Undersökning: Vad är en bra datorbutik?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Komplett tappade mig som kund när jag efter senaste köpet skulle göra en retur och jag flera dagar efter att artikeln var tillbakaskickad får en uppdaterad faktura med högre belopp eftersom fakturan inte var betald. (Jag hade varan hemma i cirka 2 timmar).
När jag mailar komplett om detta så blir jag ombedd att kontakta "Komplett Bank", via telefon (vilka hade telefontider som absolut inte funkade för egen del).
Tycker det är katastrofalt att återförsäljaren man vänt sig till inte har såpass kontakt med "sin" bank att fakturorna fryses automatiskt vid returärende. (Som hos alla andra återförsäljare jag handlat hos).

Det är allt skönt att Inet finns

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Slutat köpa elektronik online om det inte är snorbilligt då jag äntligen fått en Netonnet i stan som har de mesta i lager.man kan behöva.

Så tyvärr komplett.se blir inte många kronor från mig, fast ni äger väl netonnet ändå eller?

Köpte dock mitt grafikkort när de var kraftig rea på det hos komplett.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

För mig ska ha en bra datorbutik ha:
- Produkten i lager NU
- Snabb leverans
- Inte dyrare än konkurrenterna

Skrivet av Noxxer:

Håller med.
Jag köper oftast saker på impuls, vill inte vänta på leveranser.
Vill jag ha nått vill jag ha möjlighet att åka o köpa det direkt i en butik.

Så för mig blir det nästan alltid Webhallen.

Skrivet av PS1 Hagrid:

Ha varan i lager till ett bra pris, samt när jag är lat och inte orkar ta mig till butiken, kunna leverera hem till dörren senast dagen efter lagd beställning.

Lite intressant att se att så många önskar/värderar snabb leverans/fysiska butiker så högt!

Jag kan se värdet i att kunna returnera i en butik, samt att gå och känna/klämma, eventuellt få rådgivning av kunnig entusiast-personal (här går gubb-butiker som elgiganten, mediamarkt och netonet bort).
När det kommer till leverans så är jag verkligen inte så noga, då jag planerar mina köp under lång tid. Inom datorvärlden gör man ju inget annat än att vänta på släpp osv och det är sällan man behöver saker snabbt i jämförelse med att t ex få maskeradkläder framme innan en halloweenfest eller liknande. Visst, det är väl trevligt med kostnadsfri leverans som är snabb och smidig men inget jag prioriterar (och jag väljer givetvis postombud då jag bor i lägenhet).

Det jag annars prioriterar är bra, kunnig kundservice som är tillmötesgående med support, önskemål och returer, bra hemsida med filter, sortiment och enkel navigation, samt billiga priser.
* Billiga priser hittar jag oftast på Amazon, och så länge man kontrollerar att det är specifikt amazon som säljer, eller åtminstone skickar varorna så kan man känna sig lugn.
* Bra kundservice, samt i särklass den bästa hemsidan är Inet. Ska man kolla upp en grej är det dit man går för att söka upp olika alternativ. Sedan drar man utvald produkt på Prisjakt för att kolla billigaste samt kampanjpris, och sätter övervakning, alternativt väger Inet's pris mot billigare alternativ om skillnaden är motiverbar eller ej och sedan köper.

Permalänk

Det absolut viktigast är att de har produkten man vill ha.
T ex är man ute efter en speciell laptop från ett visst märke och modell så måste den finns i deras sortiment.
Sedan kommer pris och tillgänglighet (avstånd) som andra parametrar

Permalänk
Avstängd

Produkter eller produkten skall finnas i lager samt en snabb leverans.

Permalänk
Medlem

En bra butik har för det mesta dessa bokstäver i sitt namn: e i n t

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Tycker kompletts hemsida är jobbig, mycket stökig. Inets är renare och mer on point. Känns som att det är knappar lite överallt på komplett vilket ger dom lite billig cdon.com känsla. Inet är enklare och renare. Sedan är jag van vid inet, vet vad jag får plus att de har en lokalbutik jag kan dra mig till om jag skulle vilja fysiskt testa varor/reklammera en vara. Det gör det omöjligt för mig att byta till komplett.

Permalänk
Medlem

Viktigaste för mig av en butik är att när något händer med en produkt att den lagas eller byts på garanti inom en rimlig tid. Först då märker man vilket företag som utmärker sig.

Självklart ska butiken ha bra erbjudanden också och saknar när Komplett förrut nästan hade Super torsdag eller liknande precis vid lön och ganska ofta.

Missade själv Komplett Bonanza och hade gärna sett liknande event inför Black Friday för oss medlemmar.

Ryzen 7 5800X3D som jag själv är ute efter så denna igen för samma pris hade varit kanon till BF och stort lager och att hemsidan klarar trafiken utan att krascha så kanske en speciell dag enbart för oss innan övriga kampanjer startar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag handlade hos komplett för kanske 4 år sedan, 2st förpackningar med 2x16 GB ram. De skickade 1 förpackning. När jag ringde kundtjänst blev svaret att det inte KAN fattas artiklar i lådan, "för det var robotar som plockade", som om det skulle spela nån roll.
Efter diverse argumentation skulle jag skicka in de där minnesbrickorna för att få ordern korrigerad. Kan ni inte bara skicka ut de saknade modulerna? Nej, det gick inte. De sa de skulle kolla lagersaldo och diverse procedurer.

1-2 veckor senare kom ett litet paket, som jag förväntade mig skulle innehålla 2 askar med 2x16GB minnen i.
Vad innehöll det? Jo, en ask med 2x8 GB.

Ringde återigen kundtjänst och de hävdade det var korrekt så.
Efter det har jag inte handlat där.

Ett tidigare tillfälle fick jag från komplett en låda jag inte beställt, innehöll 5-8 artiklar lågpriskrafs, nåt basalt moderkort, billigaste cx-nätagg och lite annat diverse i. Det stog företagets namn på lådan och allt såg korrekt ut på det sättet. Kollade runt på företaget om nån annan beställt nåt i mitt namn, nej ingen.. Jag ringde komplett och kollade med dem varför de skickat det där till mig - "Jaha, har DU fått det där? Det måste ha blivit nåt fel, skicka tillbaka lådan till oss, vi skickar ett brev med retursedel i".
Inte ens ett tack fick man för det.

Det tar 3-4 dagar för kompletts paket att komma hit, 2-3 dagar för brevet med retursedel, 3-4 dagar för paketet att åka tillbaka, och jag var inte så snabb att öppna det heller, plus nån helg emellan, så kanske 2-3 veckor totalt? +några dagar ytterligare för att skicka ut paketet till rätt kund.
Jag undrar vilket besked den kunden fick då denne nog oroligt kollat med kundtjänst vars paketet tagit vägen.

Permalänk
Medlem

Inte hyper upp inför lansering med speciella pris och förtur och sedan kom man fram till kassan så och ingenting är aktuellt.
Det är en bra datorbutik.

Darrenj

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

En bra butik har för det mesta dessa bokstäver i sitt namn: e i n t

’inte’ alltså? Du köper inte längre hårdvara… fattar vinken!

/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag handlade hos komplett för kanske 4 år sedan, 2st förpackningar med 2x16 GB ram. De skickade 1 förpackning. När jag ringde kundtjänst blev svaret att det inte KAN fattas artiklar i lådan, "för det var robotar som plockade", som om det skulle spela nån roll.

Härlig kundtjänst! Mardrömsscenario.

Jag hade bara ett pyttelitet problem i jämförelse. Jag fick inte kunde lämna tillbaka sakerna i butik eftersom jag beställt dem som företag.

Sedan dess har jag tappat suget HELT för dem.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Vad är en bra datorbutik?

Svaret är enkelt, var som Inet!

ENOUGH SAID

( Förövrigt, glöm inte deras stream idag! )

-

Detta inlägg är inte sponsrat av varken Komplett eller Inet

Permalänk
Medlem

Efter den här undersökning insåg jag hur lite jag handlar på Komplett. Förutom någon retur och avbeställda ordrar (en av dem ett 3080 för MSRP på launchen... ) så har jag bara handlat där en enda gång. Tycker butiken känns vettig och har sällan hört dåligt om dem men när det gäller att klicka hem något sker det nästan aldrig där.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

En bra butik har för det mesta dessa bokstäver i sitt namn: e i n t

Låter livsfarligt om man i n t e stavar rätt

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon