Permalänk
Medlem

Problem med slutsteg

Tja, inte för att bortförklara men köpte en epa för ca 1 år sedan och nu har all el börjat strula och ifall ni skulle se el arbetet muppen har gjort så hade ni fattat varför, jag fick med ett par extraljus och förra ägaren sa att det bara va och koppla in dom i en sladd som var kopplad till helljusen och då testade jag men då slutade helljusen lysa, takbelysningen slutade också och till det största problemet slutade mina två slutsteg fungera, jag testade montera ny takbelysning och de fungerade galant så då till problem nr2 mina slutsteg, har kollat på remote sladden och den gav ingen ström så då kollade jag direkt ifall de fanns ström i slutsteget och de fanns det 12 volt som sjönk eftersom jag hade kopplat ur sladdarna från batteriet, kompisen sa till mig att dra en kabel från slutstegets plus till remote hålet som finns på steget men steget började inte ens fungera då heller (Testade också på andra slutsteget) så jag tar och frågar detta forum om hjälp istället. Finns det något mer jag kan testa eller är det bara att köpa nya slutsteg?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för spänning som sjunker och varför tar du inte reda på varför ? Låter mest som du borde kolla allt kablage eller dra om det på rätt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skulle säga gör om gör rätt.

Koppla bort allt som inte är orginal för bilen och återställ den till orginaskick på elen i den mån det går.

Sen utgå från det och koppla allt du behöver extra på ett fackmannamässigt vis.

Låter som att föregående tomte bara kopplat enligt standarden friskt kopplat, hälften brunnet så inte omöjligt att de e nått jorfel eller nått lite här å var i hans hemmapulande.

Och då går det fortare att bara slita ur allt å dra om allt han varit på å rört.

Dyrt men effektivt komplett kabelpaket till en bil brukar inte va gratis direkt.

Hålla på och fumla med dålig el på en bil är en mardröm speciellt med el där nån tomte varit i och eftermonterat massa skit utan att veta vad denne håller på med.

Oppas du inte gav för mycket för den för låter som att tidigare ägaren ev inte hade rent kokain i påsen.

Finns ju en anledning till att han tagot bort extraljusen från bilen inget man normalt gör om man ändå tänkt skicka med dem med bilen så han visste garanterat att det var nå problem med dennes hemmpulande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för spänning som sjunker och varför tar du inte reda på varför ? Låter mest som du borde kolla allt kablage eller dra om det på rätt sätt.

Det är spänninen innuti slutsteget, antog att det var normalt att det sjönk eftersom jag hade kopplat ur strömkablarna. Känns så skummt att stegen la av, kollade med en kille här ute som kopplar in ljud å grejar om han hade lust å fixa på min bil. Han sa absolut och att han skulle behöva köpa nya slutsteg samt kablar eftersom han inte vågar koppla på de kablar som sitter i just nu. Han sa också att slutstegen var döda så han skulle beställa en esx sxe 100.4 och en esx sxe 1200.1D men priset han sa var ca 6000 för montering och ikoppling, snackade med han om att fixa om kablarna i bilen och då sa han att det kommer kosta mer än 6000 vilket jag tyckte var skumt eftersom han ändå skulle köpa nya kablar vilket jag antog var att han skulle koppla om allt så det såg snyggt ut. Jag ska snacka med han lite mer om priset och vilka kablar han skulle kunna snygga till. Mina föräldrar kommer betala 2000kr av det slutgiltliga priset så jag betalar 4000 + det han kommer ta extra för att fixa till de gamla kablarna. Tycker du att det är värt eller ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tatrik:

Det är spänninen innuti slutsteget, antog att det var normalt att det sjönk eftersom jag hade kopplat ur strömkablarna. Känns så skummt att stegen la av, kollade med en kille här ute som kopplar in ljud å grejar om han hade lust å fixa på min bil. Han sa absolut och att han skulle behöva köpa nya slutsteg samt kablar eftersom han inte vågar koppla på de kablar som sitter i just nu. Han sa också att slutstegen var döda så han skulle beställa en esx sxe 100.4 och en esx sxe 1200.1D men priset han sa var ca 6000 för montering och ikoppling, snackade med han om att fixa om kablarna i bilen och då sa han att det kommer kosta mer än 6000 vilket jag tyckte var skumt eftersom han ändå skulle köpa nya kablar vilket jag antog var att han skulle koppla om allt så det såg snyggt ut. Jag ska snacka med han lite mer om priset och vilka kablar han skulle kunna snygga till. Mina föräldrar kommer betala 2000kr av det slutgiltliga priset så jag betalar 4000 + det han kommer ta extra för att fixa till de gamla kablarna. Tycker du att det är värt eller ?

Det är svårt att uttala sig om det är värt det, ditt elsystem är felaktigt och behöver felsökas ordentligt för du har ju mer fel än bara slutsteget enligt din beskrivning om helljuset också strular.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är svårt att uttala sig om det är värt det, ditt elsystem är felaktigt och behöver felsökas ordentligt för du har ju mer fel än bara slutsteget enligt din beskrivning om helljuset också strular.

Exakt som ovan skriver.

Visst du kanske inte bränner fler slutsteg med nya kablar som är korrekt monterade men orsaken till att de nuvarande gick sönder är fortfarande okänt.

Du måste typ felöska elsystemet som rörde ditt helljus också iom att det var de som orsakade nått fel.

Rätt vad det är kan ju lyset lägga av permanent eller få bilen att börja brinna om det är något allvarligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows