det alldeles för overkill?
Vad som är viktigt:
- Att saker går fort vid användning
- Framtidssäker, vore skönt att kunna uppgradera i framtiden
- Komponenter som håller och som inte har massa känt strul
- Strömsnålt och låga temps så långt det är möjligt
- Bra flyt på allting. Ska helst inte kännas seg på något sätt och om möjligt vara så över tid
- Snabbhet
Frågor:
- Intel eller AMD? Ständiga frågan.. AMD har någon ny serie som verkar ha lite "barnsjukdomar" och läst att vissa haft problem med överhettning medans andra säger att det är låga temps. Intel å andra sidan har jag läst presterar bra på sina nya men att tempsen och strömförsörjningen kan skjuta iväg lite. Men borde gå att lösa med kylare? Lite osäker på exakt var jag ska lägga mig prismässigt också. Men datorn ska ju helst inte flaskhalsa. Brukar uppskatta Intel mest. Förr var det alltid prat om att man ska gå åt Intel-hållet om man tänkt uppdatera i framtiden. Vet inte alls hur det hela ligger till nu för tiden
- Har en rätt bra CD/DVD/Blu-Ray läsare också och händer att jag använder den en hel del i perioder. Den kommer dock inte gå att använda i Fractal Design North chassit? Är det en extern jag får köpa och köra via USB som gäller eller hur hade ni löst detta? Annars får det kanske bli ett annat chassi i värsta fall?
Blev lite långt, hoppas ni har tid att läsa igenom och hjälpa. Tack på förhand!
Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart