Fryslagg på speldatorn när den andra datorn laddar ned viktiga filer

Permalänk
Medlem

Fryslagg på speldatorn när den andra datorn laddar ned viktiga filer

Hej!

Jag har en Technicolor TG799vacXTREAM som jag fått låna av telenor.
När jag spelar spel så fungerar det felfritt och jag får alltid ut den hastighet jag betalar för 100MB/s (1000Mb/s) men så fort min andra dator är igång och laddar ned viktiga filer så är det som att den får all bandbredd och jag får enorma fryslagg när jag spelar online på speldatorn.

Jag har provat att begränsa hastigheten ned till den andra datorn men det gör ingen skillnad? Laddar den ned något i 5-10Mb/s så får jag fryslagg i min speldator Båda datorerna är direkt anslutna till routern.

Provade även att använda min egna AC86U och då fungerade skitbra men hastigheten överstiger då aldrig 10MB/s(100Mb/s)... vet inte varför?

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Det känns inte som att jag kan göra särskilt mycket i gränssnitten i Technicolor TG799vacXTREAM.
Finns , vad jag vet, inga QoS inställningar?

Borde jag byta till en egen router? I så fall vad skulle ni rekommendera ifall jag enbart har plats med en max 3-4cm hög router och inte plats med antenner (som t.ex. alla asus routrar har). Höjden är begränsad pga litet skåp där WAN porten är i fastigheten. T.ex. min ac86u får knappt plats i skåpet så jag fick klämma in den och böja antennerna åt alla håll. Såg en del Ubiquiti som verkar lockande men jag vill ju också ha WiFi :S

Permalänk
Skrivet av Qewk:

Hej!

Jag har en Technicolor TG799vacXTREAM som jag fått låna av telenor.
När jag spelar spel så fungerar det felfritt och jag får alltid ut den hastighet jag betalar för 100MB/s (1000Mb/s) men så fort min andra dator är igång och laddar ned viktiga filer så är det som att den får all bandbredd och jag får enorma fryslagg när jag spelar online på speldatorn.

Jag har provat att begränsa hastigheten ned till den andra datorn men det gör ingen skillnad? Laddar den ned något i 5-10Mb/s så får jag fryslagg i min speldator Båda datorerna är direkt anslutna till routern.

Provade även att använda min egna AC86U och då fungerade skitbra men hastigheten överstiger då aldrig 10MB/s(100Mb/s)... vet inte varför?

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Det känns inte som att jag kan göra särskilt mycket i gränssnitten i Technicolor TG799vacXTREAM.
Finns , vad jag vet, inga QoS inställningar?

Borde jag byta till en egen router? I så fall vad skulle ni rekommendera ifall jag enbart har plats med en max 3-4cm hög router och inte plats med antenner (som t.ex. alla asus routrar har). Höjden är begränsad pga litet skåp där WAN porten är i fastigheten. T.ex. min ac86u får knappt plats i skåpet så jag fick klämma in den och böja antennerna åt alla håll. Såg en del Ubiquiti som verkar lockande men jag vill ju också ha WiFi :S

Ax92u har okej räckvidd utan antenner uppe, bygget typ 4cm i höjd.

Det är uppenbart att din Telenor router inte har cpu/ram nog att hantera hög last

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ax92u har okej räckvidd utan antenner uppe, bygget typ 4cm i höjd.

Det är uppenbart att din Telenor router inte har cpu/ram nog att hantera hög last

Helvete. Du råkar inte ha tips på nån router med mindre eller inga antenner? Ax92u skulle aldrig få plats i mitt skåp som jag är tvungen att använda om jag inte vill dra kablar över hela lägenheten

Permalänk
Medlem

Ahh såg nu att du skrev att den har bra räckvidd utan antenner. Men den verkar inte finnas någonstans enligt prisjakt

Permalänk
Medlem

Byt ut Telenorskräpet mot en annan. Spelar fan ingen roll om den kostar 200 eller 2000kr, allt är fan bättre än deras. Riktigt skräp. Svärfar har bytt ut flera stycken som Telenor skickat ut, och han får alltid gamla begagnade som förmodligen också har fel på sig. Tvivlar på att någon kontrollerar dom där borta.. Det slår aldrig fel. Den senaste han fick håller igång i någon vecka tills allt hänger sig och man måste boota om och dona. Har sagt åt honom att byta men eftersom dom inte ger support efter mediaomvandlaren då tycker han det känns jobbigt. Jag är bara glad om ISP's skit tar slut efter mediaomvandlaren. Min ER Lite från Ubiquiti som jag köpte begagnad av en polare för fem år sedan behöver aldrig bootas om. Den bara går och går. Sorry för A4, men blir irriterad varje gång jag läser om deras skitgrejer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Jag har funderat. Jag har alltså ett superlitet skåp mitt i gången in till köket där jag har WAN port och sedan 20 uttag som täcker alla rum i lägenheten. Visst borde jag kunna koppla WAN porten mot t.ex. uttag 1 och sedan i rummet med uttag 1 så har jag en router som matar tillbaka i uttag 2 och som i sin tur matar en liten switch i skåpet som jag då kopplar mot övriga portar jag använder?

I så fall skulle jag kunna få plats med hur stor router som helst eftersom jag kan placera den i vilket rum jag vill? Om det skulle fungera så tar jag gärna emot tips på en bra router då Ax92u inte verkar finnas någonstans? Ubiquiti verkar sjukt intressant särskilt edgerouter 4 eller dream router men det är fan mycket pengar på något jag är väldigt osäker på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qewk:

Hej igen,

Jag har funderat. Jag har alltså ett superlitet skåp mitt i gången in till köket där jag har WAN port och sedan 20 uttag som täcker alla rum i lägenheten. Visst borde jag kunna koppla WAN porten mot t.ex. uttag 1 och sedan i rummet med uttag 1 så har jag en router som matar tillbaka i uttag 2 och som i sin tur matar en liten switch i skåpet som jag då kopplar mot övriga portar jag använder?

I så fall skulle jag kunna få plats med hur stor router som helst eftersom jag kan placera den i vilket rum jag vill? Om det skulle fungera så tar jag gärna emot tips på en bra router då Ax92u inte verkar finnas någonstans? Ubiquiti verkar sjukt intressant särskilt edgerouter 4 eller dream router men det är fan mycket pengar på något jag är väldigt osäker på

Ja, det ska inte vara något problem att koppla så, förutsatt att det inte resulterar i kabelsträcka mellan två enheter på över 100 meter (låter osannolikt).

Det går med jämna mellanrum att hitta begagnade Ubiquiti-prylar för väldigt rimliga summor här på marknaden, Blocket, Tradera, Facebook Marketplace etc. Jag kör själv en EdgeRouter 6P som jag köpte begagnad för flera år sedan. Det ska dock sägas att EdgeRouter-serien enbart fått säkerhetsuppdateringar de senaste åren så risken är att det är en död plattform, vilket är synd med tanke på hur stabil och snabb den är. Unifi-serien får ju dock konstanta uppdateringar så där bör det vara lugnt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q