MSI lanserar Founders Edition-liknande grafikkort

Permalänk
Melding Plague

MSI lanserar Founders Edition-liknande grafikkort

Med den nya produktserien Expert tolkar MSI Founders Edition-designen från Nvidia på den nya Geforce RTX Super 4000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, äntligen lite rimligare storlek på korten!

Permalänk
Medlem

Hoppas vi ser mer av denna stil framöver. Är så oerhört trött på 1337 gamer Xx P13 estetisk på datorkomponenter.

Permalänk
Medlem

Tanken är god men tycker inte att de är snygga jämfört med nvidias founder edition kort.

Men mindre plast och RGB och mer metall känns åtminstone mer premium. När jag håller ASUS direct CU II kort som tex GTX 580 i handen känns de väldigt premium just för allt är metall. Men de är inte bättre för de då höljet inte använda för kylning.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Om founders edition är riktigt bra kylare, varför ändra så mycket. Ta OG kylaren, ändra lite designelement och kör. Det är ju enklaste och billigaste vägen. Men om det får ut korten till ett lägre pris klagar jag inte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det ser onekligen betydligt bättre ut än de flesta andra på marknaden. Mer sådant, tack.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Snusfri

Såg inte allt för dumt ut faktiskt.
Nästa kort blir nog dock vattenkylt, kanske ett Suprim Liquid X eller liknande från SNSV.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Heh blev orolig först att ni menade högljudda blower FE kylarna som tex 1080 hade.
FE kylarna nu är ju faktiskt väldigt trevliga så det här är inte så dumt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vad är deras filosofi med denna variant? bang for the buck i utilitaristisk stil?

Om denna design tävlar med nuvarande standard i kylning/ljudnivå skulle jag utan tvekan gå över till denna typ av modeller.

Stilrent ser det ut i alla fall.

Permalänk
Medlem

Den var snygg ju!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kul med faktiska nyheter. Skulle gärna ha samma typ av kylare

Permalänk

Får rivjärnskåpa aka GTX 480-vibbar här!

Permalänk
Medlem

Att köra "pull" på en fläkt är ju bara en design sak.
Fläktar är ju rejält mycket effektivare som "push".

Permalänk
Medlem

Får mig att sakna mitt MSI 560ti Twin Frozr

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tycker det var charmigare för när man inte täckte över allt. Nu är det ju många gånger en poäng med kanaler för luftflödet men ändå. Samma sak när man kollar ner i en gammal bilmotor och faktiskt ser mekaniska delar i stället för dagens extra plasthuv under motorhuven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Att köra "pull" på en fläkt är ju bara en design sak.
Fläktar är ju rejält mycket effektivare som "push".

Njääee... Det är väl en rätt marginell skillnad från en effektivitetssynpunkt ändå. Både push och pull har ju dock helt klart sina egna fördelar beroende på övrig setup.

Permalänk
Medlem

Kul o se med alternativ. Säkerligen skönt att ha som alternativ där FE kort kan vara svåra att få tag på eller inte alls.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Wow, mer sånt här tack!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

coolt. men jag betalar kanske vadå, en extra 100kr ifall nytt max för designen
kan vara bara ett svart block för min del

Skrivet av Dreijer:

Får mig att sakna mitt MSI 560ti Twin Frozr

har ett 5xx twin frozr ifall du vill ;=)

Permalänk
Medlem

Väldigt coolt under de 2 minuterna man ser kortet innan man har stoppat in det i datorlådan och stängt sidopanelen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Att köra "pull" på en fläkt är ju bara en design sak.
Fläktar är ju rejält mycket effektivare som "push".

Jag trodde också push skulle vara markant bättre än pull, men efter en googling så verkar allt peka på att det är likvärdigt.

Detta var det bästa testet jag hittade. De är i kontextet av vattenkylning, men tänker det borde applicera på luftkylare också.

https://tech4gamers.com/push-vs-pull-vs-push-pull-radiator/

Permalänk
Medlem

Jag tycker man borde utveckla kylfläns på GPU som får luften att åka ut på baksidan av datorn. Som de fungerar nu blåser de ju ut varm luft åt sidorna och varm luft stannar kvar i chassit.
Vissa CPU kylare som t.ex noctua Dh15 blåser ju ut all varm luft direkt och det fungerar väldigt bra.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Stilrent och det snyggaste MSI kortet på evigheter, och nog tusan slår det founders korten!

Det var för många år med plastiga MSI drakar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Njääee... Det är väl en rätt marginell skillnad från en effektivitetssynpunkt ändå. Både push och pull har ju dock helt klart sina egna fördelar beroende på övrig setup.

Given samma effekt etc. så kommer en push monterad fläkt att vara effektivare än en pull.
Framförallt om man skall trycka luft genom nånting.
På "blås" sidan har du ju ett relativt riktad luftflöde medans "sug" sidan måste ha helt tätt mot vad du nu skall kyla för att fungera.
Och ju högre motstånd du har ju större fördel för push.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Jag tycker man borde utveckla kylfläns på GPU som får luften att åka ut på baksidan av datorn. Som de fungerar nu blåser de ju ut varm luft åt sidorna och varm luft stannar kvar i chassit.
Vissa CPU kylare som t.ex noctua Dh15 blåser ju ut all varm luft direkt och det fungerar väldigt bra.

Tyvärr är denna typen av kort inte bra med tornkylare som Noctua D15. Då de skickar varm luft rakt in i dem.
Då är det mycket smartare att ha en AIO kyllösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Given samma effekt etc. så kommer en push monterad fläkt att vara effektivare än en pull.
Framförallt om man skall trycka luft genom nånting.
På "blås" sidan har du ju ett relativt riktad luftflöde medans "sug" sidan måste ha helt tätt mot vad du nu skall kyla för att fungera.
Och ju högre motstånd du har ju större fördel för push.

Det är bara så konstigt att detta inte visas i tester då

Permalänk
Medlem

Ganska snygg!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Tyvärr är denna typen av kort inte bra med tornkylare som Noctua D15. Då de skickar varm luft rakt in i dem.
Då är det mycket smartare att ha en AIO kyllösning.

Ja kanske inte tornkylare men typ att kylflänsen är vänd så att luften blåser i samma riktning som luftflödet i chassit iaf.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Fult som få men smaken är som baken, delad.
MSI loggan ser ut som någon Aliexpress knockoff.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q