Veckans fråga: Hur ofta jobbar du hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Kan ju faktiskt jobba mer än 5 dagar i veckan 🙂

Eller mindre!

Jag var på kontoret 5 dagar på hela förra året, fruktansvärda dagar, fick inte ett skit gjort.

Skrivet av Kyathab:

Jag jobbar i princip hemma 5 dagar per vecka. Droppar in på kontoret för fysiska möten eller för event.
Men helst skulle jag nog faktiskt vilja vara in på kontoret oftare, jag saknar verkligen den sociala biten då jag trivs väldigt bra med mina kollegor. Men när ingen annan är på kontoret och dom föredrar att jobba hemifrån så är det inge kul att sitta ensam på kontoret, då kan jag lika gärna sitta ensam hemma ^^

Samma här, det blir en del ensamt. Mitt problem är en dryg timme resväg enkel väg, så det är inte värt drygt 2h av min fritid för att åka in. Nästa problem är att många andra också jobbar 90%+ hemma, så när man väl åker in så är ofta dom kolleger man -vill- träffa inte ens där. Så det slutar med att man sitter i ett öppet kontorslandskap med alla andra gaphalsar som har teamsmöten....

Permalänk
Medlem

Jag jobbar 2-3 dagar per vecka typ Gillar vara på kontoret också men när man har barn är det guld värt kunna jobba hemifrån.

Om sonen är sjuk jobbar jag ju enbart hemifrån och det funkar ju klockrent, sjukt nöjd med mitt jobb.

Sen skaffat en tjej som bor långt bort så brukar jobba hos henne 2-3 dagar innan jag åker hem så vi får mer tid tillsammans. Kanon 🙂

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Varierar. Ibland blir det en stund varje arbetsdag.
Men ofta reser jag två gånger i veckan.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Vore det inte så trist att inte ha arbetskamrater omkring sig så hade jag jobbat hemma oftare, men nu snittar jag nog runt 2 dagar hemma och resten på kontoret.
Det viktigaste för mig är att ha flexibiliteten att jobba när och var jag vill.

exakt detta.

Permalänk
Medlem

I stort sett jämnt hemma, jag åker in 1 dag ibland när fruns schemat synkar bra så hunden inte behöver vara ensam. Förr hade vi hunden på hunddagis under dagarna, nu när jag har möjligheten att jobba hemma och hänga med hunden så gör jag helst det. De jag jobbar med sitter ändå utspridda över hela sverige och när jag väl är på kontoret sitter mina närmaste kollegor 99% i möten hela dagen ändå, så kunde likaväl vara hemma för samma utbyte. Jag är betydligt mer produktiv hemma och mycket piggare hela dagen pga jag får ungefär 80 minuter mer sömn varje dag.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Brukar åka till kontoret nån gång i veckan, men ibland inte om jag tex har väldigt mycket göra, för de blir mindre gjort de dagarna och resan på ca 1 timme per väg tar krafter det med som kan läggas på vettigare saker, men det är trevligt vara inne ibland, försöker synca med kollegor och några hittar man alltid prata med , blir många kafferaster de dagarna vi har lyckats få till en väldigt lyckad distanskultur där man ändå möts via onlinemöten och lätt kontakta kollegor på chatt / audio och de möten man haft fysiskt i närtid har varit mindre effektiva än de digitala

Permalänk
Medlem

3 hemma, 2 kontoret.

Mer produktiv hemma. Har bättre kringrustning och bättre uppkoppling och kan träna på lunchen. Blir mest fika och snack på kontoret. Ibland är det trevligt men inte alltid värd en resa med svensk kollektivtrafik.

Permalänk
Medlem

2 Dagar i veckan hemma.
Men blir jag sjuk t.ex. med influensa, kan det vara jag blir hemma och jobbar istället (hjärnan funkar ju), så det har fungerat helt fint för mitt företag, blev piggare snabbare med.

Men jag gillar det sociala snacket på jobbet, gillar att gå runt och prata med folk, man får lite bättre koll på läget, ofta så är det så att folk inte riktig vågar säga vad dom tycker på teams eller remote, men man ser hur dom "lider" lite på jobbet när saker inte fungerar som dom inte direkt rapporterar.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar 30 mil från mitt "kontor". Resten utav familjen vill inte flytta så blir till att jobba hemma mestadels. Mitt team är även de väldigt utspridda i Europa så är inte så att jag missar att sitta med dem. Dock får man lägga lite extra tid på just den delen. Saknar dock kontor, hade gärna vart där 5 dagar i veckan men bytte arbetsplats och då blev det så..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

I stort sett aldrig. Arbetsplatsens standard är att arbeta på plats, viss tid på distans medges efter c19. Det kan komma att ändras för arbetsplatsens lokaler är föremål för nya planer..

Mestadels för att jag uppskattar en kvarts promenad var dag för att starta dagen. Ärligt talat funkar jobbet, funktionellt och socialt, till 100% på distans, det lärde c19 mig och flera kollegor. Men man kan bli en del less på lägenheten.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Arbetat 100% hemifrån sen 2012. Bytte jobb senast 2020.
På vintrarna är jag vanligtvis på varmare breddgrader.
Inget jobb är värt bullriga kontorslandskap, svensk höst/vinter, pendlingsmisär, dyra luncher, störiga kollegor etc etc..
När jag jobbat klart för dagen är mitt boende städat, jag har hunnit äta/träna etc och är pigg och redo för fritidsaktiviteter.
När jag jobbade på kontor var hemmet misär, hann inte träna och orkade inte med något efter jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Arbetat 100% hemifrån sen 2012. Bytte jobb senast 2020.
På vintrarna är jag vanligtvis på varmare breddgrader.
Inget jobb är värt bullriga kontorslandskap, svensk höst/vinter, pendlingsmisär, dyra luncher, störiga kollegor etc etc..
När jag jobbat klart för dagen är mitt boende städat, jag har hunnit äta/träna etc och är pigg och redo för fritidsaktiviteter.
När jag jobbade på kontor var hemmet misär, hann inte träna och orkade inte med något efter jobbet.

Vad jobbar du med där du har sån lyx ? Låter inte som du är anställd

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Vad jobbar du med där du har sån lyx ? Låter inte som du är anställd

Testa starta en diskmaskin när du sitter i möte, det går bra i de flesta fallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

På 25 år har det inte hänt en enda gång...Blir svårt att köra en dubbeldäckare buss hemma....får inte plats lixom....

Va fan jobbar ni alla på kontor....kontorsråttor!

Undrar jag med! Var är alla som jobbar på fabrik, i butik, lager, service, hantverk, transport mm.

Själv CNC-operatör och delägare i litet familjeföretag, det blir 0-dagar hemmajobb, även fast jag skulle kunna göra programmen hemma så är det lättare på plats där man har alla grejer liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Vad jobbar du med där du har sån lyx ? Låter inte som du är anställd

IT-infrastruktur. Jodå, numera i Danmark dock.

Permalänk
Medlem

Har 10min till jobbet, men jobbar hemifrån 4 dagar i veckan, otroligt skönt

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Knepig fråga hehe... Jag satt själv på 200 m2 kontorsyta I Malaga City i nästan 2 år, sen slog pandemin till och vi fick inte ens gå ut. Polisen gav böter till folk som inte va påväg till apotek och/eller matbutiker. I samband med det så beslutade sig företaget att göra sig av med Malaga kontoret och bara ha 1 i Marbella (vägrar flytta dit) Eftersom jag är lite av en arbetsnarkoman så har jag väl jobbat "hemma" sen 2019 men om man räknar "hem" som en plats man betalar för själv så är det nog sen Augusti 2021.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jobbar hemma 1 till 2 dagar i veckan.

Jag jobbar 1 till 2 dagar på kontoret i månaden. Jag har kollegor som inte varit inne på kontoret i 3 år. Såg en person senast i veckan som bara kom in för att byta dator.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Är tyvärr långt från möjligt för mig jobba hemifrån, även om jag skojade med min dåvarande chef i början av pandemin när det rekommenderades att alla som kunde skulle jobba hemifrån. Fotade av min simrigg och VR-headset och skickade till honom och skrev, jag är redo jobba hemifrån!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2