Permalänk
Medlem

Meshsystem

Jag kör två ASUS XD4 i huset(två våningar).

Täckningen funkar hur bra som helst och jag får ut mina 500/500 hela tiden.

Jag har de huvudsakligen för att min första puck kör jag som router och på NODEN så kopplar jag in sladd till datorn.

Mitt problem är att allt annat flyter men alltför ofta får jag väldigt mycket spikes när jag spelar, ibland varar de 30 sek ibland hur länge som helst.

Någon som har tips?

Permalänk
Medlem

Kör kabel mellan router och nod för backhaul över ethernet om du inte redan gör det.

Annars kolla vilka wifi-kanaler du kör och vad närliggande wifi kör med t.ex. wifi analyzer.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kör kabel mellan router och nod för backhaul över ethernet om du inte redan gör det.

Annars kolla vilka wifi-kanaler du kör och vad närliggande wifi kör med t.ex. wifi analyzer.

Har försökt ändra det med kanaler. Hjälper ej tyvärr.

Anledningen till att jag använder mesh är för att slippa dra sladden till min dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av azni:

Har försökt ändra det med kanaler. Hjälper ej tyvärr.

Anledningen till att jag använder mesh är för att slippa dra sladden till min dator..

Kör du med asus smart connect aktivt? Testa att stänga av det i så fall så att 2,4GHz och 5GHz wifi körs separat.

Har du testat att återställa båda enheterna från grunden? Ibland kan det behövas efter vissa uppdateringar.

Finns tyvärr inga genvägar om man vill ha stabilt nätverk, dra kabel är den permanenta lösningen på det mesta.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34