Bygga en bra men billig dator för Cs2, med 240hz-skärm

Permalänk

Bygga en bra men billig dator för Cs2, med 240hz-skärm

Tja. Jag skulle behöva hjälp med att bygga en dator som specifikt är bäst för Cs2. Jag kan inte mycket alls om datorer så tack för all hjälp jag kan få, verkligen.
Det optimalaste för Cs är att spela på 240-360hz. 360 känns onödigt så en setup för 240hz hade varit perfekt.

Jag vill få det så billigt som möjligt, men det ska fortfarande vara bra grejer. Jag vet tex inte om det är värt att skaffa 0.5ms skärm ist för 1ms skärm. Det verkar skilja en tusenlapp mellan, och sen när det kommer till datorn har jag rätt så dålig koll. Jag, som de flesta andra mer erfarna cs-spelare, kör ju på riktigt dålig grafik för att få så hög prestanda/fps som möjligt. Liksom 1280:960 i resolution och ”låg” på de flesta grafikinställningarna är ju inte bra grafik. Så med det i åtanke behöver datorn inte vara superdyr för att komma upp i klass med en 240hz-skärm? Man vill ju ha 240fps konstant, men ändå?

Flertal korsposter, trådar sammanfogade. // MOD
Permalänk

Stirra inte på skärmens ms det är mestadels säljsnack och vid vanlig användning så har alla skärmar i stort sett samma svarstid är bara vid syntetiska tester i ett labb denna skillnaden kommer märkas.

240fps konstant kan du troligen glömma men dämed rätt datordelar kan du ev iaf få den att inte gå under 100-120 eller nått iaf.

Får nog speca hur mycket du är villig att betala för att få ett mer specifikt råd på delar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

3060 snittar 190 FPS i 1080p så 240 FPS ska väl inte vara några konstigheter med bara drygt hälften så många pixlar?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Stirra inte på skärmens ms det är mestadels säljsnack och vid vanlig användning så har alla skärmar i stort sett samma svarstid är bara vid syntetiska tester i ett labb denna skillnaden kommer märkas.

240fps konstant kan du troligen glömma men dämed rätt datordelar kan du ev iaf få den att inte gå under 100-120 eller nått iaf.

Får nog speca hur mycket du är villig att betala för att få ett mer specifikt råd på delar.

På datorn kan jag komma upp på 10k, eventuellt lite mer om det kan vara värt.
Men för att förstå lite djupare, blir det svårt att komma upp i 240fps relativt konstant, även när jag kör på så pass låga grafikinställningar? (1280:960 i res osv.) Har inte jättebra koll som sagt, så uppskattar all information jag kan få.
Är det kanske mer tänkbart att satsa på en dator som klarar 144fps konstant i så fall? Och köpa en 144hz monitor ist?

Permalänk
Skrivet av Zackarias Stenmark:

På datorn kan jag komma upp på 10k, eventuellt lite mer om det kan vara värt.
Men för att förstå lite djupare, blir det svårt att komma upp i 240fps relativt konstant, även när jag kör på så pass låga grafikinställningar? (1280:960 i res osv.) Har inte jättebra koll som sagt, så uppskattar all information jag kan få.
Är det kanske mer tänkbart att satsa på en dator som klarar 144fps konstant i så fall? Och köpa en 144hz monitor ist?

De jag menade är att spelet kan va lättare och tyngre i olika delar av spelet så du kan ha 300+ på nått ställe men när du kollar runt hörnet in i typ en rökgranat kommer du få en fps drop pga högre belastning ust där och då.

Var mer det jag menade.

Finns typ inga kort som kommer ligga konstant spikade på en specifik fps oavsett situation.

Men ju mer du överspecar ju mindre kommer du troligen känna av det.

Jäkla skillnad att gå från 300+ till 50 pga en rökgranat jämfört med 300 till 100 fps.

att överspeca är mer föra att få upp dropsen så de känns av mindre än att kunna skita ut 999 max fps när i get rör på sig.

Du kan lugnt köpa en 240hz om du vill den visa upp till 240fps så får du i slutänden bara ut ett medel på 200 eller 150 är det ingen big deal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

De jag menade är att spelet kan va lättare och tyngre i olika delar av spelet så du kan ha 300+ på nått ställe men när du kollar runt hörnet in i typ en rökgranat kommer du få en fps drop pga högre belastning ust där och då.

Var mer det jag menade.

Finns typ inga kort som kommer ligga konstant spikade på en specifik fps

aa, såklart ja fattar. Det känns som undantag isf absolut när det kommer till sådanna situationer.
Men det kan ändå vara värt med en 240hz skärm isf, om jag kommer ligga över 144fps vid de flesta andra tillfällen ändå?

Permalänk
Skrivet av Zackarias Stenmark:

aa, såklart ja fattar. Det känns som undantag isf absolut när det kommer till sådanna situationer.
Men det kan ändå vara värt med en 240hz skärm isf, om jag kommer ligga över 144fps vid de flesta andra tillfällen ändå?

Visst kan det vara det om grafikkortet kan spotta ur sig mer än 240 bilder per sekund så kommer iaf skärmen kunna visa 240 av dem istället för 144 eller 60 eller annat om du tar en med lägre frekvens.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

De jag menade är att spelet kan va lättare och tyngre i olika delar av spelet så du kan ha 300+ på nått ställe men när du kollar runt hörnet in i typ en rökgranat kommer du få en fps drop pga högre belastning ust där och då.

Var mer det jag menade.

Finns typ inga kort som kommer ligga konstant spikade på en specifik fps oavsett situation.

Men ju mer du överspecar ju mindre kommer du troligen känna av det.

Jäkla skillnad att gå från 300+ till 50 pga en rökgranat jämfört med 300 till 100 fps.

att överspeca är mer föra att få upp dropsen så de känns av mindre än att kunna skita ut 999 max fps när i get rör på sig.

Juste, fattar absolut. Men runtomkring 10k kan jag tänka mig. Ev lite mer som sagt om det finns nån bra förbättring där i krokarna. Och jag tänker mig en 240hz skärm på det, så satsar på ett lite bättre grafikkort för att kompensera det, om det behövs

Permalänk
Skrivet av Zackarias Stenmark:

Juste, fattar absolut. Men runtomkring 10k kan jag tänka mig. Ev lite mer som sagt om det finns nån bra förbättring där i krokarna. Och jag tänker mig en 240hz skärm på det, så satsar på ett lite bättre grafikkort för att kompensera det, om det behövs

Typ nått liknande det rekomenderat ovan då eller nått.

Kanske upp en nivå på cpu till 5700/5800 så borde du hamna runt 10000 men 5600 är nog inte dålig för det låga priset.

Eller en 7600 med ett am5 moderkort och ddr5 minnen eventuellt ett amd grafikkort för ungefär samma pris iom at cs2 inte stödjer rt ändå eller du kommer högst troligt köra utan om det gör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Viking
Skrivet av Alastor Moody:

3060 snittar 190 FPS i 1080p så 240 FPS ska väl inte vara några konstigheter med bara drygt hälften så många pixlar?

https://komponentkoll.se/bild/ATMFI.png

Säker på det nätagget? Ser ju direkt livsfarligt ut, och vad är det för kabelkontakter de använder?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Säker på det nätagget? Ser ju direkt livsfarligt ut, och vad är det för kabelkontakter de använder?

Är bara den modulära sidan där ingen standard existerar så de kan använda vad de vill där.

Men ja kan hålla med om att psu ser lite suspect ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Viking
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är bara den modulära sidan där ingen standard existerar så de kan använda vad de vill där.

Jo, såklart. Men ändå?

Vad som verkar vara en bättre modell av LC Power listas som "Avoid" i tier-lists. Gissningsvis skulle denna rankas som "Replace immediately".

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Jo, såklart. Men ändå?

Vad som verkar vara en bättre modell av LC Power listas som "Avoid" i tier-lists. Gissningsvis skulle denna rankas som "Replace immediately".

Kanske nått för jonas på redaktionen att testa vem vet kanske är nya ass of sweden 2.0så vi får ytterligare en legend video.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Jo, såklart. Men ändå?

Vad som verkar vara en bättre modell av LC Power listas som "Avoid" i tier-lists. Gissningsvis skulle denna rankas som "Replace immediately".

Är dpun dålig? Vilken skulle kunna vara bättre isf?

Permalänk
Skrivet av Zackarias Stenmark:

Är dpun dålig? Vilken skulle kunna vara bättre isf?

Vi vet inte.

Okänt märke.

Kan va bra kan va rent livsfarligt vem vet.

Donnerstal hade ju uppenbarligen hittat tester nånstans så han kanske kan upplysa oss.

Men med tanke på priset finns risk att det tummats på kvaliten lite här å var iaf.

Videon jag länkade över är ett gammalt märke från typ 2010 eller nått som såldes men var rent livsfarliga att använda och tror de gick i konkurs efter att det uppdagats.

De sålde också asbilliga nätagg.

Så finns risk för div likheter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Viking

Bäst prestanda för priset med ändå hyfsat kvalitativa delar är nog något likt detta:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Bäst prestanda för priset med ändå hyfsat kvalitativa delar är nog något likt detta:
https://komponentkoll.se/bild/ClhmW.png

Har inte jättebra koll på dedär grafikkortet, är det nått å hänga i julgranen med?

Permalänk
Viking
Skrivet av Zackarias Stenmark:

Har inte jättebra koll på dedär grafikkortet, är det nått å hänga i julgranen med?

https://www.techpowerup.com/review/counter-strike-2-benchmark...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Zackarias Stenmark:

Har inte jättebra koll på dedär grafikkortet, är det nått å hänga i julgranen med?

Är väl amds motsvar till typ nvidia 3070/3080 nånstans.

Liknande prestanda me inget ordentligt stöd för ray tracing så presterar rätt dåligt med det igång.

Men just cs2 kommer du ju inte märka det. Och ray tracing går att stänga av utan någon större visuell förändring.i spel som har stöd för det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ser inte dåligt ut

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är väl amds motsvar till typ nvidia 3070/3080 nånstans.

Liknande prestanda me inget ordentligt stöd för ray tracing så presterar rätt dåligt med det igång.

Men just cs2 kommer du ju inte märka det. Och ray tracing går att stänga av utan någon större visuell förändring.i spel som har stöd för det.

okej. kortet såg ändå bra ut i jämförelse med pris och prestanfa och somsagt är det prestandan jag är ute efter så den kan nog bli bra
men fläkten var ovanligt billig är den tillräckligt elr beror det på?

Permalänk

galet bra sida, tack. men det var ett ordentligt hopp mellan vanliga 6800 och 6800XT, kan det vara värt att uppgradera till? en tusing extra? Elr blir det mindre skilnad då jag kör på sämre res än vad de testar där, 1280:960?

Permalänk
Viking
Skrivet av Zackarias Stenmark:

galet bra sida, tack. men det var ett ordentligt hopp mellan vanliga 6800 och 6800XT, kan det vara värt att uppgradera till? en tusing extra? Elr blir det mindre skilnad då jag kör på sämre res än vad de testar där, 1280:960?

Ja, skillnaden blir mindre om du kör i lägre res, samt att processorn är bättre i Techpowerups test. Osäker om det ens blir märkbart i lägre res än 1080p.
Däremot i andra spel eller om du väljer att köpa en skärm med 1440p framöver så märks skillnaden.

Edit: Det kan istället vara värt att köpa en 5700X (CPU) som nu kostar 1999kr på rea. Skillnaden i FPS är ganska liten, men du får 8 kärnor istället för 6. Dock behöver du då en CPU-kylare för 300 kr också.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja, skillnaden blir mindre om du kör i lägre res, samt att processorn är bättre i Techpowerups test. Osäker om det ens blir märkbart i lägre res än 1080p.
Däremot i andra spel eller om du väljer att köpa en skärm med 1440p framöver så märks skillnaden.

okej, låter bra. Tror dendär datorn kan bli bra. Fläkten var billig, men den ska funka ändå?

Permalänk
Skrivet av Zackarias Stenmark:

okej, låter bra. Tror dendär datorn kan bli bra. Fläkten var billig, men den ska funka ändå?

P12 fläktarna är bland de bättre på marknaden och uppe i nivå nära hur noctuas mest prisade 120mm fläkt presterar men till typ 20% av priset.

Är väldigt bra fläktar jag har kört med dem i chassit i nått/några år nu och är nöjd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja, skillnaden blir mindre om du kör i lägre res, samt att processorn är bättre i Techpowerups test. Osäker om det ens blir märkbart i lägre res än 1080p.
Däremot i andra spel eller om du väljer att köpa en skärm med 1440p framöver så märks skillnaden.

Edit: Det kan istället vara värt att köpa en 5700X (CPU) som nu kostar 1999kr på rea. Skillnaden i FPS är ganska liten, men du får 8 kärnor istället för 6. Dock behöver du då en CPU-kylare för 300 kr också.

okej, bra tips. Troru du kan lägga in cpun och en bra kylare, fanns så mycket att välja på har ingen koll. hade varit galet schysst

Permalänk
Viking
Skrivet av Zackarias Stenmark:

okej, bra tips. Troru du kan lägga in cpun och en bra kylare, fanns så mycket att välja på har ingen koll. hade varit galet schysst

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

tack schysst somfan

Permalänk
Medlem

För att "framtidssäkra" lite mera borde du också överväga en SSD som har 2TB (samt PCI gen 4). 1 TB går fort åt ifall man installerar några moderna spel och inte vill hålla på att avinstallera för att få plats med ett nytt. Och en dag kanske du använder datorn för lagring av några serier/filmer/whatever.

https://www.prisjakt.nu/c/solid-state-diskar-ssd?775=24843&78...

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

För att "framtidssäkra" lite mera borde du också överväga en SSD som har 2TB (samt PCI gen 4). 1 TB går fort åt ifall man installerar några moderna spel och inte vill hålla på att avinstallera för att få plats med ett nytt. Och en dag kanske du använder datorn för lagring av några serier/filmer/whatever.

https://www.prisjakt.nu/c/solid-state-diskar-ssd?775=24843&78...

ska fundera. ärligt är cs det enda jag gör på datorn typ men om jag ångrar mig går det väl beställa och bygga in sen antar jag