Iphone 15 Pro uppges ha problem med överhettning

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

köps inte android i svensk valuta, eller vad menar du?

Jo. Galaxy S23 släpptes för närmare 11 490 vid lansering. Jag sitter inte och tittar på lanseringspriset av S23 Ultra och säger ”Samsung är dyra”.

Permalänk
Medlem

Min 12 pro max var varmare än min nya 15 pro max.

Så varm att min lillebror fråga om något var fel för ett par veckor sen, ryckte bara på axlarna som svar och trodde det var fullt normalt.

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Flera saker

Negativt:
* Mängden UI buggar
* Batteritiden är riktigt dålig
* Actionknappen är inte märkvärdig alls, skulle vara bättre om man kan mappa fler tryck. Hade hellre valt att behållt tidigare slider.

Positivt:
* Lättare mot iPhone 14 PRO
* USB C

Neutralt
* ligger bra i handen men blir ingen skillnad mot iPhone 13/14 med skal.

Tråkigt med UI-buggar.
Antar att det är iOS17? Borde bli bättre efter någon punktuppdatering. Även om det händer sällan att jag får en UI-glitch i iOS 16 så händer det och tycker alltid det är irriterande. Kan tycka det borde vara än mindre sådant med tanke på att Apple gör både hård- och mjukvara. Är gräset alltså grönare på andra sidan där, dvs Google Pixel med Android?

Att batteritiden skulle vara ”riktigt dålig” låter märkligt. Borde vara minst lika bra som förra årets modeller.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Flera saker

Negativt:
* Mängden UI buggar
* Batteritiden är riktigt dålig
* Actionknappen är inte märkvärdig alls, skulle vara bättre om man kan mappa fler tryck. Hade hellre valt att behållt tidigare slider.

Positivt:
* Lättare mot iPhone 14 PRO
* USB C

Neutralt
* ligger bra i handen men blir ingen skillnad mot iPhone 13/14 med skal.

Kan du ge exempel på UI bug, jag har inte märkt en enda?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Skrivet av nihilist71:

Kan du ge exempel på UI bug, jag har inte märkt en enda?

Det flesta buggar har varit kring Dynamic Island, som har fastnat/blivit låst. Höj och sänk volym slutar fungera när man spelar musik. Facebook hamnar i horisontellt läge.

AirPlay listan har låst sig

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Tråkigt med UI-buggar.
Antar att det är iOS17? Borde bli bättre efter någon punktuppdatering. Även om det händer sällan att jag får en UI-glitch i iOS 16 så händer det och tycker alltid det är irriterande. Kan tycka det borde vara än mindre sådant med tanke på att Apple gör både hård- och mjukvara. Är gräset alltså grönare på andra sidan där, dvs Google Pixel med Android?

Att batteritiden skulle vara ”riktigt dålig” låtet märkligt. Borde vara minst lika bra som förra årets modeller.

Jag tror mycket gräset är grönare på andra sidan.
Det stora speciella på Applesidan är att folk köper betydligt dyrare enheter för samma behov.
T.ex. min mobil för 5000kr som krånglar, inte konstigt att en mobil som en bra iPhone för 21 000kr är bättre på det mesta för exakt samma användsområde.
Samma sak gäller Macbook, vissa köper en sådan för 15 000kr, sedan gör de arbete på den som folk gör på deras 5000kr laptoppar.

Problemet uppstår när man verkligen belastar enheterna. När det gäller iPhone så har man hela tiden kunnat säga att det finns betydligt billigare Android, idag säger många ofta samma sak, sedan kollar man in prisjakt och ser att de där schyssta Androidtelefonerna inte på något sätt är billiga. Speciellt inte om man vill ha en robust telefon från ett högt pålitligt märke.

Permalänk
Medlem

Ingen överhettning här med min pro. Fungerar utmärkt med spel och allt.

Permalänk
Medlem

Kommer Apple komma med lika dumt uttalande som detta igen "Du håller mobilen fel"?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Haft 15 Pro Max sen release och inte märkt något alls av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundmat:

Haft 15 Pro Max sen release och inte märkt något alls av detta.

Samma här, kanske lite varmare men både min 14 Pro Max och iPad Mini blev lite varmare av iOS 17 så det kan lika gärna vara mjukvaran som påverkat även äldre enheter.

Permalänk
Medlem

Att de har gjort det billigare att laga bakstycket kanske är en pengasak? Eftersom de inte har satt metallen på glaset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Alla har olika referensramar för sina val, man kan inte utgå från att alla har samma kriterier för att göra sina val.
Kanske var min iphone 12 pro defekt, kanske var batteriet eller någon annan komponent trasig.
Kanske ville jag helt enkelt eller så ville jag ge min 12:a till en annan familjemedlem.

Men åter till tekniken så är det ett rätt stort steg från en 12 pro till en 15 pro, inte minst med kamerafunktionaliteten som är viktig för mig som fotar mycket.
120 Hz skärm istället för 60 Hz som alla lägger så stor vikt vid, dock inte jag.
Och det som fick mig att ta steget, äntligen USB-C.

Ber om ursäkt om du uppfattade min fråga/inlägg som kritik av att du köpt en iPhone 15. Det var inte min avsikt utan jag var genuint intresserad av varför du valde att köpa en iPhone 15 när du har en iPhone 12.

Tack för att du svarade och jag hoppas du blir nöjd med din nya telefon

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Haha bra kvalite för pengarna där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Negativt:
* Actionknappen är inte märkvärdig alls, skulle vara bättre om man kan mappa fler tryck. Hade hellre valt att behållt tidigare slider.

Men vadå, du kan mappa den till ljud och få exakt samma funktion som tidigare, men eftersom den inte är ”märkvärdig” så föredrar du allltså den tidigare funktionen som inte går att mappa alls?

Du kan ju dessutom mappa den till en genväg vilket gör den väldigt mångsidig. På min Apple Watch Ultra gör knappen olika saker baserat på kontext, tex startar klimatanläggningen i bilen innan jag ska åka till jobbet.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kommer Apple komma med lika dumt uttalande som detta igen "Du håller mobilen fel"?

Steve sa ”avoid holding it that way”. Tycker det är en viss skillnad mot ”du håller mobilen fel”.

Det handlade om att man inte skulle täcka skarven mellan två av antennerna med fingret. En märklig design som jag har svårt att fatta gick igenom. Men så var det. Och då blir ”avoid holding it that way” inte fel att säga.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror mycket gräset är grönare på andra sidan.
Det stora speciella på Applesidan är att folk köper betydligt dyrare enheter för samma behov.
T.ex. min mobil för 5000kr som krånglar, inte konstigt att en mobil som en bra iPhone för 21 000kr är bättre på det mesta för exakt samma användsområde.
Samma sak gäller Macbook, vissa köper en sådan för 15 000kr, sedan gör de arbete på den som folk gör på deras 5000kr laptoppar.

Problemet uppstår när man verkligen belastar enheterna. När det gäller iPhone så har man hela tiden kunnat säga att det finns betydligt billigare Android, idag säger många ofta samma sak, sedan kollar man in prisjakt och ser att de där schyssta Androidtelefonerna inte på något sätt är billiga. Speciellt inte om man vill ha en robust telefon från ett högt pålitligt märke.

Folk kanske gillar MacOS bättre? Ger dem mindre friktion än Windows? Då är det värt en extra peng. De skulle ju också kunnat köpa en äldre Mac. Många äldre MacBooks har ju skärm med hög pixeldensitet och IPS-panel, något som sällan hittas på begagnade bärbara från andra tillverkare. Det är en rätt klar fördel. Plus trackpad värd namnet. Men alltid svårt att vara objektiv med sådant.

Men min fråga var om det är mindre mängd UI-glitchar i Android på en Google Pixel. Har svårt att tänka mig att allt är helt problemfritt där, men kan som sagt absolut tycka att Apple borde kunna få till det ännu bättre även om jag inte tycker det är dåligt överlag och händer förhållandevis sällan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPhone 14 Pro hade problem med batteri som för vissa snabbt blev sämre.

Men när iPhone 15 Pro är så populär så är det svårt att dra några slutsatser kring några som klagar på problem. Jag tror att majoriteten som köper en iPhone 15 Pro likaväl hade kunnat köpa en 999kr Androidtelefon för vad de gör, dessa personer kommer självklart inte ha problem med något, mer än eventuell abonnemangskostnaden med avbetalning.

Frågan är för de "High-end Users" vad de får för problem? Jag vet inte. Min egen Android telefon krånglar hur mycket som helst vid belastning, speciellt när den blir varm. Nu kostar min 1/3 av priset av en iPhone 15 Pro, så det är mer acceptabelt.

Sist jag vill ha en iPhone 15 Pro Max 512GB, inget snack om saken. Jag skulle ha den i 3år tills jag kasserar den (maler sönder). Det är bara det att jag hellre vill ha kvar dessa pengar på mitt bankkonto, så det lär ej bli en sådan telefon som jag faktisk supergärna vill ha.

Väntar på 15 pro max
Det verkar vara svårt att få. Pro verkar vara den som säljs och finns tillgänglig i butikerna. Gör allt möjligt på min telefon. Blir byte från S22u inget ont om Samsung. Även fast det sitter en Samsung display i Iphone så fungerade det mycket bättre för mina ögon. Därför jag byter till Iphone. Samsung är så högupplöst i ljusstyrkan. Exakt samma fenomen finns i deras TV apparater. En annan sak Samsung lider utav är att mic i luren är så dålig. Många gånger jag knappt hör även fast det är på högsta. Får se om Iphone 15 pro max klarar sig bättre

Permalänk
Skrivet av zanoii:

Men vadå, du kan mappa den till ljud och få exakt samma funktion som tidigare, men eftersom den inte är ”märkvärdig” så föredrar du allltså den tidigare funktionen som inte går att mappa alls?

Du kan ju dessutom mappa den till en genväg vilket gör den väldigt mångsidig. På min Apple Watch Ultra gör knappen olika saker baserat på kontext, tex startar klimatanläggningen i bilen innan jag ska åka till jobbet.

Exakt det jag mappar den till men varför begränsa ett alternativ. Tre snabba klick skulle ju kunna vara en annan mappning.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Min 14Pro kändes varm också när jag fick den. Satte på skal av plast och så känner man inget längre. Läste då att det är vanligt att iPhone blir varma om de tex kör krävande spel en stund.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Apple to Address iPhone 15 Pro Overheating Issue With iOS 17 Update

https://www.macrumors.com/2023/09/30/apple-responds-to-iphone...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Apple to Address iPhone 15 Pro Overheating Issue With iOS 17 Update

https://www.macrumors.com/2023/09/30/apple-responds-to-iphone...

"We have also found a bug in iOS 17 that is impacting some users and will be addressed in a software update."

Ska förstås vara så diffust det bara kan vara lol.

Men ja det är det man har sett. STORA FETA HEATGATE YOUTUBE TITLES KÖP INTE IPHONE 15 sen innehåller alla videor bara "meh den blir kanske 3-5 grader varmare än en 14 Pro/Max vid testing, resten verkar vara buggar med appar eller OS".

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Bytt till iPhone 15 PRO och måste nog säga att det är det sämsta bytet jag gjort iPhone till iPhone än så länge. Överväger faktiskt att sälja och byta till android jag inte använt på ca 7 år.

Varför förklarar du inte vad som är fel med den då?

Vad skulle en ~10 år gammal Android-telefon vara bättre än en iPhone 15 Pro på? Låter ju befängt.

Edit: Såg att du hade svarat någon annan som frågade.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Varför förklarar du inte vad som är fel med den då?

Vad skulle en ~10 år gammal Android-telefon vara bättre än en iPhone 15 Pro på? Låter ju befängt.

Edit: Såg att du hade svarat någon annan som frågade.

Han menar för övrigt inte att en 10 år gammal Android telefon skulle vara bättre, han sa att han inte använt Android på 7 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Flera saker

Negativt:
* Mängden UI buggar
* Batteritiden är riktigt dålig
* Actionknappen är inte märkvärdig alls, skulle vara bättre om man kan mappa fler tryck. Hade hellre valt att behållt tidigare slider.

Positivt:
* Lättare mot iPhone 14 PRO
* USB C

Neutralt
* ligger bra i handen men blir ingen skillnad mot iPhone 13/14 med skal.

UI Buggar: Tråkigt på en ny telefon, men du kommer inte undvika detta av att byta till S24. Ingen mjukvara släpps felfri.

Batteritid: Rimligt att klaga på med ny telefon. Men återigen, iOS17 är 2 veckor gammalt?

Actionknappen: Förstår verkligen inte hur du kan vrida det till något negativt när det (förutom rörelsen) är samma som innan. Hade köpt om du betygsatt knappen neutral då du använder den för mute, men du kan i framtiden göra nästan vad som helst med knappen; och det är dåligt enligt dig?
Mappa fler tryck hade varit häftigt vid release, men jag tror absolut att det kommer att komma

Ingen skillnad mot 13/14 med skal: Hur menar du att det skulle kännas annorlunda, när du har .... skal på? Byt skal istället. Byter du telefon en gång om året?

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Skrivet av Laxen123:

UI Buggar: Tråkigt på en ny telefon, men du kommer inte undvika detta av att byta till S24. Ingen mjukvara släpps felfri.

Batteritid: Rimligt att klaga på med ny telefon. Men återigen, iOS17 är 2 veckor gammalt?

Actionknappen: Förstår verkligen inte hur du kan vrida det till något negativt när det (förutom rörelsen) är samma som innan. Hade köpt om du betygsatt knappen neutral då du använder den för mute, men du kan i framtiden göra nästan vad som helst med knappen; och det är dåligt enligt dig?
Mappa fler tryck hade varit häftigt vid release, men jag tror absolut att det kommer att komma

Ingen skillnad mot 13/14 med skal: Hur menar du att det skulle kännas annorlunda, när du har .... skal på? Byt skal istället. Byter du telefon en gång om året?

Något jag märker återkommande när det gäller Apple om man är lite kritisk eller inte tycker en ny funktion är märkvärdig. Så är det försvarsställning bland flera.

Eftersom jag behöver utgå från vad som funkar idag så är det en mappning som går idag. För mig och flera så var slide knappen otroligt smidig. Hade gärna sett den kvar. Så länge man inte kan mappa flera tryck.

Hur jag menar med skal, uppskattar att 90% som använder iPhone mer eller mindre har skal. Designen är mer eller mindre den samma sedan IPhone 12, och den förändring man gjort nu kräver att man kör utan skal.

Jag har bytt iPhone 1 gång per år sedan jag gick över till iPhone 6S. Undantag iPhone 8 och 13 som varit jobbtelefon (iPhone 13 är min jobbtelefon nuvarande)

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65