Permalänk
Medlem

EdgeRouter 3.0.0-rc.7

Jag trodde att EdgeRouters var på väg bort? Jag hittade detta då jag sökte efter ersättare för min ER-X:

https://community.ui.com/releases/EdgeRouter-3-0-0-rc-7/d7f70...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eniac64:

Jag trodde att EdgeRouters var på väg bort? Jag hittade detta då jag sökte efter ersättare för min ER-X:

https://community.ui.com/releases/EdgeRouter-3-0-0-rc-7/d7f70...

<Uppladdad bildlänk>

De har väl hela tiden hävdat att de inte alls är på väg bort, men det faktiska agerandet har inte riktigt sett ut att stödja dessa uttalanden.
Kul om detta utgör en faktisk vändning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, de har utvecklat version 3.0.x under flera månader. Notera dock att det främst handlar om ny styling av GUI:t, åtminstone än så länge.

De kommer fortfarande ha problem att uppdatera kernel-versionen då de är beroende av vilka versioner SoC-tillverkaren har stöd för om de vill bibehålla stöd för de offloading-funktioner de har, vilket de garanterat vill. Det finns ju dock många andra förbättringar de kan göra fortfarande. Bättre IPv6-stöd i GUI:t är en sådan. Stabiliteten och prestandan är ju redan bra.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Går också att köra OpenWRT på dessa om man nu vill ha nyare mjukvara men MIPS i sig är döende...

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Går också att köra OpenWRT på dessa om man nu vill ha nyare mjukvara men MIPS i sig är döende...

Ja, det är sant. Man tappar dock offloading-funktionaliteten, vilket är en stor del av vitsen med dem.

Man kan säkert köra den mjukvarubaserade offloading-funktionaliteten i nftables i OpenWrt, men är tveksam till att den presterar lika bra. Om man inte behöver särskilt hög prestanda och inte heller lika avancerad funktionalitet så är det dock absolut ett vettigt alternativ.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Mycket spekulationer, de klarar Gbit med OpenWrt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Man kan säkert köra den mjukvarubaserade offloading-funktionaliteten i nftables i OpenWrt, men är tveksam till att den presterar lika bra. Om man inte behöver särskilt hög prestanda och inte heller lika avancerad funktionalitet så är det dock absolut ett vettigt alternativ.

MT7621, vilken ER-X bygger på, är eller var den enda processorn som har fullt stöd för NAT/routing hårdvaru-offload i vanilla Linux, vilket OpenWrt i stora drag kör. Det är möjligt att det har kommit stöd för ytterligare någon Mediatek-processor nu, jag är inte uppdaterad på det. Det finns inofficiella träd även för någon Qualcomm-processor, men då får man kompilera själv och det är inget som är kvalitetsgranskat.

När jag har kört hårdvaruacceleration på MT7621 (ZyXEL WSM20) i OpenWrt så har jag kommit upp i någonstans 800-900 Mbit/s med ca 0% CPU load. Det man tappar i det läget är annan funktionalitet som SQM, men MT7621 är ändå en smula vek för att köra det.

Så för just ER-X borde det finnas rätt goda chanser att uppgradera kärnan. Om de verkligen vill, man kan ju tänka sig att de hellre säljer ny hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

MT7621, vilken ER-X bygger på, är eller var den enda processorn som har fullt stöd för NAT/routing hårdvaru-offload i vanilla Linux, vilket OpenWrt i stora drag kör. Det är möjligt att det har kommit stöd för ytterligare någon Mediatek-processor nu, jag är inte uppdaterad på det. Det finns inofficiella träd även för någon Qualcomm-processor, men då får man kompilera själv och det är inget som är kvalitetsgranskat.

När jag har kört hårdvaruacceleration på MT7621 (ZyXEL WSM20) i OpenWrt så har jag kommit upp i någonstans 800-900 Mbit/s med ca 0% CPU load. Det man tappar i det läget är annan funktionalitet som SQM, men MT7621 är ändå en smula vek för att köra det.

Så för just ER-X borde det finnas rätt goda chanser att uppgradera kärnan. Om de verkligen vill, man kan ju tänka sig att de hellre säljer ny hårdvara.

Ja, för just ER-X kan det säkert stämma och där kanske Ubiquiti till och med kommer att uppdatera till en nyare kernel i framtiden.

Deras kraftfullare enheter har generellt varit baserade på Cavium-SoC:er dock, där åtminstone de flesta (alla?) numera är End of Life om jag inte minns fel. Där kan vi nog inte räkna med nyare kernel-versioner, vilket är synd eftersom enheterna annars fortfarande fungerar väldigt bra och presterar utmärkt om man klarar sig med 1 Gbit/s och inte envisas med att köra VPN-klienter på routern.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

dom kom med en refresh av olika edgemax routers nu..

så 3.0 verkar ju lovande. men det är fortfarande vyos så bortsett från lite gui lullull är väl det inte så revolutionerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

dom kom med en refresh av olika edgemax routers nu..

så 3.0 verkar ju lovande. men det är fortfarande vyos så bortsett från lite gui lullull är väl det inte så revolutionerande

Vilken refresh syftar du på?

Nej, det är inte VyOS och har aldrig varit det. EdgeOS är baserat på en gammal version av Vyatta, precis som VyOS. VyOS har dock gjort stora ändringar sedan dess och skrivit om och/eller bytt ut stora delar.

EdgeOS är fortfarande kraftfullare rent funktionsmässigt än motsvarande produkter i Unifi-serien så behöver inte vara revolutionerande för att ha en marknad som Unifi-serien inte kan fylla i nuläget.

Du har dock rätt i att firmware 3.0 främst är en GUI-refresh.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q