Steam Deck passerar 12 000 verifierade spel

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

För egen del blir det främst på kvällen, soffan eller sängen liggandes. Då kan man bunkra upp med lite kuddar på magen. Min tanke var att spela lite på tåget t ex men det går inte, fåe ont lite överallt. 😄

Fan jag börjar väl bli för gammal. 🥴

Ja, typiskt nog blir vi alla det för varje dag som går xD

Kör lite så också i sängen med kuddar mm.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Gillar också den starkt. Önskar bara att den var lite lättare. Inte så bra ergonomi.

Är ganska imponerad av den ändå, speciellt jömfört med Switch som jag tycker är väldigt obekväm att hålla i med originalkontroller. Dock har jag en inbyggd kudde att luta min Steamdeck mot, det kanske hjälper...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boggus:

Man behöver bara ställa in i settings att Steam ska tillämpa kompabilitetslager (Proton) då det av någon anledning inte är enablad per default. Det är bara ett engångsklick sedan tillämpar den default proton version du väljer på varje spel.

Thanks.
Galet bra! Blir nån linuxdist nästa ominstallation om det blivit så smidigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt att se, jag äger dock ingen steam deck själv men är en linux användare som har väntat på att det ska bli mer kompatibelt att spela på en linux maskin.
Men som många här skriver så är det kul att se att Valve inte gett upp och bara kört på i full fart, det påminner om just denna dokumentären :
https://youtu.be/S6zT0XGGOiM?t=1105

Där i conclusion nämner någon att Valve är bara intresserade av att göra spel där det förändrar hela spelindustrin och det kan man väl säga detta även är, från att alla gamers kört på Windows till att nu finns det en seriös chans att spela på Linux.
När barnen är lite äldre så blir det att investera i en riktig vass gaming rigg byggd för linux spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Beror ju på hur man definerar fungerar. Skulle köra Guardians of the galaxy men det segade sig fram i 15-25 fps på decken vilket är ospelbart för mig.

Finns massor med spel som inte längre fungerar i windows 10/11 (sedan 2016). till exempel Call of duty 2 och en massa andra spel på CD-rom eller DVD "COD2 is one of many disk based games that have been affected by a malware developed by MS. The malware is DRM Blocking."

Andra spel är till exempel Commandos Strike force, Warfront - Turning point, och många fler.

Lösningen enligt microsoft forums är att ladda hem piratkoperade versionen eller crackade exe filer för att få dem att funka eller köra dem i wine/proton under linux.

Finns även en hel hop med klassiska spel där videocodecen inte stöds i windows 10/11 så man får inga cutscenes i bästa fall och i andra fall crashar spelen när videon inte kan spelas.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Thanks.
Galet bra! Blir nån linuxdist nästa ominstallation om det blivit så smidigt.

Ta gärna en titt på Nobara, det är Fedora + spel tweaks och anpassningar av Glorious Eggroll. Det är samma person som även gör ProtonGE.

Permalänk
Medlem

Är väl värt att nämnas att verifiering inte behöver betyda att spelet funkar perfekt. Finns många verifierade spel med dålig framerate, dåliga kontroller och för liten text.

Samtidigt finns det också många spel som inte är verifierade eller sägs inte fungera som fungerar perfekt, eller fungerar perfekt med lite modifiering.

Permalänk
Avstängd

Linux är det självklara valet i framtiden

Visa signatur

Ryzen 3600 | Asus X570-F | 16GB Kingston Fury | RX 6800 XT | Corsair H100X | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO Plus 2TB×2 |

Permalänk
Skrivet av Darc:

Samtidigt finns det också många spel som inte är verifierade eller sägs inte fungera som fungerar perfekt, eller fungerar perfekt med lite modifiering.

Eftersom att det är en helt manuellt process så är det inte helt konstigt, dock så kan jag inte minnas senaste gången jag försökte starta ett spel och det gick inte att få igång genom att i värsta fall testa en annan proton-version, och mer än hälften av testade då är unverified.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Darc:

Är väl värt att nämnas att verifiering inte behöver betyda att spelet funkar perfekt. Finns många verifierade spel med dålig framerate, dåliga kontroller och för liten text.

Samtidigt finns det också många spel som inte är verifierade eller sägs inte fungera som fungerar perfekt, eller fungerar perfekt med lite modifiering.

Helt klart vettigt tillägg! Därtill är det säkerligen flera spel som rent krasst aldrig kommer verifieras även fast de fungerar i princip perfekt, för att de är för gamla, utvecklarna inte aktivt lägger någon tid på dem längre eller liknande. Det är ju ganska specifika krav för att nå verified

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Efter ett uppehåll på närmare 10 år från Linux på desktop så gav jag det nyligen en ny chans på min stationära eftersom jag blivit allt mer frustrerad med Windows. Kan väl lugnt konstatera att det har hänt en hel del på 10 år och för tillfället ser jag ingen anledning att gå tillbaka.

Vilken grund installerade du och vilken DE använder du? Jag använder själv unRaid och mest GNU/Linux VM's, men eftersom att simulator spel på Linux har lite problem med simulator hjälpmedlen så som ratt etc, så har jag snällt fått förhålla mig till windows gällande simulator spel, och jag orkar inte hoppa mellan virtuella maskiner mellan spelen, så Win11 blev dedikerat endast för spel, och startas endast upp när jag ska spela något, annars är det Win10 när jag programmerar tills jag lärt mig hur jag ska göra i Linux och Linux för annat. ^^ Dröjer nog inte förens jag är helt Virus Fri.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Är väl värt att nämnas att verifiering inte behöver betyda att spelet funkar perfekt. Finns många verifierade spel med dålig framerate, dåliga kontroller och för liten text.

Samtidigt finns det också många spel som inte är verifierade eller sägs inte fungera som fungerar perfekt, eller fungerar perfekt med lite modifiering.

Spel uppdateras ständigt, vet att EA flummade till det nyligen med sin launcher som skapade en dent i att kunna starta upp deras spel, och Final Fantasy XIV behöver en open-source launcher för att ens starta som det ska, för att SquareEnix varit dryga. Jag förstår inte varför det ska vara en launcher som ska loggas in i. Känns som att EA, Ubisoft och andra jättar endast vill sälja sitt brand.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Ta gärna en titt på Nobara, det är Fedora + spel tweaks och anpassningar av Glorious Eggroll. Det är samma person som även gör ProtonGE.

Jag hade tänkt testa det här någon gång i December, när han släpper nästa version som baseras på Fedora 39, Gnome 45 ser så jäkla bra ut så det är sjukt, väldigt intuitivt, fast fortfarande med sina tillkortakommanden. "/

Gillar mest ArcoLinux, men jag är också van med att installera allt man behöver för att kunna spela spel från så många plattformar som möjligt.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Thanks.
Galet bra! Blir nån linuxdist nästa ominstallation om det blivit så smidigt.

Det ska inte vara enablat by default, för att det är typ bara 3% utav datoranvändare som använder GNU/Linux, majoriteten använder fortfarande Windows. Tror inte att Linux versionen är ensam om att kunna sätta igång implementeringen för att vara ärlig.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Querzion:

Det ska inte vara enablat by default, för att det är typ bara 3% utav datoranvändare som använder GNU/Linux, majoriteten använder fortfarande Windows. Tror inte att Linux versionen är ensam om att kunna sätta igång implementeringen för att vara ärlig.

Det behöver visserligen inte vara svårare än att det är on by default på linuxversionen av steam hehe.
Den mjukvaran är ändå inte kompatibel med windows. Så jag ser inte riktigt det som ett problem.

Men det är väl lite besides the point kanske. Den relevanta delen i min fråga handlade väl mer om huruvida man behövde mecka med externa lösningar i linux för att få igång proton - eller om lösningen kom inbakad i steam. Och det verkar den göra.
Fantastiskt smidigt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det här bådar ju mer än gott, Saknar ord för det.

Det gör ju att så många spel anpassas till Linux så att Linux en faktor att räkna med. jag tror at det kommer komma en boom inom få år. Det är bara för Microsoft att fatta ett uridiotiskt beslut (Är ju på gång en massa redan) så kommer det rämna och alla kommer halka in på Linux. Det blir som en fusion. några håller på och inge bryr sig, nuläge några fler börjar använda det så folk börjar titta på det, Det pratas allt mer om Linux men det är inte tillräckligt många men när folk börjar märka att hälften av alla i klassen/Jobbet kör Linux så kommer den andra halvan hoppa över direkt. Sen kommer mjuvaratillverkarna med posten.

Vi som kör Linux bör ena oss vid rekommendationer och ge få förslag, alla dom tio tusen distributioner som finns förvirrar och skämmer mer.

och snälla sluta säg till helt färska Linuxanvändare att det är enkelt. Ni skrämmer bara bort nya användare när nio påstår något sånt. Var ärliga- Enkelt är det aldrig i början, snarare lite förvirrande. Linux kräver att man tittar på ett par Youtubeklipp och att man kickar runt lite. Först då blir man bekväm med det så sluta ljug för nybörjare.

Det gagnar inte någon av oss.

Säg i stället det är som med allt annat, sätt dig och kolla på några nybörjartips på Youtube.
Hoppas att det kan vara Ubuntu, eller Mint som man rekommenderar till nybörjare.

En god nyhet, jag hoppas Linux blir stort så att man kan skrota den där Windows för gott.

Jag tycker själv att Microsoft borde skapa en DE till Linux som har förmågan att använda windows filer natively. De har redan stulit så mycket från Linux för att kunna göra sig sedda, att det inte vore speciellt underligt om de faktiskt valde att göra så, speciellt nu när stora företag börjat sälja bärbara med Linux förinstallerat. Lenovo började sälja någon dator med Fedora på för några år sedan.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Skrivet av Querzion:

… Jag använder själv unRaid och mest GNU/Linux VM's, … annars är det Win10 när jag programmerar tills jag lärt mig hur jag ska göra i Linux och Linux för annat. ^^ Dröjer nog inte förens jag är helt Virus Fri.

<Uppladdad bildlänk>

Nyfiken. Vad använder du de olika Linux’arna till?

(om man får kalla distarna så )
Ser att du har flera som vm på bilden, varav tre i signaturen under.

Förresten, ser väldigt enkelt upplagt ut med vm’s på bilden. 👍 Är utseendet standard för UnRaid, eller nått tillägg du installerat?