Wifi på ny router slutar helt plötsligt fungera!

Permalänk

Wifi på ny router slutar helt plötsligt fungera!

Hej Allesammans!

Jag köpte en ny router på black friday och det har gett mig huvudvärk sedan dag ett. Jag köpte en Asus RT-AX59U efter lite rekommendationer i FAQ tråden om router köp här på forumet.

Jag är inte speciellt haj på nätverk så jag har inte kunnat testa så mycket men jag har en granne som jobbar i it branschen och med bla nätverk och han har inte kunnat gett mig något svar så jag hoppas på er nu :D.

Installationen gick felfritt och jag började använda mitt nya wifi och allt gick som det skulle fram tills morgonen nästa dag då helt plötsligt uppkopplingen på alla trådlösa enheter försvann. Efter några minuter så kom det tillbaks igen och fungerade som vanligt.

Efter lite konsultation med grannen så har jag uppdaterat firmware, återställt till fabriks återställningar men inte så mycket mer än så. Jag upptäckte vid den här tidpunkten att de trådade enheterna aldrig gick ner utan de fortsatte fungera felfritt. Min huvud pc, apple tv samt en 5 portars switch är trådade och de hade aldrig några problem. Efter det här konstaterandet så trodde grannen att jag helt enkelt fått ett måndags exemplar så jag åkte till butiken där den är köpt och fick utan problem en ny.

Dessvärre är det SAMMA PROBLEM!! på den nya igen. Det tog inte lång tid innan den andra började med precis samma problem. Jag uppdaterade fw igen och då höll den sig i ca 2 dagar innan det började strula igen.

Det verkar som att kontakten eller vad man ska säga till routern tvär dör. För jag får ingen kontakt med routern heller när nätet väl går ner. Går jag till min trådade pc dock så är det inga problem.

Om det är till någon nytta att veta så valde jag att ha "ett" wifi när man installerade routern från början och inte ett 2,4 och 5Ghz för sig. AI protection är avstängt också för att utesluta att det hade något med det hela att göra.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem

Stäng av Asus smart connect (det som slår samma 2,4Ghz och 5Ghz till ett gemensamt SSID), det brukar bara resultera i problem att ha det aktivt.

Har du föresten samma namn på ditt wifi som med förra routern? Kan vara en idé att helt glömma nätverket på dina trådlösa enheter i så fall för att undika konflikter i dina sparade wifi på enheterna.

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Stäng av Asus smart connect (det som slår samma 2,4Ghz och 5Ghz till ett gemensamt SSID), det brukar bara resultera i problem att ha det aktivt.

Har du föresten samma namn på ditt wifi som med förra routern? Kan vara en idé att helt glömma nätverket på dina trådlösa enheter i så fall för att undika konflikter i dina sparade wifi på emheterna.

Ok, tack. Ska testa de där sakena i morgon.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem

Först och främst behöver du förstå om det är radion som slutar sända eller om det handlar om någon annan typ av problem med uppkopplingen genom routern, för trafiken som går över WiFi. Du kanske förstår det, men det framgår inte tydligt av din text.

Om radion stängs ner finns det sannolikt en logg som ger något form av svar på varför. Loggar på konsumentroutrar försvinner oftast när routern startas om, så omstart är inte en jättebra ide som första åtgärd.

Att inte ha samma SSID på 2,4 GHz och 5 GHz är bra i felsökningssyfte eftersom det är osannolikt att båda radioenheterna stänger ner samtidigt om det är ett riktigt ”fel”, även om WiFi-delen tycks vara av typen DBDC, dvs det är en krets som har hand om bägge banden. Det gäller alltså att förstå vilket av banden som drabbas.

I sammanhnget kan det vara bra att ha koll på DFS.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Först och främst behöver du förstå om det är radion som slutar sända eller om det handlar om någon annan typ av problem med uppkopplingen genom routern, för trafiken som går över WiFi. Du kanske förstår det, men det framgår inte tydligt av din text.

Om radion stängs ner finns det sannolikt en logg som ger något form av svar på varför. Loggar på konsumentroutrar försvinner oftast när routern startas om, så omstart är inte en jättebra ide som första åtgärd.

Att inte ha samma SSID på 2,4 GHz och 5 GHz är bra i felsökningssyfte eftersom det är osannolikt att båda radioenheterna stänger ner samtidigt om det är ett riktigt ”fel”, även om WiFi-delen tycks vara av typen DBDC, dvs det är en krets som har hand om bägge banden. Det gäller alltså att förstå vilket av banden som drabbas.

I sammanhnget kan det vara bra att ha koll på DFS.

Det känns som att det är radion som slutar sända, kankse inte varje gång men ibland i alla fall. Jag blir överkopplad till 5G i 50% av fallen skulle jag säga.

Jag har kikat i systemloggen och grannen med och han kunde inte utröna något av den. Allmänna loggen står bara och tuggar på med en jäkla massa input. Grannen hade likadant på sin Asus router. Den trådlösa loggen säger inte mig så mycket den har bra mycket mindre innehåll i alla fall. Den har varit upp sedan i går kväll och jag har haft problemen sen dess i alla fall.

Jag tänkte att jag gör en sak i taget, för tillfället har jag bara "glömt" wifi på alla enheter och tänkte se om det hjälper något :D. Med lite flyt så hjälper det, funkar inte det så tänkte jag stänga av att 2,4 och 5 är samma.

Angående DFS så verkar det vara påslaget men inte 160 Mhz kanalen. Är det något man bör slå av?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk

Har haft liknande problem med vissa routrar i mitt fall var det någon av mina enheter som slog ut det trådlösa helt.
I mitt fall var det en gammal surfplatta med android 8 så fort den kopplades upp mot nätverket så dog det trådlösa helt och ibland höll det på och fippla upp ner upp ner och så fort efter omstart av router och ej koppla upp just den enheten så funkade "routern" felfritt. Dock funkade den gamla surfplattan med en annan router så nått problem med inkompabilitet mellan dess wifi chip eller något.

Kan vara värt att testa koppla upp 1 enhet åt gången mot det trådlösa om du skulle ha ett liknande problem med någon enhet.

Permalänk
Medlem

Kan vara en funktion som ska växla användaren mellan 2.4 och 5G. Denna kan man stänga av om man vill.
Kanske många andra wifi finns på samma kanaler?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Har haft liknande problem med vissa routrar i mitt fall var det någon av mina enheter som slog ut det trådlösa helt.
I mitt fall var det en gammal surfplatta med android 8 så fort den kopplades upp mot nätverket så dog det trådlösa helt och ibland höll det på och fippla upp ner upp ner och så fort efter omstart av router och ej koppla upp just den enheten så funkade "routern" felfritt. Dock funkade den gamla surfplattan med en annan router så nått problem med inkompabilitet mellan dess wifi chip eller något.

Kan vara värt att testa koppla upp 1 enhet åt gången mot det trådlösa om du skulle ha ett liknande problem med någon enhet.

Ok, ska tänka på det tack för tipset.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Kan vara en funktion som ska växla användaren mellan 2.4 och 5G. Denna kan man stänga av om man vill.
Kanske många andra wifi finns på samma kanaler?

Har stängt av smart connect nu så det är två separata. Ni var flera som har gett det som tips nu så jag kör på det :D.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk

FYI så har routern fungerat felfritt sedan jag stängde av smart connect! Jag nöjer mig med det. Skriver det här mest om det är någon annan som har liknande problem!

Mvh Mattias

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |