Xboxkontroll fungerar inte under Windows 11

Permalänk

Xboxkontroll fungerar inte under Windows 11

Hej! Har fått ett skumt problem på halsen. Har två stycken Series X kontrollers som jag dels kör med på Xboxen och som jag även vill använda på min PC. Men nu har de börjat krångla, ingen blir identifierade av Windows. (Blir ett gult utropstecken i enhetshanteraren)

De sakar jag har gjort är att uppdatera firmware, testat olika portar både bak och fram, olika kablar, testat båda kontrollerna, avinstallerat USB-drivarna, prövat att återställa kontrollerna samt följa alla steg man får fram när man googlar. Problemet började efter senaste firmwaren som jag hämtade hem så kanske det är där det spökar.

Några tips?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Fungerar de över BT?

Permalänk
Medlem

Testade nu att uppdatera mina kontrollrar och de fungerar fortfarande med datorn både via usb och bt så inget allmänt problem iaf.

Permalänk
Skrivet av appel1:

Fungerar de över BT?

Ja fungerar felfritt på Xboxen så inget fel på kontrollerna. Prövat typ alla USB-portar också och ingen skillnad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Skrivet av appel1:

Testade nu att uppdatera mina kontrollrar och de fungerar fortfarande med datorn både via usb och bt så inget allmänt problem iaf.

Okej misstänkte det. Vet inte hur jag skall komma runt det, blir väl en ominstallation framöver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Ja fungerar felfritt på Xboxen så inget fel på kontrollerna. Prövat typ alla USB-portar också och ingen skillnad.

Alltså, med BT till datorn. Så jag oftast kör så man kan dubbel-trycka på connect knappen för att växla mellan xbox och datorn.

Permalänk
Skrivet av appel1:

Alltså, med BT till datorn. Så jag oftast kör så man kan dubbel-trycka på connect knappen för att växla mellan xbox och datorn.

Jag har ingen dongle tyvärr. Skall nog köpa det. Blir det lika låg latency som till Xboxen tro?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk

Beställde denna adapter. https://www.8bitdo.com/wireless-usb-adapter/ Den verkar bra och har ett bra stöd, så då kan man bara flytta över den till t.ex laptopen och köra emulatorer och sådant där också. Att jag inte tänkt på det förut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Säker på att din dator inte redan har bluetooth inbyggt? Det är ändå rätt vanligt.

Sen så stod det följande på 8bit do sidan du länkade till ifall du missade det:

Citat:

Note: Xbox Bluetooth controllers on the latest firmware released in Sep, 2021 are NOT supported any longer, due to their bluetooth change from Classic to BLE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Beställde denna adapter. https://www.8bitdo.com/wireless-usb-adapter/ Den verkar bra och har ett bra stöd, så då kan man bara flytta över den till t.ex laptopen och köra emulatorer och sådant där också. Att jag inte tänkt på det förut.

Skrivet av appel1:

Säker på att din dator inte redan har bluetooth inbyggt? Det är ändå rätt vanligt.

Sen så stod det följande på 8bit do sidan du länkade till ifall du missade det:

Kan bekräfta att det numera fungerar med Xbox-kontroller på en sån adapter. Har en sån med senaste firmwaren på och den fungerar helt strålande.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Okej misstänkte det. Vet inte hur jag skall komma runt det, blir väl en ominstallation framöver.

Kan också bara bekräfta att min Xbox One kontroll upptäcks som vanligt i enhetshanteraren och får inget utropstecken där med mitt Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Kan bekräfta att det numera fungerar med Xbox-kontroller på en sån adapter. Har en sån med senaste firmwaren på och den fungerar helt strålande.

Har du en Xbox Series X kontroll du spelar på adaptern? Fungerar vibration? Är det bra latens?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Har du en Xbox Series X kontroll du spelar på adaptern? Fungerar vibration? Är det bra latens?

Där var en detalj jag missade. Jag har en Xbox One-kontroll. Latensen är väldigt låg, ungefär samma som på en Microsoft-adapter.
Vibrationen fungerar också. Det enda är att man fortfarande måste ansluta kontrollen med en USB-kabel för att kunna uppdatera den. I övrigt fungerar den prima.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Där var en detalj jag missade. Jag har en Xbox One-kontroll. Latensen är väldigt låg, ungefär samma som på en Microsoft-adapter.
Vibrationen fungerar också. Det enda är att man fortfarande måste ansluta kontrollen med en USB-kabel för att kunna uppdatera den. I övrigt fungerar den prima.

Det verkar som det skall finnas stöd för Xbox Series X kontrollen så hoppas det kommer flyga, tänkte att det var väldigt smidigt med donglen så man bara kan växla mellan Xboxen och PC. Well, well får testa när den kommer, kostade ju bara 149 pickadoller så den var ju billig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Det verkar som det skall finnas stöd för Xbox Series X kontrollen så hoppas det kommer flyga, tänkte att det var väldigt smidigt med donglen så man bara kan växla mellan Xboxen och PC. Well, well får testa när den kommer, kostade ju bara 149 pickadoller så den var ju billig.

8BitDo gör sjukt bra saker så även om det inte skulle fungera så är den perfekt för andra kontroller oavsett.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

8BitDo gör sjukt bra saker så även om det inte skulle fungera så är den perfekt för andra kontroller oavsett.

Ja jag har inga kontroller från dem, men vet flera som lirar retro med deras kontroller och är supernöjda, så skall nog köpa några dosor till min Raspberry.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Ja jag har inga kontroller från dem, men vet flera som lirar retro med deras kontroller och är supernöjda, så skall nog köpa några dosor till min Raspberry.

Okej. Jag själv har använt Nintendos Pro Controller och även deras NES- och SNES-kontroller som de släppte till Switch för några år sedan och allt bara fungerar klockrent.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Jag kör min xbox one kontroll på en sketen logilink bt dongle jag köpte för 79:- typ för fem år sen eller nått funkar prima och upplever ingen fördröjning.

Uppdaterade mjukvaran i kontrollern då jag nog inte gjort den senast 2020 eller nått å den funka kanon med min bt sticka även efter uppdateringen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Fått hem adaptern nu. Jäklar vad bra den fungerar och smidigt, märker ingen skillnad i delay jämfört med kabeln.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|