En video om Gsync/Freesync & FPS Caps

Permalänk
Medlem

En video om Gsync/Freesync & FPS Caps

Såå... då var vi här igen hehe.. Detta ständigt omdebatterade ämne. HUR ska vi ha våra inställningar?
Alla har olika tips och råd. Så har det varit så länge jag kan minnas.
Vad säger ni om det hela? Vad har ni för inställningar?

Se videon och/läs summeringen under och ge mig era tankar.

This Setting is Ruining Your PC - Gsync/Freesync & FPS Caps
Over 90% of you watching right now are almost certainly using settings that either make your display look way worse, massively increase your latency, or both… Let’s talk about it

Now, before we get into this trust me favorite this video right now, because believe me you’re going to want to come back to this one time and time again as this video is my magnum opus of the over a year of latency and motion testing I’ve been doing on dozens of displays using both Nvidia and AMD GPUs with a 1000fps camera, and what I’ve found is going to shock you, as it turns out when set up correctly you can actually have far lower latency and a better image in motion all while using less PC resources.

How, well it all has to do with sending the fastest, most up to date frame your PC can produce without tearing, and unfortunately the default settings for GPUs and games don’t allow this to happen, and most advice on settings people give is also incorrect.

Now this journey all started with me testing various fps caps and Nvidia control panel settings, and what I found was that yes the old adage of Vsync adding tremendous latency in games was true, however at the time I also found that Gsyc+Vsync in the Nvidia control panel +Reflex in game could actually lead to far less input delay on many games and in fact was overall better than using an external cap in the driver or Riva Tuner Statistics Server to set a global limit.

Not only that, but you would also get a tear free experience using these settings and it could actually be even faster than no fps cap as when you are heavily GPU bound this can actually increase latency.

However, viewers then pointed out that external caps can have higher latency than in game caps, so I went to investigate this claim now using an AMD GPU and I found that they were actually correct. In-game caps led to far lower latency than any other method.

However I still hadn’t had a chance to revisit this on Nvidia GPUs to see if this is actually better than Gsync+Vsync+Reflex, so I recently did just that.

Now for these tests I ran 3 different configurations on a 138Hz OLED monitor.

Gsync+Vsync+ULLM
Gsync+Vsync+Reflex
Gsync+Vsync+133fps cap
Gsync+120fps cap as in my testing it turns out that VRR used in Gsync and Freesync monitors actually needs 1ms of time to fully work.

What I mean by this is for you to get 0 perceivable tearing you must add an additional ms of latency to give the display more time to process.

This is done by first getting the latency of your monitor which for me as an example would be to take 1000ms / 138fps to get 7.246ms of total latency.

You then add 1ms to this number which would give us 8.246ms of total latency, and to understand what frame rate that is, we simply take 1000ms again / this new latency which gives us 121.27fps, however I then round down to the nearest even number to give it a little headroom, which means that actually the max framerate we can run on a 138Hz display is 120fps.

Other common refresh rates would look like this

240Hz = 192fps
144Hz = 124fps
120Hz = 106fps

When I was testing AMD GPUs I found that If you don’t do this you will likely see slight tears at the bottom of your screen which can make the display look weird and throw you off when you're playing a competitive game.

However on an Nvidia GPU I found that if you combine Gsync+Vsync you actually only need to add 0.3ms of latency for VRR to work correctly

240Hz = 223fps
144Hz = 138fps
120Hz = 115fps

so in theory unless AMD can also do the same thing, Nvidia may be able to deliver higher untorn framerates, but that’s only if the latency is still good, so let’s find out.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

G-sync av
V-sync av
Fps cap 60-144hz beroende på spel.

0% tearing.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

G-Sync på, V-sync av!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

G-sync av
V-sync av
Fps cap 60-144hz beroende på spel.

0% tearing.

Det är väl ändå inte möjligt? Du spelar kanske med borderless windowed på, vilket tvingar igång triple-bufffered vsync

Permalänk
Skrivet av urban22:

Det är väl ändå inte möjligt? Du spelar kanske med borderless windowed på, vilket tvingar igång triple-bufffered vsync

Nope.

Eller ja så nära fullskärm nu win10/11 tillåter dig köra riktig fullskärm eller deras halvfabrikat kallat exclusive fullscreen.

Mina skärmar har gsync men upplever att bakgrundsljuset blinkar om jag har det aktivt så kör utan då jag upplever det på alla panelerna trots 2 olika tillverkare och 3 olika modeller.

V-sync = force off i nvidia panelen.

Och iaf fullskärm om spelet i fråga tillåter det.

Kört de i ställningarna på alla skärmar senaste 20 åren och inte sett tearing på en lcd sen ja slängde ut min gammla 19" från typ 2005 eller nått.

Brukar visserligen försöka låsa på en jämn multipel på skärmens maxfrekvens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nope.

Eller ja så nära fullskärm nu win10/11 tillåter dig köra riktig fullskärm eller deras halvfabrikat kallat exclusive fullscreen.

Mina skärmar har gsync men upplever att bakgrundsljuset blinkar om jag har det aktivt så kör utan då jag upplever det på alla panelerna trots 2 olika tillverkare och 3 olika modeller.

V-sync = force off i nvidia panelen.

Och iaf fullskärm om spelet i fråga tillåter det.

Kört de i ställningarna på alla skärmar senaste 20 åren och inte sett tearing på en lcd sen ja slängde ut min gammla 19" från typ 2005 eller nått.

Brukar visserligen försöka låsa på en jämn multipel på skärmens maxfrekvens.

Tearing uppstår när framebuffern i GPU:n inte är i fas med skärmpanelens refreshcykel, och kommer alltid att uppstå om man inte använder någon form av synkronisering mellan GPU och display, dvs VRR eller Vsync . Att köra låst framerate är inte relevant eftersom problemet kommer från en skillnad i fas, inte en skillnad i frekvens.

Du har helt enkelt tearing som du inte märker

Permalänk
Skrivet av urban22:

Tearing uppstår när framebuffern i GPU:n inte är i fas med skärmpanelens refreshcykel, och kommer alltid att uppstå om man inte använder någon form av synkronisering mellan GPU och display, dvs VRR eller Vsync . Att köra låst framerate är inte relevant eftersom problemet kommer från en skillnad i fas, inte en skillnad i frekvens.

Du har helt enkelt tearing som du inte märker

Som sagt inte märk av någon tearing senaste 20 ish åren iaf sen man typ satt å spela cs source där ibörjan på 2000 talet på en sketen 19" 4:3 60hz lcd display.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt inte märk av någon tearing senaste 20 ish åren iaf sen man typ satt å spela cs source där ibörjan på 2000 talet på en sketen 19" 4:3 60hz lcd display.

Inget konstigt med det! Med en låst framerate så kommer tear-linjen sitta ganska still på skärmen och inte vara lika störande som när man har en låg eller rörlig framerate. Du kan helt enkelt vara glad att du sluppit betala för dyra VRR-lösningar genom åren (även om de blivit billiga på sistone)

Själv blir jag illamående av minsta lilla screen tearing, så en skärm utan G-sync har aldrig varit något alternativ :/

Permalänk
Medlem

G-sync: ON - Only Fullscreen Mode
V-sync: ON
Low Latency Mode: ULTRA
In-Game FPS limiter: 141FPS (144Hz)
In-Game V-sync: OFF

När G-sync och V-sync körs tillsammans agerar V-sync inte på samma sätt, utan hjälper istället G-Sync att kompensera för ramtidsvariationer (frametime variances) inom G-syncens range (skärmens Hz).

Går FPSen över skärmens maximala Hz agerar V-sync som vanligt då G-sync inte längre är inom sin Range, det är därför man vill sätta en FPS-limiter för att hålla kvar FPS inom G-sync rangen.

Man sätter ofta FPS-limitern några FPS under skärmens maximala Hz för att FPS-limitern inte alltid är 100 pålitlig och kan släppa iväg några extra FPS som då kan hamna utanför G-sync range.
V-sync OFF in-game för att den inte ska "råka" ta över G-sync.

In-game limiter - Lägst Latency men kanske inte helt konsekvent
RivaTuner limiter - Sägt vara mer konsekvent med att hålla FPS, vilket resulterar i jämnare Frametime.
Nvidia limiter - Mest bekväma

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Freesync premium stänger automatiskt av LLM och funkar bäst för mig på Intel GPU.
Frame cap & V-sync ökar bara latensen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Freesync premium stänger automatiskt av LLM och funkar bäst för mig på Intel GPU.
Frame cap & V-sync ökar bara latensen.

Hur menar du att Freesync Premium stänger av Low Latency Mode automatiskt? Jag försökte läsa mig till det men kunde inte hitta någon information, har du någon länk får du gärna dela.

Latenserna ökar med G-sync, Freesync och V-sync men gör det spelbart för de som inte klarar att av spela med screen tearing. En annan faktor som inte brukar nämnas är att ju högre refresh rate som körs desto mindre är skillnaderna i latenser mellan Sync påslaget och Sync avslaget.

Den här artikeln innehåller mycket matnyttigt om G-sync och har en forumdel kopplad där mycket frågor kring testerna och inställningar också besvaras.
https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Hur menar du att Freesync Premium stänger av Low Latency Mode automatiskt? Jag försökte läsa mig till det men kunde inte hitta någon information, har du någon länk får du gärna dela.

Latenserna ökar med G-sync, Freesync och V-sync men gör det spelbart för de som inte klarar att av spela med screen tearing. En annan faktor som inte brukar nämnas är att ju högre refresh rate som körs desto mindre är skillnaderna i latenser mellan Sync påslaget och Sync avslaget.

Den här artikeln innehåller mycket matnyttigt om G-sync och har en forumdel kopplad där mycket frågor kring testerna och inställningar också besvaras.
https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Det är nog specifikt för min skärm Acer Nitro 1440p 240Hz, det går inte ha ULLM igång samtidigt som Freesync Premium.
Med ULLM får jag runt 7ms och med Freesync runt 3ms.
G-sync har jag inte, men V-sync kan jag ställa in i spel och det gör inget annat än bromsar bildflödet då det är CPU(ryzen 5600) som begränsar min dator.
Jag har aldrig noterat skärmrivande (screen tearing) mer än när strålspårningen ballar ur med FSR i FH5 men då är det som om någon målat gula ränder med en pensel.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.