Permalänk
Medlem

Min andra skärm laggar

Spelar jag på min ordinarie skärm och kollar twitch/youtube eller något på andra skärmen så laggar videon. om jag klickar över på skärmen där videon är så laggar de inte. blivit så nu på senaste, vad kan de bero på?

Permalänk
Medlem

På vilket sätt "laggar" det? Menar du alltså att bilden fryser eller blir det tearing eller är det något helt annat?

Har du olika hertz-frekvenser på de olika skärmarna?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Spelar jag på min ordinarie skärm och kollar twitch/youtube eller något på andra skärmen så laggar videon. om jag klickar över på skärmen där videon är så laggar de inte. blivit så nu på senaste, vad kan de bero på?

vad har du för komponenter i datorn samt hur har du kopplat in skärmarna? Min första tanke är att någon form av hardware encoding är igång för youtube/twitch och med spel igång så orkar inte grafikkortet med båda.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vad har du för komponenter i datorn samt hur har du kopplat in skärmarna? Min första tanke är att någon form av hardware encoding är igång för youtube/twitch och med spel igång så orkar inte grafikkortet med båda.

Det har alltid funkat, senaste veckan bara de inte funkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

På vilket sätt "laggar" det? Menar du alltså att bilden fryser eller blir det tearing eller är det något helt annat?

Hackar bara då och då hamnar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Det har alltid funkat, senaste veckan bara de inte funkat.

uppdatering av webbläsare/drivrutin som kanske aktiverat hw encoding eller liknande?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

uppdatering av webbläsare/drivrutin som kanske aktiverat hw encoding eller liknande?

Vart hittar ja gde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Vart hittar ja gde

Beror helt på vad du har för hårdvara i datorn samt vad för webbläsare du använder. kör du edge till exempel så går du in i inställningar sen har du system och prestanda så har du hardware acceleration där.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kör Chrome.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är inte skärmen som laggar, det är din videouppspelning som laggar. Skärmen visar endast den signal den får. Jämför med högtalare. Ifall musiken hackar är det i princip aldrig högtalarens fel. Samma sak här. Som skrivet ovanför är det relaterat till GPU, GPU:ns prestanda, drivrutiner och mjukvaran samt även inställningar relaterade till detta. Kan vara så enkelt som skrivet att datorn inte orkar köra kombinationen av både spel och video samtidigt utan prioriterar det du klickar på.

Tyvärr gör det inte svaret enklare då det kan vara nog så bökigt att felsöka datorn. Därför kan en lämpligare forumdel vara: https://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppo...

För att få hjälp där behöver du bli mer detaljerad med just vad det är för hård- och mjukvara.

Permalänk