Wifi-samtal funkar sporadiskt dåligt

Permalänk
Medlem

Wifi-samtal funkar sporadiskt dåligt

Försöker få Wifi-samtal att funka lite bättre då jag har nästan noll mobiltäckning hemma. Har en Ubiquiti U6-lite som AP (har 2 stycken) och ibland fungerar det perfekt och ibland går det knappt att prata trots att jag sitter 2 meter från APn. Saker som jag noterat är att singnalstyrkan ligger på -44 men AP/Client Signal Balance växlar fram o tillbaka mellan good och poor. RX rate visar 200 Mbps men Tx rate är bara på 8 Mbps under pågående samtal. Vad kan det bero på? Något annat man ska kolla? Telefon kopplar upp mot 5Ghz på kanal 48 med 40 Mhz bandbredd. Tips för att få det mer stabilt?

Permalänk

Har du någonting i närheten som stör?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Har du någonting i närheten som stör?

Hur vet man det?

Permalänk
Medlem

Lättast är att installera en lämplig App för att ta reda på vad som finns i din omgivning av WIFI aktiviteter. T.Ex WiFi-Analyser där du ser all aktivitet runt dig. Ha en speciell koll på vilka kanaler som används och styr din router till en kanal med minsta möjliga aktivitet från andra.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Jag har Ubiquitis egen Wifiman som verkar bra. Har läst att signalen kan bli dålig om man har sändareffekten ställd för hög. Låter lite bakvänt tycker jag. Det är väl mest om många APs i närheten alla sänder för starkt och stör varandra? Annars borde det väl vara bäst med så mycket kräm som möjligt?