Permalänk
Medlem

Karriärskifte

Hej! Jag ger mig på ett inlägg här då jag står och stampar en del med tanker kring karriärskifte.
Jag är 40 år och har en hyfsat karriär bakom mig inom logistik, logistikutveckling, management (avdelningschef och projektledning dvs) men känner att jag fullständigt tappat intresset för vad jag gör och min branch. Bytt jobb inom arbetsgivaren några gånger till helt nya grejer men kommer ständigt tillbaka till att jag alltid varit nyfiken på en karriär inom digitalt skapande och kodning. Gick natur/data som ung och kunde lägga enormt mycket tid på att förfina HTML-sidor och försöka lära mig asp på fritiden. För att det kändes kreativt och spännande. Känner att jag är lite för nyfiken på det återigen för att blunda för det.

Nu till frågan. Har funderat på om jag ska hoppa på en "karrärsskifte"-utbildning för Fullstack i stil med den från digitala lyfter eller liknande (https://digitalalyftet.se/wp-content/uploads/2023/09/Kursbros...)
. Är det någon som har erfarenhet av den? Min tanke är att jag kanske kommer kunna jobba ganska snart i sådana fall i en junior roll för att få koderfarenhet för att något senare möjligen jobba som projektledare eller dylikt i branschen. Jag skulle mycket troligt gå ner en hel del i lön genom det här draget, men det kan vara värt det om man trivs bättre i sin vardag som bekant.

Är jag ute och cyklar när det kommer till projketlederiet... dvs. Behövs mycket mer erfarenhet av hantverket innan man blir påtänkt för sådana roller?
Andra bra tips på utbildning?
Har ni erfarenhet av hur 40-plussare tas emot av arbetsmarknaden?

Tack till dig som tar dig tid att svara! 🤜

Permalänk
Medlem

Vill du bli projektledare så gå rakt in på det. Jag tror att du är lite sen på bollen vad gäller utvecklarrollen. Marknaden för juniora utvecklare, särskilt 40+, är nog ganska mättad.

De bästa projektledarna är duktiga på just projektledning och lämnar det tekniska kunnandet till teamet.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Som Tossefar säger.
Förstår inte varför du vill bli kodare för att sedan ändå återgå till det du gör idag? Var du inte trött på det? 😆
Själv gjorde jag bytet när jag var typ 45, men då hade jag kodat privat sen jag var 13...
Hade du varit geniunt intresserad av att utveckla hade det kanske funkat.
Vill du bara in i IT så sök tjänster som motsvarar det du är idag, det finns massor med roller i product management träsket 😄

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Förstår hur ni tänker givet hur jag formulerar mig. Jag vill definitivt in i IT. Anledningen till att jag tänker i projektledarbanor är nödvändigtvis inte för att jag vill jobba som projektledare inom IT nu.. men i och med att jag har managementerfarenhet med mig så kanske det skulle ge mig en edge vid rekrytering till ett bolag även för en kodar-roll tänker jag.. men jag tänker kanske lite snett här.

Permalänk
Medlem

Ah ok!
Njo, det där kan vara tveeggat. Man vill kanske inte ha en kodare som kommer att lägga sig i management. Tänk på att din chef kan vara yngre och mer oerfaren än dig. Din edge mot alla nyexade juniorer är att du redan vet hur man jobbar.
När jag begav mig ut så tryckte jag på min tidigare erfarenhet av produktion och leverans, dvs att jag visste vikten av det, o det verkade funka. Min spetskompetens var det inte nån som blev exalterad över, även om den hade viss relevans.
Så gillar du att koda så bara kör, din edge kan också vara att du har lättare att förstå komplexare system, så gå up and beyond o kör gärna mer avancerade grejjer än bara basics. Då har du jobb innan du exar😄

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Förutom att koda skulle jag rekommendera dig att läsa på o kunna molntjänster, azure/aws/etc, och dom funktionerna där tex functionsapp, containers, div lagringslösningar, säkerhet, bygg/deploy osv

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kellst4r:

Tack för svaren! Förstår hur ni tänker givet hur jag formulerar mig. Jag vill definitivt in i IT. Anledningen till att jag tänker i projektledarbanor är nödvändigtvis inte för att jag vill jobba som projektledare inom IT nu.. men i och med att jag har managementerfarenhet med mig så kanske det skulle ge mig en edge vid rekrytering till ett bolag även för en kodar-roll tänker jag.. men jag tänker kanske lite snett här.

Tyvärr finns det inget som är så oattraktivt som en utvecklare som hellre vill prata om hur man jobbar än att jobba.

Permalänk
Medlem

Jag är med! Bra tankar! Vad säger du om utbildning.. finns det någon relevans i hur man tagit till sig kunskap eller struntar man i det och lutar sig mot arbetsprover helt liksom? (Är det värt 85000kr att plugga code acedemy eller funkar team tree house om man lyckas lära sig samma saker, dvs..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tyvärr finns det inget som är så oattraktivt som en utvecklare som hellre vill prata om hur man jobbar än att jobba.

Det är väl allmängiltigt oavsett branch om man inte gillar micro management tänker jag.. men ja jag fattar. En kodare som försöker göra chefens jobb är väl ingen höjdare naturligtvis. Know your part liksom..

Permalänk
Skrivet av Kellst4r:

Tack för svaren! Förstår hur ni tänker givet hur jag formulerar mig. Jag vill definitivt in i IT. Anledningen till att jag tänker i projektledarbanor är nödvändigtvis inte för att jag vill jobba som projektledare inom IT nu.. men i och med att jag har managementerfarenhet med mig så kanske det skulle ge mig en edge vid rekrytering till ett bolag även för en kodar-roll tänker jag.. men jag tänker kanske lite snett här.

läs till automationsingenjör på YH och börja programmera plc eller robotar? finns dessutom en del IT i industrin också som lär samarbeta. gott om jobb också. går säkert fint för dig att bli projektledare där när du har lite kött på benen

tror faktiskt du har bättre odds på den marknaden

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Alltid lön det handlar om. Vad hade du innan innan?

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Alltid lön det handlar om. Vad hade du innan innan?

50

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

läs till automationsingenjör på YH och börja programmera plc eller robotar? finns dessutom en del IT i industrin också som lär samarbeta. gott om jobb också. går säkert fint för dig att bli projektledare där när du har lite kött på benen

tror faktiskt du har bättre odds på den marknaden

Det är såklart värt en tanke. Varför skulle jag ha bättre chanser där? Inte lika åldersfixerat eller hur tänker du? Mindre konkurrens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tyvärr finns det inget som är så oattraktivt som en utvecklare som hellre vill prata om hur man jobbar än att jobba.

Det är det vi har scrummasters till 🤣

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tyvärr finns det inget som är så oattraktivt som en utvecklare som hellre vill prata om hur man jobbar än att jobba.

Det är väl i princip grunden i Scrum och det verkar av någon anledning fortfarande populärt