Nya uppgifter om Nvidias Blackwell-arkitektur – kraftig prestandaökning väntar

Permalänk
Medlem

Frågan är vad de kmr vilja ha för skiten. Visst är ny teknik alltid häftig och det kliar även i mina fingrar men att lägga insatspeng till en bil på ett grafikkort är fan kraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det skrivet: vi kan nog se fram emot en bra prestandaökning med Blackwell, men som @medbor skriver ovan: vi är tyvärr nu där priset på transistor börjar bli rätt konstant vid krympning. När "Moores lag" fungerade var priset per area-enhet konstant, så i detta fall skulle då priset per transistor minskat med en faktor ~1,7.

Tror du vi får se någon positiv inverkan på priserna framöver med Nvidias cuLitho?

Permalänk
Medlem

Undrar hur Intel Battlemage kommer stå sig till 50-serien.

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Medlem

Tjaa...B200-chippet tog inte klivet över till N3 iaf. Nvidia spelade säkert och kör med "4NP". Vilket gör att transistorantalet bara ökat med strax över 25% (vilket Nvidia "löst" genom att sätta ihop 2 chip...men det är en annan historia).

https://wccftech.com/nvidia-blackwell-gpu-architecture-offici...

Undra om detsamma kommer gälla för GB-chippen för Geforce-korten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Undra om detsamma kommer gälla för GB-chippen för Geforce-korten...

Som ett brev på posten:
https://videocardz.com/newz/nvidia-rtx-50-gb202-gaming-gpu-re...

Det ska ju dock sägas att samma snubbe i den här nyheten hävdade att Blackwell minsann är N3 så...

Permalänk
Skrivet av ipac:

Tjaa...B200-chippet tog inte klivet över till N3 iaf. Nvidia spelade säkert och kör med "4NP". Vilket gör att transistorantalet bara ökat med strax över 25% (vilket Nvidia "löst" genom att sätta ihop 2 chip...men det är en annan historia).

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2024/03/2024-03-19_1-31-03-1456x819.png
https://wccftech.com/nvidia-blackwell-gpu-architecture-offici...

Undra om detsamma kommer gälla för GB-chippen för Geforce-korten...

Förmodligen inte men det ser ljust ut med priserna iallafall. N4P är ju en förbättrad 5nm nod som gjorts exklusivt för Nvidia så priserna torde bli ganska humana nu eftersom noden är mer mogen idag än för två år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förmodligen inte men det ser ljust ut med priserna iallafall. N4P är ju en förbättrad 5nm nod som gjorts exklusivt för Nvidia så priserna torde bli ganska humana nu eftersom noden är mer mogen idag än för två år sedan.

Detalj men, 4NP (precis som Adas 4N) är Nvidia custom/exklusiv (båda sägs vara nån form av N5 derivat). Inte N4P.

Men ja, om nu inte Nvidia jagar absolut senaste tillverkningsnod så kan man ju hoppas på mera humana priser ja, good point.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Detalj men, 4NP (precis som Adas 4N) är Nvidia custom/exklusiv (båda sägs vara nån form av N5 derivat). Inte N4P.

Men ja, om nu inte Nvidia jagar absolut senaste tillverkningsnod så kan man ju hoppas på mera humana priser ja, good point.

Har för mig att det är N4P och inte 4NP och ja det är det jag skrev att de är en förfinad N5-nod?

Folk glömmer att vi satt flera år på 28nm innan Pascal. Jag förmådar att vi inte kommer förvänta oss 50% ökning från Ada denna gången. Nvidias nästa generation Rubin kommer nog vara tillverkad på en förbättrad 3nm nod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har för mig att det är N4P och inte 4NP och ja det är det jag skrev att de är en förfinad N5-nod?

Det är 4NP men jag har för mig du skrev 4 men det blev väl error av alla siffror och bokstäver hit och dit.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Det är 4NP men jag har för mig du skrev 4 men det blev väl error av alla siffror och bokstäver hit och dit.

Du hade rätt Nvidia gick tydligen ut med 4NP. Men sak samma det är en 5nm nod. Undrar om detta betyder att nästa gen efter Blackwell kommer ut relativt snabbt i närtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Undrar om detta betyder att nästa gen efter Blackwell kommer ut relativt snabbt i närtid?

Kanske blir en ny generation nästa år som bara används för datacenter/AI, som de gjorde med Volta.

Och att kopite7kimi har fel (igen) och att Geforce chippen GB102&Co faktiskt blir N3 (N3E) och utan vidare kan leva länge.

Att datacenter och gaming av samma generation tillverkas på helt olika håll har ju faktiskt hänt förr (Ampere).

Tjaa, finns många vägar det här kan ta.