Permalänk
Medlem

LG G3 och X3800H

Hej!

Jag kör min Nvidia Shield och PC kopplad till en Denon X3800h och sedan vidare till min LG G3. Jag kör filmmaker mode för SDR och HDR samt Cinema för Dolby Vision.

Jag kör även PC läget på TV:n och undrar om det är något viktigt jag missar med att göra detta. Har sett att de är en massa postprocessing-funktioner som är inaktiverade. Eftersom jag kör allt via recievern så kan jag inte ha två separata bildinställningar för Shielden och PC:n

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad ska du göra? Spela spel eller kolla film? För film hade jag laddat hem appen "Dolby Access" så att du får ordentligt Atmos-ljud till din receiver. Man startar appen, aktiverar Atmos, och väljer sen rätt "Spatial Sound" inne i Windows.

Jag har en LG OLed och en X4700H, så nästan samma setup

Köp också en ordentlig 8K-kabel (Ultra High Speed) som krävs för 4K 120hz, HDR, VRR och allt sånt. Den ska in i porten för 8K på receivern.

Har du fler frågor så skjut på! Har kört min Denon i nästan två år med TVn och ett 3080.

Ajuste, med Windows 11 blev HDR bra i desktop-läge, så det kan du lämna påslaget i Windows. Dubbelkolla i nvidia control panel så du har 10bit färg också, det kan defaulta till rätt risiga inställningar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Spelar via PC:n och ser film och serier via Shielden.

Har en 25m Optisk Supra 8k HDMI kabel från datorn till recievern. Har laddat hem dolby appen och passthrough ljud samt 4k 120hz med HDR fungerar utan anmärkning.

Kör 4K blueray filmer från Shielden och även streaming från YouTube och Netflix mfl och det funkar bra.

Frågan är väl egentligen om jag ska köra PC-läget eller inte när jag ser film och serier via Shielden? Känns drygt att behöva byta emellan varje gång jag ska spela eller se film.

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Medlem

Jag säger att det är rätt.
För mig dock att det finns någon funktion i hdmi 2.1 som atomatiskt ska kunna säga att tv ska gå in i game mod även genom en reciver.
Men det kan ju okså vara så att någon tillvärkare i ledet inte har inplanerat det? Eller någon inställning som är avstängd för det? Gissar att du har kopplat in PC där det står PC/Game i förstärkaren? Kan okså vara så att bara vissa portar stödjer funktionen.

Du kan ju och köra PC direkt i TV och sedan förlita dig på E-ARC, det borde inte i ditt fall påverka ljudet, och du kan nu sätta egna inställningar för just PC TV:in.

Edit: Auto Low Latency Mode / ALLM
heter den funktionen vist 🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺

PC:n brukar sällan automatiskt trigga ALLM som är det automatiska spelläget. Det finns ingen konsekvens i hur funktionen implementeras i båda ändarna. Det brukar fungera rätt okey med sådant som konsoler, men med PC är det olika resultat varje gång jag försöker. Dessutom finns ingen kontextuell ändring, likt att nu använder jag källan för film och nu använder jag källan för spel.

Sony och Panasonic har viss sådan funktion där man baserat på signalen kan växla läge, likt att 24p startar filmläge. Men det är inte säkert detta speglar användarens intentioner.

Man behöver därför växla detta manuellt på egen hand och räkna med att göra det om man inte lyckas få sina önskemål att sammanfalla med funktionerna i hårdvaran.

Permalänk
Medlem

TV:n känner av att det är ett spel igång och "gamebaren" aktiveras. VRR och Low Latency är aktiverat enligt den också. Detta är med PC-läget (chroma 4:4:4) och filmmakermode. Om jag förstått det rätt så blir det inte mer latens jämfört med gamemode om man kör PC-läget. Försämrad bild i gamemode gör att jag väljer filmmaker mode.

Angående 24hz så har TV:n en sådan funktion men den är inaktiverad i PC-läget. Nvidia Shielden har en sådan funktion som automatiskt ändrar uppdateringsfrekvensen efter källan (som funkar lite sådär).

Visa signatur