Permalänk
Medlem

Går det här att fixa?

Asus-skräpet till skärm jag har börjar visa ålderstecken. Känner mig fattig och vill inte byta ut den än (väntar på roligare skärmar till bättre priser).

Frågan är därför om detta är något som eventuellt går att fixa. Lite yxa, perkele och finsk sisu kanske hjälper?

Mer allvarligt funderar jag om det kan vara reflexfiltret som är på väg att släppa, varpå det kanske är värt att bara ta bort det, eller om det är panelen i sig som är dålig.

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt: allt som är fysisk påverkan på bildpanelen är att betrakta som icke fixbart.

Den där typen av förändring är vanlig på gamla skärmar och jag gissar att det är någon form av materialförändring, delaminering av något slag i något av de olika filterskikt som en panel består av. Med tanke på färgförändringarna gissar jag att det är något annat än reflexfiltret, förmodligen ett polariseringsfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Generellt: allt som är fysisk påverkan på bildpanelen är att betrakta som icke fixbart.

Den där typen av förändring är vanlig på gamla skärmar och jag gissar att det är någon form av materialförändring, delaminering av något slag i något av de olika filterskikt som en panel består av. Med tanke på färgförändringarna gissar jag att det är något annat än reflexfiltret, förmodligen ett polariseringsfilter.

Misstänkte att skulle vara så illa. Får bli att planera för en ny skärm och hoppas skräpet håller ihop ett tag till - så länge det är ute i kanten går ju att leva med en stund.