Permalänk
Medlem

Bygga ny dator idag - hjälp

Hej,

Idag tänkte jag hjälpa mitt brorsbarn med att bygga ihop sin dator som vi beställt alla delar till.

Jag har byggt några datorer men sist var 8 år sedan, behöver färska upp minnet lite.

Fick tips på sidan här att inte köpa Windows ”the original way” utan istället gå in på en sida och bara köpa en cd-key.

Men hur löser man allt praktiskt då? Bör man köpa windows innan så och lägga på en usb sticka?

Eller vad är bästa sättet?

Permalänk
Medlem

Följ anvisningarna för att ladda ned windows 11 och skapa installationsmediat på usb-sticka: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Man behöver inte koden för att installera (man kan hoppa över det steget), den går att ange i windows senare. Men köper du kod innan installation kan du likväl ange den under installationen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag skaffade windows på kinguin, va inga konsigheter alls, man fick ett mail med koden.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Följ anvisningarna för att ladda ned windows 11 och skapa installationsmediat på usb-sticka: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Man behöver inte koden för att installera (man kan hoppa över det steget), den går att ange i windows senare. Men köper du kod innan installation kan du likväl ange den under installationen.

Fantastiskt, tack.

Bör man även ladda ner drivrutiner innan och lägga på sticka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

Fantastiskt, tack.

Bör man även ladda ner drivrutiner innan och lägga på sticka?

nej behövs ej
(ifall du kommer ansluta datorn via internet sen vill säga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

Fantastiskt, tack.

Bör man även ladda ner drivrutiner innan och lägga på sticka?

Kan vara en idé att ladda ned och spara drivrutiner till nätverkskretsen på usb-stickan, framförallt om man ska köra via wifi.

Jag brukar passa på att ladda ned senaste BIOS för moderkortet och lägga på stickan, så att jag kan uppdatera BIOS innan jag installerar windows.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Billigaste Windows 11-nycklarna jag hittat finns här.

https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kan vara en idé att ladda ned och spara drivrutiner till nätverkskretsen på usb-stickan, framförallt om man ska köra via wifi.

Jag brukar passa på att ladda ned senaste BIOS för moderkortet och lägga på stickan, så att jag kan uppdatera BIOS innan jag installerar windows.

Behöver man installera senaste bios?
Fått för mig att de bara är nödvändigt om något inte skulle fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

Behöver man installera senaste bios?
Fått för mig att de bara är nödvändigt om något inte skulle fungera?

Det är att rekommendera att installera senaste bios.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.