Intel skruvar upp Arc-prestanda med 750 procent i Halo

Permalänk
Melding Plague

Intel skruvar upp Arc-prestanda med 750 procent i Halo

I ännu en färsk drivrutin skrämmer Intel upp prestandan i en handfull DirectX 11-baserade speltitlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Battlemage kanske blir något att ha om Intel fortsätter såhär.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Battlemage kanske blir något att ha om Intel fortsätter såhär.

Hoppas bara de får mer tid att titta på saker inom windows, eller så är det min dator som mår dåligt.

Det har blivit bättre men fortfarande stora problem i vardagen med att köra intel kort :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Min gissning är en 0:a för mycket och ändringen är mer beskedliga 75.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Battlemage kanske blir något att ha om Intel fortsätter såhär.

Jag hoppas mycket på C-serien, men det börjar se bättre ut!

Permalänk
Medlem

Låter som en otrolig ökning men från låga fps då. 5 till ca 40.

Permalänk
Medlem

Oj. Kul! Någon som vet hur det ligger till med prestanda i Starcraft 2?

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Blir alltid glad över att läsa när det är positivt för Intels GPU. Det behövs verkligen en till aktör. Jag hoppas de lyckas för konkurrensen är väldigt bra att ha. Gillar ju inte företaget (eller något företag egentligen), men det gynnar oss alla om det går bra för de. Det var ju lite smårykten om att de skulle skrota det efter initiella siffror men det hade varit så dumt. Det är ju trögt i början. bara att kämpa vidare!

Permalänk
Medlem

Tänk, köpa ett grafikkort som ger 10 FPS i dina favoritspel.
Sen varje år under den närmaste 10 års perioden så ökar prestandan med 100% per år.

Efter 8 år får man över 1200 FPS.

Permalänk
Medlem

Å här har vi "problemet" med procent..
Jämför vi med ej spelbart till spelbart så blir det en stor procent ökning.

Side note...
Vi kommer att få en stor ökning i procent på vårt OB nästa år... Då går vi från ingenting till tja ingenting igen..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Mysigt, det där var ju 3 spel jag spelar ibland.
GW2, Civ V & ETS2.
Jag väntar nog till betan blir WHQL.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Intel pratar ju mycket om AI. Kanske dags att det börjar använda AI för att optimera sina drivrutiner. Skulle också vara intressant att veta var optimeringarna ligger, om det är koden i själva grafikkortet som gör renderingen effektivare eller om det är koden som körs på CPUn som är bättre på att hantera flera trådar. Rent av lite pinsamt att Intel går ut med dessa prestandasiffror. Det gör mig knappast mer sugen på att köra ett Intel grafikkort när drivrutinerna verkar så otroligt dåliga. Det ger mig flashbacks till sent 90-tal och grafikkort som S3 Savage 4 där hårdvaran var okej, men drivrutinerna var helt hopplösa.

Permalänk
Medlem

Trevligt med förbättringar. Som Arc A750 användare själv är jag dock lite skeptisk till påstådda förbättringar, gäller också från Nvidia och AMD att jag själv märker väldigt sällan av påstådda förbättringar ens i närheten av de procent som påstås att i vissa sammanhang antar jag det märks endast i väldigt specifika scenarior beroende vilka effekter osv som används just där. Dvs det är ju ytterst sällan vi talar om konstant förbättring hela tiden men kanske nån sekunds varaktighet i en särskild scen endast typ kan jag tänka mig det handlar om ibland. Testade t.ex. KCD här för nån tid sen där de påstod det hade fått nån förbättring kring 20~33% eller vad det nu var men såg noll förbättring det lite jag testade, iofs har Kingdom Come: Deliverance alltid fungerat bra på Intel Arc korten från början.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Så från 5 till konsollnivå 38. Antar att det varit ospelbart och fått en liten skjuts. Enda rimliga annars låter ju 750% bananas.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.