Permalänk
Medlem

Ny gamerdator

Sonens dator är ca 7 år gammal och det börjar märkas i en del avseenden.

Till att börja med är den inte kompatibel med win11 och det i sig är väl ingen fara, men det känns lite trist.

Både CPU/gpu behöver nog uppdateras så att han kan spela tunga spel med hög upplösning. Datorn har i5-6400 (2.7 GHz), Geforce GTX 1070. Känns lite utdaterat faktiskt.

Vad för slags komponenter rekommenderas idag, alltså inom en rimlig budget, ca 10-15k?

Kollar lite på färdigbyggda men vet inte riktigt vilken som är prisvärd. Kanske bättre att köpa lösa delar men vet inte om vi ”orkar” hålla på med det egentligen.

Vore grymt tacksam om ni sett ngt paket med helt ok specs för en rimlig peng

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/nPwdAWCpLfP_85FJhWSzF0wYanA/dator

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara ett bra paket, tack

Är AMD att föredra före intel? Sen undrar jag över valt grafikkort, Geforce, är inte de vassast?

Vad tror ni om sonens nuvarande dator? Anses komponenterna för gamla för att få en bra spelupplevelse?

Följdfråga
Permalänk
Medlem

Hej.
Allt är relativt, vad är en bra spel upplevelse.
Men dom börjar bli lite gammla och cpu är inte den starkaste ur gen 6/7 Intel.
Men vi börjar med några frågor.
Hur mycket ram har han nu?
Vilket spel vill han spela?
Vilket märke på dator? Asus ?
I vilken upplösning spelar han? Du skriver tunga spel i hög upplösning? Jag kör 1440p 160hz och anser att 1440 är hög upplösning, andra tycker nog de är standard.
Amd brukar ge mer för pengarna men om man föredrar Intel och Nvidia så ska man försätta där man är bekväm.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej.
Allt är relativt, vad är en bra spel upplevelse.
Men dom börjar bli lite gammla och cpu är inte den starkaste ur gen 6/7 Intel.
Men vi börjar med några frågor.
Hur mycket ram har han nu?
Vilket spel vill han spela?
Vilket märke på dator? Asus ?
I vilken upplösning spelar han? Du skriver tunga spel i hög upplösning? Jag kör 1440p 160hz och anser att 1440 är hög upplösning, andra tycker nog de är standard.
Amd brukar ge mer för pengarna men om man föredrar Intel och Nvidia så ska man försätta där man är bekväm.
Mvh Thomas

Hans dator består av 16gb ram idag. Tunga spel, ja vad är det egentligen:) Han spelar mest dead by daylight, league of legends, fortnite. Genomsnitt är ca 60fps säger han. Upplösningen är tillräcklig med 1080p/1440p, 4k är inget vi direkt eftersträvar pga priset.

Men mest upplever han lagg stundom och det är aldrig roligt.

Permalänk
Medlem

För runt 10 000 kr kan man bygga en vettig dator för ändamålet.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att invänta black friday? Antar att en del komponenter reas då....

Permalänk
Medlem

i5 6400 är väldigt klet även för ett Gtx 1070 så bara ett nytt moderkort och cpu skulle göra väldigt mycket för spel upplevelse.
Men då kräver de att man vill skruva lite att det inte är en färdigbyggd dator som är svårt att uppgradera.

Annars kommer nog priset gå ner lite på Black Friday så vänta lite är nog de bästa.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

i5 6400 är väldigt klet även för ett Gtx 1070 så bara ett nytt moderkort och cpu skulle göra väldigt mycket för spel upplevelse.
Men då kräver de att man vill skruva lite att det inte är en färdigbyggd dator som är svårt att uppgradera.

Annars kommer nog priset gå ner lite på Black Friday så vänta lite är nog de bästa.

Jo vi köpte hans dator färdigbyggd så den kanske är krånglig att modda.

Du verkar ha koll Skulle du kunna rekommendera vilken intel samt geforce vi ska kika på? Med kraven på det som jag tidigare nämnt.

Permalänk
Medlem

Hejsan. Går att bygga Intel med Rtx 4070 för strax över din budget men då blir de lite mycket kompromiss på alla delar enligt mig. Amd ger bättre prestanda för pengarna men vill man ha Nvidia så skulle jag köra på något liknande.
Här kommer ett förslag som ligger ganska mitt i din budget.
Går att lägga till en riktigt bra kylare till cpu om man vill med. Ingår ett tangentbord till grafikkort nu med, därför ja la in just de rtx 4060 kortet.

https://www.inet.se/datorbygge/b1436269/datorbygge

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1436279/datorbygge

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Grymma ni är, tack för hjälpen. Underlättar betydligt

Kommer spara era "kundkorgar" och förhoppningsvis kanske priset droppar ngt inför BF.....

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

För 14 000 kr bygger du själv en väldigt mycket bättre dator än den där.

Permalänk
Medlem

Mindre Ssd och bara 16GB ram, men Windows och wifi, Bluetooth ingår. Men i spel så kommer det inte märkas mycket men den är lite dyrare.
Svar på NetOnNet länken
Mvh Thomas

Svar på NetOnNet länken
Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Såg denna tipsad i en annan tråd här:
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/sharkgam...
Lägre pris och byggd på standardkomponenter istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Såg denna tipsad i en annan tråd här:
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/sharkgam...
Lägre pris och byggd på standardkomponenter istället.

Den såg intressant ut. Vad menar du med "standardkomponenter"?

Permalänk
Medlem

Med det menar jag att det är delar som går att byta ut, tex moderkort, nätaggregat osv. Bra om man vill uppgradera i framtiden och annars en av de stora fördelarna med att bygga själv jämfört med att köpa en märkesdator från tex Acer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Orkar du bygga själv får du bättre CPU, bättre GPU, förmodligen bättre PSU och dubbel RAM-mängd. Minuspoäng till NetOnNet för särskrivningen också.

Permalänk
Skrivet av 7mangan6:

Sonens dator är ca 7 år gammal och det börjar märkas i en del avseenden.

Till att börja med är den inte kompatibel med win11 och det i sig är väl ingen fara, men det känns lite trist.

Både CPU/gpu behöver nog uppdateras så att han kan spela tunga spel med hög upplösning. Datorn har i5-6400 (2.7 GHz), Geforce GTX 1070. Känns lite utdaterat faktiskt.

Vad för slags komponenter rekommenderas idag, alltså inom en rimlig budget, ca 10-15k?

Kollar lite på färdigbyggda men vet inte riktigt vilken som är prisvärd. Kanske bättre att köpa lösa delar men vet inte om vi ”orkar” hålla på med det egentligen.

Vore grymt tacksam om ni sett ngt paket med helt ok specs för en rimlig peng

Hej.
Om du inte vill bygga själv, så rekommenderar jag dig denna i länken utan att tveka, hade jag varit dig hade jag tagit 1 tb extra ssd utöver den som medföljer dvs 2 tb ssd totalt.

https://itsale.se/shop/speldatorer/gamer-multicore/

Permalänk
Skrivet av 7mangan6:

Sonens dator är ca 7 år gammal och det börjar märkas i en del avseenden.

Till att börja med är den inte kompatibel med win11 och det i sig är väl ingen fara, men det känns lite trist.

Både CPU/gpu behöver nog uppdateras så att han kan spela tunga spel med hög upplösning. Datorn har i5-6400 (2.7 GHz), Geforce GTX 1070. Känns lite utdaterat faktiskt.

Vad för slags komponenter rekommenderas idag, alltså inom en rimlig budget, ca 10-15k?

Kollar lite på färdigbyggda men vet inte riktigt vilken som är prisvärd. Kanske bättre att köpa lösa delar men vet inte om vi ”orkar” hålla på med det egentligen.

Vore grymt tacksam om ni sett ngt paket med helt ok specs för en rimlig peng

Hej igen.
Hittade faktiskt en till pc som kanske kan vara något, denna och den andra ifrån it-sale jag länkade tidigare är prisvärda båda två tycker jag.

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/cepter-e...

Permalänk
Medlem

Ram Ddr4 vs ddr5? Märkbart vid spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Ram Ddr4 vs ddr5? Märkbart vid spel?

Nej.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

4060 vs 4060 Ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

4060 vs 4060 Ti?

https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Du hade fått mer för pengarna om du inte köper "märkesdator". Inet bygger dessutom ihop datorn utan extra kostnad nu under Black week.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du hade fått mer för pengarna om du inte köper "märkesdator". Inet bygger dessutom ihop datorn utan extra kostnad nu under Black week.

Försökte "bygga" men tyckte inte det skiljde så mycket.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Du hade fått en mycket bättre dator på Inet. CPU:n är lite vassare i Komplett-datorn men allt annat är bättre på denna.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/L7oeAS1r2eKJcZpJh9Jk9bzJvxc/7mangan6