Snabbkoll: Låg temperatur eller låg ljudnivå?

Permalänk
Medlem

Dagens hårdvara klarar höga temps utan problem.
40% statisk fläkt på min Artic freezer 240mm och toppar runt 65c
grafikkort ligger runt 70c i slient mode tappar typ 100hz på core så minimal skillnad

extremt tyst burk med alla fläktar statiska utan grafikkort vilket ger minimalt med ljudskillnader.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Taskig fråga? Som att välja mellan pest och kolera😫, alltid försökt hitta en medelväg fullt ös på grejerna utan hörselskador🙄😠😵

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att låg temperatur är aningen viktigare än låg ljudnivå. Är inte extremt känslig för ljud, men vill inte heller ha ett jetplan bredvid mig när jag sitter vid datorn. Jämför man min gamla dator som är byggd i ett ljuddämpat "stängt" chassi och min senaste dator som är byggd i ett luftflödesfokuserat chassi (med bättre kylning över lag) så är ljudnivån betydligt lägre på min senaste dator. Sen handlar det ju om hur mycket man vill/kan lägga på att få både tyst och låg temperatur. Nöjer man sig bara med det absolut bästa så kostar det ju också därefter.

Permalänk
Medlem

Är lite kluven i frågan, jag har min dator på andra sidan väggen, så jag hör den inte trots att den går på fullt blås när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Prioriterar temperatur men är ju en balans, man kör inte 7000RPM 300+ CFM 120mm Delta fläktar för de extra graderna lägre dem skulle ge precis (men man har testat för skojs skull såklart). Är en kombination av prestanda och ljudnivå men målet är svala komponenter med acceptabel ljudnivå.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Dagens hårdvara klarar höga temps utan problem.
40% statisk fläkt på min Artic freezer 240mm och toppar runt 65c
grafikkort ligger runt 70c i slient mode tappar typ 100hz på core så minimal skillnad

extremt tyst burk med alla fläktar statiska utan grafikkort vilket ger minimalt med ljudskillnader.

Min dator har aldrig passerat +37°C då editerar, renderar jag en del, transcodar en del 4K,5K och 8K RAW-film.
Har aldrig hört datorn eller dess fläkt(ar) heller.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Man behöver sällan välja mellan sval och tyst dator men däremot behöver man ofta välja tyst och sval dator eller en högpresterande dator.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på fläktar som går upp och ned, sätter ni inte hysteres? Kör med 10c skillnad och 5s respons

Själv kör jag 0 rpm till 45 sedan fast 40% till 75c och sedan lite aggressivare mellan 75 och 90 (90 blir 100%)

Vid 2h+ spel så ligger rpm nästan alltid statiskt på 40%...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Både och om möjligt, vilket är varför jag har en HAF burk med 20cm fläktar och en Noctua NH-D15 på cpu'n.

Permalänk
Medlem

Har tysta fläktar för det mesta, men jag har en 200mm fläkt i fronten som är inne på sin sista vers. Den låter lite när den spinner runt men gör sitt jobb för det mesta och levererar bra kall luft till mitt 960 när jag spelar tunga spel som det nya ARK. 60c max på GPU när grafikkortet ligger på 100% konstant. Har dock en bordsfläkt som låter betydligt mer än datorn och som alltid är igång när jag spelar, kan inte spela med varma händer utan det måste vara konstant kylning mot händerna så levererar man bättre i alla skjutspel.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Gillar bakgrundsljud så har absolut inget emot högljudd dator om det betyder låga temperaturer. Har tre 140mm och tre 120mm fläktar i chassit som ligger på 45% vid tomgång och snabbt ökar vid ansträngning, 100% vid 55 grader och min CPU-kylare har jag riktigt aggressiv fläktkurva på. Från 30 till 65 grader är det i princip en vertikal "kurva" och efter det är det max som gäller. Grafikkortet ska vi inte ens tala om. Aldrig sett temperaturer över 55 grader även vid 100%. Det gillar jag. Att ryamattorna blåser iväg och vandrar över golvet, ja det spelar ingen roll. Har ändå volymen på "skakar hela stugan" så det är lugna puckar.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk

Gärna båda - satte in radiatorer och en bra mängd vatten som gav både låga ljud och temp-förhållanden

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem

Låg ljudnivå vid normal användning, inklusive spel och andra lite mer krävande saker. Låg temp och orkan vid full belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Låg ljudnivå vid normal användning, inklusive spel och andra lite mer krävande saker. Låg temp och orkan vid full belastning.

Hoppas att du spikat fast allt i rummet då om du har orkan

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Tack, kikar gärna. Men känns lite overkill att montera radiator och fläktar utanpå chassit... ?

Är väl inget monterat utanpå?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokar86a:

Hoppas att du spikat fast allt i rummet då om du har orkan

Nä, jag har allt placerat mitt i där det är vindstilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast, om den går för varm så kommer ju prestandan bli lidande när den throttlar

Så inte fullt så enkelt som du verkar vilja få det till

Ingen som prata om prestanda här. Vi prata om ljudnivåer och de enda som står i relation till det är temperaturer.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Ingen som prata om prestanda här. Vi prata om ljudnivåer och de enda som står i relation till det är temperaturer.

Fast de är ju alla sammankopplade så vad upplägget ger för prestanda är högst relevant. Man låter ju inte fläktarna dåna enbart för lägre temperaturer, de lägre temperaturerna leder till bättre prestanda. Gjorde det ingen skillnad för prestandan skulle nog alla satsa på knäpptysta system.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Är väl inget monterat utanpå?

Jag såg fel.

Stirrade på denna utan att lägga märke till att i nästa bild var locket på
https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/204685?l=eyJyZXNvdXJ...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Räknar behaglig frekvens från fläktar som låg ljudnivå i denna omröstning.

Flera fläktar på låga varv är långt ifrån knäpptyst när man håller fram db mätaren, men är ändå ett helt okej "sus". Det resulterar också i lite onödigt låg vattentemp, vilket inte heller gör mig något.

Behaglig ljudnivå före temp, men temp/prestanda före absolut tystnad.

Permalänk
Medlem

Temperaturerna skiter jag i, sålänge de ligger under normalvärde och inget throttlar är jag nöjd. Kör mitt rx 5700 xt med två noctuafläktar på fast 30% då jag hatar fläktar som varvar upp och ned hela tiden. Kör ytterligare 2 120mm fläktar på lägsta möjliga RPM mot Cpukylaren (push/pull). CPun är en ryzen 5 3600 non x för lägre TDP. Vet dock inte om det reellt skiljer i värmeutvecklig jmf med 3600x men enl TDP så diffar det bra mycket.

Behöver inte undervolta/klocka nånting utan datorn kan köra max, temps OCH ljudnivå är riktigt behagliga. Hatar högljudda datorer.

Datornchassit har urmonterat plexiglas så det är öppet in till delarna vilket bidrar till god ventilation. Att det ser förjävligt ut skiter jag i