Spelserver för i första hand survivalspel för en mindre grupp

Permalänk
Medlem

Spelserver för i första hand survivalspel för en mindre grupp

Jag har tidigare använt en gammal laptop som server men tänkte att det nu är dags att skaffa en dedikerad stationär serverdator. Vi är en liten grupp på 2-8 pers som brukar spelat en del olika coop spel i stil med Ark, Valheim och liknande. Finns det några "färdiga" serverdatorer värda att titta på för det här ändamålet eller är det bäst att sätta ihop en egen stationär?

Gissar att jag inte behöver något grafikkort men en hyfsad processor och en del minné?

Finns det något prisvärt att få tag i nu under Black Friday rean tänkte jag slå till direkt. Alla tips och råd mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Bygg själv!

Många spelservrar gillar höga klockfrekvenser för att prestera bra. Kan vara en idé att titta på Intel eller AMD konsument CPU med bra hastighet. Minnesbehov är helt olika beroende på vilket spel det är. Minecraft till exempel är enastående på att äta upp RAM. Ibland är spelservrar helt usla på flertrådat.

Jag har aldrig satt upp Ark eller Valheim serverar men det brukar finnas listor på mängden minne och CPU som behövs per slot.

Grafikkort lär inte behövas men integrerad grafik rekommenderas ifall du vill använda datorn till någonting annat i framtiden.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk

kolla efter nått begagnat med många kärnor typ amd 3900x (12/24 c/t) / 3950x(16/24 c/t) / 5900x (12/24 c/t)
de har bägge kärnor nog att hosta iaf 3-4 olika servrar på en gång med varsina 3-4 kärnor dedikerade till servern sålänge du har ram till det.

eller nått motsvarande från Intel.

och begagnat DDR4 ram (behöver inte va skitsnabbt bara stor mängd) tror typ 128Gb är vad du max kan mosa i på DDR4 platformen med 4 platser tror iaf inte det existerar större än 32Gb/sticka iaf.

men 2 st 32Gb stickor typ 64Gb ram bör räcka till det mesta.

grafik behövs inte men nått gammalt skitkort från typ 10 år sen duger gott bara för att kunna plugga i en skärm vid behov.

Valhem servern ~2-4Gb per instans (2-4 kärnor tilldelat på cpu rekommenderat per instans (kan hantera max 4 trådar))

Ark: Survival Evolved ~2-6gb per instans förutom genesis 1/2 som käkar typ ~12Gb per instans.
(enligt reddit är jag inte ensam om att genesis kartorna drar ofantliga mängder ram och verkar vara där nånstans de hamnar.)
(2-4 kärnor tilldelat på cpu rekommenderat (kan max hantera 4 trådar)).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nya ARK ASA kräver mycket mer minne. Bara The Island kartan ligger på 10GB för mig utan några spelare.
Ska bli intressant och se vad Gen 2 lär dra....

Har 128GB i min server och kunde köra alla kartorna på ARK SE för min grupp men lär få bli en uppgradering om jag ska göra samma med ARK ASA.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Nya ARK ASA kräver mycket mer minne. Bara The Island kartan ligger på 10GB för mig utan några spelare.
Ska bli intressant och se vad Gen 2 lär dra....

Har 128GB i min server och kunde köra alla kartorna på ARK SE för min grupp men lär få bli en uppgradering om jag ska göra samma med ARK ASA.

Givetvis beror det ju på vilket av dem det handlar om det nya drar givetvis mer iom nya unreal 5 motorn med fler funktioner bakom huven.

Bara rent gissade att det var survival evolved och att jag hade koll på ungefär vad mina servrar ligger på i användning.

Men säg +6gb då minst eller nått per server om det ark ascention det handlar om baserat på hur mycket extra bara island drar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zybeer:

Jag har tidigare använt en gammal laptop som server men tänkte att det nu är dags att skaffa en dedikerad stationär serverdator. Vi är en liten grupp på 2-8 pers som brukar spelat en del olika coop spel i stil med Ark, Valheim och liknande. Finns det några "färdiga" serverdatorer värda att titta på för det här ändamålet eller är det bäst att sätta ihop en egen stationär?

Gissar att jag inte behöver något grafikkort men en hyfsad processor och en del minné?

Finns det något prisvärt att få tag i nu under Black Friday rean tänkte jag slå till direkt. Alla tips och råd mottages tacksamt!

Antar att det ligger visst intresse i att bygga och drifta den med?
Annars hade jag rekommenderat https://shockbyte.com/ kör en MC server till sonen där, billigt, lätt, och smidigt.
För MC kunde jag välja var jag vill att servern ska ligga iaf, kunde välja Europa, vilket för iaf det ändamålet ger en ping man inte kan klaga på

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Antar att det ligger visst intresse i att bygga och drifta den med?
Annars hade jag rekommenderat https://shockbyte.com/ kör en MC server till sonen där, billigt, lätt, och smidigt.
För MC kunde jag välja var jag vill att servern ska ligga iaf, kunde välja Europa, vilket för iaf det ändamålet ger en ping man inte kan klaga på

Inte skitbilligt för ark server direkt...

Typ custom plan är t.ex enda alternativet för mitt cluster jag kör hemma på gammal hårdvara och den går runt på typ 175:-/mån i el om elpriset är 4kr/kwh

Och nästan 500:-/mån för att hyra en med samma hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Inte skitbilligt för ark server direkt...

Typ custom plan är t.ex enda alternativet för mitt cluster jag kör hemma på gammal hårdvara och den går runt på typ 175:-/mån i el om elpriset är 4kr/kwh

Och nästan 500:-/mån för att hyra en med samma hårdvara.

Fast då har du ju redan köpt hårdvaran, hur många månader hade du fått för mellanskillnaden?
Sen är ju som sagt frågan om man är intresserad av att drifta servern med, om det är mer att man gör det för att man måste, så är shockbyte ett riktigt bra alternativ.

Behöver du verkligen 16 gb ram eller klarar man sig på 12gb? Isf är det bara drygt 300kr.
Något jag märkte när någon som vet vad de gör med mc serverar sätter upp dom iaf, klarade mig plötsligt på mycket mindre ram.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Fast då har du ju redan köpt hårdvaran, hur många månader hade du fått för mellanskillnaden?
Sen är ju som sagt frågan om man är intresserad av att drifta servern med, om det är mer att man gör det för att man måste, så är shockbyte ett riktigt bra alternativ.

Behöver du verkligen 16 gb ram eller klarar man sig på 12gb? Isf är det bara drygt 300kr.
Något jag märkte när någon som vet vad de gör med mc serverar sätter upp dom iaf, klarade mig plötsligt på mycket mindre ram.

Jovisst support är nog en stor del.

Rätt irriterande när polarna ringer mitt i natten för en av servrarna gått ner.

Jag kör 4 servrar på en gång a 6gb stycket och 1 genesis 2 a 12gb ram. Så 36gb ram gör mitt cluster av med ungefär har svårt att tro en hyrsever kommer behöva mindre.se har den åven en valheim och en mc server också som vi spelar på imellanåt utöver på ark servrarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jovisst support är nog en stor del.

Rätt irriterande när polarna ringer mitt i natten för en av servrarna gått ner.

Är man några som delar på det, så blir det ju inte heller särskilt mycket

Haha, du får ringa han på morgonen efter när jag antar att han sover som hämnd ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Är man några som delar på det, så blir det ju inte heller särskilt mycket

Haha, du får ringa han på morgonen efter när jag antar att han sover som hämnd ^^

Nä men 175:- delat på oss tio som spelar på mina servrar så ger vi ännu mindre per skalle.

Med nackdelen då att man typ 1-2 ggr per 3 månad eller nått behöver göra handpåläggning kanske mitt i natten. sagt de får swisha en 20:- i månaden var och ingen som protesterat om priset.

Accepterar även flak med öl för de som vill betala flera månader åt gången för det går ju ändå alltid åt.

Visa signatur