Köpråd nytt nätaggregat (850W) med ATX 3.0 & 12VHPWR-anslutning - Vilket ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Köpråd nytt nätaggregat (850W) med ATX 3.0 & 12VHPWR-anslutning - Vilket ska jag välja?

Hej,

Står lite i köpartagen och letar ett nytt kvalitets-nätaggregat inför ett nybygge.

Lite baskrav:

- 850W
- ATX 3.0, både specat och att nätagget ska ha en dedikerad 12VHPWR-anslutning
- Väldigt gärna ett så kallat "Zero RPM mode" / "Fanless mode"
- Budget runt 1500-2000kr

Nätagg jag tittar på:

- Corsair RMx 850W Shift
- Seasonic Vertex GX-850 850W
- Be Quiet! Pure Power 12 M 850W

OBS: Ej intresserad av Corsairs RMe-serie!

Har jag missat något märke helt? Vilket hade ni valt? Om jag läst rätt så saknar Be Quiet ett så kallat "Fanless mode" även om jag förstår att själva nätaggregatet är tyst i sig.

Är lite inne på Seasonic!

Tack på förhand för input och feedback!

Permalänk

Intressant att du aktivkt väljer bort RMe serien - skulle man kunna få reda på varför?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Montech Titan Gold 1000 W är passivt upp till hela 470 W så jag hade kikat på det.

https://www.inet.se/produkt/6905706/montech-titan-gold-1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Intressant att du aktivkt väljer bort RMe serien - skulle man kunna få reda på varför?

RM850e är bara passivt upp till 170 W och har sju års garanti istället för tio. Dessutom är det mycket klagomål på den PSU:n gällande ljudnivån.

Permalänk

Har testat Asus nya TUF-serie. Väldigt nöjd med det men bara om man är beredd på kabelhärvorna då varje ledare är sleevad individuellt.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

RM850e är bara passivt upp till 170 W och har sju års garanti istället för tio. Dessutom är det mycket klagomål på den PSU:n gällande ljudnivån.

Kul med olika åsikter
Har själv gått från en 550w Seasonic Platinum FANLESS till en RMe 750 från corsair och kunde inte vara mer än nöjd Behövde den där extra krämen när jag bytte processor

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Intressant att du aktivkt väljer bort RMe serien - skulle man kunna få reda på varför?

Skrivet av Alastor Moody:

RM850e är bara passivt upp till 170 W och har sju års garanti istället för tio. Dessutom är det mycket klagomål på den PSU:n gällande ljudnivån.

Precis, detta är Corsairs budgetserie med billigare taiwanesiska kondensatorer samt mindre size på fläkten vs RMx-serien.

Läser man användarrecensioner så verkar det vara ganska mycket "hit or miss" med tveksam kvalitetskontroll så därav väljer jag att lägga några hundralappar till för bättre kvalitet och att slippa chansa.

Permalänk
Skrivet av edson:

Precis, detta är Corsairs budgetserie med billigare taiwanesiska kondensatorer samt mindre size på fläkten vs RMx-serien.

Läser man användarrecensioner så verkar det vara ganska mycket "hit or miss" med tveksam kvalitetskontroll så därav väljer jag att lägga några hundralappar till för bättre kvalitet och att slippa chansa.

Min subjektiva åsikt är att du överanalyserar valet lite väl mycket men det är såklart upp till dig.
Så länge det är ett känt märke med gott rykte och bra support ska det väl inte vara några problem.

Det blir lite som att säga att man inte kan köpa Iphone's budgetmodeller eftersom de ändå har flaggskeppsmodeller.
Du kommer ändå ha med apple att göra vid eventuella reklamationer - sen om det går genom ÅF för att underlätta för dig är det väl toppen men man kan få riktiga måndagsex även i de högre prisklasserna.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av MartinP74:

Har testat Asus nya TUF-serie. Väldigt nöjd med det men bara om man är beredd på kabelhärvorna då varje ledare är sleevad individuellt.

Vi använder 750 W-versionen av TUF Gaming-agget till årets vinterdator och tycker att det är en värdig konkurrent sett till kravspecen och prisspannet.

Permalänk

ATX 3.0 PSU

intel har en lista med agg som klarar deras tester kolla om dina är med.

https://compatibleproducts.intel.com/FeaturedLinks/PSU.html

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Seasonic är det självklara valet om pluringarna finns för det

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Har testat Asus nya TUF-serie. Väldigt nöjd med det men bara om man är beredd på kabelhärvorna då varje ledare är sleevad individuellt.

Skrivet av JonasT:

Vi använder 750 W-versionen av TUF Gaming-agget till årets vinterdator och tycker att det är en värdig konkurrent sett till kravspecen och prisspannet.

Tack för bra tips, ska kika på recensioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Seasonic är det självklara valet om pluringarna finns för det

Mvh

Just nu ingen trång sektor så lutar lite åt det faktiskt 💸

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Min subjektiva åsikt är att du överanalyserar valet lite väl mycket men det är såklart upp till dig.
Så länge det är ett känt märke med gott rykte och bra support ska det väl inte vara några problem.

Det blir lite som att säga att man inte kan köpa Iphone's budgetmodeller eftersom de ändå har flaggskeppsmodeller.
Du kommer ändå ha med apple att göra vid eventuella reklamationer - sen om det går genom ÅF för att underlätta för dig är det väl toppen men man kan få riktiga måndagsex även i de högre prisklasserna.

Självklart finns det måndagsexemplar av även dom dyrare men titta på valfri sida så ser du att över hälften av den modellen är måndagsexemplar det är lite skillnad.
https://www.inet.se/produkt/6905786/corsair-rm850e-atx-3-0-85...

Jag beställde just min nya dator och det blev ett Seasonic Focus GX 850W