Permalänk
Medlem

Vad för skärm borde man köpa

Jag funderar på att köpa en ny skärm till min setup men vet inte vad för skärm jag borde köpa

Jag kommer använda den till min dator samt mitt ps5 för singelplayer spel och fps spel min budget är 3000kr

Permalänk
Bildexpert 📺

Du ska köpa den skärm som svarar mot ditt behov och önskemål inom ditt budgetutrymme. Därav att det finns många olika skärmar, eftersom det finns många variationer på de tre parametrarna.

Egentligen vilken basspelskärm som helst för 3000 kr passar eftersom PS5 och single-player/fps-spel är så pass normalt. Med basspelskärm menas då en skärm med 16:9-format, i 24–32 tum, 144+ Hz som är de facto instegsfrekvensen för spelskärmar idag. På det har du egentligen fyra val och detta är beslut man själv behöver ta om vad som passar ens behov och önskemål.

1) Panelteknik:

IPS-paneler är allround och det man kan rekommendera med hela handen. Det enkla och trygga. Vill man bekräfta detta behöver man läsa tester på varje specifik modell.

VA-paneler kan vara billigare (mycket skärm för pengarna) och ge högre kontrast, men kan ha nackdelar som tydligare eftersläp, sämre vinklar och besvärlig pixelstruktur. Detta är inget man läsa sig till på förhand, endast tester kan bekräfta.

TN-paneler idag köper man endast om man vill ha det allra billigaste, eller för nischade spelskärmar som lägger allt krut på eftersläpskontroll.

2) Upplösning:
FHD/1080p/1920x1080: äldst, enklast och mest lättdrivet för enklare grafikkort eller för hög FPS och hög skärmfrekvens Lägst pris. Enormt utbud: 376 modeller enligt prisjakt. Din budget räcker långt
https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=1004&r_7044=144-56...

QHD/1440p/2560x1440: dagens vaniljskärm. Kräver mer av grafikkortet, särskilt med moderna spel. Enormt utbud: 271 modeller enligt prisjakt. Budget räcker ganska precis.
https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=13606&r_7044=144-5...

4K/UHD/3840x2160: Det mest flexibla valet då tätare pixelmatris gör att man kan skala efter behov på ett hel annat sätt. Du kan rendera i lägre upplösning så att grafikkortet orkar, samtidigt som man kan få överlägsen bildkvalitet i 4K/UHD för single-playerspel när GPU orkar. Överlägset för Windows-användning. Allt större utbud: 75 modeller enligt prisjakt. Din budget är dock alldeles för låg för att få detta val och du måste upp till 6+ kkr.
https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=16660&r_7044=144-5...

3) Storleken
24, 27, 32 tum eller större (mindre än 24 är svårare idag) handlar om tycke, smak och din situation med skrivbord och synförmåga. Ignorera alla som skriver "Den upplösning på den storleken är pixlig" eftersom det enbart handlar om individens relativa upplevelse. Den som sitter på en 24-tummare kommer tycka 27 och 32 tum med samma upplösning är en försämring (duh!). I ditt fall är din upplevelse relativ den skärm du redan använder. Inte vad någon annan påstår om sin alldeles individuella situation.

4) Allt det andra:
Finns mängder av tekniska variationer på skärmar som man bara kan svara själv på runt behovet. Krökt panel, Ultra wide, kvaliteten på stativet, inbyggd usb-hubb, HDR-kapacitet, Freesync-nivå, G-Sync-certifiering. Man utgår från 1 och 2 först.

Hur vet man då vilken av dessa 376+271 skärmar som "man borde köpa?"

Ja, ingen kan berätta vilken random skärm av dessa 600+ modeller som är "bäst" eller "mest prisvärd" eller hur skärmen XYZ123 är jämfört med skärmen QVW789. Man kan endast läsa kvalificerade tester på skärmar som är bekräftat bra. Det finns inte nog med människor för att testa alla 600+ skärmar, så man går på de som faktiskt är testade och börjar googla. Enklaste sättet är att lista skärmarna efter deras rankning i populäritet. Där är möjligheterna som störst till att finna faktiska tester:

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=1004%7C13606&r_704...

Då vet man vad man köper. Om du kan läsa flera tester som bekräftar en viss kvalitetsnivå, då vet du att det antagligen är just en bra skärm. Hittar du en skärm som verkar intressant men inte är testat, då väljer du att chansa eftersom din individuella upplevelse är relativt vad du har för erfarenhet. Med lågt ställda krav kanske alla 600+ skärmar är fantastiska för dig. Eller så hoppar man över skärmen där man inte kan finna information som bekräftar kvalitetsnivån.