Bygga en bra men billig dator för Cs2, med 240hz-skärm

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

I ditt fall bör du nog välja bättre CPU.
Högre upplösning och grafikinställningar = mer krävande på grafikkortet.
Lägre upplösning och grafikinställningar = mer krävande på processorn.

Eftersom du kör i lägre upplösning än 1080p kommer du oftast begränsas av processorn.

Är demhär dom två bästa isf?
https://komponentkoll.se/bygg/AnwCZ
https://komponentkoll.se/bygg/oZjtd
Vet inte vilken som är bäst dock, antar att de är väldigt lika iaf

Permalänk
Viking
Skrivet av Zackarias Stenmark:

Är demhär dom två bästa isf?
https://komponentkoll.se/bygg/AnwCZ
https://komponentkoll.se/bygg/oZjtd
Vet inte vilken som är bäst dock, antar att de är väldigt lika iaf

Jag skulle nog säga så här då, och särskilt när du nämnde framtidssäkert:

  • Bättre nätagg då 650W kan vara för lite för dagens bästa grafikkort. 750W, tyst, ATX 3.0, 10 års garanti och det ingår en strömkabel (gör tydligen inte det till Kolinks )

  • QVL-listade minnen.

  • PCIe 4.0 SSD som klarar full gen 4 hastighet.

Men nu handlar det mest om smådetaljer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Jag skulle nog säga så här då, och särskilt när du nämnde framtidssäkert:

  • Bättre nätagg då 650W kan vara för lite för dagens bästa grafikkort. 750W, tyst, ATX 3.0, 10 års garanti och det ingår en strömkabel (gör tydligen inte det till Kolinks )

  • QVL-listade minnen.

  • PCIe 4.0 SSD som klarar full gen 4 hastighet.

Men nu handlar det mest om smådetaljer.
https://komponentkoll.se/bild/wugAg.png

Tror att där någonstans blir bra. Har dock hört och sett att rx6700 xt ska vara bra, egentligen bättre än Rtx 4060 på allt, förutom CS. Tänker om jag ändå ska framtidssäkra datorn, och vem vet vad som kan hända, vore det inte bättre med ett rx 6700 isf, det lär väl inte bli nån alltför stor skillnad i cs egentligen?

Permalänk
Viking
Skrivet av Zackarias Stenmark:

Tror att där någonstans blir bra. Har dock hört och sett att rx6700 xt ska vara bra, egentligen bättre än Rtx 4060 på allt, förutom CS. Tänker om jag ändå ska framtidssäkra datorn, och vem vet vad som kan hända, vore det inte bättre med ett rx 6700 isf, det lär väl inte bli nån alltför stor skillnad i cs egentligen?

Ja, det kan vara bättre.
Men då kanske du ska gå upp till ett 6800 för 850-1000kr mer (över 33% bättre i CS enligt Techpowerup)?
https://www.proshop.se/Grafikkort/XFX-Radeon-RX-6800-Speedste...
Men nånstans måste man sätta stopp såklart.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja, det kan vara bättre.
Men då kanske du ska gå upp till ett 6800 för 850-1000kr mer (över 33% bättre i CS enligt Techpowerup)?
https://www.proshop.se/Grafikkort/XFX-Radeon-RX-6800-Speedste...
Men nånstans måste man sätta stopp såklart.

Aa, kändes värt med uppgraderingen. Är det bara att byta ut den mot 4060n utan konstigheter med de andra komponenterna du valde?

Permalänk
Viking
Skrivet av Zackarias Stenmark:

Aa, kändes värt med uppgraderingen. Är det bara att byta ut den mot 4060n utan konstigheter med de andra komponenterna du valde?

Japp

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag tycker inte du ska köra på ett radeon-kort för counter-strike, jag köpte ett 6800 först som jag sedan bytte mot ett 4060ti.

Jag har problem med rejäla stutters när jag kom in på en karta - läste mig till att kortet läser inte shaders etc. Men det var sjukt störande.

Sedan hade jag problem med att få black bars (om du nu spelar med det). - Även fast settings fanns att ändra så gick det inte igenom.

Kanske inte är så för alla men jag hade rejäla problem med det i alla fall.

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Kan tillägga att jag tycker inte du ska köra på ett radeon-kort för counter-strike, jag köpte ett 6800 först som jag sedan bytte mot ett 4060ti.

Jag har problem med rejäla stutters när jag kom in på en karta - läste mig till att kortet läser inte shaders etc. Men det var sjukt störande.

Sedan hade jag problem med att få black bars (om du nu spelar med det). - Även fast settings fanns att ändra så gick det inte igenom.

Kanske inte är så för alla men jag hade rejäla problem med det i alla fall.

Om jag inte är helt ute och cyklar så ska AMD kommit med updates gällande just detta problemet.

Skulle dock valt att köra med ett NVIDIA kort för cs2.

Permalänk
Skrivet av Ethnic:

Kan tillägga att jag tycker inte du ska köra på ett radeon-kort för counter-strike, jag köpte ett 6800 först som jag sedan bytte mot ett 4060ti.

Jag har problem med rejäla stutters när jag kom in på en karta - läste mig till att kortet läser inte shaders etc. Men det var sjukt störande.

Sedan hade jag problem med att få black bars (om du nu spelar med det). - Även fast settings fanns att ändra så gick det inte igenom.

Kanske inte är så för alla men jag hade rejäla problem med det i alla fall.

Kör inte med blackbars, kör stertched så det är lungt med det. Men att det är stutters, inte läser in shaders, är det något allmänt dåligt med rx6800 för cs? elr hade du bara otur? Hittar inte ngt på internet, men det verkar som att fler kör med 4060ti för cs, vad jag kan hitta på yt, kan det ligga ngt i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspont:

Om jag inte är helt ute och cyklar så ska AMD kommit med updates gällande just detta problemet.

Skulle dock valt att köra med ett NVIDIA kort för cs2.

Jo jag läste också att de hade löst det, men det var två veckor sen jag testade och då var problemet likadant. (kanske har kommit med en ny update)

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zackarias Stenmark:

Kör inte med blackbars, kör stertched så det är lungt med det. Men att det är stutters, inte läser in shaders, är det något allmänt dåligt med rx6800 för cs? elr hade du bara otur? Hittar inte ngt på internet, men det verkar som att fler kör med 4060ti för cs, vad jag kan hitta på yt, kan det ligga ngt i det?

Ne ska ska vara någonting med AMD's drivrutiner.

Jag gillar team red överlag. Men NVDIAS drivrutiner och mjukvara är ljusår före AMD. (tyvärr)

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Ne ska ska vara någonting med AMD's drivrutiner.

Jag gillar team red överlag. Men NVDIAS drivrutiner och mjukvara är ljusår före AMD. (tyvärr)

Verkligen inte men ok.

Fö. är Adrenaline är ljusår före geforce.

Man blir på riktigt trött på folk som slänger ut sig grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Verkligen inte men ok.

Fö. är Adrenaline är ljusår före geforce.

Man blir på riktigt trött på folk som slänger ut sig grejer.

Vissa ändrar aldrig åsikt trots att verkligheten förändras tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Verkligen inte men ok.

Fö. är Adrenaline är ljusår före geforce.

Man blir på riktigt trött på folk som slänger ut sig grejer.

Med tanke på att jag faktiskt håller på team red.. så är min åsikt baserat på mina egna erfarenheter av bägge korten. Bara för att jag säger det så behöver du absolut inte hålla med.

Så fruktansvärt onödig kommentar. Då jag faktiskt påpekade i mitt inlägg vad jag hade haft strul med.

Men men..

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Skrivet av Ethnic:

Med tanke på att jag faktiskt håller på team red.. så är min åsikt baserat på mina egna erfarenheter av bägge korten. Bara för att jag säger det så behöver du absolut inte hålla med.

Så fruktansvärt onödig kommentar. Då jag faktiskt påpekade i mitt inlägg vad jag hade haft strul med.

Men men..

/Daniel

grejen är att man blir lite mörkrädd när man hör hur dåligt rtx4060 tydligen ska vara. Det kommer ju dock knappast vara några problem för cs, men overall ska rx6800 vara snäppet bättre. Men nu verkar det som att det enda 4060ti slår rx6800 är just Cs, så det krockar lite

Permalänk
Viking
Skrivet av Zackarias Stenmark:

grejen är att man blir lite mörkrädd när man hör hur dåligt rtx4060 tydligen ska vara. Det kommer ju dock knappast vara några problem för cs, men overall ska rx6800 vara snäppet bättre. Men nu verkar det som att det enda 4060ti slår rx6800 är just Cs, så det krockar lite

RX 6800 är bättre än 4060 Ti i CS

Men RX 6900 XT som länkades tidigare idag för samma pris presterar ca 50% (!) bättre än 4060 Ti i CS. Och 70% bättre än 4060.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

RX 6800 är bättre än 4060 Ti i CS

Men RX 6900 XT som länkades tidigare idag för samma pris presterar ca 50% (!) bättre än 4060 Ti i CS. Och 70% bättre än 4060.

jo, tänkte bara på det de skrev innan om problemen med rx6800 som verkade finnas för Cs.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

RX 6800 är bättre än 4060 Ti i CS

Men RX 6900 XT som länkades tidigare idag för samma pris presterar ca 50% (!) bättre än 4060 Ti i CS. Och 70% bättre än 4060.

Sen vet jag inte om jag hinner köpa 6900XT på kampanjpriset, kan inte köpa datorn riktigt än, annars hade de varit ett solklart köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zackarias Stenmark:

Sen vet jag inte om jag hinner köpa 6900XT på kampanjpriset, kan inte köpa datorn riktigt än, annars hade de varit ett solklart köp

Du kan ju alltid betala med faktura på Amazon. Jag hade slagit till nu när det är ett sådant superpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag skulle nog säga så här då, och särskilt när du nämnde framtidssäkert:

  • Bättre nätagg då 650W kan vara för lite för dagens bästa grafikkort. 750W, tyst, ATX 3.0, 10 års garanti och det ingår en strömkabel (gör tydligen inte det till Kolinks )

  • QVL-listade minnen.

  • PCIe 4.0 SSD som klarar full gen 4 hastighet.

Men nu handlar det mest om smådetaljer.
https://komponentkoll.se/bild/wugAg.png

Detta är ju inte billigare och bättre som du påstod. Bättre CPU, sämre moderkort och märkbart dyrare eftersom det dessutom tillkommer frakt och olika leveranstider. Bara för att "vinna" på internet så lurar du medvetet TS?

Permalänk
Viking
Skrivet av Mordekai:

Detta är ju inte billigare och bättre som du påstod. Bättre CPU, sämre moderkort och märkbart dyrare eftersom det dessutom tillkommer frakt och olika leveranstider. Bara för att "vinna" på internet så lurar du medvetet TS?

Byter man till 7600X så blir det billigare och bättre. Självklart är det dyrare med en 7800X3D. Ingen frakt tillkommer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Byter man till 7600X så blir det billigare och bättre. Självklart är det dyrare med en 7800X3D. Ingen frakt tillkommer.

Kollar man på chassit är det frakt, minnet finns inte, orkar inte kolla hela listan men det är ju skit om minnet inte ens finns.
Du kommenterar inte ens att moderkortet är mATX och helt saknar radiodel?

[EDIT]Hur är det bättre? Att beställa från olika öppnar upp för RMA-hell om någon del är trasig.

korrigering.
Permalänk
Viking
Skrivet av Mordekai:

Kollar man på chassit är det frakt, minnet finns inte, orkar inte kolla hela listan men det är ju skit om minnet inte ens finns.
Du kommenterar inte ens att moderkortet är mATX och helt saknar radiodel?

[EDIT]Hur är det bättre? Att beställa från olika öppnar upp för RMA-hell om någon del är trasig.

Minnena fanns i lager när jag länkade, du är två dagar sen.
Vad spelar det för roll att det är mATX? Spelar man CS använder man ethernet, behövs Wifi är det bara att ändra mobo, men inte sett att han behöver det?

Skrivet av Mordekai:

[EDIT]Hur är det bättre? Att beställa från olika öppnar upp för RMA-hell om någon del är trasig.

Det spelar ingen roll alls. Man kommer ändå inte få skicka in hela datorn om man beställer från Inet. Endast om de byggt den åt en. Köper man i delar är det ens eget ansvar att felsöka, inte Inets.

Och bara för att jag länkat via Komponentkoll innebär det inte att allt kommer från olika butiker. Allt är från Proshop, förutom chassi och SSD som finns på Inet. Två butiker kommer inte resultera i något "RMA-hell".

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Vilken dator är bäst för cs2?

Tja. Ska köpa ny dator och har kommit fram till två potensiella byggen. Vilket är bäst?

Viktig detalj är att jag kör på prosettings, alltså låg resolution (1280:960) och låga grafikinställningar, vilket resulterar till att det brukar krävas mer av processorn.

dator 1 https://komponentkoll.se/bygg/yKocO
dator 2 https://komponentkoll.se/bygg/ClhmW

Flertalet korsposter, trådar sammanfogade. // MOD
Permalänk
Medlem

Skulle nog kört på dator 2, men du kan köpa en rx 7800 för bara någon hundralapp extra istället för rx 6800

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...