Har du någon gång blivit lurad på pengar? Dela med er av erfarenheter, tips.

Permalänk

Har du någon gång blivit lurad på pengar? Dela med er av erfarenheter, tips.

Tjena tjena undrar bara om ni användare här på Sweclockers någon gång blivit lurade när ni köpt eller sålt något oavsett om det är från ett företag eller från en privatperson. Om du inte blivit det när du köpt eller sålt något begagnat på internet har du kanske blivit scammad på tex CS skins på steam när du ska göra en trade med någon. Läser om det ibland på olika hemsidor att folk blivit lurade på blocket, facebook, sweclockers med mera.

Säljaren: Jag skickar inget tills jag har fått pengarna.
Köparen: Jag skickar inget tills jag fått produkten.
Blir ett Moment 22.

Tänkte därför att jag delar med mig av lite tips och ni får gärna skriva era erfarenheter och tips för undvika bli lurade. Berätta gärna om ni blivit lurade också då det kan vara nyttigt för andra att veta och kan funka som en varningklocka om en annan bedragare gör likadant.

Här är några tips för undvika bli lurad, scammad som jag har lärt mig med tiden.

1) Regel Nr 1 är att man får ta risken och inte köpa för förstora summor. Överväga fördelar och nackdelar med att göra affären.
2) Kolla upp priset. Är det för bra för att vara sant? Avstå om priset är för lågt eller ta risken att kanske lyckas göra ett bra fynd.
3) Vara en jobbig person och be om bild på produkten med dagens datum om du inte känner att personen känns legit. Att du ser att det faktiskt finns den annonserade produkten i säljarens besittning och inte att det är en bild från google, bild från produktens hemsida.
4) Om du ska Swisha kolla att namnet stämmer överens med den säljare du har kontakt med. Så du inte blir utsatt för en triangel scam.
5) Ett sätt att minska risken att bli blåst är öga mot öga affär. Men även här går det bli lurad. Dessutom finns utöver att bli lurad och utsatt för bedrägeri risken för bli rånad.
6) Om du får betalt i kontanter, sedlar kolla upp att dessa är äkta genom att den har alla detaljer och vattenstämpel som en äkta sedel ska ha.
7) Försöker säljaren gå ner rejält i pris eller stressa dig att säga ja? Kan vara för att lyckas locka dig snabbare så att du går med på att köpa och sen blir lurad på pengar.
8) Välj en offentlig plats där det är folk istället för en mörk gränd för minska risken

Jag har själv genom åren blivit lurad några gånger på pengar när jag gjort affärer där jag köpt något på Facebook, Blocket på distans och även på face 2 face affär. Sen är det många gånger man blivit utsatt för bedrägeriförsök som inte lyckats och faktiskt till och med ett rånförsök på ljusa dagen som inte lyckades mer än att jag fick ett ärr från en kniv av det. Men allt det har resulterat i kunskap, lärdomar så jag blir bara lurad 1 gång på samma tillvägagångsätt. Ska någon lura mig får de alltså använda ett nytt tillvägagångsätt mot mig som jag inte blivit lurad på innan.

Syftet med tråden är att lära varandra och dela med sig av lärdomar, kunskap och erfarenheter för undvika oärliga personers avsikter.

Permalänk
Medlem

En gång när jag var yngre och dummare och reste asien så blev jag bedragen på drygt 300kr i Shanghai. I kort så kom några upp och bad mig ta en bild åt dem, de började prata och var artiga, föreslog att jag kom med till någon te-ceremoni.. och ja det är så uppenbart det kan bli egentligen.

Jag minns att jag hade läst om liknande händelser och tänkt hur kan någon ens falla för det. På vägen dit började jag inse att något inte stod rätt till, men även att jag inte hade mycket av värde på mig så fuck it. I slutändan kom notan som var väldigt hög såklart. Jag hade vetat ett tag vad de höll på med och spelade med, så när jag inte kunde betala "min del" röck jag på axlarna och konstaterade att det var allt jag hade såatteh.. deal with it typ.

Jag kunde ha lyssnat på den där rösten som sa att något inte stod rätt till, och det har jag gjort vid tillfällen senare i livet. Men den här gången blev det en liten upplevelse istället, och på vägen tillbaka till mitt hostel var jag ärligt talat mest imponerad över hur skickliga de var på att övertala mig som annars är ganska skeptisk till allt.

Lärdom: Lyssna på din inre röst om den säger att något inte är som det ska. Bara vänd rygg och bry dig inte om att förklara dig för någon. Vidare, när man reser och utforskar är man naturligt väldigt öppen, och det leder ofta till roliga stunder, men det är även vad folk som dessa tar till vara på.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Det andra svarsalternativet borde vara "nej, inte än". tror ingen är immun mot alla typer av bedrägeri.

Permalänk
Hedersmedlem

Varje deklaration

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Köpte en Ipad på Tradera, kom ingen Ipad, men lyckades via FB och lång kontakt få tillbaka pengarna... lite varje varje månad, tog säkert 6-9 månader... Inte värt det

Värsta jag varit med om var en Iphone jag köpte inplastad med kvitto på stan... Den var fake när jag kom hem... Så sjukt jobbigt, att folk tar i hand och blåser en samtidigt som de tittar en i ögonen... galet..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Ett bra tips är att använda Blockets "Frakt med köpskydd", både köpare och säljare är då skyddade, åtminstone är det lämpligt vid köp på distans. I många fall är det gratis att annonsera och kostnaden för tjänsten är inte särskilt hög så att flytta försäljningen från Facebook eller liknande till Blocket innebär inga större problem.
https://blocket.zendesk.com/hc/sv/articles/4415070477586-Hur-...-