6700XT hjälp med inställningar
Hej, jag har en speldator från Komplett sen fyra år tillbaka. CPU 8700, dåvarande grafikkort Nvidias 2070 som jag precis bytt till ett Asus RX 6700XT. Nätaggregatet är på 650 W.
Använder i nuläget datorn för MSFS 2020, Tom Raider och Photoshop förutom vanliga göromål som surf och dokumenthantering.
Med det tidigare grafikkortet var det inga större problem egentligen, det gick tyst i alla lägen. Kör dessutom en 4K skärm vilket fungerar bra.
Nu till problemet. 6700XT inställt på Standard. Senaste drivrutinerna. Ny fläktar i lådan. En bakre, en främre och en i toppen. Allt damma urstädat. Startar jag en You tube film går kortets fläktar ner till 0 rpm. De kan öka varvtalet efterhand. Jag sett en film på 90 min utan att fläktarna startar upp. Men när jag använder webläsaren eller bara har skrivbordet framme eller något ej grafikkrävande program uppe då går kortets fläktar på över 2000 rpm, temperaturen ligger på mellan 55º och 60º. Utnyttjande på 99%, energiförbrukning på 185 W. CPU 2% utnyttjande. (Värden är avlästa när jag skriver ett Worddokument och inget annat är igång.) Provade underspänning en stund men det gjorde ingen skillnad så jag gick tillbaka till Standard igen. Försöker jag sänka fläkthastigheten till 50 % för ren test händer inget. Förinställningarna för Tyst och Balanserad har heller ingen effekt.
Det här kan inte vara rimligt, eller? När jag inte använder grafiken borde väl grafikkortet inte jobba alls. Nu är jag novis på grafikinställningar så jag vore tacksam för all hjälp jag kan få.