Vilken GPU-kretstillverkare har ni i datorn?

Permalänk
Snusfri

Vilken GPU-kretstillverkare har ni i datorn?

Tänkte det kunda vara lite intressant att se hur fördelningen ser ut och varför ni valde just det ni har.

Omröstning gäller alltså eran primära dator.

Jag själv har ett 3090 och det beror på att Nvidia krävs för mina renderingar (Iray) samt att prestandan då det köptes var det bästa som gick att få för konsumenter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

nVidia i dagsläget, tyvärr har amd haft för mycket drivrutinsproblem för min del.
Sen har de övertag i VR som jag gör mest just nu för tiden, men skulle helst vilja se några mer uppstickare tex intel komma in i spelet så man kan välja nått annat.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

nVidia i samtliga burkar hos oss 5st stationära. Våra två bärbara har dock Intel. Har tidigare haft AMD på min huvuddator men det blev lite väl stökigt med drivrutinerna då och då.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Jag har efter dryga decenniet skaffat AMD igen. Kan inte annat säga än att jag är nöjd. Blev en ordentlig boost i spel jämfört med 3060Ti som jag hade tidigare. Har inte upplevt en tillstymmelse till problem, än så länge i alla fall.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Gick över till AMD i höstas och kör nu ett 7800 XT, grymt nöjd!

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk

För tillfället nvidia och kört sen 8800

Men överväger att byta till amd i framtiden och se hur de är nu för tiden.

Börjat tröttna på nvidia. Dyra och visst de har lite funktioner men inget jag äns överväger använda då de funkar för dåligt för mig att jag ändå inte använder dem

Gsync får mina skärmar att blinka/flimra i mörka områden
Dlss kass bildkvalitet om man inte gillar extremt smearig bild.
Ray tracing meh funktion ser knappt äns nån skillnad med det på ändå så kör utan.

Så får se när ja byter nästa gång om de blir amd istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

AMD 7800 XT. Pga best bangs for my bucks.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hedersmedlem

Nvidia.

När jag köpte min nuvarande bildskärm så hade Nvidia inte stöd för standardsbaserad adaptiv synk ännu. Därför fick jag köpa en bildskärm med Nvidias proprietära G-sync-variant för att få adaptiv synk.

Sedan har det hängt med att jag behöver fortsätta köpa Nvidia-kort för att fortsätta ha stöd för adaptiv synk. Detta tills jag känner att min bildskärm gjort sitt och jag behöver byta ut den.

Att Nvidia sedan har CUDA ger också Nvidia-grafikkort en fördel i GPU-baserade applikationer som är programmerade för CUDA, särskilt relevant nu i och med AI. Ofta finns ju AMD-"varianter" av samma program, som ibland kanske t.o.m. funkar bättre (har inte testat av förklarliga skäl), men att Nvidia är "default" leder till en enklare hantering för det mesta.

Generellt känner jag mig tillräckligt nöjd med Nvidia att jag inte känner att jag skulle orka gå över de kompatibilitetströsklar som finns för att gå över till AMD-grafik även om det kanske skulle ge mer prestanda per krona.

Å andra sidan känner jag inte heller något jättesug att köpa en ny GPU just nu, mitt 3070 fungerar helt utmärkt till det jag använder den till. Hade förmodligen klarat mig på mindre t.o.m.

För mig att gå över till något annat skulle behöva vara för att det finns några funktioner i konkurrenterna jag vill åt, eller att produkten är radikalt bättre på något sätt. Så är inte fallet, konkurrenterna är i bästa fall "nästan lika bra" och kanske billigare.

Permalänk
Medlem

AMD (6800XT). Var väl egentligen mest inne på ett 3080 när jag skulle bygga min senaste burk, men priserna var inge roliga och sen blev det brist på dom utöver det, så det blev ett 6800XT istället som kändes mer prisvärt då. Det är mitt första AMD grafikkort och om man bortser från usel ray tracing performance så är jag riktigt nöjd så här långt. På grund av priserna, om det fortsätter så här, så blir det med största sannolikhet AMD nästa gång också. NVidias prissättning är helt vansinnig, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag har ett GTX 1080 sedan BF 2017. Att valet föll på Nvidia då var för CUDA samt att jag hade Nvidia-kort innan dess och var bortskämd med stabila drivrutiner.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO